Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Homeisen talon maalta periminen ja sen verotusarvo?

Vierailija
30.10.2018 |

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpä ei tiedä. Jos kovin alhaisella verotusarvolla yrität, verottaja saattaa haluta kiinteistönvälittäjältä kirjallisen arvion.

Vierailija
2/22 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitäpä ei tiedä. Jos kovin alhaisella verotusarvolla yrität, verottaja saattaa haluta kiinteistönvälittäjältä kirjallisen arvion.

Eikö se ole verottajan asia arvioittaa se jos annettu arvio ei kelpaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin tulta p*rseeseen. Hometalolla ei ole mitään arvoa eikä merkitystä. Palokunta polttaa hallitusti.

Vierailija
4/22 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin tulta p*rseeseen. Hometalolla ei ole mitään arvoa eikä merkitystä. Palokunta polttaa hallitusti.

Mites sen jäljelle jäävän tontin arvo määritellään? Eihän silläkään ole mitään arvoa jos talon kanssakaan ei ole.

Vierailija
5/22 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei verottaja arvioita, se vain laskee sen jollain kaavalla itse, jollei sinun arviotasi hyväksy.

Vierailija
6/22 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Tontilla on tietenkin arvoa. Siihen voi joku rakentaa uuden talon.

Vierailija
7/22 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tulen myös perimään homeisen ja asuinkelvottoman talon jossain vaiheessa (toivottavasti en vielä pitkään aikaan). Luulen että on parempi kieltäytyä perinnöstä. En halua ottaa lainaa perintöveroa varten ja sitten jääkin laina sekä homeinen talo käsiin.

Vierailija
8/22 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tontin arvo vähennettynä hometalon purkukustannuksilla.

Vierailija
9/22 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio kärsii kroonisesta rahapulasta joten varmasti verotusarvo homeisillekin taloille jossain korpikuusessa on pääkaupunkiseudun luokkaa. Siinäpä sitten maksat, pahimmassa tapauksessa joutuu ottamaan velkaa eikä koskaan saa edes sitä summaa takaisin kun muuttotappiopaikkakunnilla ei ostajia ole. 

Vierailija
10/22 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tulen myös perimään homeisen ja asuinkelvottoman talon jossain vaiheessa (toivottavasti en vielä pitkään aikaan). Luulen että on parempi kieltäytyä perinnöstä. En halua ottaa lainaa perintöveroa varten ja sitten jääkin laina sekä homeinen talo käsiin.

Tämä ongelma tulee varmasti monelle eteen tulevaisuudessa. On muutettu maalta etelä-suomeen ja perustettu perhe sinne. Vanhemmat ovat joutuneet vanhainkotiin ja asunto mädäntynyt pystyyn. Tontti on pieni joten sillä ei ole arvoa metsän tai pellon tapaan. Mitä näille tapahtuu? Verottajan on pakko ymmärtää, ettei noista voi mitään veroa pyytää.

Vierailija
11/22 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuinkelvottomasta talosta tuskin valtavia perintöveroja tulee 🤣

Vierailija
12/22 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 000 e on raja, minkä ylittävästä osuudesta alkaa vasta perintöveroja mennä. Tokkopa monikaan haja-asutusalueen tontti niin suuri arvoltaan on, jos pirtti on purkukunnossa.

Vierailija
13/22 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostavaa, en ole kuullutkaan tuosta että palokunta voi auttaa. Onkohan se kallista?

Ja mitä tapahtuu veroille sun muille talon palamisen jälkeen, katsotaanko tontin olevan palon jälkeen rakentamaton tontti ja sen mukaan mennään?

Koska sittenhän tuo on ehdottomasti kätevin ratkaisu.

Vierailija
14/22 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palokunta saattaa auttaa asiassa, mutta vain jos tarvitsee harjoituskohdetta. Muita rakennuksia ei saa olla lähellä.

Lupa pitää toki myös olla, kuten rakennusta purettaessakin.

Vierailija
15/22 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Verottajan arvio perustuu tilastoihin alueen keskiarvosta eli sieltä ei lähde tarkastajaa tutkimaan paikanpäälle. Kiinteistönvälittäjän lausunto ei paljoa maksa joten hanki se. 

Vierailija
16/22 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei talosta mutta tontista. Homekämppä sattuu olemaan alueella joka laajenee ja rakennetaan hurjaa vauhtia. Lähialuuen pahimmat "minä en koskaan myy peltojani/metsiäni"-jäärät ovat tulleet toisiin ajatuksiin kun hinta on ollut kohillaan.

Vierailija
17/22 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Verottajan arvio perustuu tilastoihin alueen keskiarvosta eli sieltä ei lähde tarkastajaa tutkimaan paikanpäälle. Kiinteistönvälittäjän lausunto ei paljoa maksa joten hanki se. 

Yli 700 euroa maksoi meillä. Ei ne halvalla verottajaa varten kirjallista arviota tee haja-asutusalueella sijaitsevasta kiinteistöstä.

Vierailija
18/22 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on lapsia, sinun kieltäytyessäsi perintö siirtyy heille. Eli lapsilla on sitten se homeinen talo maalta, jee.

Vierailija
19/22 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei talosta mutta tontista. Homekämppä sattuu olemaan alueella joka laajenee ja rakennetaan hurjaa vauhtia. Lähialuuen pahimmat "minä en koskaan myy peltojani/metsiäni"-jäärät ovat tulleet toisiin ajatuksiin kun hinta on ollut kohillaan.

No sittenhän myyt sen helposti ja saat verojen jälkeen vielä reilusti perintöä.

Vierailija
20/22 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ongelma tulee varmasti monelle eteen tulevaisuudessa. On muutettu maalta etelä-suomeen ja perustettu perhe sinne. Vanhemmat ovat joutuneet vanhainkotiin ja asunto mädäntynyt pystyyn. Tontti on pieni joten sillä ei ole arvoa metsän tai pellon tapaan. Mitä näille tapahtuu? Verottajan on pakko ymmärtää, ettei noista voi mitään veroa pyytää.

Ja kolikolla on kaksi puolta. Homeisen talon lisäksi saattaa olla metsää, joka on arvokasta ja lisäksi perittävän tilillä rahaa. Eli kieltäytyminen perinnöstä ei ole helppo valinta. Talon purkaminen kallista, tuskinpa se vpk jokaista hometaloa alkaa polttamaan.

Itse tiedän, että vanhempien talo on homeessa ja talo on etelä-Suomessa. Tontilla on arvoa. Pelkään sitä päivää, kun vanhemmat haluavat muuttaa omakotitalosta pois ja talo laitetaan myyntiin. Eivät itse ymmärrä, että home on ongelma. Kaikki haisee kuvottavalle. Jos talo meneekin myydyksi, niin homeongelma selviää pian. Veikkaan, että koko karmeus paljastuu jonain kauniina päivänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme