Miten te matkustitte lapsena autossa
Muistatteko miten te matkustitte autossa kun olitte pieniä?
Milloin syntynyt?
Itse -75 ja kuulema olin vaunukopassa vauvana ja sit muistan yvin kun seisoin aina etupenkien välissä katsomassa liikennettä....
Kommentit (38)
Olen syntynyt-76.80-luvulla isäni laittoi mulle turvavyön Ladan takapenkille.
Olen -62 syntynyt. Takapenkillä ilman turvavöitä tietty. Pikkuveli seisoi aina keskipaikalla lattialla, minä ja isoveli istuttiin penkeillä. Ilma oli sinisenä tupakansavusta. Pikkuveljeä aina oksetti, joten sai seisoa keskellä.
Takapenkillä ilman vöitä. Ja kun isä jarrutti olimme aina hänen ja äidin niskassa. Auto oli BMW jotain -61.
Tulee mieleen kun katsoo Hohto - elokuvaa jossa perhe ajaa hotellille kuplavolkkarissa ja pikkupoika juttelee vanhemmilleen penkkien välissä..
Myöhemmin Kadetissa - 72 oli oikein turvavyöt edessä.
N -65
-75. Sen minkä muistan, takana jos äiti oli mukana ja edessä vöissä kun isän kanssa ajeltiin, en kyllä muista milloin äiti olisi mukana ollut? Äiti jos ajoi, jouduin istumaan takana.
Systeri syntyi -82 ja ensimmäinen auto missä meillä oli vyöt takana tuli vaarilta -88.
Olen syntynyt vuonna 1980. En muista sitä, että olisin seisoskellut etupenkkien välissä, mutta äiti on tällaisessa puhunut. He säikähtivät, kun jossain äkkijarrutuksessa minä tai isoveljeni meinasimme ottaa kunnon lennot, joten sen jälkeen piti istua paikallaan, ja turvavyötkin meille hankittiin ennen, kun niistä tuli pakollisia (oliko se nyt 85 vai 86, en viitsi tarkistaa). Kun takapenkille asennettiin turvavyöt, meille teetettiin verhoilijalla isot neliskanttiset tyynyt, joiden päällä istuimme autossa, jotta turvavyö ei ollut väärässä kohdassa. Mitään valmiita korokkeita ei tuohon aikaan ollut. Vauvana matkustin tietenkin kantokopassa. 1992 syntyneellä pikkuveljelläni oli turvakaukalo, jota muistaakseni sai lainata neuvolasta. Sen jälkeen turvaistuin.
Vauvana oli turvakaukalo. Isompana korokeistuin. Turvavyöt oli meidän autossa myös takapenkillä. Paitsi, jos lainattiin ukin autoa jostain syystä, siinä ei ollut takapenkillä turvavöitä.
Olen syntynyt -87
50-luvulla ei turvavöistä tiedetty mitään. 170 suurin nopeus, vielä hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt vuonna 1980. En muista sitä, että olisin seisoskellut etupenkkien välissä, mutta äiti on tällaisessa puhunut. He säikähtivät, kun jossain äkkijarrutuksessa minä tai isoveljeni meinasimme ottaa kunnon lennot, joten sen jälkeen piti istua paikallaan, ja turvavyötkin meille hankittiin ennen, kun niistä tuli pakollisia (oliko se nyt 85 vai 86, en viitsi tarkistaa). Kun takapenkille asennettiin turvavyöt, meille teetettiin verhoilijalla isot neliskanttiset tyynyt, joiden päällä istuimme autossa, jotta turvavyö ei ollut väärässä kohdassa. Mitään valmiita korokkeita ei tuohon aikaan ollut. Vauvana matkustin tietenkin kantokopassa. 1992 syntyneellä pikkuveljelläni oli turvakaukalo, jota muistaakseni sai lainata neuvolasta. Sen jälkeen turvaistuin.
Olen saman ikäinen kuin sinä, ja minulla oli kyllä tuolloin jo sellainen koroke, ja pikkuveljelläni oli turvaistuin. Kyllä niitä oli jo silloin.
Olen syntynyt v.-65, meitä sisaruksia oli 5 ja vanhemmillani "pompannappi" Fiat.
Minä kuopuksena matkustin takapenkin hattuhyllyllä :D !
Linja-autossa, joskus maitoautossa tai jossakin muussa sellaisessa, harvemmin taksissa. Kouluun taksin takapenkillä naapurin pojan sylissä. Eikä turvavöistä ollut tietoakaan.
1960-luvulla tämä, kun yksityisautoja oli vähän. Lähin yksityisauto oli romuna riihen seinällä, oli vissiin ollut yksi paikkakunnan ensimmäisistä henkilöautoista aikanaan. Muuten koko lähiseudulla ei tainnut olla kuin yksi yksityisauto.
Takapenkillä turvavöissä. Olen syntynyt -78 ja perheeseen tuli auto -86.
Mummon kyydissä istuttiin takana minä ja koira, kummatkin vuorotellen penkkien välissä seisten.
Karmeaa kyytiä mutta ei sitä silloin ajatellut.
M.ann.et ovat jääneet jonnekin kasarille. Takapenkillä monta lasta ilman vöitä ja roikkuvat ikkunoista. Joskus myös se koira mukana menossa.
-85 syntynyt. Muistan sellaisen istuin korokkeen. Turvyö oli kiinni
-85 syntynyt myöskin ja muistan että mulla oli oli istuinkoroke, pari vuotta nuoremmalla veljellä sellanen istuin. En muista että ikinä kukaan olisi ollut meidän autossa ilman turvavyötä.
Synnyin 1982, ensimmäisiä automuistojani oli kun istuin 120kg mummoni sylissä kuplavolkkarin etupenkillä.
Turvavyö oli niin lyhyt ettei mahtunut päälle.
Mummo sanoi että ”ei hätää, hän ottaa kädellä vastaan kojelaudasta jos kolari tulee” ja taputti kuplan peltistä hanskalokeroa.
Ja niin matka taittui..
Mulla oli sellainen styroxinen koroke aika pitkään. Muuta istuinta en muista mutta varmaan joku ollut ratkaisu käytössä. Pikkuveljellä (vm -89) oli styroksinen turvaistuin (koko istuin yhtä palaa eli koverrettu se kuoppa missä lapsi oli). Serkkujen kanssa joskus mentiin kyllä ilman korokkeita tai muita, meitä oli neljä takapenkillä ja kolme vyötä (eli kaksi samoissa vöissä keskellä). Mökkitiellä pääsi joskus takakontissa matkustamaan kun muu auto oli täynnä aikuisia.
Etupenkille en päässyt ennen kuin oikea käsi ylettyi pään yli koskettamaan korvaa. Oli isän keksimä sääntö (toinen vastaava: uimarannalla sai kävellä niin pitkälle vedessä kunnes vesi ylti napaan asti, siinä kohtaa piti kääntyä takaisin rantaan päin).