Rahattoman rahankäyttökyky, kokemuksia köyhyydestä ja tuhlaamisesta
Mihin turhaan katoaa köyhän rahat ympärilläsi, mihin et koskaan itse tuhlaisi?
Tiedän Facebookissa tapauksen joka ostaa turhanpäiväistä koristetta asunnon aivan täyteen.
Monta kirjahyllyä asunnossa ja ne täynnä pikkuesineitä.
Seinät täynnä koristeita ja lamppuja ym valoroikkia.
Nyt on ostanut lyhtyjä aivan järkyttävän paljon.
Joka kohta asunnosta täynnä ja ikkunoissakin monet verhot sekaisin.
Jatkuvasti postaa kuvia mitä ihanaa ostanut ja sitten kiljuu seuraavaksi, että rahat loppu ja Kela on huijari eikä maksa sitä ja tätä eli kaikki raha talouteen tulee tukina.
Kommentit (435)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Köyhyyskeskustelu juuttuu usein näihin "poimi marjoja" ja "kasvata itse kasvikset" -neuvoihin, joista ei ole oikeasti hyötyä. On tietysti hienoa, että ihminen tulee toimeen vähällä, mutta tärkeämpää olisi miettiä, miten sitä omaa tulotasoa voisi nostaa.
Työttömyys ei ole tarkoitettu miksikään elämäntavaksi, vaan defaultti on aina se, että aikuinen ihminen on töissä. Eli jos töitä ei löydy, niin sitten kouluttaudutaan.
Tyhmintä mitä voi tehdä, on se, että jäädään vain kitkuttelemaan, se on hyvin nopeasti alas johtava tie, joka ei johda mihinkään.
Jep. Mutta ajatusmalli tuntuu olevan, että tarkoituskin on aina olla köyhä, ei tehdä asioita joilla köyhyys päättyisi. Ja opetetaan sama malli lapsille, että me olemme köyhiä, eikä asialle voi tai kannata tehdä mitään. Paitsi vihata "rikkaita".
Onko sinulla antaa vinkkiä, miten sukulaismies pääsisi pois köyhyydestä, nyt saa jotakin alennettua tt-tukea jotain 350€/kk, kun hänen pitäisi hakea töitä, mutta tt-toimisto ei halua häntä asiakkaaksi.
Koulutus dipl.insinööri 45v. viimeinen työsuhde määräaik.
Noin 10v sitten oli laittamassa vanhempansa kesämökki talviteloille, liukastui ja satutti lantion. Useita leikkauksia, jossa kahdessa hoitovirhe. Ei korvauksia. Liikkumminen vaivalloista ja käyttää keppejä, samoim paljon särkylääkkeitä. Hakenenut työkyvyttömyyseläkettä ja kolme hylkäävää päätöstä. Ilmoittanut työnhakijaksi, mutta evätty, koska ei ole työkyinen, eikä voi työllistyä. Jatkuvaa särkyä ja neuropaattista kipua, johon lääkärit eivät saa apua.Miten hänen pitäisi muuttaa ajatusmallia, että pääsisi pois köyhyydestä? Ei ole parisuhdetta eikä lapsia.
Niin ja mitäs muita tukia saa kuin tuon 350e? Tarpeeksi kauan hakee sairaseläkekettä niin lopulta pääsee kyllä jos ei tosiaan töihin kykene, mutta ei sekään mitään miljoonia ole. Suosittelen esim käsistä näppärää tekemään jotain pikkuhommia pimeänä mihin kykenee, autojen korjausta jne.
Ai, suosittelet maalikolle lisätieneksi autojen korjauksia?
Tiedätkö, tämän päivän autojen korjaus ei ihan noin vain onnistu, vaan vaatii tietyt koneet ja laitteet, ellei satu olemaan joku vanha Lada, joka on jo keräysharvinaisuus.
Mistähän syystä pienet autopajat on lakkautettu jo vuosia sitten, vaikka omistajalta löytyisi osaamista? Ai, ne koneet ja laitteet, jotka vaativat satojen tuhansien investoinnit, jotta pääsee edes tutkimaan sinne konepellin alle tai vaihtamaan lamput.
Huoh. Sekin oli vain esimerkki. Ettekö oikeasti ymmärrä mitä esimerkki tarkoittaa? Ei, en tarkoittanut kirjaimellisesti että sirpan 60v jolla ei ole edes ajokorttia pitäisi nyt alkaa korjata muiden autoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aika vuodesta aloittaa ensin ”köyhät ei saa ostaa jouluvaloja” ja sitten aloittaa jankkaa että kyllä ne saa ostaa kunhan ei osta liikaa tai kyllä liikaakin saa ostaa kunhan ei sitten itke joka kuukausi rahojen perään, joo joo :D
Niin, mitä vaan saa tehdä jos siihen on varaa ja tinkii sitten jostain muusta.
Mikä ongelma?
Just näin ne köyhät tekevätkin. Miksi siitä itkeä ja syyllistää tai arvostella.
Ei sitä tt-tukea makseta sen enempää, mitä laki oikeuttaa. Joku voi käyttää sen ruokaa, toinen viinaan ja tupakkaa ja kolmas jouluvaloihin ja pizzaan, mutta kaikkilla näillä, käyttötavasta riippumatta, tuki pysyy samana.
Ongelma on se itkeminen miten se toimeentulotuki ei riitä edes ruokaan, kun kyllä se riittää jos tinkii noista muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tt-tuen pienuudesta valittaja ilmoitti samalla tilailevansa pizzaa kotiinkuljetuksella ja juoksevansa ravintoloissa.Juu ei varmaan toimeentulotuki riitä tuollaiseen.
Ihanko oikeasti luulet köyhyyden poistuvan, jos pizzat jätettäisiin ostamatta. Tuskin, vaikka kaikki pizzeriat suljettaisiin ja luulen, ettei ystäväsi kuitenkaan edusta sitä perinteistä köyhää ja siksi yksittäisiin tapauksiin vertaaminen on harhaanjohtavaa.
Köyhyys on paljon moni ulotteisempi, eikä koske ainoastaan tt-tuella eläviä, vaan yhtälailla pienipalkkaisia aloja, yh-vanhempia, eläkeläisiä, vammaisia, sairaita tai muuten väliinputoajia, johon voi pudota meistä kuka tahansa, jos sairastuu tai vaikka liukastuu kotona.
Yritätkö väittää että minimitoimeentulo kannattaa käyttää ostamalla älyttömyyksiä?
Löytyykö sinulta tutkimusaineistoa ja faktatietoa väitteilesi, vai perustuuko se ihan omaa mielikuvitukseesi? Mä en oikein usko, että tt-tuella pystyisi ostamaan mitään älyttömyyksiä.
Itse elän hyvin vaatimattomasti ja "köyhäilen" vapaaehtoisesti, mutta tuskin selviäisi montakaan kuukautta pelkällä tt-tuella, josta pitäisi kattaa julkinen liikenne 77€, puh.20€, sähkö 20€, vakuutus 30€, vesi 25€, lääkkeet 20€, hygienia 10€ jne. jne. Ja ruoka päälle.
julkisia ei tarvitse sossupummina, kela maksaa perustoimeentulon päälle sähkön, vakuutuksen, veden ja lääkkeet.
Meiltä saa jouluvalot jos haluaa. En jaksa itse johtosotkua selvittää..
Mutta, ohis:
Miten sairaseläkkeelle nykyään pääsee? Mun miestä ei voida kuntouttaa. Ei pääse kuntoutukseen tämän takia. Kelan lääkäri kuitenkin kuitenkin sanoo että mies on työkykyinen..? Sama lääkäri lähettää aina paperit hylättynä takaisin. Oma lääkäri, fysiatri ja fysioterapeutti puoltavat sairauseläkettä.. Voiko tästä valittaa johonkin? Kelaan on toki valitettu mutta tämä lääkäri ei anna periksi. Mieheni loukkaantui vakavasti kolarissa 6 vuotta sitten. Siitä asti on taisteltu. Mies roikkuu työttömänä työnhakijana listoilla vaikka on oman lääkärin mukaan työkyvytön... Kellään kokemusta? Miten jatketaan? 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aika vuodesta aloittaa ensin ”köyhät ei saa ostaa jouluvaloja” ja sitten aloittaa jankkaa että kyllä ne saa ostaa kunhan ei osta liikaa tai kyllä liikaakin saa ostaa kunhan ei sitten itke joka kuukausi rahojen perään, joo joo :D
Mikä ongelma?
Ei sitä tt-tukea makseta sen enempää, mitä laki oikeuttaa. Joku voi käyttää sen ruokaa, toinen viinaan ja tupakkaa ja kolmas jouluvaloihin ja pizzaan, mutta kaikkilla näillä, käyttötavasta riippumatta, tuki pysyy samana.
Se on ongelma, että näillä usein on sekä lapsia että eläimiä, jotka jäävät hoidotta, koska pizzataxi ja ne kuudennetkin jouluvalot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tt-tuen pienuudesta valittaja ilmoitti samalla tilailevansa pizzaa kotiinkuljetuksella ja juoksevansa ravintoloissa.Juu ei varmaan toimeentulotuki riitä tuollaiseen.
Ihanko oikeasti luulet köyhyyden poistuvan, jos pizzat jätettäisiin ostamatta. Tuskin, vaikka kaikki pizzeriat suljettaisiin ja luulen, ettei ystäväsi kuitenkaan edusta sitä perinteistä köyhää ja siksi yksittäisiin tapauksiin vertaaminen on harhaanjohtavaa.
Köyhyys on paljon moni ulotteisempi, eikä koske ainoastaan tt-tuella eläviä, vaan yhtälailla pienipalkkaisia aloja, yh-vanhempia, eläkeläisiä, vammaisia, sairaita tai muuten väliinputoajia, johon voi pudota meistä kuka tahansa, jos sairastuu tai vaikka liukastuu kotona.
Yritätkö väittää että minimitoimeentulo kannattaa käyttää ostamalla älyttömyyksiä?
Löytyykö sinulta tutkimusaineistoa ja faktatietoa väitteilesi, vai perustuuko se ihan omaa mielikuvitukseesi? Mä en oikein usko, että tt-tuella pystyisi ostamaan mitään älyttömyyksiä.
Itse elän hyvin vaatimattomasti ja "köyhäilen" vapaaehtoisesti, mutta tuskin selviäisi montakaan kuukautta pelkällä tt-tuella, josta pitäisi kattaa julkinen liikenne 77€, puh.20€, sähkö 20€, vakuutus 30€, vesi 25€, lääkkeet 20€, hygienia 10€ jne. jne. Ja ruoka päälle.
julkisia ei tarvitse sossupummina, kela maksaa perustoimeentulon päälle sähkön, vakuutuksen, veden ja lääkkeet.
Saa myös bussikorttiin maksusitoumuksen Kelalta jos oleellista tarvetta on kulkea.
Kuten virkistykseen salikortin ja uimahallin käytön.
Lapselle voi saada myös tukiperheen.
On lukematon määrä erilaisia sossun myöntämiä etuisuuksia mistä harvemmin kuulee puhuttavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin turhaan katoaa köyhän rahat ympärilläsi, mihin et koskaan itse tuhlaisi?
Tiedän Facebookissa tapauksen joka ostaa turhanpäiväistä koristetta asunnon aivan täyteen.
Monta kirjahyllyä asunnossa ja ne täynnä pikkuesineitä.
Seinät täynnä koristeita ja lamppuja ym valoroikkia.
Nyt on ostanut lyhtyjä aivan järkyttävän paljon.
Joka kohta asunnosta täynnä ja ikkunoissakin monet verhot sekaisin.
Jatkuvasti postaa kuvia mitä ihanaa ostanut ja sitten kiljuu seuraavaksi, että rahat loppu ja Kela on huijari eikä maksa sitä ja tätä eli kaikki raha talouteen tulee tukina.Sinulla ei siis ole jouluvaloja, eikä lyhtyjä, ompa sinulla pimeää ja ankeaa :( Tiesitkö, että jouluvaloilla on myös järkevä toimi: Valaista! Ne eivät siis ole silkkaa turhuutta vaan toimivat yövaloina jne. Joku valohan sitä on pakko olla, että näkee niin miksi ei saman tien jouluvalo? Miksi kalliimpi yövaloksi lamppu olisi parempi? Siksikö kun se myydään nimellä yövalo, eikä nimellä koristevalo?
Täh? Itselläni ei ole yhden yhtä jouluvaloa, mutta en usko että kovin moni kotiani ankeaksi sanoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni ajattelee noin. Olen nähnyt miten toimeentulotuella elävä naapuri toi rahapäivänä muivikassillisen halvinta viiniä taksilla Alkosta, monena kuukautena.
Onneksi sillä ei ollut lapsia, ja kissankin haki eläinsuojelu pois.
Yhtenä aamuna olin yhdeksän aikaan menossa kauppaan ja viereen kurvasi taksi iloiset asiakkaat kyydissä.
Tunnen ulkonäöltä heidät ja ovat päihteitten käyttäjiä, mutta se mikä pisti silmään oli heidän oikeasti iloinen ja vauhdikas tunnelma, kun normaalisti heidät näki kadulla hyvinkin masentuneen näköisinä.
En kerennyt edes kauppaan mennä, kun oli heidän asiansa Alkossa hoidettu ja kassit täynnä lähtivät jatkamaan matkaa taksilla.
Luulen ettei seuraavana päivänä enää ollut paljonkaan niitä tukia tilillä.
Ymmärrän että alkoholismi on sairaus kuten monella rahansa turhuuteen laittavallakin voi olla taustalla mt ongelmia.Näinhän se pitäisi että bussilla kulkea ja korkata vasta kotona. Saahan köyhä ottaa pienet joskus, kun ei tavaksi tule.
Köyhät voi yhtähyvin kävellä. Onhan niillä aikaa ja mikä pahinta,monet hyväosaiset käyttävät ilmastonmuutoksen takia bussia, kun se on niin trndikästä ja heille köyhät ivat hajuhaitta ja ulkoinen olemus bussissa saattaisi aiheutta traumoja.
Ja köyhät voi ottaa pienet vain kotona, kun ikkunoissa on pimennysverhot. Salaa. Eikä sinne Facebookiin kirjoituksia.
Usein onkin pimennetty. Käveltykin. Facebookissa en käy.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä saa jouluvalot jos haluaa. En jaksa itse johtosotkua selvittää..
Mutta, ohis:
Miten sairaseläkkeelle nykyään pääsee? Mun miestä ei voida kuntouttaa. Ei pääse kuntoutukseen tämän takia. Kelan lääkäri kuitenkin kuitenkin sanoo että mies on työkykyinen..? Sama lääkäri lähettää aina paperit hylättynä takaisin. Oma lääkäri, fysiatri ja fysioterapeutti puoltavat sairauseläkettä.. Voiko tästä valittaa johonkin? Kelaan on toki valitettu mutta tämä lääkäri ei anna periksi. Mieheni loukkaantui vakavasti kolarissa 6 vuotta sitten. Siitä asti on taisteltu. Mies roikkuu työttömänä työnhakijana listoilla vaikka on oman lääkärin mukaan työkyvytön... Kellään kokemusta? Miten jatketaan? 🙄
Kyllähän nuo tilastot ovat karua luettavaa. Viime vuonna työkyvyttömyyshakemuksia hylättiin 72% ja vain 28% sai myönteisen päätöksen.
Ihmetyttää, koska jo hakemuksen tarvitaan kahden hoitavan lääkärin lausunto, jotka molemmat ovat todenneet potilaan työkyvyttömäksi.
Ja sitten vak.yhtiöt lääkäri voi tehdä lopullisen päätöksen, potilasta edes näkemättä, joka viime vuonna oli 72% kielteinen.
https://www.etk.fi/uutinen/tyokyvyttomyyselakkeiden-hylkaysprosentti-no…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni ajattelee noin. Olen nähnyt miten toimeentulotuella elävä naapuri toi rahapäivänä muivikassillisen halvinta viiniä taksilla Alkosta, monena kuukautena.
Onneksi sillä ei ollut lapsia, ja kissankin haki eläinsuojelu pois.
Yhtenä aamuna olin yhdeksän aikaan menossa kauppaan ja viereen kurvasi taksi iloiset asiakkaat kyydissä.
Tunnen ulkonäöltä heidät ja ovat päihteitten käyttäjiä, mutta se mikä pisti silmään oli heidän oikeasti iloinen ja vauhdikas tunnelma, kun normaalisti heidät näki kadulla hyvinkin masentuneen näköisinä.
En kerennyt edes kauppaan mennä, kun oli heidän asiansa Alkossa hoidettu ja kassit täynnä lähtivät jatkamaan matkaa taksilla.
Luulen ettei seuraavana päivänä enää ollut paljonkaan niitä tukia tilillä.
Ymmärrän että alkoholismi on sairaus kuten monella rahansa turhuuteen laittavallakin voi olla taustalla mt ongelmia.Näinhän se pitäisi että bussilla kulkea ja korkata vasta kotona. Saahan köyhä ottaa pienet joskus, kun ei tavaksi tule.
Köyhät voi yhtähyvin kävellä. Onhan niillä aikaa ja mikä pahinta,monet hyväosaiset käyttävät ilmastonmuutoksen takia bussia, kun se on niin trndikästä ja heille köyhät ivat hajuhaitta ja ulkoinen olemus bussissa saattaisi aiheutta traumoja.
Ja köyhät voi ottaa pienet vain kotona, kun ikkunoissa on pimennysverhot. Salaa. Eikä sinne Facebookiin kirjoituksia.
Osuiko ikävästi vai miksi kommenttia piti laittaa vaikka ei taida olla asiallisesti kirjoitettu.
Leikkiä se vaan oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mihinkään yksittäiseen hömpötykseen. Mutta valitetaan että ei ole rahaa ja on laskuja perinnässä jne. Sitten kuitenkin viedään lapsia välillä Superparkkiin, elokuviin tai mennään koko perhe yhdessä syömään Hesburgeriin. Jos se raha on niin vähissä että laskut menee perintään niin ei silloin mielestäni todellakaan kannata syödä ulkona tai mennä tuollaisiin huvituksiin. Siis jos haluaa ne laskut maksaa ja saada talouden joskus kuntoon.
Miksi lasten pitäisi jäädä vaille pieniäkin (superpark) kokemuksia? Saati, ettei saisi kokemusta käydä elokuvissa? Tiedätkö minkälaisia peräkammariuuleja niistä lapsista tulee, joilla ei ole mitään kokemuksia? Lapsi kehittyy vain kokemusten kautta.
Kyllä niitä kokemuksia saa ilman superparkkia tai mäkkäriäkin!
Jos vaikka kävis museossa tai näyttelyssä ekaksi, tekisi yllätysretken metsään/puistoon eväiden kanssa, hakis elokuvan kirjastosta ja tekis paukkumaissia - mielikuvitus rajana!Sitten kun talous on kunnossa voi mennä sisäleikkipuistoon, mäkkärille (jos ne nyt on niitä "oikeita kokemuksia") tai ihan oikeaan ravintolaan syömään.
Kun tarvitaan se elokuvissakäynnin kokemus ja superpark-kokemus, samoin se talous ei välttämättä ikinä tule kuntoon, eikä ole kiva odotella saamatta niitä kokemuksia. Olen köyhästä perheestä ja 20 vuotta on kuule aika pitkä aika odotella niitä asioita koettavaksi, joista muut ovat puhuneet jo ala-asteella tai pyytäneet mukaan. Olisi eri asia jos kysymys olisi jostain ulkomaan matkasta, joka aiheuttaa närää, mutta elokuvateatteri, anna mun kaikki kestää :D
No tässä on oikein stereotyyppinen "ty.pe.rä köyhä"-esimerkki. Rahaa on vähän niin se käytetään elokuviin ja superparkkiin tms "kun lapset tarvii kokemuksia hei!". Sitten itketään kun ei ole kunnon ruokaa, varaa ostaa harrastusvälineitä/ulkoiluvaatteita, kämppä lähtee alta kun vuokrat on maksamatta.
Kumpi oikeasti niille lapsille on parempaa: se että tuhlaillaan johonkin "elämykseen" heti kun aikuisilla rahaa tulee tilille ja sitten eletään loppukuusta pari viikkoa pahimmillaan itkun ja hammastenkiristyksen kanssa kun vanhemmat stressaa kun tili on taas tyhjä? Vai se että elämä nyt vaan on tosi tylsää ja tasapaksua ja huvitukset on lähinnä jotain ilmaisjuttuja kun sitä rahaa ei satu kaikkeen olemaan, tosin ruokaa on, ehjät vaatteet ja katto pään päällä?
Mieluummin todellakin niitä elämyksiä, minullakin on siten edes muutamia mukavia muistoja lapsuudestani ja kituliailta teinivuosilta. Mitään sukulaisissa syömiäni juhlapäivällisiä ja synttärikakkuja en sen sijaan muistele. Mieluummin kaurapuuroa ja elämyksiä. Moni köyhä valitsee ne elämyksensä ja säästää ruoasta juuri sen takia, että ne elämykset ovat niitä, joiden avulla ja joiden takia jaksaa jatkaa. Kuulostanee typerältä maksaa 12 kuukautta yhtä viikonlopun festarilippua, mutta sitä festaria voi kuitenkin muistella seuraavat 20 vuotta ja sosiaaliset suhteet ja tapahtumat ovat tärkeitä. Tämä on niin terapeutin, sossun kuin lääkärinkin suusta, että ihminen tarvitsee virikkeitä ja kannattaa joskus nipsaista vaikka siitä ruoasta saadakseen jotain piristystä.
Ihminen piristyy vain maksullisista jutuista?
Minua köyhää piristää: uinti luonnonvesissä, myös talvella. Retkeily -retkieväät ei maksa sen enempää kuin ruoka kotonakaan. Kirjastossa käynti. Pitkät lenkit. Lenkkarit on kyllä aika kalliit, sen myönnän. Saunominen. Oopperan katsominen youtubesta (liput on tosi kalliita, ja oikeastaan se on hauskempaa kotona. Ei tarvitse tälläytyä.) Kaikki nämä asiat voivat olla myös sosiaalisia tapahtumia, ei ole pakko mennä yksin.
Lapsuuteni rakkaimpia muistoja oli se, että sain istua papan kanssa traktorissa kun pappa teki hommia ja lauloi minulle. Tai mummu tai hoitotäti antoi minun auttaa leipomisessa. Vanhempikin voi antaa sen lapsensa auttaa leipomisessa... Tiedän että minua vietiin myös teatteriin, elokuviin jne mutta ei sellaisesta ole jäänyt muistijälkiä.
Lapset EI ole niin materialistisia kuin luullaan, ettekä tekään olisi jos ette olisi itseänne sellaiseksi luonut.
Jännä lukea kuinka eri tavalla ihmiset tulkitsevat toisten kirjoituksia.
Kovasti on syyllisiä itse kukin ajatuksineen, ainakin sen perusteella, että aina löytyy joku arvostelemaan toisen mielipidettä.
Herkästi otetaan kantaa sisäistämättä asiaa ollenkaan mihin vastaa.
Totta, että aloituksesta olisi voinut jättää sanan köyhä pois, mutta olisiko silloin tullut näin pitkää keskustelua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi moni tekee rahaa saatuan niinkin inhimillisiä asioita, kuin vie vaikka lapset kerrankin esim. mäkkärille. Kun jatkuvasti joutuu tarjoamaan lapsille ei oota, on luonnollista haluta ilahduttaa lapsia jollain pienellä asialla edes joskus.
Eikö lapsia ilahduttaisi eniten se, että vanhemmat hoitaisivat perheen asiat kuntoon?
Ymmärrän, jos joku mt-ongelmainen, pitkäaikaistyötön syrjäytynyt ihminen päästää tavallaan irti elämästä ja jää jonnekin yksiöön kököttämään, mutta eivätkö lapset motivoi yrittämään enemmän?
Toki useammasta lapsesta saa ihan hyvät tuet, varsinkin jos on yh. Että kyllä sillä nyt ihan kohtalaisesti elää. Kannustinloukku estää työhön menemisen.
Ei sitä lasta ilahduta kuin sen hetkiset todelliset tapahtumat, joiden kautta myös hänen aivonsa kehittyvät. Lapsi ei ymmärrä monivuotisia taloussuunnitelmia, eikä lapsen niitä pidäkään ymmärtää.
Mutta voisiko niille lapsille opettaa, että kaikkea ei tarvitse saada heti? Koska jos he eivät opi tätä, niin silloinhan se toistavat sitä vanhempiensa kaavaa... ostellaan krääsää, ja perusasiat retuperällä.
Eli voi kyllä ihan hyvällä syyllä miettiä, tuleeko näin kasvatetuista lapsista sitten niitä vastuullisia kansalaisia. Vai tuleeko vain uusi sukupolvi Sipilän, Kelan ja sossun haukkujia.
Nyt oikeasti...myös järjen käyttö tässä keskustelussa on sallittua.
Ihanko oikeasti "tarvitseeko lapsen saada kaikkea" ja tuleeko hänestä Sipilän vastustaja ja sossun käyttäjä" jos lapsi saisi YHDEN pienen elämyksen ja mielihyvän KERRAN kuukaudessa, vaikka pääsisi elokuviin tai urheilukatsomoon tai mäkkäriaterian hintaan 5€.
Jokainen päivä, joka ikinen päivä voi olla täynnä kauniita ja ilmaisia elämyksiä vaikka miten olisi köyhä. Jos köyhyys ei ole henkistä sorttia. Lapsensa voi opettaa tarhaan tai kouluun viedessä havainnoimaan luonnon kiertokulkua -harvassa on Suomessa paikat, jossa ei tuollaisella matkalla näkisi puita ja pensaita ja vähintään variksia ja naakkoja.
Poppareiden teko kattilassa on elämys, samoin telkkarin katsominen yhdessä, jos siitä tehdään sellainen eikä telkkari ole koko ajan päällä taustalla. Kävelyretki säässä kuin säässä voi olla elämys: minä ainakin nautin eilen kovassa tuulessa lenkillä kun tuuli puhalsi takaani varsinaisen aallon kuivia lehtiä, oli kuin kauhuleffasta.
Kotona jumppaaminen youtube-videon tahtiin voi olla elämys. Voit opetella joogaa maailman parhaiden opettajien johdolla, ei tarvitse tyytyä niihin pariin mitä kuntoklubi on haalinut palkkalistoilleen. jne.
Jokapäiväinen ruoanlaitto on elämys, jos sen tekee rakkaudella, huolella ja mielikuvituksella. Vaikka laittaisikin edullista ruokaa.
Kummallista että ihmiset oikeasti ajattelee että vain rahalla saadaa elämyksiä.
t: köyhä, sairas ja työtön mutta silti onnellinen
onnellinen hullu kirjoitti:
Oma tarinani: Asuin keskustassa yksiössä, korkeakoulutettu virkanainen. tein töitä aamusta iltaan, ylitöitä laskematta. Olin saanut perintönä mummon kotitalon eli pienen tuvan plus saunan järven rannalta maaseudulta. Työt loppuivat kun omistajat ajoi firman konkkaan. Olin loppuunpalanut ja masentunut. Sain aikani ansiosidonnaista mutta en vain löytänyt töitä. Yritin kaikkea mahdollista. masennuin pahemmin jouduin sairaslomalle ja minut määriteltiin työkyvyttömäksi. En tainnut hoitaa asioitani hyvin, mutta lopulta minusta päätettiin, että en nykykunnossa sovellu työvoimatoimiston kursseille enkä edes kuntouttavaan työtoimintaan ja minulta evättiin työmarkkinatuki. En kuitenkaan ollut tarpeeksi sairas sairaseläkkeelle. En myöskään saanut sossusta mitään, sillä minulla oli hiukan säästöjä plus se mummonmökki ja oma yksiö. Jos olisin koko tämän ajan vain maleksinut tekemättä työtä, säästämättä penniäkään ja hankkimatta omaa asuntoa ja mynyt heti mummonmökin ja tuhlannut kaiken, olisin ollut heti oikeutettu toimeentulotukeen, mutta kun olin ollut nuuka työmyyrä, jouduin tietenkin käyttämään ensiksi säästöni.
Laskin, että säästöillä ei pitkälle pötki ja mummonmökki oli niin korvessa, että sellaisesta ei paljoa heruisi. ja niinpä pistin yksiöni vuokralle ja muutin maalle mummonmökille. Se olikin paras päätös. Tämä on korvessa, kaukana kaikesta. istun järven rannalla ja ihailen syksyä. uunissa kypsyy itsepyytämäni siika. Tein juurespataa omista juureksista. Elän askeettisesti, ainoat ylellisyyteni ovat netti ja kirjastokortti. En ole eläessäni voinut paremmin. Ennen söin liikaa ja join liikaa stressiin. nyt täällä olen kuin huomaamatta laihtunut normaalipainoon, jopa sinne alarajalle. Ihoni on kauniimpi kuin koskaan. En tarvitse enää kalliita voiteita. Vain sauna ja kala- kaali-punajuuri -lanttu- ruoat, joihin reseptit olen löytänyt ikivanhoista mummon keittokirjoista! Ne on kirjoittanut sellainen kun Jaakko Kolmonen ja niitä tuskin saa enää muualta kuin divareista, mutta jos haluatte maukasta, halpaa ja yksinkertaista ruokaa ja haluatte voida paremmin kuin koskaan elämässänne ja haluatte kauniin kuulaan ihon ja laihtua niin suosittelen lämpimästi vaikka ei ne varmaan mitään "lifestyle"- terveyskirjoja ole. Jopa minunkaltaiseni tumpelo, joka kuittasi aikaisemmin lounaansa pikaraflojen seisovan pöydän antimilla on oppinut laittamaan ruokaa ja perkaamaan kalan!
Mua vähän pelottaa, että tännekö keskelle luontoa olen nyt jämähtänyt! nuori ihminen. mun pitäis pyöriä baareissa, tehdä duunia ja hankkia perhe. nyt olen kauniimpi kuin koskaan. olen hoikka, hiukset on oman värisensä, kasvaneet kiiltäviksi ja paksuiksi iho on upea ja täällä mä möllötän täysin onnellisena keskellä ei mitään... ei kiirettä mihinkään. Mä samoilen luonnossa, sienestän marjastan, seuraan luontokappaleiden touhuja, luen kirjoja, osallistun ranskan- ruotsin- ja englanninkielisiin nettikeskusteluihin, harrasta omassa rauhassa joogaa, pilatesia ja tanssia. mulla on täällä kaverina joku outo musta katti joka vain majoittui mun luo! Pistän sen katinruokaan enemmän rahaa kuin omaan ruokaan, kun kultamussukka tykkää niin shebasta! -ja hiiristä joita se minulle toimittaa kiitokseksi.
Olen ollut täällä jo 2v ja aika on hujahtanut kuin silmissä. Olen melkein 30v. ja työura on viemärissä. Silti olen onnellisempi kuin koskaan.
Kiitos. Tästä tarinasta tuli hyvä mieli.
Siellä syrjäseudulla on varmasti jotain metsästäviä miehiä, vaikka muuten olisikin ihmisistä pulaa. Saisit vähän lihaa pöytääsi -ja sänkyysi. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma?
Se on ongelma, että näillä usein on sekä lapsia että eläimiä, jotka jäävät hoidotta, koska pizzataxi ja ne kuudennetkin jouluvalot.
Mutta miten köyhien parjaaminen ja haukkuminen sitten parantaa lasten ja eläinten asemaa ja tietysti itse köyhien?
Sitä en ymmärrä? Vai mikä on tämänkin keskustelun motiivi ja tavoite?
Tässäkään ketjussa ei vielä kukaan ole esittänyt konkreettisiä vaihtoehtoja köyhyyden poistamiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi moni tekee rahaa saatuan niinkin inhimillisiä asioita, kuin vie vaikka lapset kerrankin esim. mäkkärille. Kun jatkuvasti joutuu tarjoamaan lapsille ei oota, on luonnollista haluta ilahduttaa lapsia jollain pienellä asialla edes joskus.
Eikö lapsia ilahduttaisi eniten se, että vanhemmat hoitaisivat perheen asiat kuntoon?
Ymmärrän, jos joku mt-ongelmainen, pitkäaikaistyötön syrjäytynyt ihminen päästää tavallaan irti elämästä ja jää jonnekin yksiöön kököttämään, mutta eivätkö lapset motivoi yrittämään enemmän?
Toki useammasta lapsesta saa ihan hyvät tuet, varsinkin jos on yh. Että kyllä sillä nyt ihan kohtalaisesti elää. Kannustinloukku estää työhön menemisen.
Ei sitä lasta ilahduta kuin sen hetkiset todelliset tapahtumat, joiden kautta myös hänen aivonsa kehittyvät. Lapsi ei ymmärrä monivuotisia taloussuunnitelmia, eikä lapsen niitä pidäkään ymmärtää.
Mutta voisiko niille lapsille opettaa, että kaikkea ei tarvitse saada heti? Koska jos he eivät opi tätä, niin silloinhan se toistavat sitä vanhempiensa kaavaa... ostellaan krääsää, ja perusasiat retuperällä.
Eli voi kyllä ihan hyvällä syyllä miettiä, tuleeko näin kasvatetuista lapsista sitten niitä vastuullisia kansalaisia. Vai tuleeko vain uusi sukupolvi Sipilän, Kelan ja sossun haukkujia.
Nyt oikeasti...myös järjen käyttö tässä keskustelussa on sallittua.
Ihanko oikeasti "tarvitseeko lapsen saada kaikkea" ja tuleeko hänestä Sipilän vastustaja ja sossun käyttäjä" jos lapsi saisi YHDEN pienen elämyksen ja mielihyvän KERRAN kuukaudessa, vaikka pääsisi elokuviin tai urheilukatsomoon tai mäkkäriaterian hintaan 5€.
Jokainen päivä, joka ikinen päivä voi olla täynnä kauniita ja ilmaisia elämyksiä vaikka miten olisi köyhä. Jos köyhyys ei ole henkistä sorttia. Lapsensa voi opettaa tarhaan tai kouluun viedessä havainnoimaan luonnon kiertokulkua -harvassa on Suomessa paikat, jossa ei tuollaisella matkalla näkisi puita ja pensaita ja vähintään variksia ja naakkoja.
Poppareiden teko kattilassa on elämys, samoin telkkarin katsominen yhdessä, jos siitä tehdään sellainen eikä telkkari ole koko ajan päällä taustalla. Kävelyretki säässä kuin säässä voi olla elämys: minä ainakin nautin eilen kovassa tuulessa lenkillä kun tuuli puhalsi takaani varsinaisen aallon kuivia lehtiä, oli kuin kauhuleffasta.
Kotona jumppaaminen youtube-videon tahtiin voi olla elämys. Voit opetella joogaa maailman parhaiden opettajien johdolla, ei tarvitse tyytyä niihin pariin mitä kuntoklubi on haalinut palkkalistoilleen. jne.
Jokapäiväinen ruoanlaitto on elämys, jos sen tekee rakkaudella, huolella ja mielikuvituksella. Vaikka laittaisikin edullista ruokaa.
Kummallista että ihmiset oikeasti ajattelee että vain rahalla saadaa elämyksiä.
t: köyhä, sairas ja työtön mutta silti onnellinen
Mutta ei henkisesti köyhä, joka opettaa lapsensakin ajattelemaan, että elämys on mäkkiateria, tai aina jotakin maksullista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma?
Mutta miten köyhien parjaaminen ja haukkuminen sitten parantaa lasten ja eläinten asemaa ja tietysti itse köyhien?
Sitä en ymmärrä? Vai mikä on tämänkin keskustelun motiivi ja tavoite?Tässäkään ketjussa ei vielä kukaan ole esittänyt konkreettisiä vaihtoehtoja köyhyyden poistamiseksi?
Minä laitoin Marttojen sivut, onko sieltä jo kaikki käytössä?
Moni laittoi vinkkejä ilmaisesta tekemisestä, mutta kun se ei ole pizzataxi tai mäkkäriateria, niin ei kelpaa.
Ei henkisesti köyhän köyhyyttä voi kukaan ulkopuolelta poistaa. Lisää rahaa tarkoittaa vain lisää roskaruokaa ja krääsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma?
Sitä en ymmärrä? Vai mikä on tämänkin keskustelun motiivi ja tavoite?Tässäkään ketjussa ei vielä kukaan ole esittänyt konkreettisiä vaihtoehtoja köyhyyden poistamiseksi?
Omasta mielestäni minä juuri aloituksessa totesin tuhlaamisen turhaan mihin ei olisi varaa eli siinä olisi köyhyyteen yksi varteenotettava vinkki ettei käytä rahaa hömpötyksiin.
En ole haukkunut ketään vaan halunnut herättää ajatuksia mitä voisi tehdä toisin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen kiinnittänyt huomiota, että rahapäivänä ostellaan ajatuksella "nyt on rahaa millä mällätä" ja sitten kituutetaan taas seuraavaan rahapäivään.
Tuttu äiti ostaa lapsille karkkia ym eikä yhtään katsota hintaa ja paikkaa mistä ostetaan, kuten viimeksi lähtivät bussilla ja matkahuollosta kolmelle lapselle limpparipullot ja omar karkkipussit. Ne karkit maksoi 4€ pss ja tien toiselta puolelta olisi saanut puolet halvemmalla kaupasta.
Pitäisköhän jonkun tahon maksaa sulle palkkaa vähävaraisten tuttujesi? rahojen käytön kyyläämisestä. Tuntuu olevan sulla ihan täyspäiväinen homma 😂
Aika heikoilla kantimilla ovat omat sosiaaliset taitosi ja tunteiden tunnistaminen noin yleisesti, jos mielestäsi viestini oli raivoamista. Luepa kuule viestiketju ihan rauhassa ja rauhoitu. Sanoin että sitä suuremmalla syyllä pääsee sairaseläkkeelle jos on kerran sairas ja kärsii jatkuvista kivuista, nyt vedit jostain yhtäkkiä kuvitelman että vähättelin kirjoittajan tuntemuksia. Rauhoitu hyvä ihminen ja lue ennenkuin kommentoit.