Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kontrolloiva äiti

Vierailija
23.10.2018 |

Vasta nyt alan ymmärtämään kuinka paljon äitini ohjailee minun ja siskoni elämää. Neuvoa toki voi mutta älkää tehkö tätä omille lapsillenne:

-Amkiin sitten päätät hakea vaikka lukion kävit? Kyllä se niin on että lukiosta mennään yliopistoon
-Et rupea kosmelotologiksi/parturi-kampaajaksi, niillä ei ole töitä ja se on ammattikoulu
-Hyi miten ruma tatuointi (kaksi kyyhkystä) tollaseenko aiot rahasi tuhlata, epäkypsää ja teinimäistä ja näyttämisen halua tollaisen on (meikkaus ja hiusten värjäys ei kuulemma ole)
-Et kyllä mene siihen lukioon se on huono ja se vaikuttaa pääsyysi päästä yliopistoon kun paperissa lukee mistä lukiosta valmistut
-Pitikö sun nyt valmentamaan ja tuomariksi ruveta ihan turhaa hommaa
-Ei sovi sulle (laitoin vaaleita raitoja)
-Et leikkaa hiuksiasi polkaksi
-Mitkä nuo vaatteet on? Hirveät (mm. hillitysti revityt farkut ja valkoinen t-paita)
-tiedät kyllä etten tykkää tollaisista (otin rustokorun korvaan)
-Et sä ymmärrä yhtään mitään, sun kanssa ei voi keskustella mistään, puhut aina vihamielisesti (=olen erimieltä)
-Jos lopetat harrastuksen niin missään et rupea pyörimään ja toista ei tilalle tule
-Missä oot koko päivän lorvinu kun et edes tiskikonetta ole tyhjentänyt? (aamusta lääkärissä, tehnyt töitä ja sen jälkeen olin kaverin kanssa joka on syyslomaksi tullut kotiin ja pääsin hetkeksi ulos kotoa jossa muuten olen yksin kaikki päivät kun jäin välivuodelle)

Lopputulos: tuntuu ettei riitä/kelpaa äidille sellaisena kuin on eikä mitkään valinnat miellytä eikä elämää tueta

Puhun siskoni ja itseni puolesta. Aivan kamala olo aina.

Kommentit (25)

1/25 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on hyvä monen palstalla pyörivän äidin lukea ja miettiä. En osaa sanoa mitään hyödyllistä mutta kiitos että jaoit, toivottavasti jollain vaikka aukeaa silmät omaan käytökseensä. Kaikkea hyvää sulle, kuulostat fiksulta nuorelta.

Vierailija
2/25 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivien välistä voi lukea, että äitisi välittää sinusta kuitenkin. Ulosanti on tökeröä. Ei ehkä itsekkään ymmärrä, kuinka tuommoiset kommentit voivat satuttaa. Minulla on samanlainen isä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä lähinnä haluan sanoa sitä, että älkää yrittäkö elää lastenne elämää ja ohjata sitä sellaiseksi kuin itse haluatte. Siitä tulee vain riittämättömyyden tunne lapselle/nuorelle ja saatatte jopa pilata elämän jos menette tarpeeksi pitkälle.

Ap

Vierailija
4/25 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksen suhteen on täysin oikeassa

Vierailija
5/25 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tolkun ohjeiltahan nuo kuulostaa! Ole onnellinen, että joku välittää sinusta.

Vierailija
6/25 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rivien välistä voi lukea, että äitisi välittää sinusta kuitenkin. Ulosanti on tökeröä. Ei ehkä itsekkään ymmärrä, kuinka tuommoiset kommentit voivat satuttaa. Minulla on samanlainen isä..

Ehkä, mutta millä tasolla? Välittääkö vilpittömästi kun en elä elämääni niin kuin hän haluaa enkä tee valintoja sen perusteella pitääkö äitini niistä? Otin korvakorun rustoon enkä perinteiselle paikalle ja murjotti siitä kaksi päivää.

Tänään suunniteltiin kaverin kanssa haluamamme tatuoinnit, itse lähinnä kokeilumielessä halusin nähdä miltä näyttäisi. En olisi näyttänyt äidille ellei sisko olisi käskenyt. Äiti haukkui pystyyn tästä.

Välitys ei ole hirveän upea asia tässä tapauksesssa kun jatkuvasti ilmaistaan oma tyytymättömyys meihin.

Ap

Vierailija
7/25 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto ei tarjoa minulle tällä hetkellä mitään mikä kiinnostaisi ja olisi realistista päästä. Lukioon menin muutenkin siksi että äitini käski.

Ap

Vierailija
8/25 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tolkun ohjeiltahan nuo kuulostaa! Ole onnellinen, että joku välittää sinusta.

Onko sinusta tolkullista haukkua ja ilmaista joka tilanteessa kuinka tyytymätön on lapsen (oikeastaan nuorten) valintoihin? Minusta ei, kun kyseessä ei ole yksikään näistä mikään elämänpilaava tai vaikeuksia tuottava. Osa on vain itsensä ilmaisua ja osa halua tehdä tulevaisuudessa sitä mitä haluaa. Mitä pahaa esim. tuossa korvakorussa on? Eihän siitä tykätä tarvitse mutta ei kyllä murjottaakaan tai haukkua..

Ohis

Vierailija
9/25 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä aika paljon samaa mieltä äitisi kanssa. Minulla on kaksi poikaa, jotka varmaan suurin piirtein teidän ikäisiänne.

Olen myös sitä mieltä että lukiosta mennään yliopistoon eikä ammattisurkeeseen.

En ymmärrä revittyjä farkkuja enkä missään nimessä antaisi poikieni ottaa minkäänlaisia tatuointeja (menisi varmaan välit poikki sen jälkeen) enkä ymmärrä tatuointeja tytöilläkään.

Siitä olen aina tyytyväinen kun viettävät aikaa kavereidensa kanssa,se kuuluu nuoren elämään. Olen myös huomannut paljon samoja käyttäytymisiä oman äitini kanssa, joita en silloin nuorena ymmärtänyt.

Tämä tällainen käytös johtuu ainakin omalla kohdallani paljon siitä, että me äidit haluamme lapsillemme aina parempaa mitä itsellämme on ollut. Siksi välillä tuntuu että vaadimme liikaa. Minäkin huudan ja raivoan vähän väliä suurin piirtein aina heti kun kotiin pääsen. Vain siksi koska välillä tuntuu ettei noille kakaroille mikään mene perille.

Eikä sillä ole efes merkitystä onko täysi-ikäinen vai ei koska jos minä joudun antamaan asunnon ym. niin silloin tehdään kuten minä sanon.

Vierailija
10/25 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto ei tarjoa minulle tällä hetkellä mitään mikä kiinnostaisi ja olisi realistista päästä. Lukioon menin muutenkin siksi että äitini käski.

Ap

Lisään tähän että kokee AMKin negatiivisena ja huonona valintana. Ilmaisu oli luokkaa ”ai sä meet vaa amkii, odotin enemmän”

Pitää siis amkilaisia huonompana kuin yliopistoa.

Ap

Vierailija
11/25 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo mitään välittämistä ole. Omasta kontrollinhalustaan tuollainen välittää. Välittävä äiti huomioisi nuorensa omat suunnitelmat ja tunteet.

Vierailija
12/25 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lisään tähän että kokee AMKin negatiivisena ja huonona valintana. Ilmaisu oli luokkaa ”ai sä meet vaa amkii, odotin enemmän”

Pitää siis amkilaisia huonompana kuin yliopistoa.

Ap

Sehän on.

Vierailija
13/25 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä aika paljon samaa mieltä äitisi kanssa. Minulla on kaksi poikaa, jotka varmaan suurin piirtein teidän ikäisiänne.

En ymmärrä revittyjä farkkuja enkä missään nimessä antaisi poikieni ottaa minkäänlaisia tatuointeja (menisi varmaan välit poikki sen jälkeen) enkä ymmärrä tatuointeja tytöilläkään.

Siitä olen aina tyytyväinen kun viettävät aikaa kavereidensa kanssa,se kuuluu nuoren elämään. Olen myös huomannut paljon samoja käyttäytymisiä oman äitini kanssa, joita en silloin nuorena ymmärtänyt.

Tämä tällainen käytös johtuu ainakin omalla kohdallani paljon siitä, että me äidit haluamme lapsillemme aina parempaa mitä itsellämme on ollut. Siksi välillä tuntuu että vaadimme liikaa. Minäkin huudan ja raivoan vähän väliä suurin piirtein aina heti kun kotiin pääsen. Vain siksi koska välillä tuntuu ettei noille kakaroille mikään mene perille.

Eikä sillä ole efes merkitystä onko täysi-ikäinen vai ei koska jos minä joudun antamaan asunnon ym. niin silloin tehdään kuten minä sanon.

Kamalaa!jos lapsesi haluaa itselleen tatuoinnin niin katkauaet välit koska se ei ole SINUN mielestäsi hänen paras.mikä ihme sinä olet tuosta sanomaan?jokaisella on oikeus koristaa itseään miten haluaa.kuten pukeutua tyylillään. Joillain!äideillä jää päälle tuo liika holhous.eri asia onko lapsi 8 vai 18 tai jopa 28!

Vierailija
14/25 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani olivat tuollaisia ja olinkin kympin oppilas, huippulukio, yliopistoon ...

Lukiossa alkoi jo ongelmajuominen minulla.

Burnoutin sain 23-vuotiaana. Tuolloin sanoin äidille että haluaisin matkaoppaaksi, kun olin sairauslomalla. Äiti tuhahti ja pyöritteli silmiään ja sanoi että ei hyvänen aika tällaisia ideoita ja potentiaalin tuhlausta. Burnoutin jälkeen onneksi "jouduin"terapiaan ja siellä löysin oman ääneni ja tahtoni. Masennuksen kanssa kamppailin vuosia ja suurin ongelmani edelleen on se, etten kelpaa tai ole tarpeeksi hyvä, siihen kun on lapsena kasvanut. Vanhempani pakottivat minut uskomaan että olen fiksumpi ja parempi kuin muut. En oikeasti ole ja heidän haavekuvansa toteuttaminen vei kaiken energiani.

Nykyään olen asiakasneuvoja. Ja se on ihanaa.

Vierailija
15/25 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala äiti sulla:(

Vierailija
16/25 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on äitinä huonolla itsetunnolla varustettu kontrollifriikki. Sinun tehtäväsi on vain ja ainoastaan tuottaa äidillesi kunniaa. Olkoon kuinka tolkun ohjeita hyvänsä, niiden lateleminen ei kerro välittämisestä, vaan äitisi omista riittämättömyyden tunteista.

Tämä sama koskee äitiä, joka sanoi näin: "Tämä tällainen käytös johtuu ainakin omalla kohdallani paljon siitä, että me äidit haluamme lapsillemme aina parempaa mitä itsellämme on ollut". Ei, se johtuu siitä, että lasten menestys, luontainen tai pakotettu, on teille statussymboli, jolla kerskutaan sukutapaamisissa. Halveksitaan niitä, jotka eivät mene yliopistoon, vaan suorittavat jonkin muun tutkinnon. Se on aika säälittävää.

Vierailija
17/25 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ammattikorkea on huonompi kuin yliopisto, kaksi ihan eri asiaa.

Vierailija
18/25 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi kommentointityyli on tuttua. Samaa itselläni koko nuoruus: mikään ei kelvannut. Minua helpotti, kun muutin pois kotoa 18 v. ja 19 v. toiselle puolelle Suomea. Vain reilu irtiotto mahdollisti kasvun itsenäni. Siitä huolimatta vasta nyt keski-ikäisenä koen olevani vapaa jatkuvasta lapsena ja nuorena kokemastani kontrollista.

Vierailija
19/25 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat lapsillesi parempaa kuin itsellesi, niin opettele aivan ensiksi käyttäytymään ja hyväksy, että lapsesi ovat eri maailmanaikaan lapsia kuin sinä itse olit. 

Vierailija
20/25 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo mitään välittämistä ole. Omasta kontrollinhalustaan tuollainen välittää. Välittävä äiti huomioisi nuorensa omat suunnitelmat ja tunteet.

Juuri näin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi