Siteitä käyttävät naiset - miten pystytte?
Käytin siteitä ensimmäisten menkkojeni ajan, seuraavilla siirryin tamponeihin. Olen sen jälkeen käyttänyt vain satunnaisesti siteitä, kun tamponit loppuvat yllättäen. En vain voi sietää siteitä! Ne haisevat kammottavalle ja tuntuvat inhottavalta alapäätä vasten. Pelkään koko ajan ohivuotoja, varsinkin istuessani. Siteitä käyttäessä tuntuu, että vessassa pitää rampata koko ajan. En käytä nukkuessakaan siteitä, vaikka minulla tulee yöllä vähemmän vuotoa kuin päivisin. Miten selviätte?
Kommentit (67)
https://www.is.fi/terveys/art-2000000837868.html
Nainen vaipui koomaan, koska käytti tamponia.
Jaa a, mitenköhän ennen pärjättiin kun ei ollut lähikaupasassa mitään OBta tai libresseä tarjolla?
Ne kestää jotka eivät ole pullamössökansaa ja loput kestää kyllä jos on pakko. Älä ap jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Löysäpimppaisille tamponit ja kuukupit ovat oiva keksintö. Tiukkaan niitä on turha ängetä joten siteillä mennään :)
Tämä on varmaan miehen kirjoittama, kun on perus biologia ja naisen anatomia noin hukassa? Naisen emättimen ominaisuuksiin kuuluu kyky venyä. Eri juttu jos on neitsyt ja huomattavan kireä immenkalvo, mutta seksielämän aloittaneilla terveillä naisilla mahtuminen ei kyllä ole ongelma.
Te, jotka kritisoitte, että side haisee, niin eikö sitten ällötä ajatus, että teillä on se sama haiseva möykky sisällänne (hieman eri muodossa tosin)? Haju vaan ei pääse ulkoilmoille, koska se pysyy kehonne sisällä.
En käytä itse tamponia, koska koen sen itse asiassa olevan epähygieenisempi vaihtoehto. Verinen pötkylä, jossa bakteerit lisääntyvät ja aiheuttavat sen pahan hajun, muhii lämpöisessä kehon sisällä. Mieluummin otan siteen, jolloin veri valuu pois sille suunniteltua reittiä ja ainakin se bakteerien kasvatusalusta ovat kehoni ulkopuolella.
Vaihdan sidettä usein ja joka kerta alapesu siteen vaihdon yhteydessä, jolloin koen kyllä oloni riittävän puhtaaksi. En muista, koska viimeksi olisi ollut tilanne, että side ei pysy muodossaan eikä ohivuotojakaan ole sattunut ikuisuuksiin, kun on oikeanmallinen side.
Helposti. En pidä ajatuksesta että pimpsassa olisi koko päivän joku vierasesine.
Niukka vuoto, tamppoonilla en tee mitään, usein pärjään pelkällä pikkuhousunsuojalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysäpimppaisille tamponit ja kuukupit ovat oiva keksintö. Tiukkaan niitä on turha ängetä joten siteillä mennään :)
Tämä on varmaan miehen kirjoittama, kun on perus biologia ja naisen anatomia noin hukassa? Naisen emättimen ominaisuuksiin kuuluu kyky venyä. Eri juttu jos on neitsyt ja huomattavan kireä immenkalvo, mutta seksielämän aloittaneilla terveillä naisilla mahtuminen ei kyllä ole ongelma.
Ja neitsyillä voi kyllä olla menkat kun kaikki eivät ole jo teininä jakorasioita :) Lisäksi kaikki vaginismus ym. vaivoista kärsivät jolloin se emättimen suu ei vaan veny. Kaikki eivät sitä munakasta käytä, ihan vaikka eivät pidä miehistä niin paikat ei pääse venymään :D.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka kritisoitte, että side haisee, niin eikö sitten ällötä ajatus, että teillä on se sama haiseva möykky sisällänne (hieman eri muodossa tosin)? Haju vaan ei pääse ulkoilmoille, koska se pysyy kehonne sisällä.
En käytä itse tamponia, koska koen sen itse asiassa olevan epähygieenisempi vaihtoehto. Verinen pötkylä, jossa bakteerit lisääntyvät ja aiheuttavat sen pahan hajun, muhii lämpöisessä kehon sisällä. Mieluummin otan siteen, jolloin veri valuu pois sille suunniteltua reittiä ja ainakin se bakteerien kasvatusalusta ovat kehoni ulkopuolella.
Vaihdan sidettä usein ja joka kerta alapesu siteen vaihdon yhteydessä, jolloin koen kyllä oloni riittävän puhtaaksi. En muista, koska viimeksi olisi ollut tilanne, että side ei pysy muodossaan eikä ohivuotojakaan ole sattunut ikuisuuksiin, kun on oikeanmallinen side.
Ei niitä tietenkään ällötä, muutoinhan he eivät voisi kuvitella olevansa parempia kuin muut naiset!
Minä vaihdoin siteistä tamponeihin ja minusta näin on mukavampi, mutten silti jaksa kauhistella, jos joku muu käyttää siteitä, hänen alapäänsä se on, ei minun. Oletko edes ajatellut, että välttämättä kaikki eivät pysty käyttämään muita suojia?
Ei kaikille sovi mikään tamponimerkki, ei voi käyttää kuukuppia vaikka rakenteellisuuden takia jne.
Mitä se sinun alapäätäsi kutittaa, jos joku muu käyttää siteitä? Minäkin käytin siteitä vuosia, kun äitini ei suostunut hankkimaan tamponeita minulle, kun en kuitenkaan osaisi niitä käyttää. Aikuisena sitten uskaltauduin kokeilemaan ja siteitä käytän enää öisin, kun isoinkaan tamponi ei pidä kaikkea verta joka tulee yöllä.
Minulle kävi niin, että toisen lapsen synnyttyä kuukautiset muuttuivat sellaisiksi, että ensimmäisenä päivänä tulee aivan hirveän, lähes koko päivän kestävän supistuksen kanssa niin runsas vuoto, että käytän niitä kaikkein imukykyisempiä tamponeja.
Siinäpä se vuoto sitten melkein on, loput 4-5 päivää käytän siivekkeellisiä siteitä tai jopa ihan vessapaperin palaa koska muutaman pisaran takia tosiaan ei tunnu hyvältä käyttää tamponia. Se imisi vain vaginan oman kosteuden ja pitäisi sitten koittaa kiskoa vähän auennutta rutikuivaa tamponia pois, se sattuu eikä ole varmasti sidettä hygienisempi vaihtoehto. Kuukuppia harkitsen nyt kunhan olen palautunut tästä kolmannesta raskaudesta.
Eikö ole vain hyvä, että erilaiseen vuotoon ja eri naisille on eri vaihtoehtoja? Ettei tarvitse käyttää mitään lakanoista värkättyjä rättejä enää? Varsinkin niukkaan vuotoon tamponi on huono vaihtoehto, jollekin sitten ehkä parempi jos tulee herkästi ohivuotoja jne. jne.
Joku sanoi, että kaikki siteiden käyttäjät haisevat? Se nyt varmaan riippuu vuodon määrästä sekä siitä kuin tuoretta verta vuodat. Jos vuoto on vanhaa ja tummaa niin haiseehan se, mutta silloinkaan et haise jos vaihdat siteen riittävän usein. (Tottakai joku keksii pihistää siteissä ja käyttää samaa vuorokauden, ei nyt kuitenkaan tarkoita, etteikö kukaan sitten tajuaisi huolehtia hygieniasta.) Omalle miehelleni on aina tullut täytenä yllätysenä, että "ai onko sulla menkat" vaikka siteitä käytin aina tuon toisen syntymään asti. Ei ole siis ikinä haistanut mitään vaikka maataan vieri vieressä vähissä vaatteissa.
Ohivuodot vähenee, kun siteitä on kaksi rinnakkain (osin päällekkäin) ja toinen mokoma perään.
Olen synnyttänyt nainen ja en vieläkään pysty käyttämään tamponia. Käytän tyytyväisenä siteitä.
Ei tulisi mielenikään käyttää myöskään kierukkaa, kun jo tamponi vaginassa on epämiellyttävä. Penis on eriasia. Tamponi on kuiva, luonnoton ja lisää sisälle työnnettävänä tulppana tulehdusriskiä, kun vuoto ei pääse poistumaan. Arvostan lisääntymiskykyni ja mukavuuteni korkealle, joten en ota riskejä.
Tamponi on vaarallinen, tulehdusriskin takia. Itse en ole koskaan edes saanut sitä sisään, sattuu kamlasti kun on kuiva. Kerran kun sain meinasin pyörtyä vatsakivusta.
Rätti on aivan ylivoimainen, kun sitä käyttää napakoiden pikkuhousujen kanssa niin se pysyy.
Pimppiin kuuluu olla vain muna. En taju mikä pakkomielle teille akoille on tunkea sinne kaikkea mahdollista ja epäluonnollista.
Saan tamponeista lähes heti jonkun tulehduksen. Eli siltä osin valinta on jo ihan selkeä.
En tosin käytä siteitäkään. Vaan useaa päällekkäistä, osin lomittaista pikkuhousunsuojaa. Ei tunnu yhtään vaipalta, ja vessassa käydessä kun vaihtaa aina sen keskimmäisen, niin ei siellä ehdi mikään edes 'muhimaan'.
Itse käytän sidettä kotona, tamponia jos pitää lähteä jonnekin/olla töissä.
Side on itselle helppo kun on melko niukat menkat. Kotona ei hajukaan niin haittaa (vaihdan toki melko usein silti). Tamponi on siistimpi ja jos on vaikka vaate jonka kanssa täyty olla stringit, esim kireät farkut, niin tamponi käy parhaiten. Pelkään aina että siteen joko kuulee kun kävelen tai että se näkyy vaatteesta läpi.
(Traumat tuli, kun koulussa oli opettaja jonka siteen rapinan kuuli, menkat haistoi ja tällä oli vielä ohuet strech-housut aina, niin, että siteen rajat näkyi housuista x.x
Sekä side että tampooni on käytössä täällä runsaiden, lähes viikon kestävien vuotojen takia. Tosin menkkojen loppupuolella vuoto niukkenee, jolloin pelkkä side riittää. En ymmärrä kuukautissuojilla pätemistä (en kyllä pidä ihmisissä yleensäkään pätemisen tarpeesta).
Heippa en oiken tiedä voiko sidettä ja farkkuja käyttää samaan aikaan ?? Vai voiko tulla hiivatulehdus??
Vierailija kirjoitti:
Olen synnyttänyt nainen ja en vieläkään pysty käyttämään tamponia. Käytän tyytyväisenä siteitä.
Ei tulisi mielenikään käyttää myöskään kierukkaa, kun jo tamponi vaginassa on epämiellyttävä. Penis on eriasia. Tamponi on kuiva, luonnoton ja lisää sisälle työnnettävänä tulppana tulehdusriskiä, kun vuoto ei pääse poistumaan. Arvostan lisääntymiskykyni ja mukavuuteni korkealle, joten en ota riskejä.
Siinä tuli kyllä kierukan käytöstä melkoista mutua. :D Kierukka asennetaan kohtuun, ei sitä vaginassa pidetä. Mulla on ollut 2 vuotta kierukka ja olen monta kertaa harmitellut, että miksen jo aiemmin ottanut kierukkaa. Todella huoletonta ehkäisyä, eikä myöskään tunnu miltään.
Minulla tulee kylmät väreet ja pakokauhua kun mietin että miten naiset tykkävät pitää vatsassa tamponia, siihen liittyy myös riski saada järkky tulehdus. Minulla 29v nainen on täysin mysteeri että miten edes saatte sen sisälle?? Itse olen tasan kerran onnistunut siihen ja alavatsa tuli niin kipeäksi, alapää kirveli.
Taidan olla marssista mutta mikään ei voita siteiden käytännöllisyys, mielestäni ovat hygieenisia, raikkaat, mukavia, hetkessä saa vaihdettua. Minulla on vain tajuttoman vaikeeta ymmärtää miksi joku haluu laittaa kätensä sinne julkisessa vessassa saadakseen tamponia sisälle.
Koko ajatus siitä että siellä olisi jotain on inhottavaa. Hyh tulipa kylmät väreet!
https://www.mtv.fi/lifestyle/hyvinvointi/artikkeli/malli-menetti-jalkan…
Nainen menetti tamponin takia jalkansa.