Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkeasunnoksi talviasuttava mökki? Vai joku pieni kerrostaloasunto?

Vierailija
01.09.2026 |

Mutta mistä tietää ettei kerrostaloasuntoon ole tulossa isoja remontteja?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivari ilmeisesti pois laskuista.

Vierailija
2/19 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha linja-auto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea se on toisen puolesta sanoa mikä olisi paras tai mieluisin ratkaisu. Itse valitsisin sen mökin.

Vierailija
4/19 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu fyysisestä kunnosta. Jos jaksaa tehdä mökkitöitä niin se, jos ei jaksa niin kerrostalo. Jossain vaiheessa tulee se ettei jaksa.

Vierailija
5/19 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remppa tarpeen voi tietää siitäkin et muuttaa sellaiseen joka just valmistu. Ei tule remppoja, ellei muuta lahonneeseen -60 luvulla valmistuneeseen. Siihen varmaan tulee jotain remppaa,ellei jopa purkua.

Vierailija
6/19 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän asumiskulut (ja vanhuksina voisi olla hyvä olla palvelut lähellä) kannattaa tarkastaa, ja asunnon kunto ym asiat.

En menisi kovin kauaksi kaupoista, jossain vaihessa ei enää voi ajaa autolla ja kyyditys voi olla hankalaa-

Vierailija
7/19 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki.

Vierailija
8/19 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu fyysisestä kunnosta. Jos jaksaa tehdä mökkitöitä niin se, jos ei jaksa niin kerrostalo. Jossain vaiheessa tulee se ettei jaksa.

Tämä. Tosin omilla vanhemmillani se "ei jaksa" ei ole vielä tullut. Asuvat mökissä ja ovat 86-vuotiaita.

Vierailija
9/19 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Remppa tarpeen voi tietää siitäkin et muuttaa sellaiseen joka just valmistu. Ei tule remppoja, ellei muuta lahonneeseen -60 luvulla valmistuneeseen. Siihen varmaan tulee jotain remppaa,ellei jopa purkua.

Tämä ei enää nykyisin päde jo muutaman vuoden jälkeen alkaa putkien uusiminen.Takuutöistä saat tapella vuosia josko ne tulisi tehdyksi.

Vierailija
10/19 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en harkitsisi mitään muuta, kuin mökkiä. Se minulla jo onkin, ja tässä aion pysyä. Vaikka jäisin työttömäksi niin tässä pärjään ja olen, koska minulle ainoa oikea ja lisäksi edullinen koti.

Vierailija
11/19 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesiputkien kestoaika on noin 50 vuotta. Eli jos niitä ei ole uusittu yli 40 vuotta vanhoissa taloissa, silloin tietää että tulossa on lähiaikoina. Uusistakaan taloista et voi tietää, sillä osassa löytyy rakennusaikaisia virheitä samantien kun on asumaan asetettu. Nämä pitää rakennuttajan korvata, mutta se on aika ison tappelun takana ennenkuin tapahtuu ja joskus se rakennuttaja on mennyt konkurssiin. 

Vierailija
12/19 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Tosin omilla vanhemmillani se "ei jaksa" ei ole vielä tullut. Asuvat mökissä ja ovat 86-vuotiaita.

Usein nuo mökin mummot ja vaarit ovatkin hyvässä kunnossa juuri siksi, kun pitääkin noita vähän raskaampiakin hommia tehdä.

Vierailija
13/19 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*Yksikään rakennusalan vanhan kansan ammattilainen ei osta nykyisistä uudisrakennuksista mitään jatkuvien rakennusvirheiden takia. Itse olen remppoihin erikoistuneessa suunnitteluvirheissä ja vuosittain on useampi sellainen kysely, missä pyydetään tutkimaan miksi jonkun viemäri ei vedä, miksi jossain tulee kostettua pinnoille ja syy on joka kerta joko rakennus- tai suunnitteluvirheessä, usein molemmissa.  Tuossakin missä viemäri ei vedä rakennuttaja syytti asukasta, mutta kun löytyi selkeä virhe toteutuksessa ja suunnitelmassa, ei oikein voinut ja ei löytynyt mitään merkkejä kuvauksissa siitä, että viemärissä olisi ollut muuta kuin kakkaa ja vessapaperia. 

Vierailija
14/19 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krs-taloasuntojen myyntiesitteistä kannattaa lukea ensin tehdyt remontit ja tulevat päätetyt remontit. Jos aikoo ostaa yksityiseltä suoraan, kannattaa silti lukea yhtiön tiedot netistä, löytyvät sekä Etuovelta että Oikotieltä. Näkyypä noista myös asuntojen ostohistoriatkin.

Vierailija
15/19 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa on helpompi asua kuin jossain mökissä. Ei sinne mökkiin tule kotihoito lumi- ja pihatöitä tekemään, jos oma kunto ei enää kestä. Tehdyt remontit näkyvät isännöitsijäntodistuksessa ja usein myös lähiaikoina suunnitteilla olevat. Kannattaa kuitenkin näyttää korjaushistoriaa jollekin asiantuntijalle. Se, ettei isännöitsijäntodistuksessa lue päätöstä tulevasta kalliista putkistosaneerauksesta ei tarkoita, etteikö vääjäämätön olisi edessä.

Vierailija
16/19 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pieni ”vaarinmökki” maalämmöllä ja sen kulut ovat äärimmäisen pienet. Muutama vuosi vielä työelämää ja sitten myyn sijoitusasunnot sekä omakotitalon ja muutan mökkiini höpertymään ja kalastamaan. 

Vierailija
17/19 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkin vanhemmat jaksoivat vielä tuon ikäisenä, mutta se ei jaksa tuli 89-vuotiaana. Tosin tätini jaksoi 100 -vuotiaaksi. Tämä riippuu ihan siitä fyysisestä kunnosta.

Vierailija
18/19 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 58 v ja meitin myös, mihin muuttaa. Olen kolme putkiremonttia käynyt läpi, enkä enää vanhana sellaista jaksa. 
Siksi etsin kerrostaloasuntoa, joka on rakennettu 2000-luvun puolella. Yleensä isot remontit tulevat n. 50 vuotta vanhoisin taloihin. Toistaiseksi meidän suvussa ei ole eletty yli 85-vuotiaiksi. 

Mummonmökissä ongelma voi nousta siitä, kuinka kauan jaksaa tehdä ulkohommia. Toisaalta, rahalla siitäkin selvitään.

Vierailija
19/19 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurivalmistuneisiin tulee nimenomaan paljon remontteja, koska valmistajan takuut ovat päällä. Itsellä 80-luvulla rakennettuun taloon tuli aika paljon pientä ja isoa laitettavaa, vaikka rakentamisen taso oli paljon parempaa kuin nyt. Enää en missään nimessä muuttaisi vastavalmistuneeseen asuntoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi