Kohta loppuu sunnuntailisät ja ylityökorvaukset
https://www.iltalehti.fi/politiikka/3afe84e9-2d19-488b-a94b-45ab46ef9c3…
Koska irtisanomissuojan heikentämistä vastustettiinn, nyt sitten pöydällä on sunnuntai- ja ylityölisistä luopuminen. Koska sitähän se tarkoittaa jos työnantaja ja työntekijä neuvottelevat keskenään ilman lain ja työehtosopimuksen turvaa.
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Miettikäähän joskus sitä, että suurtyöttömyys on oikeasti joillekin työnantajille hyvä asia.
Jos olisi täystyöllisyys. Pienemmät tuloerot, "tasapalkat", tasaverot, niin kapitalismia ja koko kokoomusta tai Sipilää ei olisi edes olemassa.
Suurtyöttömyys hyödyttää vaan riistäjiä. Miettikääpä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Kohta loppuu Pipilän hallitukselta päivät.
Minä toivon ihan vilpittömästi, että jonain aamuna kun minä herään, niin kaikki muutamat nimeltä mainitsemattomat "koulukiusaajat" olisivat yön aikan kuolleet.
Vierailija kirjoitti:
Jos ylityökorvaukset ja lauantai/sunnuntai lisät lopetetaan niin siihen loppuu myös ylitöiden teko. Tavallisella tuntiliksalla ei meidän perheestä lähde jatkossa kumpikaan itseään repimään ja viikonloppujaan pilaamaan. Yrittäjät tehköön itse jos haluavat. Ylitöihin ei ketään voi pakottaa.
Eiköhän tuo ylitöihin pakottaminen ole kovasti agendalla, kun irtisanomissuojaa halutaan romuttaa... työpaikan säästymisen toivossa joudut suostumaan kaikkeen, tai sit voi käydä, että työnantajalta "menee luottamus" sinuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene itse sellaiselle alalle töihin, että pitää olla aina töissä. Olet sukulaisten valmistujaiset ja häätkin töissä. Kyllä niin on.
Tuttavani ei saanut edes lakkiaispäiväänsä vapaaksi. Nämä arkena töitä tekevät eivät edes tajua, millaista se viikonlopputyö on ja mistä joutuu luopumaan. Vain siksi, että jotkut kuvittelevat ruoan hinnan ravintoloissa halpuvan, kun työntekijät ei saa korvausta viikonlopputyöstå
Ohis, muutoin olen samaa mieltä, mutta halpuvan? Laskisiko tuo sittenkin...
Todennäköisesti näillä aloilla pelkkää arkityötä tekevien palkat laskevat, koska aiempaa useampi haluaa tehdä vain arkivuoroja. Jos viikonloppujen tekijöistä tulee pulaa, niin näitä vuoroja tekeviä aletaan houkutella rahalla. Eli ne, jotka suostuvat myös viikonloppuvuoroihin tulevat saamaan enemmän palkkaa. Lopputulos on lähellä nykytilaa, mutta joustaa paremmin kysynnän ja tarjonnan mukaan. Voi hyvin olla aloja, joissa viikonloppuihin riittää tekijöitä ilman isoa sunnuntailisää. Näitä ovat alhaisen koulutuksen alat kuten kaupan kassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene itse sellaiselle alalle töihin, että pitää olla aina töissä. Olet sukulaisten valmistujaiset ja häätkin töissä. Kyllä niin on.
Tuttavani ei saanut edes lakkiaispäiväänsä vapaaksi. Nämä arkena töitä tekevät eivät edes tajua, millaista se viikonlopputyö on ja mistä joutuu luopumaan. Vain siksi, että jotkut kuvittelevat ruoan hinnan ravintoloissa halpuvan, kun työntekijät ei saa korvausta viikonlopputyöstå
Joo ja ihan kuin ne hinnat tällä halventuisi :D
Tulee niin mieleen nää Fazer-tapaukset ”kyllä on asiakas halunnu pienemmän pakkauksen, tuotteen laadun huononnuksen ja hinnan nousun. Ihan asiakkaiden halujen ja arvioiden perusteella nää kaikki tehtiin syvässä hiljaisuudessa”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ylityökorvaukset ja lauantai/sunnuntai lisät lopetetaan niin siihen loppuu myös ylitöiden teko. Tavallisella tuntiliksalla ei meidän perheestä lähde jatkossa kumpikaan itseään repimään ja viikonloppujaan pilaamaan. Yrittäjät tehköön itse jos haluavat. Ylitöihin ei ketään voi pakottaa.
Eiköhän tuo ylitöihin pakottaminen ole kovasti agendalla, kun irtisanomissuojaa halutaan romuttaa... työpaikan säästymisen toivossa joudut suostumaan kaikkeen, tai sit voi käydä, että työnantajalta "menee luottamus" sinuun.
Ei tämä himmeli ainakaan työpaikkoja luo.
Ei enää koskaan vuorotyötä. Elämäni paras päätös oli vaihtaa päivätyöhön. Entisenä anestesiahoitajana on kyllä vaikea kuvitella, että meidän kirurgit leikkaisivat peruspalkalla sunnuntaisin ja kyllä ne siihen rinnalle tarvitsee instrumenttihoitajan ja muutaman muun tyypin.
Puhumattakaan vanhuspuolesta, joka ei vedä nuoria nykyään:( eikä ihme.
Ehkä niitä googlekääntäjä hoitajia ja lääkäreitä löytyisi näihin hommiin. Ja jos kaikki olisivat keikkatyöläisiä niin hoitotyössä voidaan unohtaa sanat laatu ja kehittäminen.
Minä vaihdoin alaa. Ei riitä edes sunnuntailisät motivoimaan takaisin hoitoalalle. Sairaalan henkilökunta on lisänsä ansainnut. Ja kovalla työllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaa mennä. En ole pienyrittäjien persettä nuolemassa, vaan tekemässä töitä, tes:in mukaisella palkalla. Ahneet pienyrittäjät tehkööt yksin työnsä. Nämä yrittäjät, jotka inisevät julkisuudessa vaikeuttaan työllistää, voivat katsoa peiliin. Kuka heille menisi töihin? Kuten tämä iltalehdessä esiintynyt kukkakauppias, joka haukkui työntekijöitä turhiksi nenänkaivajiksi. Boikottiin yritys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kultapieni se on sinunkin ongelmasi kun sunnuntaisin ei saada töihin enää vapaaehtoisesti ketään.
Juuri näin! Meillä on aika usein ylitöitä sunnuntaisin. Ei kukaan haluaisi vapaaehtoisesti tulla sunnuntaisin töihin, kun jo ollaan 5 päivää töissä, mutta tuo nykyinen sunnuntailisä kompensoi menetettyä vapaa-aikaa. Etenkin kun verottaja vie suuren osan tuosta.
Meillä ei myöskään ole mahdollista pitää niitä vapaina arkipäivisin, koska silloin ei ole täysmiehitystä. Joten ainut vaihtoehto olisi normaalia pitemmät lomat - mutta ei siinäkään ole mitään järkeä.
Ylityöt tehdään asiakkaan vaatimuksesta eli asiakas maksaa ne, ei firma jossa olen töissä.
Ei haittaa , en tee kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyhäkorvaukset ovat se syy miksi ravintoloita ei aina kannata pitää sunnuntaisin auki -kannatan lämpimästi niiden pikaista poistamista.
Sinähän voit sitten olla siellä töissä joka sunnuntai normipalkalla kun muut juhlivat ja ovat vapaalla :) olet sitten yksin kotona vapaalla vaikka maanantaina kun muut on töissä.
Kyllä minulle ainakin sopisi. Teen ma-pe 8-16 työtä, mutta mielelläni olisi sunnuntain töissä ja maanantain vapaalla jos se vaan kävisi päinsä.
Kulta pieni: se on ammatinvalintakysymys.
Puhutko aina kaikille ihmisille alentuvasti lässyttäen.
Voitaisiin samalla poistaa kalenterista kaikki punaiset päivät. Kaikki viikonpäivät samanarvoisia ja määritellään vain viikkotyöaika 37,5 tuntia. Siitä tulee helposti 5h/päivä ja sitten vielä johonkin sijoitetaan puuttuvat 2,5 tuntia. Tai sovitaan suoraan että siirrytään 35 tuntiseen viikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä himmeli ainakaan työpaikkoja luo.
Et kai kuitenkaan oikeasti kuvitellut, että se olisi tarkoituksena missään tämän hallituksen tekemässä päätöksessä? Kyllä nyt halutaan mahdollisimman tehokkaasti laskea palkkoja, heikentää työehtoja ja saada yhä useampi tekemään töitä ihan kokonaan ilmaiseksi. Siinä ei todellakaan edes ajatella normaalia palkansaajaa kun keksitään aina uusia konsteja jolla raha ja hyöty virtaa ainoastaan yrittäjän suuntaan. Kyllähän tietenkin sen saman yrittäjä joka jo saa yritystukea toimintansa pyörittämiseen tarvitsee myös aiempaa pienemmällä palkalla työskenteleviä työntekijöitä. Jos oikein tuuri käy, niin veronmaksajat maksaa uuden työntekijän palkankin ensimmäisen vuoden ajalta ja sittenhän tämän voikin näppärästi uuden irtisanomislain turvin vaihtaa toiseen työllistyjään. Eihän sitä nyt raukkaparkayrittäjällä muuten riitä kuin ylähuuli leivän päälle ja samalla saa kiillotettua vielä omaa sädekehäänsä.
Minä työllistin taas uuden työttömän, katsokaa kaikki ja tehkää juttu ainakin paikallislehteen kuinka minä olen niin hyvä ja laupias ihminen ja aivan h*mmetin paljon parempi kuin kukaan muu...
Vierailija kirjoitti:
Ay liike ei saa ulkoparlamentaarisena voimana tulla väliin mutta SY saa ?!! tässä maassa halutaan heikentää työntekijän asemaa - kunhan herrat saa rahaa ja osinkoja.
Osinkoja joista kiertävät veroja vuosittain yli MILJARDILLA eurolla!
Miksi Sipilän typerä ehdotus pitäisi korvata jollakin toisella älyttömällä lailla. Onko pääministeri jokin uhmaiässä oleva lapsi, jota pitää lepytellä kun tikkaria ei annettukaan???
Irtisanomissuojan heikennys ON PERUTTAVA KOKONAAN, ILMAN EHTOJA!!!
Aloitetaan sitten vaikka yleislakko, jos ei muu auta..
ylityö ja pyhä ja yölisät ja iltalisät voi poistaa. tulisi enemmän työpaikkoja kun kyllä joku ne tunnit tekee mielellään.
No eipä tule hoitoalalle sitten ryntäystä. Homma kannattaa vaan jos palkan päälle saa lisät. Tai ainakin meidän yksikössä on paskat palkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyhäkorvaukset ovat se syy miksi ravintoloita ei aina kannata pitää sunnuntaisin auki -kannatan lämpimästi niiden pikaista poistamista.
menetkö sitten itse sinne töihin viikonloppuna? En ajatellutkaan
Olet täysin oikeassa, en todellakaan menisi.
Mutta pointti onkin se että menisin asiakkaaksi.
Edelleen: ammatinvalintakysymys.
Jos viikonlopusta tulee arkipäivä, eikä niistä tarvi maksella lisiä, niin mikä estää sinun työnantajaasi laajentamasta työaikoja viikonloppuun? Virastoja ym. voidaan ryhtyä pitämään auki myös viikonloppuisin. Minäkin voin ihan hyvin hoitaa virallisia asioita viikonloppuna ja illalla. Sulla on nyt piintynyt tapa ajatella, että sinun työpaikkasi on ja pysyy kiinni viikonloppuna. Maailma vaan muuttuu ja voi olla että olet kohta itsekin töissä viikonloppuna ilman lisiä.