Vaihdevuosi-ikäiset naiset huom!
Oletteko alkaneet lihoa kun kuukautiset ovat loppuneet? Mun maha ihan turpoo, ja kilojakin on kertynyt.
Kommentit (62)
Minä aloin paisua jos 2.lapsen jälkeen 33v. joten kauhulla odotan millainen pallo minusta tulee kun menkat loppuu.
En, olen 53-v.
Treenaan kyllä paljon ja syön terveellisesti.
Mun elämäntavat ei oo muuttunu. Syön terveellisesti ja liikun. Mutta niitä kiloja vaan tulee nyt kun ei oo kuukautisia, huolestuttaa. Oon 53v. ap.
En onneksi, mutta toki nykyään saa katsoa tarkemmin, mitä suuhunsa laittaa.
Olen 51 vuotias ja viimeiset kuukautiseni olivat toukokuussa 2017, eli n. puolitoista vuotta sitten. Ennen sitä kuukautiset tulivat muutaman vuoden ajan harvakseltaan ja epäsäännöllisesti.
Olen kolmen aikuisen äiti, koko elämäni olen ollut hyvinkin hoikka, eikä minun ole aiemmin tarvinnut syömisistäni välittää. Teen tunnin kävelylenkkejä ja käyn viikottain neljä kertaa salilla, olen mielestäni hyvässä kunnossa. Herkuttelua en halua harrastaa, koska nyt sen huomaa, että esim. kesäloman jälkeen vaaka näytti neljä kiloa enemmän. Kuntoilu jäi lomalla vähiin kävelyä lukuunottamatta ja herkuttelin ihan surutta. Otin itseäni niskasta kiinni ja tein korjausliikkeen takaisin tavanomaisiin tapoihini. Kaksi kiloa on lähtenyt ja kaksi vielä edessä.
Ts, kyllä niitä kiloja tosiaan tulee helposti tässä iässä, mutta ei saa päästää tilannetta liian pahaksi, kun sen korjaaminen on aika haastavaa.
Huomattu on, kiloja tulee helposti. Ja niistä on tosi vaikee päästä eroon.
Aineenvaihdunta hidastuu koko ajan, muistaakseni viidenkympin jälkeen, jos ei muuta syömisiään, kertyy kilo vuodessa, kymmenessä vuodessa se on jo sen 10 kiloa. Eli en pistä vaihdevuosien piikkiin, vaan vuosien. Koskaan ennen en ole katsonut syömisiäni ja hoikkana olen pysynyt, nykyään on jo pakko miettiä.
Olen 58v eli ylittänyt jo vaihdevuodet. Kuukautiset jäi pois kun olin just 51 täyttänyt. Samoissa painolukemissa suurinpiirtein olen ollut nämä vuodet. Aina olen ollut tarkka syömiseni suhteen, jottei pääsisi paino nousemaan.
Onko sulla ap. paino noussut miten paljon? Jos on kysymys vain parista tai kolmesta kilosta niin sen verran mulla paino vaihtelee viikon tai kahden ajanjaksolla muutenkin.
Voi olla myös kilpirauhasen vajaatoiminta tai muu sairaus. Estrogeeni ei ole ainoa hormoni.
Paljonko sitten painat ap? Oletko omasta mielestäsi ylipainoinen? Eikös niin sanota että kun viisikymppiä on tullut täyteen niin on lupa painaakin enemmäm kuin silloin nuorena? Ja kuusikymppisille onkin jo ihan oma painoindeksisuosituskin.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös kilpirauhasen vajaatoiminta tai muu sairaus. Estrogeeni ei ole ainoa hormoni.
Aivan. Lihoin 28 kg kun kortisoliarvo oli pilvissä. Kova stressi.
Ap?
Minkä verran liikut ja minkä verran painat?
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sitten painat ap? Oletko omasta mielestäsi ylipainoinen? Eikös niin sanota että kun viisikymppiä on tullut täyteen niin on lupa painaakin enemmäm kuin silloin nuorena? Ja kuusikymppisille onkin jo ihan oma painoindeksisuosituskin.
Painan 72kg, 2 vuotta sitten painoin 64kg. Tunnen itseni LIHAVAKSI. ap.
Eihän toi 72 kg vielä hurja paino ole, jos olet esim. 170 cm pitkä.
Miten paljon vähän yli 50v. yleensä painava? Kertokaa.
Tietysti elämäntapojen pitää muuttua kun kroppa ja sen toiminta muuttuu. Et voi syödä yhtä paljon kuin ennen, se on selvää.
Huolehtikaa siitä, ettei lihasmassa katoa. Eli liikuntaa, liikuntaa ja liikuntaa. Myös erittäin rasittavalla tempolla tehtävää liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 165 cm. Mut toi maha oikeesti vaivaa. ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 165 cm. Mut toi maha oikeesti vaivaa. ap.
No on toi aika hurja paino. Sun pitää muuttaa ruokailutapojasi, jos kerran nykyisellä määrällä lihot.
Olen kaupassa töissä ja pienellä paikkakunnalla. Minua jotenkin "ärsyttää" eräs viisi-kuusikymppinen naisasiakas, joka ostaa melkein joka päivä suklaata ja jäätelöä - joo, tiedän, että syö yksinään, joskus ollaan juteltukin. Niin, siis se ärsyttää, että hän on pieni ja hyvin siro ja voi kai sitten syödä mitä lystää (itse en todellakaan voi vaikka olen häntä viisitoista vuotta nuorempi). Kun kauppa aukeaa seitsemältä niin hän on jo kävellyt 5-6 km ostaakseen jotakin "hyvää" ja iltapäivisin sama juttu. Ei näköjään kaikki liho.
Ikä? En ole, mutta olen vasta 47 v.