Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liikennesääntöjen rikkominen, valehtelu, huijaaminen ja karkin varastaminen lapsilta on huomattavasti yleisempää rikkaiden kuin keskituloisten tai köyhien keskuudessa

Vierailija
30.10.2018 |

Liikennesääntöjen rikkominen, valehtelu, huijaaminen ja karkin varastaminen lapsilta on huomattavasti yleisempää rikkaiden kuin keskituloisten tai köyhien keskuudessa.

Liikennesääntöjen rikkominen, valehtelu, huijaaminen ja karkin varastaminen lapsilta on huomattavasti yleisempää rikkaiden kuin keskituloisten tai köyhien keskuudessa. Tähän lopputulokseen tulivat Berkeleyn ja Toronton yliopistojen psykologit tutkimuksessa, joka julkaistiin maanantaina Proceedings of the National Academy of Sciences -tiedejulkaisussa.

Tutkimuksessa tehtiin seitsemän erilaista koetta, joissa tarkasteltiin koehenkilöiden käyttäytymistä.

Kalliiden autojen kuljettajat rikkoivat liikennesääntöjä huomattavasti useammin kuin halpojen.

Kokeen kalliimmilla autoilla ajaneista puolet ei väistänyt jalankulkijaa suojatiellä. Halvemmilla autoilla ajaneista noin 30 prosenttia syyllistyi samaan ja kaikkien halvimpien autojen kuljettajista ei juuri kukaan.
Karkit lapselta

Eräässä kokeessa osallistujille annettiin purkillinen karkkia. Purkissa oli viesti, jossa sanottiin karkkien kuuluvan lähistöllä oleville lapsille, mutta että niitä saamaistaa. Rikkaat maistelivat karkkeja huomattavasti muita enemmän.

Kokeita johtanut psykologi Paul Piff oli tuloksista yllättynyt.

– Ylempien luokkien ihmiset ottivat keskimäärin kaksi kertaa muita enemmän karkkia, joten ero oli huomattava, hän sanoo.

Varakkaiden huomattiin myös huijaavan. Yhdessä kokeessa pelattiin noppaa, ja voittajalla oli tilaisuus tienata 50 dollaria. Kävi ilmi, että rikkaat yrittivät muita useammin valehdella silmälukunsa todellisuutta paremmaksi.

– Vaikka 50 taalaa on heille verrattain pieni summa, he huijasivat kolme kertaa muita enemmän, Piff kertoo.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012022815262150_ul.shtml

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kyllä hallituksesta huomaa.

Vierailija
2/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos äänestettäisiin meille uusi eduskuntakokoonpano ja uusi hallitus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se hyödyttää kun ne kaikki on jo rikkaita.

Vierailija
4/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon tämän. Olen itsekin hyvin toimeentuleva ja tietyllä tapaa suhtaudun ylimielisesti sääntöihin. Noudatan tunnollisesti vain niitä joita itse pidän sisäisesti tärkeinä oman moraalini takia, tai sitten jos kiinnijäämisestä oikeasti on niin kova rangaistus että se haittaa. Esim. joku parkkisakko on mulle aika sama, saatan joskus tahallani pysäköidä sakkopaikalle tietäen että se on sillä kertaa vähän kalliimpi pysäköinti, mutta jos on kiire ja ruuhka niin teen silti niin. Sama koskee esim. ylinopeussakkoja, ei paljoa hetkauta.

Vierailija
5/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juurihan niin me tehdään! Keväällä on vaalit.

Vierailija
6/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti löydät muitakin kuin rikkaita, jos katselet noiden kokoomusten sun muiden ulkopuolelle. Vaikkapa kommareissa on ihan takuulla kaikenlaista kulkijaa. Puhumattakaan noista marginaaliporukoista. Ja ihan tyhjän protestiäänenkin voit käydä jättämässä, jos et ehdokasta löydy.

Vierailija
7/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on lapsenkin kavereista ne, jotka varastaa, valehtelee ja huijaa näistä ero ja uusioperheistä joissa ei olla kiinnostuttu lasten tekemisistä.

Vierailija
8/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenellä muulla on 30 pankissa kuten Juhalla?

Vierailija
9/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon tämän. Olen itsekin hyvin toimeentuleva ja tietyllä tapaa suhtaudun ylimielisesti sääntöihin. Noudatan tunnollisesti vain niitä joita itse pidän sisäisesti tärkeinä oman moraalini takia, tai sitten jos kiinnijäämisestä oikeasti on niin kova rangaistus että se haittaa. Esim. joku parkkisakko on mulle aika sama, saatan joskus tahallani pysäköidä sakkopaikalle tietäen että se on sillä kertaa vähän kalliimpi pysäköinti, mutta jos on kiire ja ruuhka niin teen silti niin. Sama koskee esim. ylinopeussakkoja, ei paljoa hetkauta.

Kauheaa kuulla mutta oma kokemukseni varakkaista on samansuuntainen. He eivät myöskään korvaa rikkomiansa tavaroita tai lastensa rikkomia. Eivätkä anna hyväntekeväisyyteen rahaa koska uskovat niiden menevän huijareille.

Vierailija
10/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkaat suhtautuu köyhiin epäluuloisesti koska luulevat heidän olevan myös moraaliltaan vielä alempana ja valmiita huijaamaan ja varastamaan kaiken. Sitten laitetaan moninkertaiset turvalukot ja kamerat ja kuitenkin pelätään. Ihan oikein heille.

Vierailija
11/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillehän sanottiin, että siitä saa maistaa. Itse ainakin tuossa tapauksessa olettaisin että kehotus on vilpitön, eikä mikään pakollinen kohteliaisuus jota ei kuulu noudattaa. Varakas on tottunut että ohjeet (tuo kehotus) annetaan ja sen mukaan on mahdollisuus mennä. Jos ei haluttaisi että siitä otetaan, ei olisi moista edes kehotettu. Helppoa. Olen itsekin aika hyväosainen.

Vierailija
12/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heillehän sanottiin, että siitä saa maistaa. Itse ainakin tuossa tapauksessa olettaisin että kehotus on vilpitön, eikä mikään pakollinen kohteliaisuus jota ei kuulu noudattaa. Varakas on tottunut että ohjeet (tuo kehotus) annetaan ja sen mukaan on mahdollisuus mennä. Jos ei haluttaisi että siitä otetaan, ei olisi moista edes kehotettu. Helppoa. Olen itsekin aika hyväosainen.

Sanottiin myös, että ne on lasten. Ja rikkaat ahnehti tuplasti sen, mitä muut. Tää meni sulta iloisesti ohi.

Vierailija
13/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varakkaat suhtautuu köyhiin epäluuloisesti koska luulevat heidän olevan myös moraaliltaan vielä alempana ja valmiita huijaamaan ja varastamaan kaiken. Sitten laitetaan moninkertaiset turvalukot ja kamerat ja kuitenkin pelätään. Ihan oikein heille.

Mistä ihmeestä olet saanut pieneen päähäsi että varakkaat pelkäisivät?

Minulla on turvalukot, kamerat ja sopimus vartiointiliikkeen kanssa koska matkustelemme paljon. Hölmöähän se olisi jättää kotinsa suojaamatta. Vai?

Vierailija
14/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuin exäni, joka sikarikkaan isän poika, ja oli itsekin perinyt rahaa. Sairaan saita, mutta aina ahnehtimassa ja pöllimässä muilta. Just sellainen, joka syö vaikka ne lapsen vanukkaat tai nappaa vaikka tikkarin kädestä. Esitti aluksi hyväntekijää, mutta se oli täyttä teatteria minun hurmaamisekseni.

Vierailija
15/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te tajuatte, että "yleisempää" ei tarkoita sitä, että rikkaat olisivat yleisesti mulkkuja ja köyhät eivät olisi. Kyse on suhteellisesta erosta.

Kuten tuossa yhdessäkin tutkimuksessa oli prosentit ilmoitettuna. 30 % vs 50 % väisti jalankulkijoita. Siinä tosin ei rikkautta punnittu yhtään mitenkään, vaan auton arvoa. Minä ainakin tunnen köyhiä ääliöitä, jotka haluavat kalliin bemarin, jolla rehvastella. En yhtään ihmettele, jos eivät vaivaudu väistämään jalankulkijoita. Itse taas ajan edullisella autolla ja oikein ihmettelen, kun ihmiset eivät jostain syystä ymmärrä mennä suojateille, vaikka liikennesäännöissähän niillä on etuoikeus verrattuna autoilijaan. Ei tulisi mieleenkään tuhlata rahaa kalliiseen autoon.

Vierailija
16/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanottiin myös, että ne on lasten. Ja rikkaat ahnehti tuplasti sen, mitä muut. Tää meni sulta iloisesti ohi.

Sanottiin sanottiin. Mutta oletan että lapsille riittää mukavasti karkkeja jos minunkin sallitaan siitä ottavan. Eihän ne muuten niin sanoisi?

Vierailija
17/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mä en yllättyny yhtään, onhan tää nähty.

Vierailija
18/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä muuten rikastu jollei vähän venytä sääntöjä. Nollatutkimus.

Vierailija
19/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas saadaan yleistettyä ihmisiä... Voi jestas sentään. Voin kuvitella miten innostuneet (vähävaraiset) mammat vetävät tämän tutkimuksen esiin joka paikassa.

Itse en oikein purematta niele. En tiedä onko edes yleistettävissä suomalaiseen kulttuuriin. Uskoisin, että koulutus tai sen puute on enemmänkin ratkaiseva tekijä rikollisuudessa.

Kaikentyyppisen rikollisuuden harjoittajista suurin osa on keppikerjäläisiä ja ns. alemman sosiaaliluokan väestöä.

Vierailija
20/27 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanottiin sanottiin. Mutta oletan että lapsille riittää mukavasti karkkeja jos minunkin sallitaan siitä ottavan. Eihän ne muuten niin sanoisi?

Minä söisin ne kaikki tai mahdollisimman suuren osan, jotta lapsiparat eivät kärsisi epäterveellisten karkkien aiheuttamista ongelmista.

Ja tosiaan samaa mieltä siitä, että jos kerta tarjotaan, niin silloin voi ottaa. Ainahan niitä saa kaapista/kaupasta lisää. Köyhä ehkä pelkää todennäköisemmin, ettei lisää saada tilalle, jos on tottunut siihen, että karkeista on pula, koska ei ole rahaa niihin.