Missä paikassa mielestäsi kaikkein teennäisin/ "överi" asiakaspalvelu?
Tuntuu omasta mielestä todella kiusalliselta sellainen, jossa henkilökunta vetää suoraan jostain käsikirjoituksesta....
Kommentit (293)
Myyntituloksen vaatimuksesta aiheutuva myyjän päällekäyvyys ainoastaan karkottaa asiakkaan. Ainakin minä menen mieluummin toiseen liikkeeseen. Jos myyjät saisi olla siinä mielessä enemmän rauhassa työnantajansa taholta, olisi liikkeessä varmaan aidosti mukavampi tunnelma jossa olisi mukavampi kierrelläkin mikä varmaankin lisäisi todennäköisyyttä siihen ostamiseenkin?
Vierailija kirjoitti:
Helsingin lushilla kun kävin niin myyjä oli ylisiirappinen, vaikea selittää. :D Tuli vaivaannuttava olo siitä lässytyksestä.
Missä tahansa päin maailmaa sama homma Lushissa. "Tästä tulee niiiiiiin ihanan pehmeä iho että mmmhmmmhh".
Ja tosiaan 99% espresso housen kakofoniasta on lähtöisin niistä kimittävistä myyjistä joiden suut jankuttaa taukoamatta kuin robotit.
Vierailija kirjoitti:
Jyskissä.
Tämä, myyjät pakotetaan sanomaan tuleville asiakkaille; tervetuloa jyskiin ja kassalla tyrkytetään lisää tavaraa..
Vierailija kirjoitti:
Te jotka valitatte apteekin tuttavallisesta palvelusta, niin ettekö ymmärrä, mitä kaikkea se tiskin toisella puolella oleva teistä tietää? Minusta on ihan tasapuolista kuulla että "Matti/Maija" palvelee minua.
Apteekkilaisellahan ei ole mitään oikeutta käyttää tietojaan sinua vastaan, toisin kuin kaltaisillasi foliohatuilla on joita se nimi voisi kiinnostaa. Ainoa, mistä voit olla kiinnostunut, on yritys, jossa sinua palveltiin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän pikkukaupungissa on yks thaikkuravintola mitä pitää sellanen suomalainen mies. Tosi mukava ja varmasti vain hyvää tarkoittava - ruoka on tosi hyvää ja ravintola on suosittu. Mutta ai vitsi mua ärsyttää kun tämä omistaja pörrää jokaisessa pöydässä höpöttelemässä kesken ruokailun. Ymmärrän sellaisen "Maistuukos ruoka?" -tyyppisen heiton, mutta tämä omistaja jää siis muistelemaan ääneen omia aikojaan Thaimaassa ja kuinka päätyi ravintolan avaamaan sunmuuta.
Arght, tästä tulee mieleen eräs kivijalkalelukaupan myyjä. Mielellään sitä kannattaisi itsenäistä yritystä, mutta ilmeisesti tällä myyjäomistajalla ei tule tarpeeksi aikuiskontakteja päivän aikana koettua, koska heti jos hänelle päin erehtyi olemaan vähänkään tuttavallinen ja vaikkapa empaattinen (koska sen tietää, ettei tuollainen myymälä ole mikään rahasampo, kun paikkakunnalle avataan kauppakeskukseen joku lelukauppaketjun myymälä), niin voi että sitä avautumisen ja selityksen määrää! Sain kuulla millä periaattella tilauksia tehdään yms. mielenkiintoista! Juu, ei kiinnostanut tippaakaan, olin ihan vain ostoksilla ja se olisi kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Amarillon uusi entertaineri-konsepti.
Ihan hirveä!
Vuosi sitten olin Oulun Amarillossa työporukalla viettämässä yhden läksiäisiä. Oltiin siis keskenään pitkältä ajalta tuttuja, ja jo työnkin puolesta ekstrovertteja suupaltteja jokainen. Moni oli valmistellut päivänsankaria varten pikku ohjelmaa, puhetta ym., tämä kun oli aika persoona ja antanut aihetta monille kaskuille.
No eihän siitä mitään meinannut tulla kun kaksi entertaineria hääräsi meidän kimpussa tauotta. Ruokaa esiteltiin seikkaperäisesti ja ”hauskasti”, ohjelmanumerona, tuoden yksi vati kerrallaan aplodien saattelemana. Ikään kuin emme olisi ennen nähneet guacamolea. Drinkit esiteltiin samoin, minkä niminen mummo oli puolukat mehustanut jne. Sitten nämä komeljanttarit pakottivat meidät leikkimään seuraleikkejä jotta ”jää murtuisi”. Leikkien jälkeenkään emme saaneet olla rauhassa, viihdyttäjät jäivät seisoksimaan pöydän viereen. Lopulta illan isäntä hätisti ne pois.
Oli huono idea mennä sinne illalliselle, alun perin syy oli se että illan isännällä oli joku kytkös siihen ravintolaan.
Nää jotka ostoskeskuksissa yrittää myydä jotain kosmetiikkaa. Kuorintavoiteita ym jotka on aivan helvetin kalliita. Yleensä mua lähinnä huvittaa sellanen tekopirteys,mutta nää on ahdistavia. Lisäksi ne jotenkin säälittää,koska ovat taatusti provikkapalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin Jyskissä töissä ja siellä konseptiin kuului tervehdyksen jälkeen huikata perään "tervetuloa Jyskiin!" Tuon sanomiseen tottui, mutta monesti asiakkaat olivat selvästi hämmästyneitä. Usein sisääntulo meni näin:
myyjä: "moi ja tervetuloa Jyskiin!"
asiakas: "mitä?"
m: "tervetuloa Jyskiin!"
a: "aa, mä kuulin että mennään just kiinni"
m: "ehei, hyvin on vielä aikaa shoppailla :)"Tuntui aina tosi typerältä sanoa tuo, että tervetulleeks tässä vaan toivottelin. Ja se asiakkaan hämmennys, monesti näyttivät jopa kiusaantuneilta.
Ihan unohdin!
Konseptiin tosiaan myös kuului se, että asiakasta olisi pitänyt lähestyä näin: "hei, mä oon Kati, miten olisin voinut olla avuksi?" Eli ihan esittäytyä olisi pitänyt, kuulemma mielellään ihan kätellä. Tuota nimijuttua käytettiin kaikissa myyntikoulutuksien harjoituksissa ja aluepäälliköt aina tuosta paasasivat. Eipä vaan minun kotimyymälässäni eikä toisessakaan jossa välillä työskentelin, edes esimiehet tuota käyttäneet, enkä kyllä ihmettele.Kertokaahan, onko teille joku Jyskin myyjä esittäytynyt nimellä, kun on tullut palvelemaan?
Kaupungissa, jossa asun, on kolme Jyskiä ja aina myyjät jokaisessa myymälässä esittäytyy omalla nimellä, kun kysyvät tarvitsenko apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen viimeaikoina asioinut ruokakaupoissa,joissa myyjät toivottavat hyvää päivänjatkoa. Omasta mielestäni jo ahdistavaa, vaikka itse en jaksaisi edes tuskin sanoa hei, pitää pinnistellä, kun myyjäparka joutuu olemaan ystävällinen sen kahdeksan tuntia ja hokemaan hyvää päivänjatkoa. Eli yritän vastata myyjälle aina paremminkin säälistä ja se tuntuu teennäiseltä omasta mielestäni.
Onhan se tietysti mukavaa, kun monet näistä myyjistä ystävällisiä, itse vaan olin helpottunut, kun kävin vanhemman rouvan kassalla ja tämä sanoi vain normaalisti ja ystävällisesti kiitos ja ole hyvä.
Sorry, mutta mä en tiedä mikä siinä on niin kamalaa että toivotetaan hyvää päivänjatkoa. Ahdistaa, kun ihmiset eivät muutenkaan enää saa sanaa suustaan vaan ovat naama kiinni laitteilla. Muututaan entistä epäsosiaalisemmiksi ja lopuksi häviää normaaliin kanssakäymiseen liittyvä diskurssi.
No olisko se, että normaalielämässä kukaan ei sano "hyvää päivänjatkoa" vaan koko toivotus on rantautunut käyttöön vain kaupallisesta kontekstista.
Ja kun myyjänä itse tiedän, että ei kukaan sitä oikeasti tarkoita vaan työnantaja edellyttää tuota toivotusta niin se on syy, miksi itselleni tulee vaivaantunut olo.
Paikallisen marketin kassatäti on nyt hiljattain alkanut viljellä tätä "mukavaa päivänjatkoa"-fraasia. Ennen täti oli niin hiljainen, että liekö sit joku ohje näin pakottaa sanomaan. Eihän siinä muuta, mutta ei vaan yhtään sovi kyseisen henkilön suuhun nämä fraasit.
Kunpa ketjuliikkeiden palveluesimiehet lukisivat tätä ketjua...Osaavin myyjä on sellainen, joka ei noudata saneltua tekopirteää tyrkytyskaavaa vaan arvioi itse millaista palvelua kukin asiakas haluaa. Osa asiakkaista pitää (ihastelevasta) huomiosta ja osa haluaa tehdä valintaa omassa rauhassa. Myyjätkin ovat yksilöitä eikä sama kaupantekotyyli sovi jokaisen persoonaan.
Kieltämättä joissain paikoissa on käynyt mielessä myyjän mahdollisen lääkityksen sopivuus, kun tämä on ollut liki lentoon lähdössä.
Itseäni miellyttää eniten sellainen tyyli, että myyjä tervehtii ja kysyy voiko olla avuksi. Jos sanon ei kiitos, katselen vain niin minun annetaan kierrellä rauhassa. Opetellun iloisuuden ja myrtsinaaman väliin mahtuu luontevakin palvelumalli.
Vierailija kirjoitti:
lentoemännät/stuertit
Missä? Mielestäni lentoemännillä on luonnollinen, ystävällinen tyyli palvella eikä ole väkisin tyrkyttämistä. Ainakin Finskillä ja Norwegianilla.
Vierailija kirjoitti:
Paikallisen marketin kassatäti on nyt hiljattain alkanut viljellä tätä "mukavaa päivänjatkoa"-fraasia. Ennen täti oli niin hiljainen, että liekö sit joku ohje näin pakottaa sanomaan. Eihän siinä muuta, mutta ei vaan yhtään sovi kyseisen henkilön suuhun nämä fraasit.
Tämä.
Muutaman vuoden kun olin käynyt omassa lähikaupassa niin yhtäkkiä siellä alkoivat välillä myyjät käytävällä tervehtimään, ilmeisesti koska on pakko. No ei kyllä alkanut tuntua yhtään tervetulleemmalta.
Olen ollut alalla jo niin kauan, että hyvän palvelun kyllä tunnistaa. Feikkiys paistaa läpi ja se aiheuttaa lähinnä myötähäpeää. Ulkoa opetellut fraasit ehdoton nou nou (kuten Vila, Vero Moda..).
Hyvä palvelu on aitoa ja rehellistä. Ei myydä vaan sen takia että saa myytyä mahdollisemman monta tuotetta per/asiakas.
Lisämyynnin pitää tulla luonnostaan, eikä se saa tuntua tuputukselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi vaateliike Turussa. Myyjät kehuvat ylisanoin kaikki vaatteet, jotka päällesi laitat, vaikka näkisit ihan selvään, että malli, koko tai väri ei sovi. Liikkeessä on hyviä vaatteita, mutta täytyy koko ajan pitää tiukasti kiinni omasta mielipiteestä, muuten päätyy ostamaan jotain kamalaa.
Eräs yliopistonkadun putiikki tämä, taatusti. Mutta onhan ne vaatteet ihania! Ja myyjästäkin tykkään.
Ai, mulle tuli kyllä mieleen eräs hienostorouvien suosima liike naapurikadulla. Myyjät siellä silmät kirkkaina kehuvat, kuinka silminnähden huonosti istuvat vaatteet sopivat upeasti ja jankkaavat sitä itsepintaisesti viimeiseen asti.
Tämä paljastaa huonon asiakaspalvelun; hyvä myyjä voi kohteliaasti olla asiakkaan kanssa samaa mieltä ja todeta esim. että "juu tämä malli ei kyllä nyt asetu parhaalla mahdollisella tavalla olkapäistä". Sitten myyjä menee ja etsii asiakkaalle uuden tuotteen, jonka OIKEASTI uskoisi sopivan paremmin vartalonmalliin. Asiallinen rehellisyys on ainakin omasta mielestäni luotettavan ja aidon asiakaspalvelijan merkki.
Puhelinmyyjät, jotka puhuttelevat etunimellä.... No hei Tiina, miten on aamu hurahtanut käyntiin.... Mä en ole mikään Tiina jollekin tuikituntemattomalle.
Bikbok! En enää halua mennä kyseisen ketjun myymäliin, koska samaa liiallisuuksiin menevää "palvelua" olen saanut useamassa heidän putiikissaan. Tästä olen päätellyt, että ilmeisesti heidän työntekijöille on tarkat säännöt kuinka palvelka asiakasta. Liiallisuuksiin menevä kysely ja kohteliaisuus on kaikista ahdistavinta. Olen +30, mutta nuorekas ja aivan älytön ärtymys aina, kun Bikbokissa teititellään. Onneksi muissa kaupoissa ymmärretään, että tämän ikäinen nainen ei kaipaa vielä teitittelyä.
Oikeesti, ei ole mitään yksittäistä, erityisen teennäistä paikkaa, vaan näitähän on nyt vähän joka puolella. Ilmeisesti tämä pirtsakka teennäisyys on jonkinlainen muotijuttu, johon voi törmätä niin vaatekaupassa kuin Prisman kassalla.
Melkein sitä jo odottaa oikein huonoa ja epäkohteliasta asiakaspalvelijaa, tietää ainakin, että tyyppi on rehellinen!
Tietenkin se häiritsee, kun näkee, että minulle vain yritetään olla kohteliaita, niin kuin minusta muka välitettäisiin, mutta käytöksestä paistaa, että se ei tarkoita mitään. Voi sinua rassukkaa reppanaa, että menet pitämään sellaista hyvänä palveluna...
T.aspa