Missä paikassa mielestäsi kaikkein teennäisin/ "överi" asiakaspalvelu?
Tuntuu omasta mielestä todella kiusalliselta sellainen, jossa henkilökunta vetää suoraan jostain käsikirjoituksesta....
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää mm. Glitter, Suomalainen kirjakauppa ja H&M siinä että yritetään väkisin myydä jotain lisää esim. jos ostan kirjakaupasta vihon niin aletaan tyrkyttää lisäksi kyniä tms, ikään kuin en itse tietäisi mitä tarvitsen.
Kirjakaupat on ihan kus...sa nykyään koska se myyntihän on romahtanut . Turun Hansassa akateeminen ja suomalainen teki molemmat remppaa vähän aikaa sitten ja hups molempien myyntila oli paljon pienempi sen jälkeen.
Tää on totta! Itselleni ei olla tultu kyselemään tai tyrkyttämään ikinä mitään niissä paikoissa. Toisaalta ehkä ovat katsoneet et käyn hyllyjä läpi niin keskittyneenä ettei kannata.
Toisaalta myös antikvariaateilla menee huonosti, niissä yleensä mahtavaa palvelua ja aina annetaan alennusta jos ostaa kasan kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää mm. Glitter, Suomalainen kirjakauppa ja H&M siinä että yritetään väkisin myydä jotain lisää esim. jos ostan kirjakaupasta vihon niin aletaan tyrkyttää lisäksi kyniä tms, ikään kuin en itse tietäisi mitä tarvitsen.
Eihän myynti perustukaan vain harkittujen tarpeiden täyttämiseen, vaan niitä luodaan lisää. Ilmeisesti tyyli toimii ja riittävän moni ostaa, kun ei kehtaa sanoa "ei". Osa asiakkaista kaikkoaa tämän vuoksi, mutta se on kai laskettu myynnin kannalta pienemmäksi pahaksi kuin pakkomyynnistä luopuminen.
Joulun aikaan Suomalaisessa tyrkytetään ostamaan kirjojakin heräteostoksina. Mulla tapana kieltäytyä edes vilkaisematta tuotteeseen, jota esitellään.
Tampereen kauppahallin 4 vuodenaikaa -ravintolassa yksi tarjoilija ihan teennäisesti liehittelee, saa kuulla olevansa mademoiselle sun muuta... harmi, sillä tykkään käydä paikassa, ruoka on ihanaa, mutta tuon takia pelottaa. Hiippailen siinä Nygrenin kalatiskin vierellä, katselen onko tuo heppu töissä ja jollei näy niin ehkä menen syömään.
Siis varmaan tekee noin ihan vain luodakseen mukamas ranskalaista tunnelmaa, mutta en yhtään tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän takia välttelen työssäni kaikkia myyjien muotifraaseja, ja juttelen normaalisti ihmisten kanssa. Joidenkin asiakkaiden kanssa synkkaa todella hyvin ja on luonnostaan erittäin mukavaa. Mutta pyrin olemaan kohtelias ja auttavainen ihan kaikille.
Tosin pelkään, koska saan potkut, kun en hoe näitä käsikirjoituksen mukaisia tyhjiä tervehdyksiä. En vaan voi sietää niitä itsekään. Lisäksi pelottaa, kun en tunne asiakkaita, jos toivotankin hyvää loppupäivää tai viikonloppuja jollekin joka on menossa esim. syöpähoitoon tai hautajaisiin.
Olen itse töissä lähikaupassa ja välttelen myös teennäisyyttä. Ja todennäköisesti myös vakkariasiakkaat luulisivat minun seonneen, jos yhtäkkiä alkaisin hokemaan hyvää päivänjatkoa.
Mä toivotan hyvää päivänjatkoa vaan niille, jotka ovat muutenkin mukavia. Mitä semmoselle mölölle toivottelee, joka ei pysty edes päiväö sanomaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kirjakaupassa on lässytyksen ja tyrkytyksen takana kai se, että eniten myynyt saa jonkun palkkion tai muuta vastaavaa.
Nojaa, itse kun yhessä kirjakaupassa olin työssäoppimassa, myyntilukuja seurattiin myyjäkohtaisesti sillä mentaliteetilla että tulos tai ulos... Ei palkintoja, ellei työpaikan pitämistä sellasena voi pitää. Itsekin sain muutamat vakavat puhuttelut vaikka olin vain top-jaksolla ilmaseksi, kun en saavuttanut asetettuja tavoitteita sen muutaman viikon aikana.
Radiokanavilla pyörii mainos, jossa sanotaan "Uskalla rakastaa elämää".
Minusta tuo kuulostaa tosi siirappiselta ja överiltä..
Te jotka valitatte apteekin tuttavallisesta palvelusta, niin ettekö ymmärrä, mitä kaikkea se tiskin toisella puolella oleva teistä tietää? Minusta on ihan tasapuolista kuulla että "Matti/Maija" palvelee minua.
Eivätkö nämä tuputtajaliikkeet ymmärrä ettei se ole kenellekään osapuolelle kivaa? Ei kukaan halua sellaista, kiusallista myyjälle ja asiakkaalle. Asiakas menee pois. Lopettakaa myyjien hiostaminen. Ette te siitä rahaa niin paljon saa kuin luulette, kun asiakastakin jo ahdistaa.
Oulussa yksi ravintola. Tarjoilija kantoi tilaamani ylisuuren annoksen leveä tekohymy kasvoillaan. Ruokailun jälkeen hän sama hymy naamallaan kysyi, että tulimmeko tästä kylläiseksi. En mene toista kertaa, vähempikin tekopirteys olisi riittänyt. Ei enää tuntunut ystävälliseltä palvelulta.
Olen ollut myyjänä töissä ja kerran sain lietsottua itseni sellaiseen lähes-maaniseen MYYNTIFIILIKSEEN ja kauppoja tuli! Kun piti myydä ja myydä niin paljon. Myöhemmin olen kyllä muuttanut asennetta. Kerran hain yhteen tässäkin keskustelussa mainituista paikoista ja pääsin työhaastatteluun. Olin oma itseni, enkä alkanut mielistellä tai vakuutella MYYNTIHENKISTÄ asennetta koska sitä ei ole. Työni tahdon kyllä tehdä ja olla normaalin ystävällinen ja asiakaspalveleva noin muuten. Mutta paikkaa ei tullut. Kysyin mistä johtui niin kuulemma "persoonasta" tms. :)
Mikä tahansa paikka, missä palvellaan jonkun konseptin mukaisesti eikä myyjän oman persoonan mukaan. Ei kaikkien suuhun sovi se hyvän viikonlopun toivottelu tms. mutta palvelu voi silti olla hyvää ja ystävällistä. Jos kaikki pakotetaan samaan muottiin, niin siitä tulee teennäinen olo.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut myyjänä töissä ja kerran sain lietsottua itseni sellaiseen lähes-maaniseen MYYNTIFIILIKSEEN ja kauppoja tuli! Kun piti myydä ja myydä niin paljon. Myöhemmin olen kyllä muuttanut asennetta. Kerran hain yhteen tässäkin keskustelussa mainituista paikoista ja pääsin työhaastatteluun. Olin oma itseni, enkä alkanut mielistellä tai vakuutella MYYNTIHENKISTÄ asennetta koska sitä ei ole. Työni tahdon kyllä tehdä ja olla normaalin ystävällinen ja asiakaspalveleva noin muuten. Mutta paikkaa ei tullut. Kysyin mistä johtui niin kuulemma "persoonasta" tms. :)
Niin ja korjaan /tarkennan että ei hänellä varmaan siinä tarkoituksena ollut minun persoonallisuutta moittia mutta jonkinlainen ilmaus se oli että sopivampi sai paikan. Ja niin varmaan onkin. Palkkaavat tietysti sellaisia joille tuollainen konsepti ja myynti on ok ja kiva. Toinen asia on, sahaavatko siinä omaa oksaansa vai ei.
En käy enää erään kauppakeskuksen Cubuksessa. Myyjälikka oli vetäny varmaan piristeöverit. "MOIIIJ! Voiks mä auttaa sua ahihihi, meille tullut kaikkia ihania uutuuksia ahhihhiiii, sit kaikki alusvaatteet on osta 1 maksa 3 ahahahahahhiiiiii."
En jaksanu jäädä kuunteleen. Ostan mustat toppini muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin Jyskissä töissä ja siellä konseptiin kuului tervehdyksen jälkeen huikata perään "tervetuloa Jyskiin!" Tuon sanomiseen tottui, mutta monesti asiakkaat olivat selvästi hämmästyneitä. Usein sisääntulo meni näin:
myyjä: "moi ja tervetuloa Jyskiin!"
asiakas: "mitä?"
m: "tervetuloa Jyskiin!"
a: "aa, mä kuulin että mennään just kiinni"
m: "ehei, hyvin on vielä aikaa shoppailla :)"Tuntui aina tosi typerältä sanoa tuo, että tervetulleeks tässä vaan toivottelin. Ja se asiakkaan hämmennys, monesti näyttivät jopa kiusaantuneilta.
Ihan unohdin!
Konseptiin tosiaan myös kuului se, että asiakasta olisi pitänyt lähestyä näin: "hei, mä oon Kati, miten olisin voinut olla avuksi?" Eli ihan esittäytyä olisi pitänyt, kuulemma mielellään ihan kätellä. Tuota nimijuttua käytettiin kaikissa myyntikoulutuksien harjoituksissa ja aluepäälliköt aina tuosta paasasivat. Eipä vaan minun kotimyymälässäni eikä toisessakaan jossa välillä työskentelin, edes esimiehet tuota käyttäneet, enkä kyllä ihmettele.Kertokaahan, onko teille joku Jyskin myyjä esittäytynyt nimellä, kun on tullut palvelemaan?
Itseasiassa ei, eikä ole koskaan tervetulleeksikaan toivotettu :) Onneksi. Nauroin kaksin kerroin tuolle, mitä asiaskas tilanteessa yleensä kuulee :D Varmaan toooosi mukavaa puolin ja toisin, not. :DDDD
Vierailija kirjoitti:
Yksi vaateliike Turussa. Myyjät kehuvat ylisanoin kaikki vaatteet, jotka päällesi laitat, vaikka näkisit ihan selvään, että malli, koko tai väri ei sovi. Liikkeessä on hyviä vaatteita, mutta täytyy koko ajan pitää tiukasti kiinni omasta mielipiteestä, muuten päätyy ostamaan jotain kamalaa.
Eräs yliopistonkadun putiikki tämä, taatusti. Mutta onhan ne vaatteet ihania! Ja myyjästäkin tykkään.
Pidän siitä, että kaupassa myyjä tervehtii ja kysyy voiko auttaa, mutta myös uskoo, kun sanon vain katselevani. Lisäksi oletan kassalta tervehdyksen lisäksi hinnan kertomista. Sen enempää ei kiinnosta asiakaspalvelijan pälätys tai toivottelut. Inhoan sitä, kun myyjä alkaa väkipakolla esitellä muita tuotteita tai tyrkyttämään tarjouksia tai kyselee, haluaisinko lahjoittaa pienen summan hyväntekeväisyyteen (siis nyt meillä olisi niin ihania koruja pikkujouluihin, siis vaikka tällaisia kultaisen värisiä, huomasitko nämä jo ja näihinhän olisi sitten vielä yhteensopivia hiustarvikkeita blablablabla / ai ostat nämä alusvaatteet, mutta huomasitkos että nyt meillä olisi tarjouksessa myös tällaiset sukat, että näitä saisi kaksi paria viidellä eurolla jne. jne.). Lisäksi inhoan, jos myyjä alkaa kehua ostamiani tuotteita (tässä paidassa onkin niin kauniit ja muodikkaat värit ja tämä sopii eri tilaisuuteen, kun yhdistää eri alaosia....), koska en ole kiinnostunut myyjän mielipiteestä ja enhän edes ostaisi tuotetta, jos en siitä itse pitäisi. Lisäksi tuntuu vaivaannuttavalta hyvän illanjatkot / viikonlopun toivotukset, koska myyjä toistelee niitä papukaijamaisesti asiakkaille peräjälkeen ilman, että tarkoittaisi, mitä sanoo. Ymmärtäisin, jos myyjän kanssa oltaisiin pitkään keskusteltu ja onnistuneesti etsitty tietynlaista tuotetta, että sitten toivoteltaisiin päivänjatkoja puolin ja toisin. Yleensä toivotteluja kuitenkin esittää automaatiolla kassahenkilö samaan tapaan kuin vaikkapa englanniksi kysytään kuulumisia ilman, että siihen odotetaan varsinaista vastausta.
Niin ja teennäisin asiakaspalvelu mielestäni on ainakin Glitterissä ja Vero Modassa.
Vierailija kirjoitti:
Espresso House!
"Mukavaa päivänjatkoa!"
Meidän pikkukaupungissa on yks thaikkuravintola mitä pitää sellanen suomalainen mies. Tosi mukava ja varmasti vain hyvää tarkoittava - ruoka on tosi hyvää ja ravintola on suosittu. Mutta ai vitsi mua ärsyttää kun tämä omistaja pörrää jokaisessa pöydässä höpöttelemässä kesken ruokailun. Ymmärrän sellaisen "Maistuukos ruoka?" -tyyppisen heiton, mutta tämä omistaja jää siis muistelemaan ääneen omia aikojaan Thaimaassa ja kuinka päätyi ravintolan avaamaan sunmuuta.
Samaa olen ihmetellyt. Viestejä ei ole pystynyt lähettämään moneen viikkoon. Wtf Nordea?!?