Normaalikokoisten naisten vastaisku, meitä ei unohdeta
https://www.iltalehti.fi/muoti/d5c73ea7-acae-434c-bdf3-0ef43534f9e4_mu…
Eikös suurin osa näistä naisista ole isompia kuin normaalikokoinen?
Kommentit (77)
Siis 38-44 on keskikokoinen nainen??? Minun kirjoissani se on iso. Sen jälkeen tulee megaiso. Keskikokoinen olisi M/36, niin kuin se M siinä sanookin: medium.
Kampanja on hyvä, koska ääripäistähän kaikkialla koko ajan puhutaan (joko ihailen tai puolustellen) ja tavallisimman kokoinen nainen on unohdettu keskustelusta. Mutta nuo kokoluokitukset on minusta täysin pielessä.
Vaadin kampanjaa oikeasti keskikokoiselle ja muutenkin keskinkertaiselle naiskauneudelle!
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta ja normaalikokoiset on alkaen 100 kiloa.
Enemmistö määrittää normaalin, joten voit hyvinkin olla oikeassa.
Colette kirjoitti:
Jokainen oli läski. Toisaalta täysin "normaalia" läskien keskuudessa. Mitäpä muuta olisi voinut odottaa?
Jos sinäkin söisit kunnolla, niin voisit olla hieman paremmalla tuulella? :)
Vierailija kirjoitti:
Siis 38-44 on keskikokoinen nainen??? Minun kirjoissani se on iso. Sen jälkeen tulee megaiso. Keskikokoinen olisi M/36, niin kuin se M siinä sanookin: medium.
Kampanja on hyvä, koska ääripäistähän kaikkialla koko ajan puhutaan (joko ihailen tai puolustellen) ja tavallisimman kokoinen nainen on unohdettu keskustelusta. Mutta nuo kokoluokitukset on minusta täysin pielessä.
Vaadin kampanjaa oikeasti keskikokoiselle ja muutenkin keskinkertaiselle naiskauneudelle!
38-44 on aika leveä haitari. Mulle 38-40 on vielä keskikokoa, mutta 42 ja eteenpäin alkaa olla isoja (tietysti pituuskin jonkin verran vaikuttaa). Itse olen 179/64 ja olen normaalivartaloinen mutten vielä hoikka. Mahdun kokoon 36-38 merkistä riippuen.
Naiset, onko teidän näistä kinasteltava? 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMI jokaisella yli 27, joten ei mitään jakoa tähän huusholliin. Ainoastaan kuppikoko on muutamalla ok, mutta nekin hukkuvat muuhun massaan. Miksi eivät/ette laihduta missin mittoihin, kun tuosta nyt ei niin hirveän pitkä matka siihen ole.
Miksi pitäisi olla missin mitoissa? Ei ole mitään syytä, ei yhtäkään, ellei sitten ole menossa kilpailemaan missin tittelistä :)
Se painotaulukon alarajoilla keikkuminen vaatii useimmilta epänormaalin alhaista kalorimäärää ja johtaa helposti syömishäiriöihin kun joutuu vahtaamaan mittojaan. Sitten on kamala olo menkka- ja ruokaturvotuksista ja henkisesti huono olo koko ajan kun ei voi olla normaali ja nauttia elämästä. Esimerkiksi 3 tuttuani vahtaavat painoaan hullun lailla ja ovat milloin milläkin extradieetillä kun pelkkä alhainen kalorimäärä ei riitä pitämään painoa alarajoilla. Ei sellainen ole tervettä.
Annas kun arvaat: olet läski. Nimittäin se alarajoilla keikkuminen ei tarkoita sairaalloista painon vahtimista tai kalorien laskemista. Esimerkiksi minä: syön terveellisesti sopivissa määrin, en ole koskaan laskenut kaloreita ja silti pysyn hoikkana. Lisäksi olen tyytyväinen elämääni ja jaksan päivästä toiseen ilman väsymystä. Koska sinun 3 tuttuasi käyttäytyy noin niin älä yleistä.
Kyllä se useimmille sitä tarkoittaa, itse olet se vähemmistöön kuuluva :p
Olen ollut elämässäni 10 kg alipainoinen ja normaalipainoinen, mutta en koskaan ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Naiset, onko teidän näistä kinasteltava? 🙄
On tärkeää oikaista kuva siitä, mikä on normaalipainoinen. Kuten vastauksista huomaa niin moni on itä mieltä, että normaalipainoon ei kuulu yhtään rasvaa. Kuitenkin naisen rasvaprosentti on normaali 36 prosenttiin saakka iästä riippuen https://kuntoplus.fi/laihdutus/miten-korkea-rasvaprosenttini-saisi-enin…
Jo suosituksen alaraja 21 prosenttia on paljon rasvaa kun vertaa anorektisiin näyttelijöihin ja malleihin. Sillä lailla on vääristynyt tavisten käsitys siitä normaalikehosta kun kolisevia ja kuivia luurankoja on joka paikassa.
Ruumiinrakenne määrittää paljon. Hoikimmillani olen ollut 170/57 ja silloin olin todella laiha, niin että kylkiluut näkyivät ja vatsassa ei ollut mitään, mistä saa kiinni. Jollakin toisella tuo pituus ja paino olisi vielä kohtuullisen normaali. Nyt olen 25 kg lihavampi ja mielestäni näytän edelleen ihan kohtuullisen normaalipainoiselta.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ameriikassa kaikki on suurempaa. Siellä varmaan nuo BMI 27-30 ovat keskikokoisia.
Onhan sikäläinen ”middle size family car” meillä iso perheauto. Miksi ei sama luokitus ihmistenkin koossa sitten.
Kyllä nämä ovat ihan 21-24,99 porukkaa.
Mistä tiedät? Oliko jokaisen kuvan alla mainitu kyseisen mallin pituus ja paino ja rasvaprosentti?
Anteeksi nyt, mutta kyllä minusta nuo naiset olivat melkein kaikki vähän tanakoita. Korkeat korot ja kuvaaminen alaviistosta hoikentaa. Aikamoiset reidet oli useammalla.
Enkä siis sano, että siinä olisi mitään pahaa/rumaa, mutta jos on isokokoinen, niin miksei voi olla sitä ihan rehellisesti? Miksi pitää valehdella itselleen?
Itse olen mitoissa 170/70 ja pidän itseäni lievästi / keskivaikeasti ylipainoisena. Olen ihan ok asian kanssa, hyväksyn siis itseni, mutta en valehtele itselleni, että olisin hoikka tai edes normaalipainoinen.
Tässä ei ole kysymys siitä miltä ihmisistä tuntuu tai näyttää vaan tuijotamme lääkärien yms. laatimia painotaulukoita ja bmi-laskureita, joista näkyy mihin kukakin kuuluu.
Olet painoindeksilaskurin mukaan normaalipainoinen ja bmi:si on 24, 22
Olen on siis nykystandardien mukaan ihan normaalipainoineksin ylärajalla. Nythän normaalipainon rajaa on nostettu sitä, mitä se on aikanaan ollut, sillä niin iso osa ihmisistä on ylipainoisia. Vielä joskus 70-luvulla 70 kg painava nainen oli tosiaan keskivaikeasti ylipainoinen. Silloin naisten keskivaatekoko oli 38, nyt se taitaa olla 42. Siitä huolimatta, että Keski-Euroopassa kokomitoitusta on suurennettu, eli täällä myytävä koon 36 vaate on Etelä-Euroopassa 40.
Olen itse lähemmäs viisikymppinen, ja tarkasten myös painoa oman nuoruuteni standardien valossa. Ja ne ovat todella paljon kireämmällä kuin nykyajan nuorilla, joista suurin osa on aikamoisia lylleröitä. Minun lukioaikoina jokainen yli 70 kg painava tyttö oli armottoman läski, normaalit nuoret lukiolaistytöt painoivat 50-55 kg. Lapsena luokallani ei ollut yhtään lihavaa. Nykyään jo ala-asteella iso osa lapsista on plösöjä.
Normaalipainon rajaa ei ole nostettu, sitä päinvastoin laskettiin Yhdysvalloissa vuonna 1998. Miljoonista ihmisistä tuli yhdessä yössä ylipainoisia. Mitä taas tulee Etelä-Eurooppaan, on Italiassa aina ollut oma kokoasteikkonsa, meikäläinen 36 oli Benettonilla 40 jo silloin kun sinä ja minä olimme hoikkia koululaisia.
Itse olen normaalipainoinen millä mittarilla tahansa, joten asia ei henkilökohtaisesti kaivele. Mutta pysytään faktoissa kuitenkin.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ameriikassa kaikki on suurempaa. Siellä varmaan nuo BMI 27-30 ovat keskikokoisia.
Onhan sikäläinen ”middle size family car” meillä iso perheauto. Miksi ei sama luokitus ihmistenkin koossa sitten.
Mistä tiedät? Oliko jokaisen kuvan alla mainitu kyseisen mallin pituus ja paino ja rasvaprosentti?
Anteeksi nyt, mutta kyllä minusta nuo naiset olivat melkein kaikki vähän tanakoita. Korkeat korot ja kuvaaminen alaviistosta hoikentaa. Aikamoiset reidet oli useammalla.
Enkä siis sano, että siinä olisi mitään pahaa/rumaa, mutta jos on isokokoinen, niin miksei voi olla sitä ihan rehellisesti? Miksi pitää valehdella itselleen?
Itse olen mitoissa 170/70 ja pidän itseäni lievästi / keskivaikeasti ylipainoisena. Olen ihan ok asian kanssa, hyväksyn siis itseni, mutta en valehtele itselleni, että olisin hoikka tai edes normaalipainoinen.
Ihan normaalin kokoisia nuo olivat. Ja on minullakin aikamoiset reidet normaalikokoisena. Oli ne aikamoiset alipainoisenakin. Ihmisillä on nykyään lähes kaikilla ihan vääristynyt kuva omasta ja toisten kehoista.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukku sille, että pidät itseäsi mahd keskivaikeasti ylipainoisena noilla mitoilla. Mitä vaatekokoa käytät?
42-44 eli L/XL
Ollaan näemmä aikalailla samoissa mitoissa. Minä olen 170/70 ja vaatekokoa 42-44 tai 44-46 vaatteesta riippuen. Minä olen kuitenkin normaalipainoinen paitsi bmi mukaan myös omasta mielestäni. Tiesit kai että oikeasti sinäkin olet normaalipainoinen, se "keskivaikeasti ylipainoinen" on vain omassa päässäsi?
- eri
Mä painan saman verran mutta olen 10 cm lyhyempi (160/70). Silti käytän samaa kokoa kuin te, vaatteesta riippuen 40-42. Housut usein 44. Olenko mä silti läski ja te normaalipainoisia? Lihasmassa ei selitä tuota mun painoa.
Oho. Milloin lihavuudesta on tullut uusi normaali?
Ilmeisesti minä olen sitten langanlaiha, jos vertaan itseäni näihin kuvan naisiin. Tähän asti olen pitänyt itseäni normaalipainoisena ja -kokoisena.
Ylipainoisiahan nuo ovat. Plusmallinkokoisia. Pari keskikokoisen näköistä.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bmi:n mukaan olet kuitenkin normaalipainoinen ja vielä aika ideaalilla tasolla. Minulle on ihan sama jos jonkun kuva omasta kropasta vääristynyt, mutta tarviiko sitä heijastaa muihin?
Vierailija kirjoitti:
Mietin itse tuota artikkelista, että mihinköhän kategoriaan me koon 36 -tyypit kuulutaan, kun ei kerran ole keskikokoa, mutta ei kyllä mikään yltiöhoikkakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMI jokaisella yli 27, joten ei mitään jakoa tähän huusholliin. Ainoastaan kuppikoko on muutamalla ok, mutta nekin hukkuvat muuhun massaan. Miksi eivät/ette laihduta missin mittoihin, kun tuosta nyt ei niin hirveän pitkä matka siihen ole.
Miksi pitäisi olla missin mitoissa? Ei ole mitään syytä, ei yhtäkään, ellei sitten ole menossa kilpailemaan missin tittelistä :)
Se painotaulukon alarajoilla keikkuminen vaatii useimmilta epänormaalin alhaista kalorimäärää ja johtaa helposti syömishäiriöihin kun joutuu vahtaamaan mittojaan. Sitten on kamala olo menkka- ja ruokaturvotuksista ja henkisesti huono olo koko ajan kun ei voi olla normaali ja nauttia elämästä. Esimerkiksi 3 tuttuani vahtaavat painoaan hullun lailla ja ovat milloin milläkin extradieetillä kun pelkkä alhainen kalorimäärä ei riitä pitämään painoa alarajoilla. Ei sellainen ole tervettä.
Annas kun arvaat: olet läski. Nimittäin se alarajoilla keikkuminen ei tarkoita sairaalloista painon vahtimista tai kalorien laskemista. Esimerkiksi minä: syön terveellisesti sopivissa määrin, en ole koskaan laskenut kaloreita ja silti pysyn hoikkana. Lisäksi olen tyytyväinen elämääni ja jaksan päivästä toiseen ilman väsymystä. Koska sinun 3 tuttuasi käyttäytyy noin niin älä yleistä.
Niin, sun ei tarvitse laskea tai paastota pysyäksesi siellä alarajoilla, mutta kaikki ei ole samanlaisia. Mä painan 72 kiloa ja pituuttta on 173 eli olen sieltä normaalipainon toisesta päästä (bmi 24). Mun paino ei putoa ilman hirveää kituuttamista ja laskemista. En myöskään pidä itseäni mitenkään läskinä, vaikka palstan mukaan olenkin järjetön tankki. Vaatteet on M/L, 38/40 mallista riippuen. Olo on kaikinpuolin hyvä ja jaksan mainiosti (olen muuten juossut maratonin ja juoksen helposti Cooperin testissä itseni erinomaiseen kuntoluokkaan. Ei ollenkaan huono, kun ikäkin alkaa jo nelosella :). )