Vanhemman rahallinen avustaminen
Äitini 70v jäi muutama vuosi sitten vanhuuseläkkeelle ja tulotaso tämän myötä laski. Oli mielessään aikoinaan ajatellut, että olisi jatkanut virallisen eläkeiän jälkeen töissä muutaman vuoden joilloin eläke olisi ollut parempi.
Nyt on tilanteessa, että pari kertaa viikossa pyytää meiltä lapsilta rahaa. Vetoaa siihen, että on meidät aikoinaan elättänyt. Meidän vuoro olisi auttaa säännöllisesti raha-avustuksella. Summa olisi noin 100-150€/kk.
Raha-asioitaan ei avaa sen tarkemmin, ilmoittaa että ruokaan jää laskujen sekä maksujen jälkeen noin 45€/kk.
Kysyttäessä onko ottanut vippejä tms kieltää kaiken ja aloittaa kiukkuamisen ja vetoaa siihen miten on vanhempi ja viisaampi.
Asuu kalliissa vuokra-asunnossa, eikä suostu esim hankkimaan itselleen pientä rivitalo-osaketta (ei halua ottaa lainaa).
Itselläni on perhe (lapsia ja koiria) eikä minullakaan olisi hirveästi ylimääräistä laittaa seuraavien vuosikymmenien ajan hänelle, kun en oikeasti tiedä mihin se raha menee.
Kommentit (32)
Uskon, että äidilläsi tulot, eläke ja asumistuki, mahdollistavat riittävän toimeentulon. Jos näin ei ole, niin voi hakea toimeentulotukea
Vierailija kirjoitti:
Röyhkeä mummeli tosiaan, mutta ei kait kukaan 70v. Enään asuntolainaa ota, etsiköön vuokra yksiön.
Ei kai kukaan pienituloinen eläkeläinen lainaa saa...
Yleensä kun joku sanoo ettei halua ottaa lainaa, ei kai kukaan riemusta kiljuen ole ikinä halunnut. Tuon ikäiseltä jotenkin ymmärtää mutta jollei jää kuin 45 e, on haettava toimeentulotukea.
Vaatisin tilikirjan.
Sanoisin, että auttaakseni minun on tiedettävä täsmälleen tulosi ja menosi. Jos alkaa kiukuttelemaan ja hokemaan taas tuota "minäkin olen teidät elättänyt" niin sanoisin rauhallisesti että "näin on, ja silloin sinäkin tiesit tulomme ja menomme".
Tiliotteet tiskiin ja siitä käymään läpi mitä menoja voi karsia. Lehtilaskuja, vakuutukset kilpailutukseen, halvempi vuokrakämppä jne. Sitten selviää mitä jää viivan alle ruokaan ja muihin menoihin. Jos riittävästi, niin toteat ettei sinun avustustasi tarvita.
Jos taas jää ihan liian vähän eikä enempää tukia saatavissa, niin olisiko sitten asiallista auttaa? Voithan avata myös oman tilanteesi äidille. Eli paljonko jää asumiskulujen ja laskujen jälkeen. Jaa se taloutesi henkilöiden kesken. Selitä äidillesi, että tämän verran minulle jää ja näin paljon lapsille pitää hankkia ja tämän verran maksaa harrastukset, eli pystyisit auttamaan vaikkapa 50 eur / kk.
Mielestäni aidosti köyhän vanhemman auttaminen on asiallista, mutta auttamaan en alkaisi ellei taloudellista tilannetta minulle avattaisi. Miksi pitäisi laittaa äidille 100 eur, jos se sama 100 eur meneekin sitten vaikka pelikoneesta alas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko äitisi hakenut hänelle kuuluvi etuuksia, esim. eläkeläisen asumistukea? Jos hänellä on pieni eläke, asumistuki voi olla useita satasia kuukaudessa. Ei ole todennäköistä, että äitisi tapauksessa kokonaan velalla ostettu omistusasunto tulisi vuokra-asuntoa edullisemmaksi, ellei äitisi muuta samalla selvästi halvemmalle paikkakunnalle.
Minusta voitte hyvin laittaa auttamisen ehdoksi sen, että hän selvittää teille menonsa ja tulonsa kunnolla.
Saa eläkkeensaajan asumistukea muutaman satasen kuukaudessa. Uskon, että eläke ei päätä huimaa, mutta pakosta sen on oltava tasoa sitä, että käteen jää 500€?
ja.Kerrot kuitenkin, että äitisi on ollut vuosikymmenet töissä ja saanut kohtuullisen hyvää palkkaa. Jos äitisi on ollut esim. 30 vuotta töissä, josta on maksettu palkkaa 2000 euroa kuukaudessa (vuosikymmeniä sitten maksettujen palkkojen summat muutetaan eläkkeitä maksettaessa nykyarvoon), on tuosta kertynyt eläkettä vähintään 900 eur / kk, todennäköisesti enemmänkin, koska äitisi työaikana 53 vuotta täyttäneille eläkettä karttui enemmän kuin nuoremmille. Noin pienestä eläkkeestä menee veroja korkeintaan 40 eur / kk, joten tässä tapauksessa äidillesi jäisi eläkettä käteen vähintään 860 eur / kk. En tiedä, mistä olet keksinyt tuon 500 eur. Se on joka tapauksessa aivan liian pieni summa edes takuueläkkeeseen verrattuna.
Itse puhuu minulle 500€/kk ja sanoi tuosta maksavansa lääkkeet, laskut yms.
Eli voinen olettaa, että salaa jotain?
Vipit on kieltänyt, mutta tulee nyt tunne, että on sotkenut raha-asiansa eikä kehtaa sitä myöntää? Mielummin syyttää pientä eläkettä ja vetoaa meihin tämän kautta?
Tuo 500 eur / kk eläkettä käteen ei voi mitenkään pitää paikkaansa muuten kuin siinä tapauksessa, että äitisi on ulosotossa ja hän laskee käteen jääväksi eläkkeeksi sen, mitä jää jäljelle ulosoton jälkeen. Tai sitten hän on vähentänyt eläkkeestä jotain muita tililtä automaattisesti veloitettavia maksuja (esim. vuokrasta sen osan, johon asumistuki ei riitä) ja laskee vasta niiden jälkeen tilille jääneen summan "käteen jääväksi eläkkeeksi". Se voi ihan pitää paikkansa, että äidilläsi eläke + asumistuki - vuokra on noin 500 eur / kk, jos hän asuu kalliisti.
Olen itse pienehköä eläkettä saavan eläkeläisen (sukulaiseni) edunvalvoja, joten tiedän varsin hyvin nämä eläkkeet ja sen, paljonko niistä menee veroja.
Sinänsä minusta on ihan kohtuullista auttaa vanhempaa pienellä summalla (esim. 50 eur / kk), jos omat tulot hyvin riittävät siihen ja vanhempi on oikeasti sen tarpeessa. Tällöin lapsella pitää kuitenkin olla mahdollisuus saada selvitys vanhemman tuloista ja menoista, jotta hän näkee, että apu menee oikeasti tarpeeseen eikä esim. pelaamiseen tai alkoholiin. Teidän tapauksessanne minusta ensisijainen apu olisi kuitenkin se, että autatte äitiänne löytämään edullisemman vuokra-asunnon ja tarjoatte muuttoapua. En kuitenkaan suosittele, että painostatte äitiänne muuttamaan kovin kauas nykyisestä asunnosta halvemman perässä. Jos äidillänne on ystäväpiiri nykyisellä paikkakunnalla, joudutte vain ojasta allikkoon, jos äitinne on uudessa asunnossa yksinäinen ja soittelee sitten kaiket päivät teille seuraa kaivatessaan.
Laskeskelin vielä vähän ja totesin, että jos äiti tarkoittaa käteen jäävällä eläkkeellä eläkettä verojen ja vuokran jälkeen, niin summissa rupeaa olemaan järkeä, vaikka äidillä ei olisikaan mitään velkoja.
Tässä laskelma Helsingissä yksin asuvalle eläkeläiselle, jonka eläke on 1200 euroa kuukaudessa ja vuokra 950 eur / kk. Verot ja tuet vaihtelevat eri kunnissa, mutta vastaavaan tilanteeseen pääsee missä kunnassa tahansa, kun vuokra on tarpeeksi suuri.
Eläkkeestä jää verojen jälkeen käteen 1100 eur / kk. Eläkkeensaajan asumistuki on 368 eur / kk, jos eläkeläisellä ei ole säästöjä tai muuta omaisuutta niin paljon, että ne vaikuttaisivat. Jos vuokra on 950 eur / kk, jää tilille vuokran jälkeen 518 eur / kk. Tämä siis ilman, että äiti on mitenkään sössinyt raha-asioitaan muuten kuin siinä mielessä, että hänellä ei ole jäänyt säästöjä työajalta ja että hän asuu liian kalliissa asunnossa.
Ensisijainen tapa parantaa tilannetta on etsiä halvempi asunto. Jos esimerkkieläkeläinen muuttaa 150 eur / kk halvempaan asuntoon, jää hänelle rahaa käyttöön joka kuukausi 150 eur lisää, koska vuokra ylittää joka tapauksessa asumistuessa käytettävän maksimivuokran.
Jos äitisi ei paljasta tulojaan niin voit käydä katsomassa verovirastossa hänen verotettavat tulonsa.
Kaikissa verovirastoissa on julkiset asiakirjat paikkakunnan asukkaiden verotiedoista.
Eli tuosta liikkeelle ensin. Sitten kissa pöydälle eli perinpohjainen keskustelu tilanteesta.
Kun on kallis vuokra niin haettava ja etsittävä halvempi. Yksinasuva voi asua myös pienemmässäkin, eikä tarvii enempää neliöitä, joten sellanen n 40 neliön asunto riittää.
Äidillä on ilmeisesti paljon salattavaa. Rahaa kuluu ehkä joutavaan kuten alkoon ja rahapeleihin.
Vierailija kirjoitti:
Äitini 70v jäi muutama vuosi sitten vanhuuseläkkeelle ja tulotaso tämän myötä laski. Oli mielessään aikoinaan ajatellut, että olisi jatkanut virallisen eläkeiän jälkeen töissä muutaman vuoden joilloin eläke olisi ollut parempi.
Nyt on tilanteessa, että pari kertaa viikossa pyytää meiltä lapsilta rahaa. Vetoaa siihen, että on meidät aikoinaan elättänyt. Meidän vuoro olisi auttaa säännöllisesti raha-avustuksella. Summa olisi noin 100-150€/kk.
Raha-asioitaan ei avaa sen tarkemmin, ilmoittaa että ruokaan jää laskujen sekä maksujen jälkeen noin 45€/kk.
Kysyttäessä onko ottanut vippejä tms kieltää kaiken ja aloittaa kiukkuamisen ja vetoaa siihen miten on vanhempi ja viisaampi.Asuu kalliissa vuokra-asunnossa, eikä suostu esim hankkimaan itselleen pientä rivitalo-osaketta (ei halua ottaa lainaa).
Itselläni on perhe (lapsia ja koiria) eikä minullakaan olisi hirveästi ylimääräistä laittaa seuraavien vuosikymmenien ajan hänelle, kun en oikeasti tiedä mihin se raha menee.
Outoa, että rahaa jää elämiseen vain n50e. Sanokaa äidille että menee sossuun laskujen ja tiliotteiden kanssa. Jokin mättää pahoin. Tilaako lehtiä , pelaako pelejä kauppojen automaateilla ym ?
Missään tapauksessa ei pidä alkaa antamaan rahaa, ei ainakaan ennen kuin äiti on avannut kaikki talousasiansa teille. Jos on velkaa ja velkoja niin velkaneuvojalle selvittämään.
Juu meillä alkoholisoitunet vanhempani olivat sitä mieltä että minulla on velvollisuus heitä elättää kun kerran ovat minut maailmaan saattaneet (ja heittäneet 16 pihalle..) itse olen pienituloinen yh. Tuli vaatimusta auton ostamisesta heille, uusia kännyköitä tietokoneita matkoja olisi pitänyt saada. Olinhan "rikas" kun kerran kävin töissä.
Laitoin välit poikki. Hautajaisissa tavataan seuraavaksi.
Nämä suuret ikäluokat ovat useinkin auttaneet taloudellisesti vanhempiaan, koska heidän vanhemmillaan oli oikeasti pienet eläkkeet, ja siihen aikaan työssäkäyvällä oli oikeastaan aina enemmän rahaa kuin eläkeläisellä.
Nyt nämä eivät ymmärrä, että asiat ovat muuttuneet, eikä työssäkäyvällä perheellisellä ihmisellä ole pienten palkkojen, suurten verojen ja suurten asumismenojen jälkeen yhtään enempää rahaa käytettävissään kuin eläkeläisilläkään.
Itse puhuu minulle 500€/kk ja sanoi tuosta maksavansa lääkkeet, laskut yms.
Eli voinen olettaa, että salaa jotain?
Vipit on kieltänyt, mutta tulee nyt tunne, että on sotkenut raha-asiansa eikä kehtaa sitä myöntää? Mielummin syyttää pientä eläkettä ja vetoaa meihin tämän kautta?