32-vuotias sinkkunainen haluaa lapsia. Mitä tehdä?
Aika käy vähiin. Haluan lapsia, mutten tiedä miten se onnistuisi enää.
Pitkä parisuhde päättyi vasta, enkä usko löytyäväni uutta kumppania (joka myös haluaisi lapsia) kovin pian.
Mitkä ovat vaihtoehdot? Millaisista summista puhutaan, jos lähtisi kokeilemaan keinohedelmöitystä?
Olisi ehkä liian suuri riski jäädä odottelemaan sopivaa kumppania...
Alkaa olla hätä!
Kommentit (71)
Etit itsellesi miehen, joka haluaa lapsia ja kokee, että aika on käymässä vähiin. Joudut katselemaan lapsettomia yli 4-kymppisiä, jopa 45-vuotiaita. Heitä on pilvin pimein millä tahansa deittipalstalla.
Tuolla ulkona on siittiöitä tarjolla vaikka millä mitalla jokaiselle halukkaalle naiselle joka ikinen ilta/yö.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt aloittaisit vaikka laittamalla nettitreffipalvelimelle ilmoituksen, jossa kerrot avoimesti ja selkeästi, että haet kumppania, jonka kanssa jakaa haave saada lapsi(a).
Itse olen sinua Ap vanhempi sinkkumies ja haaveilen toisinaan myös saavani jälkikasvua. - Tai edes kumppanin jonka kanssa jakaa tämä haave ja yrittää mahd. saada lapsi(a). - Olen kuitenkin sen verran konservatiivi, että koen ja tunnen niin, että lapsi lähtökohtaisesti "ansaitsee" kaksi hänestä välittävää ja monin tavoin huoelhtivaa vanhempaa. Toisin sanoen en lähde yksin adoptoimaan tai muulla tavoin vain itsekseni lasta saati lapsia hankkimaan. Toki on olemassa riski,että jään kokonaan lapsettomaksi. Mutta sitten niin.
En pidä lapsien saamista itselle niin merkittävänä tavoitteena tai päämäränä, johon pitäisi kaikin voimin ja keinoin pyrkiä ja edetä. Ja ellei näin kävisi niin olisi jotenkin elämässä epäonnistunut tai jotenkin vähempi arvoisempi kuin he, jotka ovat onnistuneet lapsia saamaan.
Olen toki onnekas siinä, että omassa elämässäni on lapsia sisarusteni kautta ja olen myös parin lapsen kummi. - Ja voin iloita ja nauttia säännöllisen epäsäännöllisesti näiden lapsien olemassa olosta. Toisinaan olen kokenuut hämmennystä, kun olen saattanut kertoa jollekin puolitutulle, että miten minulla oli esimerkiksi mukava viikonloppu kun saatoin hemmotella kummilapisa. (- Myönnä liian usein teen tätä materian muodossa kuin antamalla aikaani)
Joskus on tuntunut sille. että osa ei saata ollenkaan pitää täysijärkisenä miestä, joka kertoo pitävänsä lapsien kanssa toimimisesta. - Ikäänkuin näkisivät aina asian, jotenkin perverssinä.
Hyvä ajatus tehdä profiili. Joskin tuntuu hölmöltä ilmaista heti ensikättelyssä, että haaveena on perustaa perhe. Tuntuisi pahalta, jos kaikki profiilini näkevät näkisivät myös haaveeni.
Ei lapsihaave ole minulle välttämätön ja ainoa päämäärä. Enkä totisesti ajattele, että olisin jotenkin huonompi, jos en saisi lapsia. Ura soljuu mukavasti eteenpäin ja minulla on paljon ns. omaakin elämää. Matkustelen ja nään maailmaa. Jatkaisin samaan tapaan, mikäli en saisi lapsia. Jos saisin jälkikasvua, jatkaisin samalla tavalla siltikin. Haluan, että lapseni (jos sellaista koskaan tulee olemaan) näkee maailmaa ja hänestä kasvaa avarakatseinen ihminen.
Silti surettaa, että aika alkaa käydä vähiin. En voi enää himmailla vuosikausia ajatellen, että "sitten joskus yritän perustaa perheen". Se joskus on nyt. Biologia tulee vastaan. Olet onnekas, kun sinulla on lapsia lähipiirissä. Minulla ei ole, eikä niitä välttämättä tulekaan.. siltä alkaa näyttää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itsekkin miehenä haluaisin lapsen. Järkilapsen joka olisi suunniteltu mutta en kyllä ehtisi enkä muutenkaan haluaisi lasta huoltaa muuten kuin rahallisesti tukea. Omat geenit on hyvät jotenkin pitäisi saada varmuutta synnyttäjän geeneistä. Parisuhdejutut ei itseä kiinnosta
Öh, mitä ihmettä? Miksi haluat pakottaa lapsen tähän maailmaan vaikka hän ei ilmeisesti kiinnostaisi sinua lainkaan? Oletko sitä mieltä, että geenisi nyt ovat vaan niin ylivoimaiset että ne vaan on pakko saada eteenpäin? Jos varta vasten saatetaan lapsi tänne, niin kyllä hän ansaitsee vanhempiensa huolenpidon ja läsnäolon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumppanuusvanhemmuus vaikka jonkun homon kanssa?
Tämä voisi olla. Mutta miten käytännössä toimii? Pitäisi vähän tuntea kyseistä kaveria, mutta alkaa olla aika vähissä tutustumisprosesseihinkin..
Ap
Miksi ihmeessä homon kanssa? Turvallisinta, helpointa, halvinta ja varmintahan on pistää lapsi alulle yhdynnällä, eikä homoudesta muutenkaan mitään hyötyä tässä yhtälössä olisi, lapsellekaan ei olisi hyväksi altistua homoisän elämälle.
Koska heteromiehet yleensä ehtivät lapsia tekemään, jos sitä haluavat. Moni päin vastoin on isä vastoin tahtoaan. Sen sijaan homoilla ei tuota "ongelmaa" ole.
Sitä paitsi havoilla on oma seksuaalisuus noin häilyvää, että altistumalla homoksi muuttuu. Ymmärrän silti, että tuo äsköinen kommentoija kuuluu tähän pölyttämällä homoksi kääntyvien vähemmistöön.
Vierailija kirjoitti:
Etit itsellesi miehen, joka haluaa lapsia ja kokee, että aika on käymässä vähiin. Joudut katselemaan lapsettomia yli 4-kymppisiä, jopa 45-vuotiaita. Heitä on pilvin pimein millä tahansa deittipalstalla.
Mitä muita deittipalstoja on, kuin Tinder ja Suomi24?
Vierailija kirjoitti:
Tuolla ulkona on siittiöitä tarjolla vaikka millä mitalla jokaiselle halukkaalle naiselle joka ikinen ilta/yö.
Varmasti niin(kin) Mutta uskon ja luulen, että varsin moni joka kertoo haaveielvansa saavansa jälkikasvua, niin haluaisi tämän lisäksi myös kumppanin, jonka kanssa jakaa tämä haave ja unelma. - En usko olevani ainoa konservatiivi tässä asiassa. - Toki miehenä yksin haaveileminen lapsesta ja ilman liittämättä haaveeseen myös kumppania. jonka kanssa jakaa tämä unelma on melkein tabu, jota ei ainakaan kannata ihan missä tahansa päästää suustaan; jollei halua ainakin osan kulmien hieman kohoavan ja saaden aikaan vaivautunutta hiljaisuuta.(..) -
Nainen, joka kertoo haaveilevansa yksn saavansa lapsen -tai jopa lapsia saanee edelleen, ainakin satunnaista myötäilyä ja hyväksyntää.
Vaikka toisaalta esimerkiksi tuskin missään olen kohdannut niin paljon halveksintaa ja hakkumista yksinhuoltajia kohtaan, kuin tällä palstalla, joten pyrkiminen nimenomaiesti yksinhuoltajaksi kuullostaa kyllä hurjalta ajatukselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti niin(kin) Mutta uskon ja luulen, että varsin moni joka kertoo haaveielvansa saavansa jälkikasvua, niin haluaisi tämän lisäksi myös kumppanin, jonka kanssa jakaa tämä haave ja unelma. - En usko olevani ainoa konservatiivi tässä asiassa. - Toki miehenä yksin haaveileminen lapsesta ja ilman liittämättä haaveeseen myös kumppania. jonka kanssa jakaa tämä unelma on melkein tabu, jota ei ainakaan kannata ihan missä tahansa päästää suustaan; jollei halua ainakin osan kulmien hieman kohoavan ja saaden aikaan vaivautunutta hiljaisuuta.(..) -
Nainen, joka kertoo haaveilevansa yksn saavansa lapsen -tai jopa lapsia saanee edelleen, ainakin satunnaista myötäilyä ja hyväksyntää.
Vaikka toisaalta esimerkiksi tuskin missään olen kohdannut niin paljon halveksintaa ja hakkumista yksinhuoltajia kohtaan, kuin tällä palstalla, joten pyrkiminen nimenomaiesti yksinhuoltajaksi kuullostaa kyllä hurjalta ajatukselta.
Hollywoodissa tämä "40v nainen lapselle isää etsimässä" on oma leffojen tyylilajinsa, ihan tältä istumalta muistan monta leffaa tästä mutten nimeltä. No Jennifer Aniston siinä missä mies vaihtaa muumimukin sperman omaansa. Vaihtamalla parempi? ...Ei varmaan olisi paljon rahaa tahkonnut viihdyttävä aihe, jos olisi vauvapalstan kaltainen tabu?
Meitä tahattomasti lapsettomaksi jääneitä miehiä riittää. Ikää täällä 40v, ei vain tärpännyt.
Onnea etsinnälle.
Ehdit hyvin vielä valmistautua perhe-elämään yksin tai miehen kanssa. Jos päätät ryhtyä äidiksi yksin niin ehdit myös perehtyä siihen millainen tukiverkko tukee parhaiten lapsesi kehitystä. Tässä ei nyt tarvitse kilpailla siitä kuinka osa heteropareistakin eroaa ja on huonoja vanhempia ja osa yh-äideistä onnistuu osaa pariskuntia paremmin. Joku hoitotestamentti kannattaisi yh:lla myös olla jos tarkoituksella haluat alkaa yksin äidiksi, vanhemmuutta on hyvä suunnitella etukäteen, haluat varmasti lapsen parasta.
Anteeksi vaan homot, tämä ei liity seksuaalisuuteenne tai ole teidän henkilökohtaista syrjintää. Lapsen etu ei ole syntyä lähtökohtaisesti kahteen perheeseen, myös lapsen kasvatusta koskevat päätökset on helpompi tehdä lähtökohtaisesti yhtenä perheenä tai lapsen ainoana huoltajana. Tiedän, etteivät homot voi saada biologisia lapsia omassa suhteessaan, adoptio on onneksi vaihtoehto. Se on myös lapselle parempi; syntyä tai tulla adoptoiduksi yhteen perheeseen. Suurin osa homoseksuaaleistakin sen tietää.
Vierailija kirjoitti:
Meitä tahattomasti lapsettomaksi jääneitä miehiä riittää. Ikää täällä 40v, ei vain tärpännyt.
Onnea etsinnälle.
Mitä höpsit? Miehenä voit perustaa perhettä vielä vaikka 70-vuotiaana.
Ap
Olin sun ikäinen ja en edes halunnut lapsia. Kuitenkin tapasin yhden miehen netissä, muutin maalle, ja nyt 35 vuotiaana on jo kaksi lasta. Yhteinen asuntokin hommattiin vasta.
Nuoruus kului kul-likarusellissa ja nyt kaduttaa. Anteeksi mutta naurattaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin sun ikäinen ja en edes halunnut lapsia. Kuitenkin tapasin yhden miehen netissä, muutin maalle, ja nyt 35 vuotiaana on jo kaksi lasta. Yhteinen asuntokin hommattiin vasta.
Aikamoinen tuuliviiri.
Lihava? Sekin voi heikentää raskaaksituloa, tosin ei ehkä noin nuorella.
Vierailija kirjoitti:
Et kai sä nyt lasta tee jos ei ole hyvää ja kestävää suhdetta?
Aika moni hyvä ja kestävä suhde päättyy, etenkin vauva-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Nuoruus kului kul-likarusellissa ja nyt kaduttaa. Anteeksi mutta naurattaa.
Missä ap sanoi katuvansa mitään? Lisäksi kertoi eronneensa vasta pitkästä suhteesta eli eiköhän se nuoruus tuhlaantunu väärään mieheen.
No naamalle ei voi tehdä paljonkaan, mutta painolle voi. Tässä vielä vähän tilastotietoa sukupuolijakaumista kunnittain: http://naytadata.com/2017/08/10/sukupuolijakauma-ja-vinouma-suomessa/
Esimerkiksi Hyrynsalmella on lähes 200 nuorta miestä sataa naista kohti. Siellä voipi käydä flaksi rumemmallakin naisella.