Kontrolloiva äiti
Vasta nyt alan ymmärtämään kuinka paljon äitini ohjailee minun ja siskoni elämää. Neuvoa toki voi mutta älkää tehkö tätä omille lapsillenne:
-Amkiin sitten päätät hakea vaikka lukion kävit? Kyllä se niin on että lukiosta mennään yliopistoon
-Et rupea kosmelotologiksi/parturi-kampaajaksi, niillä ei ole töitä ja se on ammattikoulu
-Hyi miten ruma tatuointi (kaksi kyyhkystä) tollaseenko aiot rahasi tuhlata, epäkypsää ja teinimäistä ja näyttämisen halua tollaisen on (meikkaus ja hiusten värjäys ei kuulemma ole)
-Et kyllä mene siihen lukioon se on huono ja se vaikuttaa pääsyysi päästä yliopistoon kun paperissa lukee mistä lukiosta valmistut
-Pitikö sun nyt valmentamaan ja tuomariksi ruveta ihan turhaa hommaa
-Ei sovi sulle (laitoin vaaleita raitoja)
-Et leikkaa hiuksiasi polkaksi
-Mitkä nuo vaatteet on? Hirveät (mm. hillitysti revityt farkut ja valkoinen t-paita)
-tiedät kyllä etten tykkää tollaisista (otin rustokorun korvaan)
-Et sä ymmärrä yhtään mitään, sun kanssa ei voi keskustella mistään, puhut aina vihamielisesti (=olen erimieltä)
-Jos lopetat harrastuksen niin missään et rupea pyörimään ja toista ei tilalle tule
-Missä oot koko päivän lorvinu kun et edes tiskikonetta ole tyhjentänyt? (aamusta lääkärissä, tehnyt töitä ja sen jälkeen olin kaverin kanssa joka on syyslomaksi tullut kotiin ja pääsin hetkeksi ulos kotoa jossa muuten olen yksin kaikki päivät kun jäin välivuodelle)
Lopputulos: tuntuu ettei riitä/kelpaa äidille sellaisena kuin on eikä mitkään valinnat miellytä eikä elämää tueta
Puhun siskoni ja itseni puolesta. Aivan kamala olo aina.
Kommentit (25)
Ihan tavallista arkea. Prinsessojen elämä on tietenkin hieman erilaista. Eipä nyt aikuisenakaan kansa huokaile koko ajan miten upea ja hieno olen.
En jaksa lukea. Kasva aikuiseksi.
En muuten ota kantaa mutta jos kotona vetelehtii välivuotta pitäessään voi tosiaan niitä kotiaskareita tehdä, aikuinen nainen. Ruoka tulee pöytään, ilmainen asunto ja narisee viiden minuutin tylstä, tiskikoneen tyhjennys.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallista arkea. Prinsessojen elämä on tietenkin hieman erilaista. Eipä nyt aikuisenakaan kansa huokaile koko ajan miten upea ja hieno olen.
Normaali vanhemmuus ei ole sitä, että kouluttaa ja kommentoi aikuista lastaan loputtomiin.
Harva lapsi on vanhempansa täydellinen kopio, joka tekee juuri sellaisia valintoja kuin vanhempansakin.
Miten kamala elämä sinulla onkaan ollut, jos ihan maksimi mitä voit lapsillesi tarjota, on itseinho ja sisäinen tyhjyys. Voi sinua, miten sinua onkaan kohdeltu... Nyt ymmärrän, ylikontrollointi on todellakin parasta, ihan äärimmäinen maksimi, johon pystyt... No ehkä seuraava sukupolvi osaisi vähäsen rakastaa eikä vaan hallita...