Miehen juominen
Minulla on ongelma miehen juomisen suhteen. Mies ei juo hirveän usein, mutta aina kun juo, juo itsensä siihen kuntoon, ettei pystyssä meinaa pysyä, puhe sammaltaa ja lopulta sammuu. Ei ole väkivaltainen humalassa, joskus käyttäytyy hieman aggressiivisesti.
Minun isä joi paljon, kun olin lapsi ja luulen sen olevan yksi syy miksi en voi sietää humalaisia ihmisiä. (Pieni hiprakka ok, mutta kunnon känni ahdistaa.) Olen sanonut miehelle MONTA kertaa (olemme olleet 10+ vuotta yhdessä, molemmat yli 30v), että en pidä kun hän juo itsensä kaatokänniin. Ja minusta se on todella epäviehättävää enkä osaa arvostaa kyseistä käytöstä, varsinkin kun kyseessä on jo yli 30v ihminen. Ei osaa LAINKAAN hallita juomistaan sitten kun alkaa juomaan.
Auttaako tässä enää mikään muu kuin eroaminen? Mies unohtaa pyyntöni ja pahan mieleni aina heti kun saa alkoholia. Itse olen yrittänyt antaa asian olla, mutta asia häiritsee minua todella paljon ja vaikuttaa tunteisiini miestä kohtaan.
Kommentit (66)
Mitä tarkoittaa että käyttäytyy "hieman aggressiivisesti"? Jos ei puhuminen auta, et voi pakottaa. Aikuinen mies saa juoda itsensä känniin jos haluaa, sinun asiasi on päättää, haluatko katsella sellaista.
Juo n kerran kuussa. Nuorempana joi todella usein. Joskus jopa joka viikonloppu. Onneksi vähentänyt paljon.
Toivottavasti ymmärrät että ongelma on sinussa, ei miehessä. Sinun pitäisi saada käsiteltyä lapsuutesi trauma liittyen alkoholin käyttöön. Jos se ei onnistu, niin sitten auttaa vain ero ja absolutisti-miehen etsiminen. Tai teette kompromissin, että mies ei juo kun sinä olet läsnä vaan juo esim. mökillä tms. Tai sinä poistut mökille tms.
Tehkää lapsi, siitä ne asiat korjaantuu kuin itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa että käyttäytyy "hieman aggressiivisesti"? Jos ei puhuminen auta, et voi pakottaa. Aikuinen mies saa juoda itsensä känniin jos haluaa, sinun asiasi on päättää, haluatko katsella sellaista.
Soittaa suutaan kaikille ja provosoituu todella helposti. On siis lähinnä verbaalisesti aggressiivinen.
Tiedän, että en voi toista kieltää ja pakottaa. En vain pysty käsittämään kuinka se viina voi viedä niin. Sitä tässä on jo pari vuotta miettinyt, että jaksanko/haluanko enää katsella.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ymmärrät että ongelma on sinussa, ei miehessä. Sinun pitäisi saada käsiteltyä lapsuutesi trauma liittyen alkoholin käyttöön. Jos se ei onnistu, niin sitten auttaa vain ero ja absolutisti-miehen etsiminen. Tai teette kompromissin, että mies ei juo kun sinä olet läsnä vaan juo esim. mökillä tms. Tai sinä poistut mökille tms.
Tiedän, että suhtaudun alkoholiin kovin kielteisesti. Mutta minusta ei silti ole normaalia käytöstä aikuiselta viinan juominen siihen pisteeseen ettei pystyssä pysy tai osaa puhua. En vaadi täyskieltoa, niin kuin sanoin, pieni hiprakka on aivan ok.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Juo n kerran kuussa. Nuorempana joi todella usein. Joskus jopa joka viikonloppu. Onneksi vähentänyt paljon.
-ap
Anna aikuisen ihmisen juoda jos se haluaa. Kaikki ok kunhan ei käsiksi käy.
Onko sulla ollu tää äiti-syndrooma miestäsi kohtaan pitkäänkin?
Kerran kuussa tuollainen känni on todella usein. Ylipäätään se, että juo tuohon kuntoon itsensä, ei ole normaalia. Suomessa halutaan normalisoida ihan älytöntä viinanjuontia, mikä tulee hyvin ilmi tässäkin keskustelussa, mutta eihän se ole missään nimessä normaalia. Mies on jo sen verran vanha, ettei tuo tuosta ainakaan tule helpottumaan, en ikinä pystyisi olla tuollaisen ihmisen kanssa, jonka alkoholinkäyttö on tota luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Anna aikuisen ihmisen juoda jos se haluaa. Kaikki ok kunhan ei käsiksi käy.
Mutta sinun ei tarvitse tuota menoa katsella! Jos asia häiritsee sinua, on parempi erota. Kaikki miehet eivät
todellakaan harrasta juopottelua tuossa määrin. Ilmeisesti lapsia ei ole- toivottavasti et edes harkitse perheen perustamista tuohon kuvioon. Anna miehen juoda mutta sinun ei tarvitse alistua siihen elämään!
Ihmeen hyväksyviä kommentteja saa lukea ryyppäämisestä. Humalahakuinen juominen ei ole o.k. Eikä sitä missään muualla hyväksyttäisi kuin Suomessa. Moukkamaista käytöstä, ihan sama kun kusisi housuunsa julkisella paikalla. Ei ihme jos puolison silmissä viehättävyys katoaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla ollu tää paha olo pitkäänkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että suhtaudun alkoholiin kovin kielteisesti. Mutta minusta ei silti ole normaalia käytöstä aikuiselta viinan juominen siihen pisteeseen ettei pystyssä pysy tai osaa puhua. En vaadi täyskieltoa, niin kuin sanoin, pieni hiprakka on aivan ok.
-ap
Sopivan juomamäärän määrittelee juoja itse, ei puoliso/äiti/kukaan muu. Kuulostaa siltä että et hyväksyisi vaikka mies joisi kaksi kertaa vuodessakin mutta kovaan humalaan saakka? Tämä on se syy että sinun pitää ensin korjata omaa suhtautumistasi. Ja kuten kirjoitin, niin voitte sopia että sinä et näe kun hän on humalassa. Sehän ei korjaa itse ongelmaa, mutta toimii laastarina.
Nykyään on muodikasta kaataa lasillinen viiniä kun tulee töistä kotiin ja alkaa laittaa ruokaa.
Tai ottaa olut kaapista ja rojahtaa sohvalle.
Malli tulee varmaan mainoksista ja tv-sarjoista joissa lipitetään alkoholia jatkuvasti. Itse en juo ollenkaan ja ihmettelen sitä määrää mitä tuttavapiirissä käytetään, arkenakin. Ei paljoa, mutta säännöllisesti.
Ne jotka juo harvemmin, heillä ei ole toleranssia ja tulee vedettyä kerralla liikaa.
Mutta joo, jos et siedä aviopuolison alkoholin käyttöä niin ero on ainoa vaihtoehto.
Samassa tilanteessa ollut, ja ei auta muu kuin eroaminen, ellei mies päätä itse muuttaa alkoholin käyttöään (jota valitettavasti harvoin tapahtuu). Itse jaksoin katsoa 15 vuotta, ja näin jälkeenpäin se oli ihan liian pitkään, olisi pitänyt erota jo aiemmin.
Niinkuin tässä on aiemminkin mainittu, eivät kaikki miehet harrasta juopottelua tuossa määrin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Sillon tällön darrassa heikottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Sillon tällön darrassa heikottaa.
Huomaa, että alko alkanut jo tappamaan aivosoluja.
Mikä on "ei hirveän usein"?