YLE: Nuori nainen repesi synnytyksessä ja menetti pidätyskykynsä. Miten ei ole AV:n keskustelluin juttu?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/01/18/eihan-sulle-vaan-jaanyt-traumaa
Että siitä vaan alateitse synnyttämään, kun täällä on noin mahtavan osaavia ammattilaisiakin! Nainen ulostaa loppuelämänsä housuihinsa. Suunniteltu sektio puolestaan meni täydellisesti.
Kommentit (346)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektiossa on kuolemanriski suurempi kuin alatiesynnytyksessä jos kyseessä ei ole tietynlainen riskiraskaus.
suunnitellussa sektiossa on hyvin pienet riskit. Ylipäätään mitä se muille kuuluu jos haluan ottaa pienen riskin. Harrastan myös laitesukellusta. Siinäkin on pieni kuoleman riski, mutta olen itse sen harrastuksen valinnut.
Ne riskit ovat silti alatiesynnytystä suuremmat.
Ei Suomessa ole edes dataa tarjolla kummassa on isommat riskit, koska hätäsektiot lasketaan mukaan kaikkiin sektioriskeihin.
Olisi mielenkiintoista nähdä tilasto, että kummasta jää äidille positiivisempi synnytyskokemus: alatie vai suunniteltu sektio? Sekä selkeä vertaus jääneistä vaivoista ja ongelmista sekä henkisesti että fyysisesti.
Kaffepulla kirjoitti:
”Sellaista se on” kun naiselta tulee kuset ja paskat housuun. Mitäs pienistä. Kertoo aika paljon naisen terveyden ja kehon arvostuksesta.
Oliko tarkoitus saada oloni kurjemmaksi vai? Minä otin tietoisen riskin lapseni terveyden vuoksi,kuten monet muutkin naiset. Virtsankarkailu on todella yleistä synnytyksen jälkeen. Ei,se ei ole kivaa mutta kyllä sen kanssa pärjää. Minkäs sille enää voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektiossa on kuolemanriski suurempi kuin alatiesynnytyksessä jos kyseessä ei ole tietynlainen riskiraskaus.
Luepa juttu. Kyseiselle henkilölle oli todettu että korkeintaan nelikiloinen mahtuu syntymään. Painoarvio oli neljän kilon tuntumassa, ensimmäinen lääkäri varasi ajan käynnistykseen, mutta kun synnyttäjä tuli käynnistysajalle, toinen lääkäri arvioi painon 5 g (!!) keveämmäksi ja laittoi naisen kotiin kasvattamaan vauvaa vielä lisää. Ja sitten kummastellaan kun yliaikainen lapsi (joka ei edes painanut sitten sitä neljää kiloa!) ei mahdu tulemaan vaan joudutaan repimään ulos. Aika pöyristyttävää. Ja vaarallista. Paljon vaarallisempaa kuin suunniteltu sektio olisi tässäkin tapauksessa ollut.
Sitä ei etukäteen tiedä olisiko sektio turvallisempi, joten käytännössä alatiesynnytys on parempi arvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
suunnitellussa sektiossa on hyvin pienet riskit. Ylipäätään mitä se muille kuuluu jos haluan ottaa pienen riskin. Harrastan myös laitesukellusta. Siinäkin on pieni kuoleman riski, mutta olen itse sen harrastuksen valinnut.
No tässä tapauksessa kyllä maallikollekin on selvää, että alakautta synnyttäminen oli suurempi riski kuin suunniteltu sektio olisi ollut, koska oli todettu että yli nelikiloinen ei mahdu, ja painoarvio oli se lähes neljä kiloa. Laitettiin vielä menemään yliaikaiseksi, että kasvaisi lisää! Ja loppujen lopuksi lapsi ei edes painanut sitä neljää kiloa, ja silti repi äitinsä sisuskalut syntyessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti ottaen. Se riski on vaan jokaisella loppujen lopuksi henkilökohtainen ja riippuu omasta ruumiinrakenteesta, lapsen koosta ja vaikka mistä. Et näe henkilökohtaista riskiä tilastosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ne riskit ovat ERILAISET. Alatiesynnytyksessä on suuremmat riskit alapään vaurioutumiselle, ja se on minusta pahempi kuin vaikka leikkaushaavan tulehtuminen ja sepsis. En voisi elää onnellisena jos seksuaalisuuteni kärsisi. Ja ihan mieluusti pidän sen pidätyskyvyn myös.
Kumpi on pahempi kuolema vai revennyt alapää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa juttu. Kyseiselle henkilölle oli todettu että korkeintaan nelikiloinen mahtuu syntymään. Painoarvio oli neljän kilon tuntumassa, ensimmäinen lääkäri varasi ajan käynnistykseen, mutta kun synnyttäjä tuli käynnistysajalle, toinen lääkäri arvioi painon 5 g (!!) keveämmäksi ja laittoi naisen kotiin kasvattamaan vauvaa vielä lisää. Ja sitten kummastellaan kun yliaikainen lapsi (joka ei edes painanut sitten sitä neljää kiloa!) ei mahdu tulemaan vaan joudutaan repimään ulos. Aika pöyristyttävää. Ja vaarallista. Paljon vaarallisempaa kuin suunniteltu sektio olisi tässäkin tapauksessa ollut.
Sitä ei etukäteen tiedä olisiko sektio turvallisempi, joten käytännössä alatiesynnytys on parempi arvaus.
Kyllä siihen on hyviä keinoja arvioida mahtuuko lapsi tulemaan. Kaikki lääkärit ei tietenkään välitä tai osaa niitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
”Sellaista se on” kun naiselta tulee kuset ja paskat housuun. Mitäs pienistä. Kertoo aika paljon naisen terveyden ja kehon arvostuksesta.
Oliko tarkoitus saada oloni kurjemmaksi vai? Minä otin tietoisen riskin lapseni terveyden vuoksi,kuten monet muutkin naiset. Virtsankarkailu on todella yleistä synnytyksen jälkeen. Ei,se ei ole kivaa mutta kyllä sen kanssa pärjää. Minkäs sille enää voi.
Kaffepulla taisi kyllä yhtyä meihin asiaa pöyristeleviin, että onhan tuo aivan törkeää kohtelua.
Eikö tuo repeäminen oo ihan normi juttu?
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo repeäminen oo ihan normi juttu?
No ei ole normi juttu revetä niin, että sulkijalihas tuhoutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serkulleni kävi samoin.
Oli sovittu sektiosta, mutta viimemetreillä eri lääkäri totesi että kyllä vauva hyvin mahtuu syntymään.
Lopputulos oli se, että serkkuni repesi pahasti, vauva sai aivovaurion ja käsivamman joista kärsii loppuikänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ne riskit ovat ERILAISET. Alatiesynnytyksessä on suuremmat riskit alapään vaurioutumiselle, ja se on minusta pahempi kuin vaikka leikkaushaavan tulehtuminen ja sepsis. En voisi elää onnellisena jos seksuaalisuuteni kärsisi. Ja ihan mieluusti pidän sen pidätyskyvyn myös.
Todennäköisyys revetä pahasti alatiesynnytyksessä on äärettömän paljon suurempi kuin kuolla suunnitellussa sektiossa. Nämä riskit mitä haluaa ottaa pitäisi saada itse valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös alatiesynnytykseen voi kuolla. Suomessa todennäköisesti ei kuole siihen eikä suunniteltuun sektioon. Alapää sen sijaan erittäin todennäköisesti vaurioituu jollain tasolla alatiesynnytyksessä, ja kohtalaisen suurella todennäköisyydellä vaurioituu vähän pahemminkin, pienellä todennäköisyydellä hyvin pahasti. Sektiossa alapää ei vaurioidu.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/01/18/eihan-sulle-vaan-jaanyt-traumaa
Että siitä vaan alateitse synnyttämään, kun täällä on noin mahtavan osaavia ammattilaisiakin! Nainen ulostaa loppuelämänsä housuihinsa. Suunniteltu sektio puolestaan meni täydellisesti.
Kukaan ei pakota tekemään lapsia
jotkut haluaa asioita, aina ei mene kuten haluaisi. jos lasta haluava ei ymmärrä riskejä joita asiassa on niin täytyy itse olla tyhmä. haluan lapsen, haluan kauniin lapsen, lapsen haluaisin olevan erittäin älykäs, tulevaa olympiavoittajaakaan en laittaisi pahakseni, käy kyllä pelkkä maailmanennätys tuloksen tekijäkin, vaaleat hiukset, siniset silmät, ei perunanenää, hörökorvia, pattipolvia. tai tulevan lapseni pitää olla kaikin puolin terve, ei myöskään tulevia sairauksia. en halua revetä alapäästäni, en rumaa arpea mahaani, en kipua, raskausarpia, en roikkuvia tissejä imetyksen jälkeen. haluan että kampaukseni pysyy kunnossa eikä meikit saa levitä naamallani. haluan .... mutta mitään riskejä en hyväksy, nämä em pitää ainakin olla kuten haluan. ps reppu repesi ruma mutta rakastettu lapsi täyttää 9v huomenna.
Jos tekee lapsia niin pitää hyväksyä kaikki riskit, eikä uikuttaa jälkikäteen ettei tiennyt. Tietoa on ollut jo kymmeniä vuosia kaikkien vapaasti saatavilla. Sama kuin juoksisi tiiliseinään ja kertois ettei tiennyt että käy kipeetä.
Melkein kuolin ekaan synnytykseen. Silti lääkärin mielestä ois seuraavakin pitänyt puskea siitä arpikudoksisesta, huonosti parantuneesta reiästä ulos, koska "toinen synnytys on yleensä helpompi" ja "voi korjata ensimmäisestä tulleita vaurioita". 😂 Miten hitossa sen hajonneen paskan repiminen auki uudelleen tekisi siitä muka yhtään paremman? Uskomatonta miten vähän arvoa naisella edelleen tässä yhteiskunnassa on.
kaikki minulle heti. kirjoitti:
jotkut haluaa asioita, aina ei mene kuten haluaisi. jos lasta haluava ei ymmärrä riskejä joita asiassa on niin täytyy itse olla tyhmä. haluan lapsen, haluan kauniin lapsen, lapsen haluaisin olevan erittäin älykäs, tulevaa olympiavoittajaakaan en laittaisi pahakseni, käy kyllä pelkkä maailmanennätys tuloksen tekijäkin, vaaleat hiukset, siniset silmät, ei perunanenää, hörökorvia, pattipolvia. tai tulevan lapseni pitää olla kaikin puolin terve, ei myöskään tulevia sairauksia. en halua revetä alapäästäni, en rumaa arpea mahaani, en kipua, raskausarpia, en roikkuvia tissejä imetyksen jälkeen. haluan että kampaukseni pysyy kunnossa eikä meikit saa levitä naamallani. haluan .... mutta mitään riskejä en hyväksy, nämä em pitää ainakin olla kuten haluan. ps reppu repesi ruma mutta rakastettu lapsi täyttää 9v huomenna.
Ei hoitovirheitä tarvitse hyväksyä vain siksi että on nainen.
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee lapsia niin pitää hyväksyä kaikki riskit, eikä uikuttaa jälkikäteen ettei tiennyt. Tietoa on ollut jo kymmeniä vuosia kaikkien vapaasti saatavilla. Sama kuin juoksisi tiiliseinään ja kertois ettei tiennyt että käy kipeetä.
No tässä jutussahan lääkärit ja muut ammattilaiset eivät välittäneet riskeistä, vaikka luulisi heillä olevan tietoa.
Jutun naisella on ongelmia ison hädän pidätyskyvyn kanssa.
Ikävä sanoa tähän, mutta olen niin onnellisesti lapseton kuin olla voi. Tämmöiset jutut on yksi syy siihen. Tietysti mitä tahansa voi sattua, ja tuskin asiaa ajattelisin, jos lapsen haluaisin, mutta onhan tuo ihan kamalaa kyllä. Jäin miettimään, että eikö tätä artikkelin äitiä voida uudelleen korjausleikata? Lääketieteessä kun tehdään nykyään jos jonkinlaista hokkus pokkus -temppua.