Mistään ei saa hyviä neuleita, kaikki on samaa akryyli paskaa joka kaupassa!!!!!
Tai sitten jos on varaa voi ostaa kashmirneuleita, mutta 100€ neuleesta, ei kiitos.
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Ohi, mutta ennen muinoin kun kudoin lapasia, tavallisesta Anttilastakin sai 100% villalankaa. Nyt kaikissa vastaavissa on akryyliä vähintään 25%.
Kai jostain erikoisliikkeitä saisi vielä lankoja. Osaatko ap itse kutoa, saisi ainakin mieleisensä.
Kyllä 100 % villalankojakin löytyy, esim. Novitan Nordic Wool löytyy joka Prismasta ja Citymarketista. Tässä vielä lisäetuna että villa tulee pohjoismaisista lampaista, täällä villantuotanto on paljon paremmalla tolalla eettisesti kuin esim. Australiassa (kts. vaikka mulesing).
Ja löytyy muitakin luonnonmateriaaleja langoista itse tekevälle, puuvillan lisäksi esim. bambu ja hamppu.
Satasella saa myös esim. Partioaitasta kunnon villaneuleita.
En ole 20 vuoteen ostanut muita, kuin luonnonkuituisia neuleita. Minua ei tosin haittaa, jos neuleessa on 5-10 prosenttia esimerkiksi polyamidia tai viskoosia (kunhan ei ole akryylia tai polyesteria, ne ovat ehdoton no-no). Villan kanssa kestävä sekoitekuitu voi pienissä määrin olla hyväkin asia. Pääosan materiaalista pitää kuitenkin olla villaa, puuvillaa tai silkkiä. Lempivaatteeni on villa-silkkineule, joka on säännöllisessä käytössä kestänyt pesupussissa konepesua yli viisi vuotta. Yleensä pesen neuleet kuitenkin käsin.
Valitettava tosiasia laadukkaiden neuleiden kanssa on se, että ne maksavat. Hyvänä puolena sitten se, että ne kestävät hyvällä hoidolla vuosikausia. Esimerkiksi tuosta villa-silkkineuleesta maksoin noin 200 euroa, mutta se on jo nyt palvellut monen viidenkympin neuleen edestä, eikä ole edelleenkään mennyt miksikään. Etenkin kashmirissa on valtavasti laatueroja. Ei ole järkeä ostaa huonoa (= halpaa) kashmir-neuletta, koska se ei todennäköisesti kestä siistinä montakaan käyttökertaa. Hyväkin kashmir nyppääntyy, mutta halvat voivat mennä todella pahan näköisiksi lyhyessä ajassa. Jos on pienempi budjetti, kannattaa ostaa laadukasta merinovillaa.
Stockmannin omien merkkien neuleet (mm. merinovillaiset) ovat olleet hyviä ja jos malttaa seurata alennuksia, niitä voi saada todella hyvään hintaan. Olen monena vuonna käynyt katsastamassa Stockan kesäalesta neulerekkejä ja hankkinut poistomyynnistä vilaneuleita jopa -70 %:n alennuksella. Silloin on tietenkin jäljellä vain hajakokoja, mutta aina välillä onnistaa.
Tarkkana kaupoilla saa kyllä olla. Tuli mieleen jo kuopatun Seppälän (RIP) valikoima joitakin vuosia sitten. Olin ilman lukulaseja etsimässä ohutta puuvillaneuletta ja löysin kauniin vaaleanharmaan paidan, jossa roikkuvassa lapussa luki isolla COTTON. Nappasin vaatteen mukaan ja katsoin sitä kotona uudestaan. Sanan ympärillä luki hyvin pienillä kirjaimilla muutakin: "There's COTTON in me". Ja olihan sitä puuvillaa vaatteessa peräti 20 prosenttia. :-(
Osta langat ja neulo itse. Harmi, ettei sinulla ole varaa maksaa palkkaa neulojalle, että saisit mieleisen. Neulominen on kuitenkin nopeaa kun sen oppii ja voi neuloa samalla kun tekee muuta.
Itse ostin henkkamaukan miesten osaston outlet nurkasta useamman 100% merinovillaa olevan neuleen vitosella kappale, oli myös 50%akryyliä ja 50% villaa versioita vitosella. Naisten puolella oli vaikka kuinka paljon akryylineuleita vitosella. Jostain kumman syystä henkkamaukan miesten neuleet on laadukkaampia kuin naisten, ja ainakin itselleni nuo miesten pienet koot käy ihan hyvin.
Alahan lappaa taalereita tiskiin. Riistohinnoilla et saa laatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ainetta sen neuleen sitten pitäisi olla? Puuvillaneuleita löytyy vaikka mistä, samoin villa- ja kasmirvillaneuleita, alpakanvillaisia löytyy....
sano mistä löytyy puuvillaisia tai villaisia neuleita kohtuu hinnalla?
ap
Varustelekasta.
Kannattaa todellakin kurkata miesten osaston puolelle, jos mielit ostaa hyvälaatuisia puuvillaneuleita. Itse suosin Espritin miesten puolta, jossa paksua neulosta oleva puuvillaneule maksaa noin 50-60 e. Jännä kyllä, saman liikkeen naisten puolelta puuvillaneuleita saa turhaan etsiä, kaikki ovat olleet sekoitteita.
Mulle miesten puolen neuleet ovat siksikin hyviä, että olen melko pitkä (176 cm) ja usein naisten neuleet ovat makuuni turhan kittanoita.
Tee itse. Saat hyvää kohtuuhintaan. Tein just lämpimän 75% alpakkaa ja 27% lammasta sisältävän villapaidan ja langat oli jotain 50€. Meni viikko iltaisin tehdä se.
Samaa mieltä. Siksi neulonkin itse, ja suosittelen samaa 😍 facessa on useita neulonta ryhmiä, joista voi kysyä apua! Ilmaisia neuleohjeita löytyy mm. täältä www.garnstudio.com heidän alpakka pitoiset langat on juuri 30% alennuksessa 😛 adlibrikselta lähettävät langat nopeesti..
Olen ostanut luonnonkuituisia neuleita Stockalta (Global jotain merkki), käytettynä (mm. armeijan villapita, ja Hilfiger, muitakin merkkejä mutten muista mitä) ja jostain partioaitasta tjsp. On ohuita ja paksua, villoja,sillkiä, puuvillaa, pellavaa ja näiden sekotteita. Otta jonkun aikaa oppia tuntemaan luonnonkuituiset neuleet jo melkein pelkän ulkonäön perusteella, sen jälkeen on helpompi. Toki kannattaa aina tarkistaa, mutta helpottaa etsimistä.
Marks and Spencer myy ainakin kashmirneuleita. Hinnat siinä satasen kieppeillä.
Viime aikoina on kyllä puuvillaisten tarjonta ollut tosiaankin todella vähäistä. Mä osaisin neuloa itse, mutta en pysty, kun niskahartiaseutu menee jumiin eikä pyöröpuikoistakaan ole enää ollut apua. Johtu siitä, että istun tietokoneella töissä niin paljon. Ei pitäisi enää vapaalla kyllä. Jotain puuvillaista löytyy kaupoista, mutta saa kyllä kierrellä paljon löytääkseen ja ei montaa mallia ole.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten jos on varaa voi ostaa kashmirneuleita, mutta 100€ neuleesta, ei kiitos.
Mulla on kaksi hyvää ja kuvannäköistä villaneuletta: norjalaisvillatakki, ostettu UFFilta 20 eurolla ja harmaa palmikkovillaneule, ostettu markkinoilta kotimaiselta valmistajalta, 60 euroa. Kannattaa siis etsiä ketjuliikkeiden ulkopuolelta.
Ostolakon päättymisen kunniaksi ostin itselleni suomalaisen Alpa villatakin. Se on nyt kolmen vuoden käytön jälkeen uuden veroinen. Suomalaiselle sopiva mitoitus ja kiva malli. Lempivaatteeni edelleen. Kallis oli toki mut on jo tähän mennessä tullut halvemmaksi kuin nuo halpis nyppynutut.
Kirpputorilta olen löytänyt ihan uudenveroisen.
Myös mahdotonta Helsingin kaupoista:
Tummankahvinruskea polvipituinen laadukas puolihame
Samanvärinen siisti laadukas villatakki.
Ei toivoakaan.
Mikä kauppoja vaivaa??! Samoja vaatteita joka paikassa, ja ym vaatteet eivät ole mitään super-erikoisia ihmevetimiä, mutta ei löydy.
En halua minihameita enkä nilkkamaksia, polveen tai sen alle ulottuvan.
Kemalauta jurpele.
Jopa Cubuksella olen nähnyt merinovillaisia neuleita.
En osaa kutoa niin hyvin. Joku ehdotti Uniqloa, oli yksi niiden ohut merinovillainen neule joka hajosi ekassa pesussa, tuli reikiä ja hiutui. Tuolla Stockan nettikaupassa ihan ihme varastot, näyttää että on kyseistä paitaa ja sitten ei olekaan. En asu Stockmann kaupungissa.
ap