Miten ihmiset kehtaa saikuttaa, vaikka oikeasti ovat ihan työkykyisiä?
Mä en tajua! Ihan pienimmästä tekosyystä jäädään kotiin. Esim kurkku hieman kipeä. Eikö huono omatunto paina, kun työt kaatuu muiden niskaan??
Onko täällä ketään tapasaikuttelijaa? Miten kehtaatte?
Kommentit (57)
Päävikaisia ja kasvattamattomia ihmisiä tähän maahan kyllä mahtuu. Ikää kun tulee, niin koko ajan oppii yhteiskunnasta ja ihmisistä näitä ikäviä ilmiöitä lisää. Tältä osin elämänkokemuksen karttuminen ei ole ollenkaan kiva asia. Minua inhottaa tuollaiset asiat. Mieluummin olisin autuaan tietämätön.
Ihan helposti! Mussutan just suklaata ja katson leffaa. Tsemppiä vaan sinne töihin koittakaa jaksaa. Jaxuhalit!
Vierailija kirjoitti:
Ihan helposti! Mussutan just suklaata ja katson leffaa. Tsemppiä vaan sinne töihin koittakaa jaksaa. Jaxuhalit!
Ja tuon nokkelan vastauksen kirjoitit kello 20.16.
Tämä on niitä pienten toimistojen hyviä puolia. On kokonaan omat työt, jotka kaatuu vain itselle ja korkeintaan asiakas kärsii, mutta sitten tehdään vähän ylitöitä ja pidetään vapaata kun ehditään. Tulee pidettyä järki päässä, ei pikkujutun takia saikulle, mutta kovassa flunssassa tietää, että on viisasta jäädä kotiin, niin että paranee nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua! Ihan pienimmästä tekosyystä jäädään kotiin. Esim kurkku hieman kipeä. Eikö huono omatunto paina, kun työt kaatuu muiden niskaan??
Riippuu varmaan vähän mitä töitäkin tekee. Mun oli mahdotonta mennä töihin kurkkukivussa, koska se vei myös ääneni kokonaan ja olen lastentarhanopettaja. Viikon olin puhekiellossa. Toki diagnoosikin liittyi äänen käheyteen, ei kurkkukipuun.
Itse saikutan kun siltä tuntuu. Ei ole minun ongelmani kenelle työt kaatuvat, koska ne eivät kuulu enää minulle sairauslomani aikana.
Olisi kiva nähdä jotain vertailulukuja siitä kuinka paljon 24 kiky-tuntia on vaikuttanut saikuttamiseen. Aika moni ainakin uhosi ottavansa ne tekosaikkuna takaisin. En usko että kikytys ainakaan on tilannetta parantanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuon nokkelan vastauksen kirjoitit kello 20.16.
Mä en ymmärrä tätä vastausta, vai eikö vastaaja ole kuullut vuorotyöstä?
Osalla on duuni raskasta ja pomona armoton vpää, joka ei mielellään lomia anna.
Mä jotenkin ymmärrän nämä saikuttajat tietyillä ehdoilla. Mieluummin pikku saikuttaminen kuin totaalinen loppuunpalaminen tai uupumus. Hyvin harvassa paikassa voi ottaa päivän pari löysää vain pyytämällä esimieheltä palkatonta. < jos tuon päälle ymmärrettäis enemmän, niin varmasti saikuttajia olisi vähemmän.
Omalla duunipaikalla tuntuu olevan ongelma, että jengi tulee liian kipeenä töihin. Sitten tekevät tehottomina hommiansa (joku muu joutuu korjaamaan tai itse käyttävät tuplasti aikaa yhden asian tekoon) ja tartuttavat muut.
Mun mies on sellainen, joka saikuttaa kaikista pienistäkin asioista kuten yskä ja kurkkukipu. Mutta hänen työyhteisönsä onkin aika ahdistava; hirveästi hommaa, jotka pitää saada aina saman päivän aikana tehtyä eikä ylitöitä saa tehdä. Työt ei myöskään ole tasaisesti jaettu kaikille työntekijöille vaan muutamalla niitä on paljon enemmän kuin muilla. Jos ei ehdi tehdä niin valitusta tulee.
Jos epäilee tai tietää että on joku tarttuva tauti, se on koko työyhteisölle ihan hyvä että jää kotiin. Jos nyt Marjaana tulisikin kurkkukivussa töihin vaikka tietäisi että hänen miehellään alkoi kuumeinen flunssa täsmälleen samanlaisilla oireilla pari vuorokautta sitten, niin riskinä on että suuri osa toimiston väestä altistuu samalla taudille, jolloin sairaspoissaolot tai vähintäänkin työtehokkuus kärsii.
Paha sanoa kuka mistäkin syystä saikuttaa, mutta se on ainakin varma että sinä et voi arvioida kuinka pahaksi muut oman sairautensa kokevat.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Meillä töissä enemmänkin se ongelma, että porukka tulee kipeenä töihin. Kiva aina toimistossa kuunnella kun joku yskii keuhkojaan pihalle seinän takana.
Keuhkojensa pihalle yskiminen jatkuu joskus tolkuttoman pitkään sen jälkeen kun muut flunssaoireet ovat poistuneet. Tuskinpa kukaan lääkäri siitä kuitenkaan kuukautta sairaslomaa kirjoittaisi, kun jaksaminen on ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Tapanani on olla usein saikulla. Syy siihen ovat rankat rintasyövän hoidot. Ei hävetä. Miksi pitäisi?
Laki takaa jokaiselle työkyvyttömälle oikeuden sairauslomaan, palkalliseen tai joissakin tapauksissa palkattomaan. Sillä asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kenen niskaan työt poissaolojen vuoksi kaatuvat. On työnantajan vastuulla joko hankkia sijainen tai sitten päättää toisin. Yksittäisen työntekijän ainoa tehtävä sairauslomalla on sairastaa, vastuuta töiden tekemisestä ei tarvitse kantaa.
Pekkasien poistot ja muu kikyily ei ainakaan vähennä ketutussaikkuja.
Ahaa eli jokainen sairasloma on ihan tarpeeseen muka. No ei todellakaan ole. Tosi moni on poissa, koska muutaman päivän voi olla omalla ilmoituksella sairaslomalla. Olisin halunnut kuulla juuri näiltä väärinkäyttäjiltä, miksi tekevät niin.
Vierailija kirjoitti:
Ahaa eli jokainen sairasloma on ihan tarpeeseen muka. No ei todellakaan ole. Tosi moni on poissa, koska muutaman päivän voi olla omalla ilmoituksella sairaslomalla. Olisin halunnut kuulla juuri näiltä väärinkäyttäjiltä, miksi tekevät niin.
Onko sinulla syvällä sisimmässäsi hirveä hinku ottaa töistä omaa lomaa saikun varjolla, kun kerran epäilet muiden noin toimivan?
Inhoan ihmisiä jotka eivät jää sairaina koitin. En tiedä ovatko vain nuo veemäisiä ihmisiä että haluavat levittää tauteja, vai vaan niin tyhmiä?
Pahimmillaan puhutaan kuinka muu perhe norossa ja omaa välttää vähän vääntää, mutta "kyllä vielä pari tuntia tässä kestän": tuloksena se että muut saavat töissä saman taudin ja moni tartuttaa oman perheensä jne. JÄRKYTTÄVÄT kustannukset vert. sairas olisi vain jäänyt kotiin.
Myös työ vaikuttaa siihen mistä kannattaa/pitää jäädä salkulle. Jos ammattina on puhuminen, niin "pikku käheys" päällä kun päivän pari 8h puhuu töissä, ääni voi kadota kokonaan, saikulle kannattaa jäädä nopeammin mitä ihminen jonka ammatissa ei välttämättä puhuta "sanaakaan" koko päivän aikana.
Samoin ravintola-alalla toivon ettei kukaan kokkaa salaattia millään "mahatautisilla" käsillä, sitä vastoin joku (omaa autoa) ajava lumiaura-kuski ei ketään tartuta kun on siellä omassa kopeissaan (kirjaimellisesti).
Vihreiden kansanedustajat näyttävät erinomaisesti mallia. Ketä nyt ei lämpimän kesän jälkeinen töihin paluu ja etenkin syksyinen sade ja pimeys masentaisi?
En tiedä. Meillä töissä enemmänkin se ongelma, että porukka tulee kipeenä töihin. Kiva aina toimistossa kuunnella kun joku yskii keuhkojaan pihalle seinän takana.