Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahattoman rahankäyttökyky, kokemuksia köyhyydestä ja tuhlaamisesta

Vierailija
30.10.2018 |

Mihin turhaan katoaa köyhän rahat ympärilläsi, mihin et koskaan itse tuhlaisi?

Tiedän Facebookissa tapauksen joka ostaa turhanpäiväistä koristetta asunnon aivan täyteen.
Monta kirjahyllyä asunnossa ja ne täynnä pikkuesineitä.
Seinät täynnä koristeita ja lamppuja ym valoroikkia.
Nyt on ostanut lyhtyjä aivan järkyttävän paljon.
Joka kohta asunnosta täynnä ja ikkunoissakin monet verhot sekaisin.
Jatkuvasti postaa kuvia mitä ihanaa ostanut ja sitten kiljuu seuraavaksi, että rahat loppu ja Kela on huijari eikä maksa sitä ja tätä eli kaikki raha talouteen tulee tukina.

Kommentit (435)

Vierailija
361/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Köyhyyskeskustelu juuttuu usein näihin "poimi marjoja" ja "kasvata itse kasvikset" -neuvoihin, joista ei ole oikeasti hyötyä. On tietysti hienoa, että ihminen tulee toimeen vähällä, mutta tärkeämpää olisi miettiä, miten sitä omaa tulotasoa voisi nostaa. 

Työttömyys ei ole tarkoitettu miksikään elämäntavaksi, vaan defaultti on aina se, että aikuinen ihminen on töissä. Eli jos töitä ei löydy, niin sitten kouluttaudutaan.

Tyhmintä mitä voi tehdä, on se, että jäädään vain kitkuttelemaan, se on hyvin nopeasti alas johtava tie, joka ei johda mihinkään.

Jep. Mutta ajatusmalli tuntuu olevan, että tarkoituskin on aina olla köyhä, ei tehdä asioita joilla köyhyys päättyisi. Ja opetetaan sama malli lapsille, että me olemme köyhiä, eikä asialle voi tai kannata tehdä mitään. Paitsi vihata "rikkaita".

Onko sinulla antaa vinkkiä, miten sukulaismies pääsisi pois köyhyydestä, nyt saa jotakin alennettua tt-tukea jotain 350€/kk, kun hänen pitäisi hakea töitä, mutta tt-toimisto ei halua häntä asiakkaaksi.

Koulutus dipl.insinööri 45v. viimeinen työsuhde määräaik.

Noin 10v sitten oli laittamassa vanhempansa kesämökki talviteloille, liukastui ja satutti lantion. Useita leikkauksia, jossa kahdessa hoitovirhe. Ei korvauksia. Liikkumminen vaivalloista ja käyttää keppejä, samoim paljon särkylääkkeitä. Hakenenut työkyvyttömyyseläkettä ja kolme hylkäävää päätöstä. Ilmoittanut työnhakijaksi, mutta evätty, koska ei ole työkyinen, eikä voi työllistyä. Jatkuvaa särkyä ja neuropaattista kipua, johon lääkärit eivät saa apua.

Miten hänen pitäisi muuttaa ajatusmallia, että pääsisi pois köyhyydestä? Ei ole parisuhdetta eikä lapsia.

Niin ja mitäs muita tukia saa kuin tuon 350e? Tarpeeksi kauan hakee sairaseläkekettä niin lopulta pääsee kyllä jos ei tosiaan töihin kykene, mutta ei sekään mitään miljoonia ole. Suosittelen esim käsistä näppärää tekemään jotain pikkuhommia pimeänä mihin kykenee, autojen korjausta jne.

Tiedätkö mikä on neuropaattinen kipu? Ehkä sen jälkeen vasta kannattaisi kommentoida.

Ainakin kommentissa puhuttiin särystä ja neuropaattisesta kivusta, jossa ei ole lääkehoitoa.

Niin..? Suuremmalla syyllä pääsee nopeammin sinne sairaseläkkeelle.

Ja pask*at pääsee!!

Terv. 10 vuotta neuropaattisesta kivusta jo kärsinyt. Ja kelassa vaan nauravat kun pistää sairaseläkehakemuksen vetämään.

Voisi auttaa jos hakisit työkyvyttömyyseläkettä.

Sairaseläkettä kun ei ole nykyään olemassakaan.

Vierailija
362/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kiinnittänyt huomiota, että rahapäivänä ostellaan ajatuksella "nyt on rahaa millä mällätä" ja sitten kituutetaan taas seuraavaan rahapäivään.

Tuttu äiti ostaa lapsille karkkia ym eikä yhtään katsota hintaa ja paikkaa mistä ostetaan, kuten viimeksi lähtivät bussilla ja matkahuollosta kolmelle lapselle limpparipullot ja omar karkkipussit. Ne karkit maksoi 4€ pss ja tien toiselta puolelta olisi saanut puolet halvemmalla kaupasta.

Pitäisköhän jonkun tahon maksaa sulle palkkaa vähävaraisten tuttujesi? rahojen käytön kyyläämisestä. Tuntuu olevan sulla ihan täyspäiväinen homma 😂

Ihan taitaakin pelottaa, että vakoileeko sinunkin ostoskoriin laittamia asioita joku.

Sinusta on siis ei ole ok, että pienellä vaivalla olisi äiti säästänyt esim 10€ ruokarahaksi mistä kuitenkin nuo ostokset oli pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi tt-tuen pienuudesta valittaja ilmoitti samalla tilailevansa pizzaa kotiinkuljetuksella ja juoksevansa ravintoloissa.Juu ei varmaan toimeentulotuki riitä tuollaiseen.

Ihanko oikeasti luulet köyhyyden poistuvan, jos pizzat jätettäisiin ostamatta. Tuskin, vaikka kaikki pizzeriat suljettaisiin ja luulen, ettei ystäväsi kuitenkaan edusta sitä perinteistä köyhää ja siksi yksittäisiin tapauksiin vertaaminen on harhaanjohtavaa.

Köyhyys on paljon moni ulotteisempi, eikä koske ainoastaan tt-tuella eläviä, vaan yhtälailla pienipalkkaisia aloja, yh-vanhempia, eläkeläisiä, vammaisia, sairaita tai muuten väliinputoajia, johon voi pudota meistä kuka tahansa, jos sairastuu tai vaikka liukastuu kotona.

Yritätkö väittää että minimitoimeentulo kannattaa käyttää ostamalla älyttömyyksiä?

Löytyykö sinulta tutkimusaineistoa ja faktatietoa väitteilesi, vai perustuuko se ihan omaa mielikuvitukseesi? Mä en oikein usko, että tt-tuella pystyisi ostamaan mitään älyttömyyksiä.

Itse elän hyvin vaatimattomasti ja "köyhäilen" vapaaehtoisesti, mutta tuskin selviäisi montakaan kuukautta pelkällä tt-tuella, josta pitäisi kattaa julkinen liikenne 77€, puh.20€, sähkö 20€, vakuutus 30€, vesi 25€, lääkkeet 20€, hygienia 10€ jne. jne. Ja ruoka päälle.

Jos perheessä on lapsia, tt-tuella pärjää paremmin kuin esim. yksineläjä. Lasten menoiksi kun ei lasketa mitään noista yllä luettelemistasi eli tavallaan heistä saa enemmän kuin kohtuullisten ruoka- ja vaatemenojen verran. 

Ihanko totta, epäilen. Jos ei lasketa menoiksi niin ei saa tukeakaan. Kyllä lapsiin menee paljon enemmän kuin aikuisiin. Vaatteet ja kengät kasvavalle lapselle joka vuoden aikaan. Harrastusvälineet, tietokone, puhelin jne.

Vierailija
364/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiltä saa jouluvalot jos haluaa. En jaksa itse johtosotkua selvittää..

Mutta, ohis:

Miten sairaseläkkeelle nykyään pääsee? Mun miestä ei voida kuntouttaa. Ei pääse kuntoutukseen tämän takia. Kelan lääkäri kuitenkin kuitenkin sanoo että mies on työkykyinen..? Sama lääkäri lähettää aina paperit hylättynä takaisin. Oma lääkäri, fysiatri ja fysioterapeutti puoltavat sairauseläkettä.. Voiko tästä valittaa johonkin? Kelaan on toki valitettu mutta tämä lääkäri ei anna periksi. Mieheni loukkaantui vakavasti kolarissa 6 vuotta sitten. Siitä asti on taisteltu. Mies roikkuu työttömänä työnhakijana listoilla vaikka on oman lääkärin mukaan työkyvytön... Kellään kokemusta? Miten jatketaan? 🙄

Kelan ja vakuutusyhtiön päätöksen mukana tulee aina ohjeet siitä valittamisesta myös. Ensin valitetaan sille päätöksentekoelimelle, sen jälkeen muutoksenhakulautakuntaan (siitäkin tulee ohjeet) ja sen jälkeen vakuutusoikeuteen. Valitusprosessi ei maksa mitään.

Muutoksenhakulautakunta ja vakuutusoikeus muuttaa yhteensä ehkä 20 % päätöksistä. Jos ei ole uutta näyttöä, valittaminen ei yleensä kannata.

Nimim. been there, done that. Meitä, jotka olemme hoitavien lääkäreiden mielestä työkyvyttömiä ja vakuutuslääkärin mielestä työkykyisiä, on paljon.

Vierailija
365/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kiinnittänyt huomiota, että rahapäivänä ostellaan ajatuksella "nyt on rahaa millä mällätä" ja sitten kituutetaan taas seuraavaan rahapäivään.

Tuttu äiti ostaa lapsille karkkia ym eikä yhtään katsota hintaa ja paikkaa mistä ostetaan, kuten viimeksi lähtivät bussilla ja matkahuollosta kolmelle lapselle limpparipullot ja omar karkkipussit. Ne karkit maksoi 4€ pss ja tien toiselta puolelta olisi saanut puolet halvemmalla kaupasta.

Pitäisköhän jonkun tahon maksaa sulle palkkaa vähävaraisten tuttujesi? rahojen käytön kyyläämisestä. Tuntuu olevan sulla ihan täyspäiväinen homma 😂

Ihan taitaakin pelottaa, että vakoileeko sinunkin ostoskoriin laittamia asioita joku.

Sinusta on siis ei ole ok, että pienellä vaivalla olisi äiti säästänyt esim 10€ ruokarahaksi mistä kuitenkin nuo ostokset oli pois.

Ei, minua ei todellakaan kiinnosta kytätä mitä pienituloinen ostoskoriinsa laittaa. Se ei isossa mittakaavassa paljon paina ne muutamat sataset.

Sen sijaan minua suuresti huolettaa verojen kierto missä verottajalta pimitetään suomen verokertymästä miljoonia ja miljardeja euroja vuositasolla veroparatiiseihin ja ties minne. Kun puhutaan tuollaisista summista puhutaan isoista rikollisista. Eikö sinua yhtään häiritse?

Vierailija
366/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aika vuodesta aloittaa ensin ”köyhät ei saa ostaa jouluvaloja” ja sitten aloittaa jankkaa että kyllä ne saa ostaa kunhan ei osta liikaa tai kyllä liikaakin saa ostaa kunhan ei sitten itke joka kuukausi rahojen perään, joo joo :D

Niin, mitä vaan saa tehdä jos siihen on varaa ja tinkii sitten jostain muusta.

Mikä ongelma?

Just näin ne köyhät tekevätkin. Miksi siitä itkeä ja syyllistää tai arvostella.

Ei sitä tt-tukea makseta sen enempää, mitä laki oikeuttaa. Joku voi käyttää sen ruokaa, toinen viinaan ja tupakkaa ja kolmas jouluvaloihin ja pizzaan, mutta kaikkilla näillä, käyttötavasta riippumatta, tuki pysyy samana.

Se on ongelma, että näillä usein on sekä lapsia että eläimiä, jotka jäävät hoidotta, koska pizzataxi ja ne kuudennetkin jouluvalot.

Mutta miten köyhien parjaaminen ja haukkuminen sitten parantaa lasten ja eläinten asemaa ja tietysti itse köyhien?

Sitä en ymmärrä? Vai mikä on tämänkin keskustelun motiivi ja tavoite?

Tässäkään ketjussa ei vielä kukaan ole esittänyt konkreettisiä vaihtoehtoja köyhyyden poistamiseksi?

Ei voi olla noin vaikeaa.Siten parjaaminen auttaa että ne EHKÄ tajuavat olla tuhlaamatta VIIMEISIÄ RAHOJAAN turhuuksiin.Vai sinustako tt-tukiasiakkaan kannattaa ostaa Santander-lainalla ilman vakuuksia auto?

Vierailija
367/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aika vuodesta aloittaa ensin ”köyhät ei saa ostaa jouluvaloja” ja sitten aloittaa jankkaa että kyllä ne saa ostaa kunhan ei osta liikaa tai kyllä liikaakin saa ostaa kunhan ei sitten itke joka kuukausi rahojen perään, joo joo :D

Niin, mitä vaan saa tehdä jos siihen on varaa ja tinkii sitten jostain muusta.

Mikä ongelma?

Just näin ne köyhät tekevätkin. Miksi siitä itkeä ja syyllistää tai arvostella.

Ei sitä tt-tukea makseta sen enempää, mitä laki oikeuttaa. Joku voi käyttää sen ruokaa, toinen viinaan ja tupakkaa ja kolmas jouluvaloihin ja pizzaan, mutta kaikkilla näillä, käyttötavasta riippumatta, tuki pysyy samana.

Se on ongelma, että näillä usein on sekä lapsia että eläimiä, jotka jäävät hoidotta, koska pizzataxi ja ne kuudennetkin jouluvalot.

Mutta miten köyhien parjaaminen ja haukkuminen sitten parantaa lasten ja eläinten asemaa ja tietysti itse köyhien?

Sitä en ymmärrä? Vai mikä on tämänkin keskustelun motiivi ja tavoite?

Tässäkään ketjussa ei vielä kukaan ole esittänyt konkreettisiä vaihtoehtoja köyhyyden poistamiseksi?

Ei voi olla noin vaikeaa.Siten parjaaminen auttaa että ne EHKÄ tajuavat olla tuhlaamatta VIIMEISIÄ RAHOJAAN turhuuksiin.Vai sinustako tt-tukiasiakkaan kannattaa ostaa Santander-lainalla ilman vakuuksia auto?

Voi sua, onkohan sulla kovasti verenpaine noussu kun mietiskelet päivät pitkät alvariinsa muiden rahankäyttöä. Jospa kaventaisit rahankäytön ongelmaa ihan vaan siihen omaan rahankäyttöösi. Voin taata että elämäsi alkais näyttää valoisammalta ja vähemmän ahdistavalta.

Vierailija
368/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä melko erikoinen keskustelu, kun todennäköisesti aloituksessa on tapahtunut näppäilyvirhe ja ap. vuositulosta on pudonnut yksi nolla pois.

Hän kysyy, mihin köyhän rahat katoavat? Mutta kuitenkin kertoo viestissä vuosituloksi 12.000€/v joka on tonni kuukaudessa ja siitä verot käteen jää 750-800€, jolla pitäisi maksaa myös asuminen.

Ymmärrän, jos ap. kuukausitulot on 10.000€/kk niin silloin saattaakin hämärtyä ostovoima, mutta jos tulot on 700-800€/kk luulisi ap. olevan tietoinen mihin rahat menevät, koska elää itsekin köyhän elämää.

Ja mikä mielenkiintoista, tunnistaako ap. itsensä näistä kommentista kun kuvataan köyhän elämää, rahanhallintaa ja ostokäyttäytymistä? Vai ovatko ne vain yleistyksiä?

Vierailija
369/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä melko erikoinen keskustelu, kun todennäköisesti aloituksessa on tapahtunut näppäilyvirhe ja ap. vuositulosta on pudonnut yksi nolla pois.

Hän kysyy, mihin köyhän rahat katoavat? Mutta kuitenkin kertoo viestissä vuosituloksi 12.000€/v joka on tonni kuukaudessa ja siitä verot käteen jää 750-800€, jolla pitäisi maksaa myös asuminen.

Ymmärrän, jos ap. kuukausitulot on 10.000€/kk niin silloin saattaakin hämärtyä ostovoima, mutta jos tulot on 700-800€/kk luulisi ap. olevan tietoinen mihin rahat menevät, koska elää itsekin köyhän elämää.

Ja mikä mielenkiintoista, tunnistaako ap. itsensä näistä kommentista kun kuvataan köyhän elämää, rahanhallintaa ja ostokäyttäytymistä? Vai ovatko ne vain yleistyksiä?

Verot jää noilta usein maksamatta...

Vierailija
370/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, minua ei todellakaan kiinnosta kytätä mitä pienituloinen ostoskoriinsa laittaa. Se ei isossa mittakaavassa paljon paina ne muutamat sataset.

Sen sijaan minua suuresti huolettaa verojen kierto missä verottajalta pimitetään suomen verokertymästä miljoonia ja miljardeja euroja vuositasolla veroparatiiseihin ja ties minne. Kun puhutaan tuollaisista summista puhutaan isoista rikollisista. Eikö sinua yhtään häiritse?

Täh? Vertaat nyt ylivarojen elävää ihmistä talousrikolliseen.

Sinä tässä taidat ylireagoida

Vierailija
371/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla on viimeisessä valmistuneessa verotuksessa vuositulot 12000€, mutta onhan minulla puoliso ja kiinteää varallisuutta reilusti eli en edes tarvitse isoja tuloja.

Elän suht vaatimattomasti enkä kuluta turhaa sekä kierrätän paljon eli pärjään yllättävän hyvin pienillä tuloilla.

Ap

Ps en muuten ole ainoa joka täällä kirjoittelee samalla tavalla ajatellen, kun monet vastailee oletettavasti minulle toisten kommentteihin.

Vierailija
372/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä "nuo" minä olen mielestäsi? Kun kerran nuo jättää veronsa maksamatta.

Olen todennäköisesti maksanut enemmän veroja kuin moni muu vuosien aikana.

Pääomaveroa eniten.

Vierailija
373/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla on viimeisessä valmistuneessa verotuksessa vuositulot 12000€, mutta onhan minulla puoliso ja kiinteää varallisuutta reilusti eli en edes tarvitse isoja tuloja.

Elän suht vaatimattomasti enkä kuluta turhaa sekä kierrätän paljon eli pärjään yllättävän hyvin pienillä tuloilla.

Ap

Ps en muuten ole ainoa joka täällä kirjoittelee samalla tavalla ajatellen, kun monet vastailee oletettavasti minulle toisten kommentteihin.

Jos sinut tulot 1000€ miinus verot, niin elät köyhyydessä, vaikka olisi varallisuutta ja mies. Ainakin tilastollisesti.

Tunniststko itsesi näistä kommenteista, kun täällä kuvaillaa millainen ihminen köyhä on? Tai hänen elämänhallintansa tai rahankäytönsä?

Minulle monet kommentit ovat täysin vieraita, eikä lainkaan sovi tuntemaani köyhiin.

Vierailija
374/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kohta saa laittaa jouluvalot ikkunaan, eikä kukaan paheksu, kun ihmiset tietävät vanhat sukujuureni.

Kävin ostamassa kymmenen kynttilökköä, kun kyllästyin vanhojen lamppujen vaihtoon ja oli eri sävyiset, jotka pian laitan vanhan talon ikkunoihin, joka on ollut yli sadan vuoden perinne.

Toivottavasti ketkään puolitutut ei lue facebookkiani ja blogiani, kun olen vielä päivät kotona ja luulevat vielä köyhäksi, vaikka teen töitä kotona.

Jos jouluvalot ja pizzat kerta osoittavat huonoa rahan- ja elämänhallintaa.

Hyvä vinkki lehdistölle ja Seiskasta saa vielä 10€ kun antaa uutisvinkin.

Oikeasti joku antaa esimerkiksi noutopizzasta ja nyt takerrutte siihen että sen kun jättää pois niin rikastuu :,D huomaa kyllä miksei rahkeet riitä niihin rikkauksiin.

Koska noutopitsan hinnalla saa puoleksi vuodeksi kaalta ja papuja ja sitten voi tehdä isoja sijoituksia :D

T. Rrrikas!

Vierailija
375/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääomaveroa eniten.

Paljon yritysten veroja oli kuulemma protestilistoilla.

Vierailija
376/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääomaveroa eniten.

Paljon yritysten veroja oli kuulemma protestilistoilla.

No enpä löytänyt omaani sieltä.

Vierailija
377/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos sinut tulot 1000€ miinus verot, niin elät köyhyydessä, vaikka olisi varallisuutta ja mies. Ainakin tilastollisesti.

Tunniststko itsesi näistä kommenteista, kun täällä kuvaillaa millainen ihminen köyhä on? Tai hänen elämänhallintansa tai rahankäytönsä?

Minulle monet kommentit ovat täysin vieraita, eikä lainkaan sovi tuntemaani köyhiin.

Eihän tässä köyhiä etsitä ymmärtääkseni?

Siitä on ollut puhe, että tuhlataan tarpeettomasti ja rahat ei riitä sitten pakollisiin.

Minulla riittää enkä ole koskaan itkenyt ettei riitä.

Enkä ole koskaan saanut tt tukea vaikka tulon onkin alle köyhyysrajan.

Enkä sitä kyllä saisikaan vaikka hakisin eli minua ei voi rinnastaa tähän mistä oli kyse.

Vierailija
378/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuttu mies 33v, on ollut aina eläkkeellä. Reaalitulot menoihin nähden aivan hyvät, 1300€.

Rahat kestävät pari kolme päivää, viimeksi oli ostettava uusi PlayStation -peli 79€. Sitten seuraavana päivänä sähköt olivat menossa poikki. Yleensä rahat menevät aina pubiin ja tupakkaan. Ja sitten valittaa nälkäänsä.

Vierailija
379/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa kympin todistus, kirjoituksista laudatur ja koulutusta tohtoriksi asti. En kännää, polta, istu baareissa jne. Silti olen pitkäaikaistyötön. Ilmeisesti en pysty "siirtämään tarpeentyydytystä".

Ihan kiinnostava suoritus sinänsä.

Vierailija
380/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi, että rahan käyttöä pitäisi opettaa. Tämäkin ketju näyttää, että turha vaiva, ellei ihminen ymmärrä että kyse on kokonaisuudesta eikä yhdestä pizzasta, ei ole mitään tehtävissä. Osa on näitä, menot koostuvat turhasta/kalliista, ja sitten ei ole varaa oikeasti tarpeelliseen. Se on just sitä porukkaa jolle elämys tarkoittaa aina jotakin maksullista, ja jos se on lihottavaa tai muuten epäterveellistä, niin sitä parempi. 

Tunnen perheen, jossa jatkuvasti lapset ovat likaisissa ja rikkinäisissä vaatteissa,  eletään pelkillä tuilla. Puhuttiin sitten rahankäytöstä, ja ilmeni että vanhempien tupakointiin meni 500 e/kk, eikä tupakointia edes harkittu lopettavaksi. Ja hirveä huuto päälle, kun joku ehdotti että pelkällä tupakanpolton lopettamisella olisi heillä 6000 e vuodessa käyttää kaikenlaiseen mukavaan, oli kuulemma köyhien syyllistämistä ja vaikka mitä vainoa. 

Kuulemma noin ei voi laskea, koska säästynyt raha menee kuitenkin johonkin, vaikka Alkoon. En sitten kysynyt, että ihan omin jaloinko ne setelit sinne kävelevät.