Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liikennesääntöjen rikkominen, valehtelu, huijaaminen ja karkin varastaminen lapsilta on huomattavasti yleisempää rikkaiden kuin keskituloisten tai köyhien keskuudessa

Vierailija
30.10.2018 |

Liikennesääntöjen rikkominen, valehtelu, huijaaminen ja karkin varastaminen lapsilta on huomattavasti yleisempää rikkaiden kuin keskituloisten tai köyhien keskuudessa.

Liikennesääntöjen rikkominen, valehtelu, huijaaminen ja karkin varastaminen lapsilta on huomattavasti yleisempää rikkaiden kuin keskituloisten tai köyhien keskuudessa. Tähän lopputulokseen tulivat Berkeleyn ja Toronton yliopistojen psykologit tutkimuksessa, joka julkaistiin maanantaina Proceedings of the National Academy of Sciences -tiedejulkaisussa.

Tutkimuksessa tehtiin seitsemän erilaista koetta, joissa tarkasteltiin koehenkilöiden käyttäytymistä.

Kalliiden autojen kuljettajat rikkoivat liikennesääntöjä huomattavasti useammin kuin halpojen.

Kokeen kalliimmilla autoilla ajaneista puolet ei väistänyt jalankulkijaa suojatiellä. Halvemmilla autoilla ajaneista noin 30 prosenttia syyllistyi samaan ja kaikkien halvimpien autojen kuljettajista ei juuri kukaan.
Karkit lapselta

Eräässä kokeessa osallistujille annettiin purkillinen karkkia. Purkissa oli viesti, jossa sanottiin karkkien kuuluvan lähistöllä oleville lapsille, mutta että niitä saamaistaa. Rikkaat maistelivat karkkeja huomattavasti muita enemmän.

Kokeita johtanut psykologi Paul Piff oli tuloksista yllättynyt.

– Ylempien luokkien ihmiset ottivat keskimäärin kaksi kertaa muita enemmän karkkia, joten ero oli huomattava, hän sanoo.

Varakkaiden huomattiin myös huijaavan. Yhdessä kokeessa pelattiin noppaa, ja voittajalla oli tilaisuus tienata 50 dollaria. Kävi ilmi, että rikkaat yrittivät muita useammin valehdella silmälukunsa todellisuutta paremmaksi.

– Vaikka 50 taalaa on heille verrattain pieni summa, he huijasivat kolme kertaa muita enemmän, Piff kertoo.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012022815262150_ul.shtml

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalankulkijatestissä oli mahtavat 5 autoa alimmasta sosiaaliluokasta ja 13 autoa ylimmästä. Ja tämän naurettavan pienen otannan perusteella vetävät johtopäätöksiä. Eikä tosiasiallisesti edes tutkittu kuskien sosiaaliluokkaa ja vaurautta, vaan katsottiin pelkästään auton oletettua arvoa (jota ei edes näe ulkoapäin, koska loppuun ajettu (vaikka 300 000 km) aikoinaan-arvokas-auto saattaa olla oikeasti reilusti halvempi kuin joku 50 000 ajettu perus-Toyota.

Että sellaista tutkimusta.

Vierailija
22/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne mitään varastaneet, vaan luottivat siihen, että karkkeja sai maistaa niin kuin oli sanottu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillehän sanottiin, että siitä saa maistaa. Itse ainakin tuossa tapauksessa olettaisin että kehotus on vilpitön, eikä mikään pakollinen kohteliaisuus jota ei kuulu noudattaa. Varakas on tottunut että ohjeet (tuo kehotus) annetaan ja sen mukaan on mahdollisuus mennä. Jos ei haluttaisi että siitä otetaan, ei olisi moista edes kehotettu. Helppoa. Olen itsekin aika hyväosainen.

Sanottiin myös, että ne on lasten. Ja rikkaat ahnehti tuplasti sen, mitä muut. Tää meni sulta iloisesti ohi.

Sanottiin sanottiin. Mutta oletan että lapsille riittää mukavasti karkkeja jos minunkin sallitaan siitä ottavan. Eihän ne muuten niin sanoisi?

Minä söisin ne kaikki tai mahdollisimman suuren osan, jotta lapsiparat eivät kärsisi epäterveellisten karkkien aiheuttamista ongelmista.

Ja tosiaan samaa mieltä siitä, että jos kerta tarjotaan, niin silloin voi ottaa. Ainahan niitä saa kaapista/kaupasta lisää. Köyhä ehkä pelkää todennäköisemmin, ettei lisää saada tilalle, jos on tottunut siihen, että karkeista on pula, koska ei ole rahaa niihin.

Niinpä. Tässä olisi pitänyt kysyä perusteluja miksi itse kukin käyttäytyi niin kuin käyttäytyi. Olen itse niin sääntöjä noudattava, että jos on sanottu, että saa maistaa lapsen karkkeja, tulkitsisin asian siten, että olisi lähes epäkohteliasta olla maistamatta.

Vierailija
24/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalankulkijatestissä oli mahtavat 5 autoa alimmasta sosiaaliluokasta ja 13 autoa ylimmästä. Ja tämän naurettavan pienen otannan perusteella vetävät johtopäätöksiä. Eikä tosiasiallisesti edes tutkittu kuskien sosiaaliluokkaa ja vaurautta, vaan katsottiin pelkästään auton oletettua arvoa (jota ei edes näe ulkoapäin, koska loppuun ajettu (vaikka 300 000 km) aikoinaan-arvokas-auto saattaa olla oikeasti reilusti halvempi kuin joku 50 000 ajettu perus-Toyota.

Että sellaista tutkimusta.

Niin. Moni pyrkii pröystäilemään yli varojensa just hienolla autolla ym materialla. Monessa mielessä mutkat suoriksi -tutkimus.

Vierailija
25/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen omaa tutkimusta jo neljättä vuoskymmentä. Otanta on moninkertainen tuohon tutkimukseen verrattuna.

Valtaosa ihmisistä ahnehtii ja kadehtii toisia. Hitusen vähäisempää hyväosaisten joukossa. Suhtautuminen varastamiseen on sallivaa ja varastaminen tai toisilla maksattaminen on Suomessa myös todella yleistä. (Ym. tutkimus ei ole täällä hyysäysvaltiossa tehty).

Erityisen yleistä huono-osaisten joukossa.

Hyväosaisia kyllä paljon syytetään ja olen siksi tarkkaillut heidän käytöstä ja toimia paljonkin, mutta yllättävän vähän paheksuttavaa löydän.

Vierailija
26/27 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varakkaat suhtautuu köyhiin epäluuloisesti koska luulevat heidän olevan myös moraaliltaan vielä alempana ja valmiita huijaamaan ja varastamaan kaiken. Sitten laitetaan moninkertaiset turvalukot ja kamerat ja kuitenkin pelätään. Ihan oikein heille.

Mistä ihmeestä olet saanut pieneen päähäsi että varakkaat pelkäisivät?

Minulla on turvalukot, kamerat ja sopimus vartiointiliikkeen kanssa koska matkustelemme paljon. Hölmöähän se olisi jättää kotinsa suojaamatta. Vai?

No heh heh. Poista turvalukot, kamerat ja vartiointi ja mieti mikä se tunne on joka valtaaa sinut... ilo, helpotus vai kenties pelko. Kyllä pitää olla tyhmä mutta eihän rahalla saa älliä.

Vierailija
27/27 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä ne tiesi, oliko ne kalliimmat autot velaksi hankittuja eli köyhien? JOtenkin ei nyt tutkimusasetelma ole vakuuttava.