Oletteko muut huomanneet, että pihit ihmiset ovat usein itse aika varakkaita?
Tulipa tuosta lokkeilu-ketjusta mieleen. Tuntuu että köyhät antavat vähästään, ja jotkut rikkaat eivät millään tarjoa mitään muille, mutta lokkeilevat kyllä muiden kustannuksella. Eivätkö nämä itse huomaa hyväksikäyttävänsä muita? Vai eivätkö vain välitä?
Tiedän parikin aika varakasta nuorehkoa ns perijää, jotka ovat äärettömän pihejä. Toinen haluaa että kaikki ilonpito tapahtuu lähes ilmaiseksi, ja hän yrittää usein mennä erinäisiin paikkoihin pummilla, mikä on mielestäni aika noloa. Ei koskaan tarjoa muille mitään mutta muiden tarjoamiset ja kestitykset kyllä kelpaavat. Kerran saimme porttikiellon erääseen paikkaan, kun nämä kaksi sankaria yrittivät päästä ilmaiseksi sisään kiertoreittiä.
Mietin vain että mistä tällaisia idiootteja sikiää, huoh.. tuonkin käytöksen jotenkin vielä ymmärtäisi, jos nämä ihmiset olisivat täysin varattomia, mutta kun tilanne on täysin päinvastainen!
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minä taas tunnen köyhempiä, jotka on valmiita varastamaan kaiken mikä irti lähtee jos kukaan on erehtynyt jättämään jotain valvomatta. Auto rikki tienvarressa? Ilmaisia varaosia! Pyykit kuivumassa? Uusi paita! Kukka terassilla? Jee kävisi mun parvekkeelle!
Mutta toisin kuin henkisesti köyhät, en ole yleistämässä muutamaa ihmistä kaikkiin ihan vain tulotasoon perustuen...
Kannattaa lukea aloitus huolella, ennen kuin loukkaantuu turhaan.
Ap
Niin, tunnet kaksi tällaista ja sillä perusteella teet aloituksen kuinka rikkaat on usein lokkeja. Ei, en ole loukkaantunut, mielestäni vain olet tyhmä kun teet moisen päätelmän KAHDEN ihmisen perusteella.
Aloittaja esittää itse tuntevansa pari pihiä rikasta ja kysyy, onko muilla samoja kokemuksia. On siis havainto ja etsitään lisää haivantoja joko puolesta tai vastaan. Lopputuloksena olisi sitten jonkinlainen pienen aineiston perusteella tehty johtopäätös. Saa nähdä miten käy.
Itse tunnen sekä pihejä että anteliaita varakkaita ihmisiä. Arvelen, että piheys ei jakaudu varakkuuden mukaan, vaan pihejä löytyy kaikista tuloluokista yhtä lailla.
Mutta se täytyy sanoa, että pihi varakas henkilö on jotenkin vastenmielinen persoona.
Niin samaa mieltä. On mielestäni jotenkin hyväksyttävämpää, että köyhä on pihi, kuin se että rikas pihistelee. Ja siis nimenomaan muiden kustannuksella.
Minunkin lapseni ovat varmaan ikäisekseen keskimääräistä varakkaampia, mutta heillä ei ole juurikaan rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minä taas tunnen köyhempiä, jotka on valmiita varastamaan kaiken mikä irti lähtee jos kukaan on erehtynyt jättämään jotain valvomatta. Auto rikki tienvarressa? Ilmaisia varaosia! Pyykit kuivumassa? Uusi paita! Kukka terassilla? Jee kävisi mun parvekkeelle!
Mutta toisin kuin henkisesti köyhät, en ole yleistämässä muutamaa ihmistä kaikkiin ihan vain tulotasoon perustuen...
Ap
Niin, tunnet kaksi tällaista ja sillä perusteella teet aloituksen kuinka rikkaat on usein lokkeja. Ei, en ole loukkaantunut, mielestäni vain olet tyhmä kun teet moisen päätelmän KAHDEN ihmisen perusteella.
Aloittaja esittää itse tuntevansa pari pihiä rikasta ja kysyy, onko muilla samoja kokemuksia. On siis havainto ja etsitään lisää haivantoja joko puolesta tai vastaan. Lopputuloksena olisi sitten jonkinlainen pienen aineiston perusteella tehty johtopäätös. Saa nähdä miten käy.
Itse tunnen sekä pihejä että anteliaita varakkaita ihmisiä. Arvelen, että piheys ei jakaudu varakkuuden mukaan, vaan pihejä löytyy kaikista tuloluokista yhtä lailla.
Mutta se täytyy sanoa, että pihi varakas henkilö on jotenkin vastenmielinen persoona.
Niin samaa mieltä. On mielestäni jotenkin hyväksyttävämpää, että köyhä on pihi, kuin se että rikas pihistelee. Ja siis nimenomaan muiden kustannuksella.
Muiden kustannuksella pihistely = ei tarjoa muille koko ajan, vaikka muut vetoavat siihen, että sinullahan sitä rahaa on.
Minusta on jokaisen oma asia, jos haluaa tuhlata rahojaan, mutta vastenmielisintä minusta on köyhä lokkeilija, jonka mielestä muiden on maksettava hänen kulunsa.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin lapseni ovat varmaan ikäisekseen keskimääräistä varakkaampia, mutta heillä ei ole juurikaan rahaa.
Samaa pohdin. Esikoinen aloitti elokuussa työt ja mietti, että mitä tekee väärin, kun joka kuukausi tilille jää säännöllisten kulujen maksamisen jälkeen 2800 e ja ennen seuraavaa tilipäivää se on jo sijoitettu. Kavereilla ei ole koskaan tilipäivän jälkeen varaa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Muiden kustannuksella pihistely = ei tarjoa muille koko ajan, vaikka muut vetoavat siihen, että sinullahan sitä rahaa on.
Minusta on jokaisen oma asia, jos haluaa tuhlata rahojaan, mutta vastenmielisintä minusta on köyhä lokkeilija, jonka mielestä muiden on maksettava hänen kulunsa.
Ei kukaan ole tuollaista vaatinut. Pointti on siinä, että joku ihan varakas tulee vaikka toisen mökille koko viikoksi tuomatta mitään tuliaisiksi tai osallistumatta kustannuksiin. Ja sitten kun on viikon elänyt muiden kustannuksella, hän kaasuttelee bemarillaan juppitaloonsa naureskellen partaansa. Yök! Tajuaisivat edes hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo kauan sitten. Työpaikan keräyksissä pienimmän summan antoivat varakkaimmat. Aina.
t. köyhä ja muita huomioiva
Mistä tiesit ketkä olivat varakkaimpia? Tiesitkö paljon kelläkin oli rahaa, vai ulkoisten asioiden perusteella? Jokuhan voi tuhlata melkein kaikki rahansa rikkaalta näyttämiseen, jolloin köyhemmän näköisellä saattaakin olla enemmän ylimääräistä jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Rikollisia ja perhesurmaajia löytyy jokaisesta yhteiskuntaluokasta. Rikkaat tekevät isompia talousrikoksia, koska heillä on siihen varaa ja mahdollisuudet.
Olet sinänsä oikeassa. Tuntemani rikkaat (miljonäärit) käyttävät kyllä rahaa itseensä ja niihin asioihin jotka palvelevat itseään, muttei muihin. Mulle on miljonääri velkaa. Enkä tule niitä rahoja näkemään. Toinen perinyt bisneksen ja on rahoissasn, mutta on niin saita ettei toista ole. Ei maksa palkkoja ja asiakkaille tunkee halvinta kalliilla.
Itse opiskelijana en säästellyt. Ostin hyvät lahjat vaikka meni viimeiset roposet.
Nyt kun olen varjoissani ja joka kuukausi pyörähtää kymmenenkin tonnia huomaan säästäväni pienissä asioissa. En osta luksusta, koska kaikki rahat menevät johonkin. Joko on kalliin auton korjaus tai sitten muu sotku. Isot tulot suuret menot. Jokainen elää kuitenkin sen tason mukaan jonka tienaa. On varmaan myös sekin että nyt on perheen rahat ei pelkästään mun ja on perhe ajateltavana .
No ollaan huomattu Camoon jumankauta "Uuno Turha Puro naurua". Jos pihille ihmiselle kasvaisi sarvi päähän hän tahdonvoimalla kasvattaisi viereen toisen "Jean Pierre Kusela naurua"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo kauan sitten. Työpaikan keräyksissä pienimmän summan antoivat varakkaimmat. Aina.
Näinhän se valitettavasti menee.
Tuntuu myös väärältä, että rikkain prosentti omistaa 80 % maapallon varallisuudesta.
Paitsi kun huomaat kuuluvasi itse siihen prosenttiin? Me suomalaisethan pitkälti kuulumme. Sinne pääsee yllättävän vähällä.
Ei kai sitä varakkaaksi tuu jos ei ole pihi. Jotkut vaan ei osaa käsitellä rahaa
Vierailija kirjoitti:
Tulipa tuosta lokkeilu-ketjusta mieleen. Tuntuu että köyhät antavat vähästään, ja jotkut rikkaat eivät millään tarjoa mitään muille, mutta lokkeilevat kyllä muiden kustannuksella. Eivätkö nämä itse huomaa hyväksikäyttävänsä muita? Vai eivätkö vain välitä?
Tiedän parikin aika varakasta nuorehkoa ns perijää, jotka ovat äärettömän pihejä. Toinen haluaa että kaikki ilonpito tapahtuu lähes ilmaiseksi, ja hän yrittää usein mennä erinäisiin paikkoihin pummilla, mikä on mielestäni aika noloa. Ei koskaan tarjoa muille mitään mutta muiden tarjoamiset ja kestitykset kyllä kelpaavat. Kerran saimme porttikiellon erääseen paikkaan, kun nämä kaksi sankaria yrittivät päästä ilmaiseksi sisään kiertoreittiä.
Mietin vain että mistä tällaisia idiootteja sikiää, huoh.. tuonkin käytöksen jotenkin vielä ymmärtäisi, jos nämä ihmiset olisivat täysin varattomia, mutta kun tilanne on täysin päinvastainen!
Luonne kysymyshän tämä on. Itsekkäitä tyyppejä on varattomissakin
Miljoona rikkaat eivät ole rikastuneet tuhlaamalla rahaa vaan säästämällä ja sijoittamalla.
Nuorehkot ns perijät saattavat kyllä olla (vielä) aidosti aika varattomia, jos siis vanhemmat ovat elossa. Se perintö kun tulee useimmille vasta kuusikymppisenä.
Ristiriita on suurimmillaan siinä kohtaa, kun ollaan hiukan vielä lapsuudenkodin piirissä, ja varakkaiden vanhempien sponssaamana voi olla kalliita vaatteita tai kiva asunto tai hieno auto sen ikäisen mittapuulla. Mutta tuloja ei ole, eikä mielin määrin taskurahaa. Jos henkilö on vähän vielä lapsellinen, hän saattaa pitää lapsuudenkotinsa varakkuutta omana ominaisuutenaan, jolloin puheetkin voivat olla aika suuria tuloihin nähden. Siltikin tyhjästä on paha nyhjäistä.
Sitten valmistumisen jälkeen työelämään siirryttyä alkaa elintaso osua paremmin yhteen omien tulojen kanssa, eikä asia niin kiinnitä kenenkään huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloisuus korreloi älykkyyden kanssa, ja moiset keräykset ovat useimmiten ihan typeriä. Ehkä ne fiksummat vaan pitävät keräyksia tyhminä eivätkä siksi osallistu... Esim itse en ikinä osallistu mihinkään vauvalahjoihin, koska en halua kannattaa kenenkään lisääntymistä.
Äitini teki uran yksityisenä hammaslääkärinä. Muistan hänen sanoneen silloin 80-90-luvulla, että ne, jotka valittavat et hammasharjat maksaa liikaa, olivat niitä varakkaimpia. Köyhimmät eivät valittaneet, vaan maksoivat laskut kiltimmin.