Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Nuori nainen repesi synnytyksessä ja menetti pidätyskykynsä. Miten ei ole AV:n keskustelluin juttu?

Vierailija
23.10.2018 |

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/01/18/eihan-sulle-vaan-jaanyt-traumaa

Että siitä vaan alateitse synnyttämään, kun täällä on noin mahtavan osaavia ammattilaisiakin! Nainen ulostaa loppuelämänsä housuihinsa. Suunniteltu sektio puolestaan meni täydellisesti.

Kommentit (346)

Vierailija
41/346 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista tohelointia tosiaan kirurgilta tuossa repeämän korjauksessa.

Itse sain IV:n asteen repeämät synnytyksessä.

Molemmat sulkijalihakset repesivät.

Kaksi kirurgia tikkasi alapäätäni 1,5 tuntia, tikkejä tuli kuulemman hiukan alle 200.

Tuosta nyt aikaa ensi kuussa 12v, mutta edelleen jos vatsa hiukan löysä, saattaa ulostetta karata. Lisäksi pieruja voi tulla varoittamatta ihan missä vaan. Se tosiaan hieman noloa.

Tuohon olen jo pakosta tottunut, mutta olisi todella kamalaa, jos olisi jäänyt yhtä pahat ongelmat kuin ap:lla.

Vierailija
42/346 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pitää paikkaansa, itsellä värkki tiukistui synnytyksen jälkeen ja seksi on nyt paljon parempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/346 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin naurettavia tämä viestit, että "turha itkeä vakavasta hoitovirheestä, kun olihan ne riskit tiedossa". Hyvin on teille mennyt tuo propaganda perille, ettei naisen kuulu vaatia kunnon hoitoa ja saada oikeuksia. Tuossa on tapahtunut MONTA vakavaa virhettä hoitajien ja lääkärien välinpitämättömyyden vuoksi. Ja sitten täällä on lauma naisia, jotka nöyränä hokevat "pitää hyväksyä pitää hyväksyä, kuuluu naisen elämään". 

Ei pidä.

Vierailija
44/346 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen vela enkä halua lapsia.

Vierailija
45/346 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV-mama kirjoitti:

Ei voi pitää paikkaansa, itsellä värkki tiukistui synnytyksen jälkeen ja seksi on nyt paljon parempaa.

No av-mammoillahan tämä menee heti järjestään näin. Tissit myös muuttui D-kupeiksi pysyvästi ja luonto hoiti Brazilian buttliftinkin samaan syssyyn!

Vierailija
46/346 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin naurettavia tämä viestit, että "turha itkeä vakavasta hoitovirheestä, kun olihan ne riskit tiedossa". Hyvin on teille mennyt tuo propaganda perille, ettei naisen kuulu vaatia kunnon hoitoa ja saada oikeuksia. Tuossa on tapahtunut MONTA vakavaa virhettä hoitajien ja lääkärien välinpitämättömyyden vuoksi. Ja sitten täällä on lauma naisia, jotka nöyränä hokevat "pitää hyväksyä pitää hyväksyä, kuuluu naisen elämään". 

Ei pidä.

Juuri näin.

Se on nämä naiset, jotka ns alistuvat kiltteinä (tyhminä) mihin vaan ja haukkuvat parempaa kohtelua vaativia muita naisia, jotka ovat kehityksen suurin jarru.

Kun suurin osa naisista vaatii asiallista ja KUNNIOITTAVAA kohtelua näin äärimmäisen tärkeässä asiassa, alkaa vähitellen ehkä mennä perille. Ehkä.

Vierailija
47/346 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolatäti passitti kokoarvioon, kun pelkäsi vauvan olevan liian iso. Nuori lääkäri totesi että reilusti alle 4 kiloa. Mahtuu hyvin. Synnytys kesti 40h, päättyi hyvin väkivaltaiseen imukuppisynnytykseen, jossa oli sattumoisin läsnä kokoarvion antanut lääkäri. Vauva oli 4,6 kiloa, kärsi hapenpuutteesta ja elinikäisestä niskavammasta ja oppimisvaikeuksista. Minulla 3 tason repeämä epparista huolimatta. Ulostaminen on kamalaa vielä 10v synnytyksen jälkeen.

Vierailija
48/346 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärien mielestä tuolla ei ole merkitystä, kun on harvinaista. Yhteen ääneen he toteaisivat, että alatiesynnytys on turvallisempi kuin sektio, ja siitä toipuukin nopeammin.

Toipuu ja toipuu. Viimeistään vaihdevuosissa kärsit ties mistä.

Minä olen 58v ja menkat loppuivat n 4v sitten. En ole kärsinyt mistään kuumista aalloista tai muustakaan. Minkäänlaisia pidätysvaivoja ei ole. Ei ole lapsia. Olisin kyllä jossain vaiheessa halunnut mutta niitä en saanut. Ehkä se on hyvä niin kun lukee miten huonoksi naisten synnytysten hoito on mennyt, niin paljon negatiivistä palautetta tulee. Joskus 80-luvulla sai sentään sektion EML lääkärin kautta halutessaan. Naisten pitää tiukasti vaatia kunnon hoitoa synnytyksissä ja meidän kaikkien muussa terveydenhuollossa, muutenhan ihmisiä kohdellaan ihan miten sattuu. En ihmettele että nykyään syntyvyys vähenee, johtuu tietysti myös siitä että työmarkkinat ovat niin huonot ja vakituisia töitä vaikea saada.

Vierailija
49/346 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektiossa on kuolemanriski suurempi kuin alatiesynnytyksessä jos kyseessä ei ole tietynlainen riskiraskaus.

suunnitellussa sektiossa on hyvin pienet riskit. Ylipäätään mitä se muille kuuluu jos haluan ottaa pienen riskin. Harrastan myös laitesukellusta. Siinäkin on pieni kuoleman riski, mutta olen itse sen harrastuksen valinnut.

Ne riskit ovat silti alatiesynnytystä suuremmat.

No tässä tapauksessa kyllä maallikollekin on selvää, että alakautta synnyttäminen oli suurempi riski kuin suunniteltu sektio olisi ollut, koska oli todettu että yli nelikiloinen ei mahdu, ja painoarvio oli se lähes neljä kiloa. Laitettiin vielä menemään yliaikaiseksi, että kasvaisi lisää! Ja loppujen lopuksi lapsi ei edes painanut sitä neljää kiloa, ja silti repi äitinsä sisuskalut syntyessään. 

Paljonkos tuo painoi?

Vierailija
50/346 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja entäs alatiesynnytyksen riskit lapselle? Hapen puute, vammautuminen, jopa kuolema.

Suunnitellussa sektiossa riskit vauvalle ovat 0. Näin sanoi minulle naistenklinikan lääkäri, jonka kanssa keskustelin suunnitellusta sektiosta.

Vierailija
51/346 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektiossa on kuolemanriski suurempi kuin alatiesynnytyksessä jos kyseessä ei ole tietynlainen riskiraskaus.

suunnitellussa sektiossa on hyvin pienet riskit. Ylipäätään mitä se muille kuuluu jos haluan ottaa pienen riskin. Harrastan myös laitesukellusta. Siinäkin on pieni kuoleman riski, mutta olen itse sen harrastuksen valinnut.

No tässä tapauksessa kyllä maallikollekin on selvää, että alakautta synnyttäminen oli suurempi riski kuin suunniteltu sektio olisi ollut, koska oli todettu että yli nelikiloinen ei mahdu, ja painoarvio oli se lähes neljä kiloa. Laitettiin vielä menemään yliaikaiseksi, että kasvaisi lisää! Ja loppujen lopuksi lapsi ei edes painanut sitä neljää kiloa, ja silti repi äitinsä sisuskalut syntyessään. 

Paljonkos tuo painoi?

3990 g. Lue juttu, sieltä selviää.

Vierailija
52/346 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AV-mama kirjoitti:

No av-mammoillahan tämä menee heti järjestään näin. Tissit myös muuttui D-kupeiksi pysyvästi ja luonto hoiti Brazilian buttliftinkin samaan syssyyn!

Kyllä minulla emättimen tunto parani jo ensimmäisen synnytyksen jälkeen. Aiemmin klitoris oli ollut "se juttu" mutta nyt olen yhdyntäkeskeisempi. Se tuntuu paremmalta kuin ennen kahta synnytystäni. Tiukkuudesta en osaa sanoa. Mulla synnytykset oli tosin helppoja ja nopeita ilman isompia tikkejä.

Imetin molempia todella pitkään ja sen jälkeen rintani ovat olleet herkemmät. Nautin niiden koskettelusta. Ennen se oli samantekevää. Riippuvat nuo kyllä ovat muttei todellakaan pahimmasta päästä

Vierailija
53/346 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärien mielestä tuolla ei ole merkitystä, kun on harvinaista. Yhteen ääneen he toteaisivat, että alatiesynnytys on turvallisempi kuin sektio, ja siitä toipuukin nopeammin.

Toipuu ja toipuu. Viimeistään vaihdevuosissa kärsit ties mistä.

Se onkin mielenkiintoista. Vaihdevuosi-iässä, kun estrogeenin tuotanto heikkenee, alkavat laskeumat ja virtsankarkailu vaivata niitä, joilla on raskauksia takana tai muuten niihin taipumusta on. Yhtä lailla myös sektiolla synnyttäneitä.

Joten ei pidä kenenkään ajatella, että synnytystapa pelastaa noilta vaivoilta.

Vierailija
54/346 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahahahaahha, ai vittu et repeisin kun joku wt emakko paskois housuunsa mun eessä vaik kauppajonossa

Wt:n kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, korkeintaan se, että wt on riippuvainen julkisesta terveydenhoidosta ja silloin voi jäädä ilman apua.

Emakkohullulla on melkoiset mommy problemsit. Ihan sääliksi käy.

Vierailija
55/346 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis lapsihan oli jutun mukaan syntyessään lähes viisikiloinen (4990g).

Vierailija
56/346 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahahahaahha, ai vittu et repeisin kun joku wt emakko paskois housuunsa mun eessä vaik kauppajonossa

Wt:n kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, korkeintaan se, että wt on riippuvainen julkisesta terveydenhoidosta ja silloin voi jäädä ilman apua.

Emakkohullulla on melkoiset mommy problemsit. Ihan sääliksi käy.

Mennyt oidipaalivaihe pieleen?

Vierailija
57/346 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonkos tuo painoi?

3990 g. Lue juttu, sieltä selviää.

Siis miten mä eilen luin jutun niin väärin, sehän oli 4990 g, painoarvio heittänyt kilolla!!! Luin nyt vasta ap:n linkistä jutun, kun tuli alapeukkua. Ehkä olin eilen niin järkyttynyt jutusta, että en sisäistänyt painoa oikein. :-(

Vierailija
58/346 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein kuolin ekaan synnytykseen. Silti lääkärin mielestä ois seuraavakin pitänyt puskea siitä arpikudoksisesta, huonosti parantuneesta reiästä ulos, koska "toinen synnytys on yleensä helpompi" ja "voi korjata ensimmäisestä tulleita vaurioita". 😂 Miten hitossa sen hajonneen paskan repiminen auki uudelleen tekisi siitä muka yhtään paremman? Uskomatonta miten vähän arvoa naisella edelleen tässä yhteiskunnassa on.

Siis aivan uskomattomalta että Suomessa kohdellaan naisia noin törkeästi. Kuulostaa enemmän Afganistanilta tms. Olen asunut pois Suomesta jo 25 vuotta, synnytin Espanjassa yksityisklinikalla eikä puudutteita yms säästelty. Ei täällä naisilla ole tuollaisia kokemuksia tai sitten valehtelevat kaikki.

Vierailija
59/346 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidätyskyky meni, tekee silti toisen lapsen heti perään.

En voi käsittää. No onneksi ei tarvikaan.

Vierailija
60/346 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/mediatiedotteet/vaitostiedotteet/Siv…

Tässä tiivistelmä Suomessa tehdystä tutkimuksesta, jossa on vertailtu eri synnytystapoja. Alatiesynnytys oli turvallisin, vaikka suunnitellut sektiot olivat omana kategorianaan. Myös alatiesynnytyksen yritys, sisältäen päivystyskeisarileikkauksen riskit oli turvallisempi tapa. Tässä ilmeisesti tutkittiin vain henkeä uhkaavia komplikaatioita, ei repeämiä.

Lisäksi havaittiin, että äidin ylipaino ja korkea ikä lisäävät komplikaatioita kaikissa synnytystavoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän