Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahattoman rahankäyttökyky, kokemuksia köyhyydestä ja tuhlaamisesta

Vierailija
30.10.2018 |

Mihin turhaan katoaa köyhän rahat ympärilläsi, mihin et koskaan itse tuhlaisi?

Tiedän Facebookissa tapauksen joka ostaa turhanpäiväistä koristetta asunnon aivan täyteen.
Monta kirjahyllyä asunnossa ja ne täynnä pikkuesineitä.
Seinät täynnä koristeita ja lamppuja ym valoroikkia.
Nyt on ostanut lyhtyjä aivan järkyttävän paljon.
Joka kohta asunnosta täynnä ja ikkunoissakin monet verhot sekaisin.
Jatkuvasti postaa kuvia mitä ihanaa ostanut ja sitten kiljuu seuraavaksi, että rahat loppu ja Kela on huijari eikä maksa sitä ja tätä eli kaikki raha talouteen tulee tukina.

Kommentit (435)

Vierailija
241/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kiinnittänyt huomiota, että rahapäivänä ostellaan ajatuksella "nyt on rahaa millä mällätä" ja sitten kituutetaan taas seuraavaan rahapäivään.

Tuttu äiti ostaa lapsille karkkia ym eikä yhtään katsota hintaa ja paikkaa mistä ostetaan, kuten viimeksi lähtivät bussilla ja matkahuollosta kolmelle lapselle limpparipullot ja omar karkkipussit. Ne karkit maksoi 4€ pss ja tien toiselta puolelta olisi saanut puolet halvemmalla kaupasta.

Kohtuutonta, jos joutuu noin kauheasti koko ajan säästämään, kuten tunnut vaativan.

Köyhien tukia pitäisi nostaa. Ainakin työkkärikorvausta.

Kohtuutonta tässäkin tapauksessa on vain se, että tiedän näiden lapsien kärsivän tästä vanhemman rahankäytöstä, kun seuraavalla viikolla ei rahaa ruokakauppaan ja tämä on lähes joka kuukausi tapahtuva ilmiö.

Tupakkaan ja kahviin riittää kuitenkin aina rahat, koska äidin omien sanojen mukaan ei kestä ilman.

Lapset kestää ilman aamupalaa ja lämmintä ruokaa.

Vierailija
242/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tt-tuen pienuudesta valittaja ilmoitti samalla tilailevansa pizzaa kotiinkuljetuksella ja juoksevansa ravintoloissa.Juu ei varmaan toimeentulotuki riitä tuollaiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kiinnittänyt huomiota, että rahapäivänä ostellaan ajatuksella "nyt on rahaa millä mällätä" ja sitten kituutetaan taas seuraavaan rahapäivään.

Tuttu äiti ostaa lapsille karkkia ym eikä yhtään katsota hintaa ja paikkaa mistä ostetaan, kuten viimeksi lähtivät bussilla ja matkahuollosta kolmelle lapselle limpparipullot ja omar karkkipussit. Ne karkit maksoi 4€ pss ja tien toiselta puolelta olisi saanut puolet halvemmalla kaupasta.

Tämä. Olen huomannut monesti, että esimerkiksi lapsilisäpäivänä äidit ostavat ärrältä lapsille karkkia. Ei ajatella yhtään, paljonko maksaa.

Vierailija
244/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki taksissa, alkossa, lähikuppiloissa ja lähikaupoissa työskennelleet tietävät että tukipäivät ovat kiireisimpiä päiviä. Odotan sitä päivää kun tuet annetaan ruokaseteleinä koska nykyinen rahat tilille ilman mitään valvontaa on järjetön!!

Vierailija
245/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan osaisi käyttää rahaa, jos sitä ei ole pienestä pitäen opetettu käyttämään järkevästi?

Tiedän monia varakkaita ihmisiä, jotka pystyisivät hankkimaan mitä hyvänsä, mutta eivät tee niin.

Sitten tiedän köyhiä, joilla rahat polttelee tilillä heti niiden tultua, ja he tuhlaavat sen nopeaa tahtia. Monet haaveet ja unelmat liittyvät kulutukseen. Ymmärrettävästi, kun on jatkuva kokemus niukkuudesta. Eräs saattaa esimerkiksi ostaa jonkin monenkymmenen euron kukan tai satoja euroja maksavan vaatekappaleen tuosta vaan. Sitten itketään, kun ei ole rahaa kunnon ruokaan. Sellaisia hankintoja, jotka ovat monen varakkaan mielestä käsittämättömiä.

Mutta niin se vain menee. Köyhyyttä ei voi poistaa pelkästään rahalla. Ei kannettu vesi kaivossa pysy. Pitäisi opettaa niitä taitoja, joita rikkaille opetetaan jo lapsena.

Vierailija
246/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin vain pari ensimmäistä sivua. Miksi et vain suoraan laittanut otsikoksi, että tässä ketjussa haukutaan köyhiä ja työttömiä. Miten keksitkin noin "hienon" otsikon? 

Vastenmielistä luettavaa. 

Liian suuri vaiva lukea, mutta silti pitää kommentoida? Tämä yhdistää enemmistöä köyhistä, mitään vaivaa ei haluta nähdä, halutaan kuitenkin sama elintaso kun sillä joka on tehnyt pyöreitä päiviä opiskellen ja töissä käyden, ihan vaan silkalla olemassaololla.

Vierailija
247/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

onnellinen hullu kirjoitti:

Oma tarinani: Asuin keskustassa yksiössä,  korkeakoulutettu virkanainen. tein töitä  aamusta iltaan, ylitöitä laskematta. Olin saanut perintönä mummon kotitalon eli pienen tuvan plus saunan järven rannalta maaseudulta. Työt loppuivat kun omistajat ajoi firman konkkaan. Olin loppuunpalanut ja masentunut. Sain aikani ansiosidonnaista mutta en vain löytänyt töitä. Yritin kaikkea mahdollista. masennuin pahemmin jouduin sairaslomalle ja minut määriteltiin työkyvyttömäksi. En tainnut hoitaa asioitani hyvin, mutta lopulta minusta päätettiin, että en nykykunnossa sovellu työvoimatoimiston kursseille enkä edes kuntouttavaan työtoimintaan ja minulta evättiin työmarkkinatuki. En kuitenkaan ollut tarpeeksi sairas sairaseläkkeelle. En myöskään saanut sossusta mitään, sillä minulla oli hiukan säästöjä plus se mummonmökki ja oma yksiö. Jos olisin koko tämän ajan vain maleksinut tekemättä työtä, säästämättä penniäkään ja hankkimatta omaa asuntoa ja mynyt heti mummonmökin ja tuhlannut kaiken, olisin ollut heti oikeutettu toimeentulotukeen, mutta kun olin ollut nuuka työmyyrä, jouduin tietenkin käyttämään ensiksi säästöni. 

Laskin, että säästöillä ei pitkälle pötki ja mummonmökki oli niin korvessa, että sellaisesta ei paljoa heruisi. ja niinpä pistin yksiöni vuokralle ja muutin maalle mummonmökille. Se olikin paras päätös. Tämä on korvessa, kaukana kaikesta. istun järven rannalla ja ihailen syksyä. uunissa kypsyy itsepyytämäni siika. Tein juurespataa omista juureksista. Elän askeettisesti, ainoat ylellisyyteni ovat netti ja kirjastokortti. En ole eläessäni voinut paremmin. Ennen söin liikaa ja join liikaa stressiin. nyt täällä olen kuin huomaamatta laihtunut normaalipainoon, jopa sinne alarajalle. Ihoni on kauniimpi kuin koskaan. En tarvitse enää kalliita voiteita. Vain sauna ja kala- kaali-punajuuri -lanttu- ruoat, joihin reseptit olen löytänyt ikivanhoista mummon keittokirjoista! Ne on kirjoittanut sellainen kun Jaakko Kolmonen ja niitä tuskin saa enää muualta kuin divareista, mutta jos haluatte maukasta, halpaa ja yksinkertaista ruokaa ja haluatte voida paremmin kuin koskaan elämässänne ja haluatte kauniin kuulaan ihon ja laihtua niin suosittelen lämpimästi vaikka ei ne varmaan mitään "lifestyle"- terveyskirjoja ole. Jopa minunkaltaiseni tumpelo, joka kuittasi aikaisemmin lounaansa pikaraflojen seisovan pöydän antimilla on oppinut laittamaan ruokaa ja perkaamaan kalan!

Mua vähän pelottaa, että tännekö keskelle luontoa olen nyt jämähtänyt! nuori ihminen. mun pitäis pyöriä baareissa, tehdä duunia ja hankkia perhe. nyt olen kauniimpi kuin koskaan. olen hoikka, hiukset on oman värisensä, kasvaneet kiiltäviksi ja paksuiksi iho on upea ja täällä mä möllötän täysin onnellisena keskellä ei mitään... ei kiirettä mihinkään.  Mä samoilen luonnossa, sienestän marjastan, seuraan luontokappaleiden touhuja, luen kirjoja, osallistun ranskan- ruotsin- ja englanninkielisiin nettikeskusteluihin, harrasta omassa rauhassa joogaa, pilatesia ja tanssia. mulla on täällä kaverina joku outo musta katti joka vain majoittui mun luo! Pistän sen katinruokaan enemmän rahaa kuin omaan ruokaan, kun kultamussukka tykkää niin shebasta! -ja hiiristä joita se minulle toimittaa kiitokseksi.

Olen ollut täällä jo 2v ja aika on hujahtanut kuin silmissä. Olen melkein 30v. ja työura on viemärissä. Silti olen onnellisempi kuin koskaan. 

Hieno kirjoitus. Onneksi olkoon, että olet päässyt pois oravanpyörästä.

Vierailija
248/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan osaisi käyttää rahaa, jos sitä ei ole pienestä pitäen opetettu käyttämään järkevästi?

Tiedän monia varakkaita ihmisiä, jotka pystyisivät hankkimaan mitä hyvänsä, mutta eivät tee niin.

Sitten tiedän köyhiä, joilla rahat polttelee tilillä heti niiden tultua, ja he tuhlaavat sen nopeaa tahtia. Monet haaveet ja unelmat liittyvät kulutukseen. Ymmärrettävästi, kun on jatkuva kokemus niukkuudesta. Eräs saattaa esimerkiksi ostaa jonkin monenkymmenen euron kukan tai satoja euroja maksavan vaatekappaleen tuosta vaan. Sitten itketään, kun ei ole rahaa kunnon ruokaan. Sellaisia hankintoja, jotka ovat monen varakkaan mielestä käsittämättömiä.

Mutta niin se vain menee. Köyhyyttä ei voi poistaa pelkästään rahalla. Ei kannettu vesi kaivossa pysy. Pitäisi opettaa niitä taitoja, joita rikkaille opetetaan jo lapsena.

Samaa mieltä.

Tosin tietoa on saatavilla, itsekin meinasin sössiä raha-asiat heti 18 vuotiaana, kun kodin malli on se väärä, että raha polttelee näpeissä ja ostetaan velaksi vaatteita ja muita asioita, joita ei oikeasti tarvitse. Ja sitten on monta tonnia velkaa joiden vastikkeena vaatteita, joista saisi kirpparilla yhteensä ehkä kympin.

Huomasin sitten kun eikä täysi-ikäisyyden vuosi oli kulunut, että näin ei voi jatkua. Tietoa oli ja on saatavilla, mm Marttojen nettisivuilla on kaikki tarpeellinen millä pääsee hyvään alkuun. Mutta sitä tietoa pitää itse aktiivisesti haluta, joten vaikka koulussa kuinka opetettaisiin budjetointia ja taloudenpitoa, jos asenne on se mikä täälläkin osassa mielipiteitä on, eli "olen köyhä ja siksi minun on ok tehdä hyvin tyhmiä taloudellisia valintoja ja haistatella jos joku yrittää neuvoa jotakin jolla rahat riittäisivät parempaan", niin ei se opetus mitään muuta.

Köyhyys on henkistä pääosin.

Vierailija
249/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi

Ja sille ostetaan kaikki tavarat ja vermeet viimesen päälle. Vaikka sitten vipillä.

Vierailija
250/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee aika sanaton olo, kun olen lukenut näitä kommenteja. Ja voi tätä ihmisen pienuutta ja tietämättömyyttä, vaikka koskaan aikaisemmin ei ole ollut näin paljon tietoa saatavilla. Aloituksen sijaan, ap.n olisi kannattanut avata google.

Suomessa maksettavat tuet köyhille ovat jopa Eu-maiden keskitason ja Suomi on saanut jo huomautuksen tt-tuen pienuudesta, joka on reilut 450€/kk ja tekee n.15€/pv. Ihanko oikeasti kuvittelette, jos joku ei pärjää, kun huomioidaan Suomen hintataso, syy löytyy rahankäytönhallinnasta?

Ja miksi tämä jatkuva köyhien syyllistäminen ja arvostelu, joka lisää entisestään syrjäytymistä ja turvattomuutta, joka lisääntyy päiväpäivältä, kun ei enää ole keskuudessamme muistuttamassa sisällissodan vaaroista, kun kansa jakautui kahtia - punaisiin ja valkoisiin. Nyt sisällissodan kokeneet mummot ja papat ovat viime vuosina viimeisetkin kuoleet, jotka muistuttivat meitä kansan kahtia jaosta ja vaaroista, joka lisäsi ihmisten ymmärrystä ja tietoisuutta.

Jos jotkut näkisitte metsää puilta, paljon suurempi ongelma on keski- ja hyvätuloisten velkaantuminen ja rahankäyttö, joka voi tulla veronmaksien ja yksittäisten henkilötakaajien syliin ja näin varmasti tapahtuukin, kun korot nousevat ja paineet koron nousulle ovat jo nyt ilmassa. Vai ettekö uskalla heitä arvostella? Ja siksi pidätte suun supussa.

Köyhät elävät kädestä suuhun, kuukausi ja päivä kerrallaan, eikä etukäteen, koska heille ei edes pankit myönnä lainaa tai luottokortteja, toisin kuin keski-ja hyvätuloisille, joilla on käytössään useampi luottokortti ja päälle asunto- ja kulutuslainaa.

Ja tästä pitäisi olla huolissaan, yhteiskunnallisella tasolla, kun mahdollisesti ne tulevat vielä kaatumaan veronmaksien ja yksityishenkilöiden syliin

Lähde: https://www.salkunrakentaja.fi/2018/10/velka-ahdinko-kulutusluotot/

Vierailija
251/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee aika sanaton olo, kun olen lukenut näitä kommenteja. Ja voi tätä ihmisen pienuutta ja tietämättömyyttä, vaikka koskaan aikaisemmin ei ole ollut näin paljon tietoa saatavilla. Aloituksen sijaan, ap.n olisi kannattanut avata google.

Suomessa maksettavat tuet köyhille ovat jopa Eu-maiden keskitason ja Suomi on saanut jo huomautuksen tt-tuen pienuudesta, joka on reilut 450€/kk ja tekee n.15€/pv. Ihanko oikeasti kuvittelette, jos joku ei pärjää, kun huomioidaan Suomen hintataso, syy löytyy rahankäytönhallinnasta?

Ja miksi tämä jatkuva köyhien syyllistäminen ja arvostelu, joka lisää entisestään syrjäytymistä ja turvattomuutta, joka lisääntyy päiväpäivältä, kun ei enää ole keskuudessamme muistuttamassa sisällissodan vaaroista, kun kansa jakautui kahtia - punaisiin ja valkoisiin. Nyt sisällissodan kokeneet mummot ja papat ovat viime vuosina viimeisetkin kuoleet, jotka muistuttivat meitä kansan kahtia jaosta ja vaaroista, joka lisäsi ihmisten ymmärrystä ja tietoisuutta.

Jos jotkut näkisitte metsää puilta, paljon suurempi ongelma on keski- ja hyvätuloisten velkaantuminen ja rahankäyttö, joka voi tulla veronmaksien ja yksittäisten henkilötakaajien syliin ja näin varmasti tapahtuukin, kun korot nousevat ja paineet koron nousulle ovat jo nyt ilmassa. Vai ettekö uskalla heitä arvostella? Ja siksi pidätte suun supussa.

Köyhät elävät kädestä suuhun, kuukausi ja päivä kerrallaan, eikä etukäteen, koska heille ei edes pankit myönnä lainaa tai luottokortteja, toisin kuin keski-ja hyvätuloisille, joilla on käytössään useampi luottokortti ja päälle asunto- ja kulutuslainaa.

Ja tästä pitäisi olla huolissaan, yhteiskunnallisella tasolla, kun mahdollisesti ne tulevat vielä kaatumaan veronmaksien ja yksityishenkilöiden syliin

Se EU-vertailu tarkoittaa ettei oteta huomioon mitä kaikkea muuta Suomessa maksetaan tuen päälle.

Vierailija
252/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Mä mietin, että aineellinen köyhyys on oikeastaan pohjimmiltaan henkistä köyhyyttä. 

Lapsille halutaan kivoja hetkiä, ja niitä tarjotaan sitten hampurilaisten ja leffojen muodossa. Ilman mitään yhteyttä mihinkään saavutukseen tai vaivannäköön. Yrittävätkö vanhemmat lääkitä huonoa omaatuntoaan syytämällä lapsille aistinautintoja? Eikö niillä vanhemmilla ole tosiaan muuta hyvää tarjota lapsilleen, kuin joku vammainen mäkkärin ateria? Ja se on sitten kuukauden huippuhetki, kun päästään mässyttämään bigmäkkiä?

Voi kun ihmiset ymmärtäisivät, että onnellisuus ei synny nautinnoista. Raha on vain väline, sillä saa turvallisuutta. Eli katon pään päälle ja laskut maksettua. Muuta virkaa sillä ei ole.

Hesen mättöjä ei tarvitse kukaan. Ihminen, joka oppii piristämään itseään roskaruualla, on tuleva itseään vihaava läski. 

Paljon enemmän olisi lapsille hyötyä vaikka hyvien kirjojen lukemisesta. Oppiminen ja uuden tiedon ihmeellinen maailma avautuisi heille. Yle teemalta näkee ilmaiseksi mielenkiintoisia tiededokumentteja. On etuoikeus saada opiskella, oppia ylittämään itsensä ja päästä eteenpäin. Monissa maissa lapset eivät edes pääse kouluun. 

Lapsille kannattaisi opettaa elämänarvoja. Opiskelu ja vaivan näkeminen jonkun suuremman hyvän eteen on tie onneen, ei hampurilaiset ja aivoton viihde.

Jotenkin tämä surettaa köyhissä perheissä kaikkein eniten. Kun sen näkee, että lapset tulevat noudattamaan vanhempiensa kaavaa. Voi kun joku edes joskus pystyisi rikkomaan sen toistuvan kehän.

no vähän kärjistät, mutta totuuttakin tässä on. Mä pyrin tarjoamaan lapsille molempia: sekä ponnistelua ja siitä syntyvää tyydytystä, mutta myös näitä länsimaisia nautintoja jossain määrin, koska ne kuitenkin ovat ympäröivä kulttuurimme ja lapsi haluaa niiden kautta kiinnittyä kulttuuriinsa ja toisiin lapsiin. Sinänsä ei ole köyhän/henkisesti köyhän vanhemman vika, jos tarjoaa lapsilleen roskaviihdettä ja roskaruokaa, koska se on yksinkertaisesti se elämänmuoto, jonka vallitseva yht. kuntamuoto meille tarjoaa. Talouselämä ja politiikka molemmat nojaavat siihen. Meidät pidetään aivottomassa tilassa palvelemassa markkinoita ja kuluttamassa markkinoiden tuotteita. Itse en millään muotoa kannata tätä, mutta toisaalta en halua sulkea lapsia oman viiteryhmänsä ulkopuolisiksi. Opetan suhtautumaan kriittisesti kuluttamiseen jne. mutta äärimmäisyyksiin ei kannata mennä. Toisaalta mun mielestä esim. Hesen hamppi on tuhat krt parempi vaihtoehto kuin lento Dubaihin, noin ympäristön, kuluttamisen ja elämäntyylin kannalta. Lento saastuttaa, hotellin on rakentaneet orjat jne. vs. hamppi kotimaisella työllä kotimaisista raaka-aineista aurinkoenergiaa hyödyntävässä ravintolassa. Eli se sun määrittämä "köyhä" perhe luultavasti valitsee tavallaan eettisemmin, vaikkei ehkä kokkailekaan nyhtökauraa perulaisilla avokadoilla höystettynä... 

Hyvin oivallettu. Täällä mesotaan siitä, kuinka köyhät ostelevat turhuuksia vähillä rahoillaan unohtaen sitten siinä jyrkässä vastakkainasettelussa, että kulutus nimenomaan pitää tämän maan talouden pystyssä. Jos kaikki lopettavat kuluttamisen, yritykset kaatuvat, tulee lisää työttömiä, köyhyys lisääntyy.

Totta on myös se, että kukaan meistä ei ole täysin immuuni ympäröivän sosiaalisen todellisuuden paineista. Lasten ja nuorten syrjäytyminen sen vuoksi, että he joutuvat kärsimään aineellista köyhyyttä kotonaan eikä heitä siten hyväksytä kaveriporukkoihin koulussa on valitettavan totta jo nytkin. 

Vierailija
253/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tt-tuki 15e/päivä!!!! Mulla jää palkasta käytettäväksi 10e/pvä. Kyllä v*ttu on hanurista tämä velttoilun salliminen.

Vierailija
254/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentti tiivistettynä:

Köyhä ihminen = huono ihminen (jo synnyinhetkellä)

Varakas ihminen = hyvä ihminen (jo synnyinhetkellä)

Vierailija
255/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on hyvin selvillä, että kolmen hengen talouteen taataan 1200€ tulot kk.

Lisäksi lapselle päivähoito ilmaiseksi ja vanhemmille salikortit ym virikkeitä ja ruokajonosta haetaan säännöllisesti ruokaa.

Jostain se kertoo, että rahaa voi käyttää krääsään jatkuvasti.

Vierailija
256/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä allekirjoitan tämän, mun äiti tulee rutiköyhästä perheestä ja isä taas varsin varakkaasta.

Äiti ei ole ikinä oppinut käyttämään rahaa vaan se polttelee aina taskuissa, isä taas on harkitsevainen rahankäyttäjä joka ei turhia tuhlaile. Koko työuransa äiti tienasi varmaan melkein tuplasti sen minkä isä, mutta ikinä ei jäänyt penniäkään säästöön, meitä lapsia äiti hemmotteli mielellään, halusi antaa meille kaiken mistä itsenikin jäänyt paitsi.

Isä taas suunnitteli tulevaisuutta ja yritti opettaa meille lapsille säästämisen ja sijoittamisen tärkeyttä. Jos jotain halusi niin sille piti olla oikeasti tarvetta tai ainakin se piti perustella kunnolla, mikään mutku mä haluun tai kun muillakin on ei riittänyt syyksi (muuten kuin jouluna tai synttäreinä)

Näistä syistä meillä riideltiin usein rahasta, vanhemmillani on muuten onnellinen avioliitto mutta raha-asiat ovat aina aiheuttaneet kitkaa.

Nyt molemmat ovat jo eläkkeellä ja äiti käyttää edelleen rahaa samaan tapaan kuin työelämässä ollessaan ja isä on ihan helisemässä.

Meillä lapsilla on vähän ristiriitainen suhde rahaan, toisaalta kauhea hinku tuhlata ja saada kaikki heti, mutta toisaalta isän opetukset siitä että jos jotain todella haluaa sitä varten voi nähdä vaivaa ja säästää ovat tiukasti mielessä. Saan itseni jatkuvasti kiinni siitä että teen niinkuin äiti ja alitajunta motkottaa isän äänellä.

Olen iloinen että mun ollessa parikymppinen mitään pikavippejä ei oltu keksitty, olisin saanut itseni aikamoiseen suohon. Nykyään nelikymppisenä olen järkevä rahankäyttäjä ja raha-asiat ovat kunnossa, mutta kantapään kautta ( ja aika usein hattu kourassa) se on pitänyt opetella.

Vierailija
257/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU-vertailu "matalasta" tt-tuesta ei paljon kerro.Tuskin huomioidaan mitä kaikkea maksetaan tukien päälle.

Vierailija
258/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeus velkaantua (= saada luottokortti) ei kyllä ole mikään oikeus, vaan pelkästään riski suurempiin ongelmiin, luottotietojen menetykseen.

Mutta näin se tieto tai osaaminen vastaanotetaan, syytetään syyllistämisestä, jos joku erehtyy sanomaan, että minimituloilla eläessä luottokorttivelka on ihan viimeinen "apu".  Oikeasti kun ei selviä jokapäiväisistäkään menoista, niin miten siihen päälle tulisi selviämään vielä luottokorttilaskustakin?

Kun ei moni halua oppia elämään niin että raha riittää paremmin, vaan ainoastaan kelpaisi lisää vastikkeetonta rahaa, jolla voisi sitten ostaa mäkkäriaterian kaltaisia "elämyksiä". Tuossa mikään rahan lisäys ei muuttaisi mitään, paitsi että elämykset olisivat kalliimpia.

Vierailija
259/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Mä mietin, että aineellinen köyhyys on oikeastaan pohjimmiltaan henkistä köyhyyttä. 

Lapsille halutaan kivoja hetkiä, ja niitä tarjotaan sitten hampurilaisten ja leffojen muodossa. Ilman mitään yhteyttä mihinkään saavutukseen tai vaivannäköön. Yrittävätkö vanhemmat lääkitä huonoa omaatuntoaan syytämällä lapsille aistinautintoja? Eikö niillä vanhemmilla ole tosiaan muuta hyvää tarjota lapsilleen, kuin joku vammainen mäkkärin ateria? Ja se on sitten kuukauden huippuhetki, kun päästään mässyttämään bigmäkkiä?

Voi kun ihmiset ymmärtäisivät, että onnellisuus ei synny nautinnoista. Raha on vain väline, sillä saa turvallisuutta. Eli katon pään päälle ja laskut maksettua. Muuta virkaa sillä ei ole.

Hesen mättöjä ei tarvitse kukaan. Ihminen, joka oppii piristämään itseään roskaruualla, on tuleva itseään vihaava läski. 

Paljon enemmän olisi lapsille hyötyä vaikka hyvien kirjojen lukemisesta. Oppiminen ja uuden tiedon ihmeellinen maailma avautuisi heille. Yle teemalta näkee ilmaiseksi mielenkiintoisia tiededokumentteja. On etuoikeus saada opiskella, oppia ylittämään itsensä ja päästä eteenpäin. Monissa maissa lapset eivät edes pääse kouluun. 

Lapsille kannattaisi opettaa elämänarvoja. Opiskelu ja vaivan näkeminen jonkun suuremman hyvän eteen on tie onneen, ei hampurilaiset ja aivoton viihde.

Jotenkin tämä surettaa köyhissä perheissä kaikkein eniten. Kun sen näkee, että lapset tulevat noudattamaan vanhempiensa kaavaa. Voi kun joku edes joskus pystyisi rikkomaan sen toistuvan kehän.

no vähän kärjistät, mutta totuuttakin tässä on. Mä pyrin tarjoamaan lapsille molempia: sekä ponnistelua ja siitä syntyvää tyydytystä, mutta myös näitä länsimaisia nautintoja jossain määrin, koska ne kuitenkin ovat ympäröivä kulttuurimme ja lapsi haluaa niiden kautta kiinnittyä kulttuuriinsa ja toisiin lapsiin. Sinänsä ei ole köyhän/henkisesti köyhän vanhemman vika, jos tarjoaa lapsilleen roskaviihdettä ja roskaruokaa, koska se on yksinkertaisesti se elämänmuoto, jonka vallitseva yht. kuntamuoto meille tarjoaa. Talouselämä ja politiikka molemmat nojaavat siihen. Meidät pidetään aivottomassa tilassa palvelemassa markkinoita ja kuluttamassa markkinoiden tuotteita. Itse en millään muotoa kannata tätä, mutta toisaalta en halua sulkea lapsia oman viiteryhmänsä ulkopuolisiksi. Opetan suhtautumaan kriittisesti kuluttamiseen jne. mutta äärimmäisyyksiin ei kannata mennä. Toisaalta mun mielestä esim. Hesen hamppi on tuhat krt parempi vaihtoehto kuin lento Dubaihin, noin ympäristön, kuluttamisen ja elämäntyylin kannalta. Lento saastuttaa, hotellin on rakentaneet orjat jne. vs. hamppi kotimaisella työllä kotimaisista raaka-aineista aurinkoenergiaa hyödyntävässä ravintolassa. Eli se sun määrittämä "köyhä" perhe luultavasti valitsee tavallaan eettisemmin, vaikkei ehkä kokkailekaan nyhtökauraa perulaisilla avokadoilla höystettynä... 

Hyvin oivallettu. Täällä mesotaan siitä, kuinka köyhät ostelevat turhuuksia vähillä rahoillaan unohtaen sitten siinä jyrkässä vastakkainasettelussa, että kulutus nimenomaan pitää tämän maan talouden pystyssä. Jos kaikki lopettavat kuluttamisen, yritykset kaatuvat, tulee lisää työttömiä, köyhyys lisääntyy.

Totta on myös se, että kukaan meistä ei ole täysin immuuni ympäröivän sosiaalisen todellisuuden paineista. Lasten ja nuorten syrjäytyminen sen vuoksi, että he joutuvat kärsimään aineellista köyhyyttä kotonaan eikä heitä siten hyväksytä kaveriporukkoihin koulussa on valitettavan totta jo nytkin. 

Tämä. Suomen elinkeinoelämä pyörii pitkälle köyhien varassa, koska he laittavat kaikki kulutukseen ja näin rattaat pyörivät liike-elämässä. Jo muutama vuosi sitten tehty lapsilisien leikkaus teki liike-elämälle miljardien loven myyntiin. Myös lapsilisä, eläkkeen ja tukien maksupäivät näkyvät lisääntyvänä myyntipiikkinä.

Ja mitä enemmän on rahaa käytössä kotitaloudessa , se valuu kansainvälisille markkinoille, kun hankinnat tehdään ulkomailla tai matkustellaan tai sijoitetaan kansainvälisiin pörssiyhtiöihin.

260/435 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Tässäpä tämä tulikin erinomaisesti tiivistettynä: köyhyys periytyy hengen köyhyyden kautta.

Onko tämä vitsi? Onhan paljon ihan tohtoriksi asti lukeneita köyhiä ihmisiäkin olemassa ja monet arvostetut taiteilijat oli eläessään köyhiä. Oliko nämäkin henkisesti köyhiä??

Eivät, vaan he ovat nimenomaan niitä, jotka ovat kyenneet katkaisemaan sen kierteen.

Ehkä heillä on ollut älykkäät vanhemmat, jotka ovat ymmärtäneet, että elämässä on suurempia asioita kuin se, että pääsee edes joskus mäkkäriin syömään.

🇺🇦🇮🇱