Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka ajattelette olevanne keskivertopulliaista älykkäämpiä, kertokaa

Vierailija
27.10.2018 |

mistä niin päättelette?

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hieman keskitasoa älykkäämpi, päättelen näin opiskelumenestyksestä ja sen helppoudesta. Opin asioita nopeasti. Älykkyyteni on epätasaista, matemaattisesti olen ehkä keskitasoa, kielellisesti yli keskitason. Huomaan ajattelevani hieman eri tavalla kuin monet muut, pohdin asioita monesta eri näkökulmasta. En ole kuitenkaan osannut täysillä hyödyntää älyäni taloudellisessa mielessä, palkkani on keskitasoa. Minulta puuttuu tietynlaista kovuutta, pitkäjänteisyyttä ja kunnianhimoa, että menestyisin paremmin.

Vierailija
42/101 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein Mensan nettitestin ja sain siitä yli 100.

Eikös "kaikki" saa netin testeistä vähintään 130?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy! Ei älykkyydessä ole mitään tasoja. Jankjank, tasoteoria on Laasasen keksintö!

Vierailija
44/101 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä itseäni älykkäänä, mutta en myöskään heitä, jotka pitävät itseään älykkäinä Mensan testien perusteella. Nykyään pidän Mensamenestystään esiintuovia jo jonkinsortin idíootteina.

Vierailija
45/101 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testattu + menestys opinnoissa ja työelämässä pienellä vaivalla.

Vierailija
46/101 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ymmärtänyt hakea mielenterveysongelmiini apua läheisten vastustuksesta huolimatta.

Vierailija
47/101 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoista mielenterveysongelmista huolimatta olen pärjännyt elämässä melko hyvin, joten mielestäni se kertoo että älyllistä potentiaalia on.

Vierailija
48/101 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikka, fysiikka ja kemia ovat aina olleet minulle helppoja ja saan niistä 10 näkemättä juuri lainkaan vaivaa. Kaikki muukin on helppoa. Filosofiasta kirjoitin jo laudaturin nyt syksyllä, uskon muidenkin aineiden menevän yhtä hyvin.

Vierailija
49/101 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavista seikoista:

- Urani (vaivattomasti suoritettu akateeminen loppututkinto ja asiantuntijatyö)

- Muiden ihmisten mielipiteet (kaikki aina sanovat minua älykkääksi, ei vain minulle suoraan vaan keskenään minusta puhuessaan)

- Vertailu muihin ihmisiin. Siis se, että keskitason ihminen oikeasti tuntuu olevan vähemmän älykäs

- Harrastukseni ja vapaa-ajanviettotapani. Kuinka monta ihmistä tunnette jotka lukevat ilokseen James Joycea, vieläpä alkukielellä? Onko ap kenties - tai moni hänen ystävänsä tai perheenjäsenensä - rentoutunut töiden jälkeen perehtymällä Richard Rortyn teokseen "Irony, contingency and solidarity"? (katsokaa Wikistä). Kuluuko Lacan myös sinun kädessäsi, Seuran tai Tekniikan maailman sijasta?

Vierailija
50/101 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavista seikoista:

- Muiden ihmisten mielipiteet (kaikki aina sanovat minua älykkääksi, ei vain minulle suoraan vaan keskenään minusta puhuessaan)

- Vertailu muihin ihmisiin. Siis se, että keskitason ihminen oikeasti tuntuu olevan vähemmän älykäs

- Harrastukseni ja vapaa-ajanviettotapani. Kuinka monta ihmistä tunnette jotka lukevat ilokseen James Joycea, vieläpä alkukielellä? Onko ap kenties - tai moni hänen ystävänsä tai perheenjäsenensä - rentoutunut töiden jälkeen perehtymällä Richard Rortyn teokseen "Irony, contingency and solidarity"? (katsokaa Wikistä). Kuluuko Lacan myös sinun kädessäsi, Seuran tai Tekniikan maailman sijasta?

Minä kasvoin tällaisen ylimielisen pätijän lapsena. Lapsuus oli ikävä ja minusta tuli mt-ongelmainen aikuinen.

Vierailija
51/101 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikä on hauskaa esimerkiksi kakkahuumorissa ja panemistarinoissa. Tämä huumori on ehkä liian korkeaa minulle, ei vain naurata. Tiedän useita henkilöitä jotka nauravat vatsa kippurassa näille jutuille. Nautin huumorista, mutta hyvin erilaisesta kuin useimmat. 

Osaan ratkaista ongelmia nopeasti, muttaa usein en kerro ideoitani koska haluan suojella itseäni saamasta näsäviisaan / kaikkitietävän leimaa. Varsinkin kun työyhteisöön kuuluu varttuneempaa ja kokeneempaa väkeä. En halua nolata, saataa naurunalaiseksi, tai kiusata ketään tietoisesti. Puolustan heikompia jos jotenkin pystyn.

Olen herkkä tuntemaan toisien ihmisten tunnetiloja ja samaistumaan. Annan itsestäni hyvin vähän tietoa muille, koska tiedän, että moni tulee käyttämään näitä tietoja minua vastaan.

Musiikillisesti olen erityisen lahjakas, ja opin nopeasti soittamaan vaikeitakin teoksia. Tykkään hioa osaamistani kohti parempaa ja parempaa. En ole laumasielu, ja kuljen paljon omia polkujani. Kiinnostun aihealueista kuten avaruus, lääketiede, ravitsemustiede, kvanttifysiikka, musiikki, musiikin improvisaatio, jazz, psykologia, meditaatio, jooga. 

Älykkyysosamääräni sijoittuu välille 129-135.  Tämä on kuitenkin vain yksi mittari, eikä kerro koko totuutta.

Joskus toivon että olisin niin yksinkertainen ihminen, etten kiinnittäisi huomiota kaikkiin epäkohtiin mitä maailmassa tapahtuu. Pelkkä omaan napaan tuijottaminen olisi varmasti helpompaa.  Nautinnon saaminen esimerkiksi uuden auton omistamisesta, ja sillä ajamisesta.  Tämä ei vain saa aikaan minussa minkäänlaista positiivista tunnereaktiota. Moni pitää minua varmasti kummallisena, ja sitä varmasti olenkin jos vertailu kohteena on keskiverto ihminen. 

Vierailija
52/101 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihmiset kuvailevat minua, he käyttävät usein sanaa älykäs (toisilleen, ei minulle suoraan)

Töitä hakiessa tasotesteissä (soveltuvuustestejä tuottavan firman testit joissa verrataan muihin työnhakijoihin) sain lähes korkeimmat mahdolliset pisteet (työnantajien edustajien mukaan tämä ei ole lainkaan tavallista). 

Kirjoitin erinomaiset ylioppilaspaperit joutumatta näkemään kauheasti vaivaa. Perus-työmoraalia on läksyjen tekoon mutta kirjoituksiin ei kovasti joutunut erikseen lukemaan. Yliopisto-opiskelu oli myös helpohkoa ja ammatillisesti en ole joutunut ponnistelemaan urallani kovasti, silti edeten koko ajan. 

Vierailija
53/101 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun kuutta kieltä melko sujuvasti. Opin lukemaan 4 vuotiaana.

Omaksun uusia asioita nopeasti ja reagointikykyni on nopea. Olen usein saanut kehuja älykkyydestäni. Opin uusia asioita nopeasti, olen musikaalinen ja minulla on rytmitajua. Pianoa opin soittamaan ilman nuotteja. Olen siis älykäs ja monilahjakas.

Vierailija
54/101 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pääsääntöisesti ajattele olevani muita älykkäämpi, vaikka välillä se tulee mieleen. Ajattelen kuitenki tuollaisten ajatusten olevan vain harhaa siitä, että olen joidenkin kanssa luonteelta, temperamentilta ja lahjakkuuksilta niin erilainen, että harhakuva saattaa syntyä. Minäkin menestyin hyvin koulussa ja opinnoissa, mutta kannattaa ymmärtää, että hyvä koulumenestys ei välttämättä kerro älykkyydestä muuta kuin sen, että on ainakin keskiverto.

Vierailija
55/101 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän aikaani av-palstalla. Joudun lukemaan viestit usein kahdesti että ymmärrän. Viikonloppuisin juon sidukkaa ja syön sipsejä. Tiedän että olen tavallista tallaajaa mahdollisesti paljon tyhmempi. 

Vierailija
56/101 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyys on laaja käsite. Kaikissa älykkyyden muodoissa en loista, mutta olen älykäs sillä tavalla, mitä älykkyydellä yleensä tarkoitetaan. Lukiosta L:n paperit leikiten, ekalla yrittämällä yliopistoon vaikealle alalle sisään, hyvä menestys yliopisto-opinnoissa sen kummempaa vaivaa näkemättä... On tässä huonotkin puolensa: en ole oppinut näkemään vaivaa. Saa nähdä, miten minun käy, kun pian yliopistosta valmistun. Ei ole ollenkaan varmaa, että tulen työelämässä pärjäämään. Siellä riittää normiälykkyys, mutta vaaditaan paljon muita taitoja.

Tämä on ihan validi huoli. Vaativassa asiantuntijatyössä työstä itse töiden (jotka ovat mielenkiintoisia) sijaan käy se, ettei lähde ääneen kyseinalaistamaan juuri mitään. Heittäen menee yli suurimmalta osalta ja saa vain oudon tai hankalan maineen. Jatkuvasti törmää lauseeseen, "en olekaan koskaan ajatellut..." kun itseltä on jo suoni päästä poksahtanut aikaa sitten.

Vierailija
57/101 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, epäilykseni asiasta heräsivät kun tajusin että ohhoh, olen Mensan jäsen, johtaja jolla 67 alaista, kaksi akateemista loppututkintoa.

Ostarin kulmalla röökiä vetävä siiderivalas, elämänkoulun käynyt wt-Pirjo tuskin on ihan samalla viivalla. Tai no mistäs sitä tietää jos sillä on kireiden keinonshkahousujen taskussa tohtorin paperit.

Elämää kun elänyt ja tohtorienkin kanssa jutellut, ei koulutus välttämättä älykkyyttä määritä. Se määrittää vain kouluttautuneisuutta.

Vierailija
58/101 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös jo muinaisessa Kreikassa tiedetty että viisas on se joka ymmärtää että ei tiedä mitään ja typeryksiä ovat ne jotka kuvittelevat tietävänsä.

Kulkee myös nimellä Dunning-Kruger-ilmiö.

Vierailija
59/101 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin olevani keskivertoa älykkäämpi, koska koulunkäynti käy erittäin helposti, olen utelias oppimaan uutta, taiteellinen, musikaallinen ja itsekriittinen. MUTTA vaikka sanoisin olevani fiksumpi kuin suurin osa, niin pidän itseäni (ja ihmisiä ylipäätään) aika tyhminä. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin koittaa ratkaista vaikeaa yhtälöä ja tietää konen ratkaisevan sen sekunnissa.

Vierailija
60/101 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavista seikoista:

Tuo harrastuneisuus kertoo enemmän kulttuurista, kuin älystä. Meidän perheessä/ suvussa nuo ovat ihan peruskauraa, emme silti ole mensalaisia ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä