Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielenkiinnosta kysyn, olisivatko teinin tuoreet viiltelyarvet teillä syy olla pois liikunnan uintikäynneiltä?

Vierailija
29.10.2018 |

Itse en antanut suoraan lupaa jäädä pois, mutta kehotin menemään terkkarille (joka asiasta jo tietää). Saa sitten luvan tai ei.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä olisi, koska minun lapseni lähtisi siitä paikasta akuuttipäivystykseen, jos huomaisin tuoreita viiltelyarpia.

Vierailija
2/24 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaan lääkärintodistus. Opsissa on ainoana liikunnan pakollisena suorituksena mainittu uinti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä olisi, koska minun lapseni lähtisi siitä paikasta akuuttipäivystykseen, jos huomaisin tuoreita viiltelyarpia.

Sielläkin ollaan käyty, mutta kotiin laittoivat ja nuorisopsykiatrialle aika muutaman viikon päähän.

Vierailija
4/24 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin teininä pois uinnista viiltelyarpien vuoksi. Ei jäänyt siitä kiinni peruskoulusta valmistuminen.

Vierailija
5/24 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tietenkin. Jos lapseni viiltelisi itseään, pienin murhe olisi joku koulun liikkatunti.

Vierailija
6/24 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jäin teininä pois uinnista viiltelyarpien vuoksi. Ei jäänyt siitä kiinni peruskoulusta valmistuminen.

Nyt onkin uusi ops.

Vierailija
7/24 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Oman häpeänsä aiheuttanut niin saa kestää seuraukset.

Vierailija
8/24 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sen lapsen paikka ole uimassa vaan psykiatrisella saamassa apua!!

Vierailija kirjoitti:

Itse en antanut suoraan lupaa jäädä pois, mutta kehotin menemään terkkarille (joka asiasta jo tietää). Saa sitten luvan tai ei.

Vierailija
9/24 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreet arvet voivat vaikka tulehtua jossain uimahallin allasvesissä, joten en päästäisi. Ties vaikka ahdistuisi nimenomaan juuri uintitunneista ja järjestää näin itselleen pääsyn siitä pois. Elämä ei onneksi kaadu koulun uimatunteihin. Muuten olisi kyllä hyvä löytää syitä ja hoitokeinoja viiltelyn lopettamiselle.

Vierailija
10/24 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi.

Tuoreet haavat tulehtuvat helposti ja ei ole mitään järkeä ottaa riskiä. Ja jos olisi tuollainen tilanne omalla lapsella, viimeinen mitä ajattelisin olisi joku koulun liikuntatunti. 

Vierailija
11/24 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei sen lapsen paikka ole uimassa vaan psykiatrisella saamassa apua!!

Vierailija kirjoitti:

Jep, niin minustakin. Tuota psykiatrisen aikaa jopa kiirehdittiin edellisen päivystysreissun jälkeen, oikeasti olisi 2kk jono.

Ja joo, ei minunkaan ensimmäinen ajatukseni ole koulun liikkatunnit. Ajankohtainen vain.

Vierailija
12/24 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi. Sekä siksi, että haavojen kanssa ei uida että siksi, että liikunnanopettajat ovat olleet hänen pahimpia kiusaajiaan ja luultavasti käyttäisivät tätätkin häntä vastaan.

Vierailija
13/24 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ilmoittaisit opelle uintipäivän aamuna wilmassa että terveydellisistä syistä lapsi ei tule uimatunnille. Viiltelyarvet ovat terveydellinen syy (allasvesi ei tee niille hyvää ja psyykkinen terveyskin kärsii jos muut näkevät ne). Lisäksi nuorella on oikeus yksityisyyteen; hänen viiltelynsä ei kuulu muille oppilaille.

Vierailija
14/24 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jo valmiiksi noin ahdistunut, niin ei taida olla kovin hyvä idea lisätä ahdistusta koulu-uinnilla.

Vierailija
15/24 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysytkö sen verran osoittamaan empatiaa lastasi kohtaan ettei hänen tarvitse mennä arpiaan näyttämään?

Vierailija
16/24 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysytkö sen verran osoittamaan empatiaa lastasi kohtaan ettei hänen tarvitse mennä arpiaan näyttämään?

Ps. anteeksi tyly kommentti mutta jollain tavalla pystyn samaistumaan omien kokemusten kautta lapsesi tilanteeseen. Jos on paha olla (mistä viiltelykin kertoo) niin silloin tarvitsisi rakkautta ja välittämistä, mikä MINUN mielestäni olisi tässä asiassa että lapsi tulisi kuulluksi ja nähdyksi. Jotain turvallista aikuista kohtaamista varmaan tarvitsisi. Jos sinä olet epävarma, pystytkö lapselle tällainen olemaan niin mieti miten toivoisit itseäsi kohdeltavan jos olisit lapsesi kengissä, kokisit sitä oloa mitä lapsesi kokee. Itse olen myöhemmin sitten aikuisena vanhempien kanssa keskustellut miten olen kokenut ja meillä on nyt ihan hyvät välit, aina ei ole ollut. Toimi sinä niin, ettet myöhemmin joudu häpeämään omaa toimintaasi lastasi kohtaan.

Vierailija
17/24 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on sairas ja sairauden takia voi jäädä pois koulusta.

Liikkanumero on huolista pienin tuossa kohdassa, mutta jos sinulla tai nuorellasi on jaksamista, asiasta olisi hyvä jutella liikunnan open kanssa. Koska uinti on ainoa laji, joka enää nimeltä opsissa mainitaan, opettaja on pakotettu ottamaan uintisuorituksen puuttumisen arvioinnissa huomioon. Jos toivotte hyvää arvosanaa ja lapsi jaksaa koulussa käydä, voisitte ehdottaa esimerkiksi, että hän kävisi myöhemmin itsekseen omalla ajalla uimassa muutaman kerran ja toisi siitä todistuksen opettajalle (kuitin tms.). 

Äläkä erehdy luulemaan, että tieto siirtyy koulussa opelta toiselle tai terkkarilta opeille itsestään. Kannattaa olla suoraan liikunnanopeen yhteydessä, jos tämä asia haittaa liikunnan suorittamista.

Mutta tosiaan siinä vaiheessa, kun lapsi akuutisti viiltelee, liikka olkoon pienin murhe.

Vierailija
18/24 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olisi ja on olleetkin muutama vuosi sitten, kun meillä tällainen tilanne valitettavasti oli. Minäkin olin huolissani tulehdusriskistä yms ja ymmärsin myös ihan hyvin sen, ettei lapseni halunnut muiden, etenkään kiusaajiensa, näkevän viiltelyarpiaan. Olisi mahdollisesti saanut vain lisää ilkeilyä osakseen ja se tuskin olisi aiheuttanut mitään hyvää hänen masennukselleen ja ahdistukselleen, jotka juurikin sen viiltelyn takana olivat.

Vierailija
19/24 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäitä uimalakkeihin.

Vierailija
20/24 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap teki ihan oikein. 

Kyllä, viiltely kertoo pahasta olosta, mutta enimmäkseen se on vain huomionhakua. Huomiota ylipäätään tai sille pahalle ololleen. Tälle on olemassa oikeita tapoja ja vääriä. Vanhemmat saavat ja pitääkin tuomita viiltely ja osoittaa, että sitä huomiota ja ymmärrystä saa, mutta tapa on aivan väärä. Ohjaaminen kouluterveydenhoitajalle poissaoloa varten on aivan oikea tapa osoittaa, että teoilla on seurauksensa ja vaikka on kuinka huono olo, niin ne on kannettava. Tämähän ei taaskaan poissulje sitä nuorisopsykiatrista ja viiltelyn taustalla olevien ongelmien hoitoa. 

Itse olen asiantuntijatehtävissä ja vaikka viiltelystä on 18 vuotta aikaa, näkyvät arvet vieläkin selvästi. Ei ihan kaikkea nuoren tekemistä tarvitse ymmärtää tai silotella vaikka olisi kuinka huono olo. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän