Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

suolistosairaus vaikeuttaa koulunkäyntiä

Vierailija
22.10.2018 |

Olen lukion ekalla ja minulla on ibs, joka vaikeuttaa elämääni paljon tiukasta ruokavaliosta ja muusta hoidosta huolimatta.
Oireet vaihtelevat, mutta aina se on sellaista, että jos vessaan menee, sieltä ei hetkeen pääse lähtemään. Kivut ovat kovia myös. Uloste on usein papanamaista ja samalla on myös ohivuotoripulia. Jos hätä yllättää, on vessaan päästävä välittömästi. Minulla on myös kivuliaita ulostamisvaikeuksia. Koulussa on hankala olla koko päivää syömättä, koska joinakin päivinä täytyy elää pelkällä vedellä aamukuudesta viiteen asti iltapäivällä. Mikään ei pysy sisällä ja syömättömyys on ainoa tapa pitää oireet jollain tavalla kurissa, lyhyempinä päivinä tietysti onnistuu ihan hyvin. Lomakin meni vähän pilalle tämän takia. Kävin elokuvissa, mutta jouduin ravaamaan vessassa niin monta kertaa elokuvan aikana, että jäi paljon näkemättä.
Koulun puolelta tähän on onneksi puututtu ja kuraattori on ollut yhteydessä terveydenhoitajaan. Ollaan käyty monta kertaa lääkärissä tämän takia, mutta ikinä ei ole tutkittu kunnolla tai otettu vakavasti. Toivottavasti saan apua pian.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia. Kuulostaa ihan mun lukioajoilta. Nyt oon yliopistossa eikä oo paljon muuttunut kuin, että voin suorittaa paljon kursseja itsenäisesti niin saa juosta siellä omassa vessassa ja syödä. Käyn itsenäisesti kaiken mitä pystyn ja pystyn keskittymään opiskeluun, kun ei jännitä koko ajan vatsaa.

Vierailija
2/17 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin itsekin yhteishaussa jopa amikseen hakeutumista, koska siellä on enemmän etäopiskelua. Kaikessa pitää ottaa aina huomioon miten vatsa mahdollisesti reagoi. Toivottavasti joskus löytyy sopiva hoitokeino kaikille vaivasta kärsiville. :(

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt lääkärissä?

Vierailija
4/17 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kouluruuat on kamalia. Jouduin työn puolesta syömään niitä puolisen vuotta. Vaikka oli laktoositon ja gluteeniton ruoka, niin silti oli joka päivä vatsa sekaisin. Itse olen huomannut ettei myös mikään kaupan valmisruoka sovi. Tsemppiä. Toivottavasti löytyy joku ratkaisu ja jaksat opiskella. Itsellä oloa helpotti piparminttutee, raaka inkivääri (ennen ruokaa) ja boulardii. Näitä kannattaa kokeilla

Vierailija
5/17 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, mutta ei tätä ole sen kummemmin tutkittu. Verikokeita on otettu, mutta mitään muuta ei ole tehty. Ravintoterapeutilla toki kävin myös.

Ap

Vierailija
6/17 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukion ekalla ja minulla on ibs, joka vaikeuttaa elämääni paljon tiukasta ruokavaliosta ja muusta hoidosta huolimatta.

Oireet vaihtelevat, mutta aina se on sellaista, että jos vessaan menee, sieltä ei hetkeen pääse lähtemään. Kivut ovat kovia myös. Uloste on usein papanamaista ja samalla on myös ohivuotoripulia. Jos hätä yllättää, on vessaan päästävä välittömästi. Minulla on myös kivuliaita ulostamisvaikeuksia. Koulussa on hankala olla koko päivää syömättä, koska joinakin päivinä täytyy elää pelkällä vedellä aamukuudesta viiteen asti iltapäivällä. Mikään ei pysy sisällä ja syömättömyys on ainoa tapa pitää oireet jollain tavalla kurissa, lyhyempinä päivinä tietysti onnistuu ihan hyvin. Lomakin meni vähän pilalle tämän takia. Kävin elokuvissa, mutta jouduin ravaamaan vessassa niin monta kertaa elokuvan aikana, että jäi paljon näkemättä.

Koulun puolelta tähän on onneksi puututtu ja kuraattori on ollut yhteydessä terveydenhoitajaan. Ollaan käyty monta kertaa lääkärissä tämän takia, mutta ikinä ei ole tutkittu kunnolla tai otettu vakavasti. Toivottavasti saan apua pian.

Älä vaan sano että terveyskeskuslääkäri on tutkinut. Nyt varaat heti ajan erikoislääkärille (sisätauti)

Vierailija
7/17 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrohan vähän, mitä sinä syöt. Kai sinulla on jo vahva maitohappobakteeri käytössä? Mikään Gefilus purutabletti ei ole sellainen.

Vierailija
8/17 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa koittaa maidoton-gluteeniton-sokeriton ruokavalio, vältä säilyntä-ja lisäaineita, kannataa unohtaa kokonaan kouluruoka, joka on yleensä melko huonolaatuista.

Vierailija
9/17 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen, mutta ei tätä ole sen kummemmin tutkittu. Verikokeita on otettu, mutta mitään muuta ei ole tehty. Ravintoterapeutilla toki kävin myös.

Ap

Mene yksityiselle sisätautilääkärille, itse teen samaa.

Vierailija
10/17 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota nyt ihan ensiapuna käyttöön Biolatten Havitall. On kyllä hintansa väärti purnukka. Myös piihappogeeli voisi auttaa.

Tsemppiä! Et ole yksin, minäkin jouduin pitämään välivuoden opinnoista suoliston vuoksi. 

Vierailija
11/17 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärtyneeseen paksusuoleen ei ole olemassa lääkettä.

Itselläni stressi pahentaa tilannetta oitis, ja olen lähes invalidi! Siis stressin välttäminen ainakin itselleni elintärkeää.

Ruokavalio josta olen poistanut vehnäjauhon, sokerin, monet vihannekset, lihan. en syö pastaa, perunaa, riisiä. Joutuuhan tässä aika lailla rajoittamaan, mutta niitä tuskiakaan en jaksa kärsiä!

Olisiko apua todellakin etäopiskelusta ja omaan tahtiin etenemisestä? Rauhallinen elmäntyyli ja turha kiire pois joka kylläkin on ihan muotiasia nykyisin! Aina pitää olla kiire ja harmot kireällä.  Se ei sovi meille tätä sairastaville. 

Voi viedä aikaa köytää itselle parhaiten sopiva ruokavalio, mutta muuta apua ei oikein ole, ja siis strssi pois!

Vierailija
12/17 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nimenomaan terveyskeskuslääkäri on todennut. En syö kouluruokaa. Välttelen sokeria, palkokasveja, mausteita, kaikkea muuta leipää paitsi kauraa, maitotuotteita ja useimpia kasviksia. Kaura sopii vatsalleni ihan hyvin. Välttelen myös kaikkia makeutusaineita. Syön maitohappobakteereita. Odotan ennen yksityiselle menoa mitä terveydenhoitaja sanoo.

Ap

Vierailija
13/17 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti minulla ei ole mahdollisuuksia etäopiskeluun.

Ap

Vierailija
14/17 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin joitakin amk tutkintokja voi suorittaa kokonan etänä

Vierailija
15/17 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmista, että maitohappobakteerisi ovat ihmisperäisiä, ei maitoperäisiä. 

Kaurakin voi ärsyttää. Maito ylläpitää tulehdusta.

Ruokavaliolla, elämänhallinnalla ja lisäravinteilla moni saa paljon aikaan. Valitettavasti elät nyt elämäsi stressaavimpia vuosia ja oireilusi lisää oireita.  Ja niin naurettavalta kuin kuulostaakin, kokeile kuunnella tällaisia 

Vierailija
16/17 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vaiva, suoritin amistutkinnon osin etänä tämän vuoksi. Olen töissä asiakaspalvelussa ja toisinaan tukalia tilanteita

Vierailija
17/17 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että haet nyt apua, mutta turhan usein asenne on, että jos tk-lääkäri ei oikein tiedä tai vähättelee, niin sitten asialle ei voi mitään. Siinä vaiheessa ei "toivota asiaan apua" vaan haetaan aktiivisesti apua niin kauan kunnes sopiva apu löytyy, esim. yksityislääkäriltä. Kenen tahansa suolisto voi huonosti, jos ei pysty syömään. Ihmettelen, mitä vanhempasi asiasta tuumaavat, jos olet alaikäinen. Terveydestä pitää kantaa vastuu ihan käytännössä, eikä vain toivoa parasta. Omalla lapsellani on ibs, enkä todellakaan odota, että joku kaataa avun lapseni niskaan vaan minä haen sen. Eihän se aina helppoa ole, mutta pitää tosissaan yrittää. Tsemppiä sinulle ja puhu vanhemmillesi.