Olipa sitten kiva ilta ystäväpariskunnan kanssa
Nyt ärsyttää suorastaan koomisen paljon, joten puran tänne :D
Kaverini on löytänyt uuden miehen ja kutsuin heidät eilen meille syömään. Suunniteltiin iltaa kaverin kanssa puhelimessa ja hän kertoi, että he rakastavat italialaista ruokaa. No, minä rakastan kokata ja italialainen sopi minulle ja miehelleni paremmin kuin hyvin.
Alkuruoaksi tein antipastisalaattia (rucolaa, tomaattia, oliivia, säilöttyä artisokkaa ja mozzarella di bufalaa) sekä bruschettoja. Bruschettat kelpasivat, mutta salaattia lähinnä sörkittiin ees taas ja ihmeteltiin niitä artisokkia. Näyttivät kuulemma nilviäisiltä.
Primona oli sienirisotto ja sen kanssa kiva valkkari. Olin risotosta aika ylpeä, tein sen nimittäin itse keräämistäni herkkutateista, jotka säilöin ihan risottoruokia varten. Uusi mies ei tykännyt sienistä. Viini jäi lasiin. Ystäväni söi kyllä riisiä, mutta jätti isommat sienenpalat lautaselle. Viini kelpasi.
Pääruoaksi tein ensimmäistä kertaa elämässäni osso buccoa, mikä onnistui ihan hyvin. Sen kanssa joimme hyvää Cabarneta. Punaviiniä ei kuulemma juo kumpikaan. Ystäväni sai lisää valkkaria, miehelle löytyi jääkaapista oman ukkoni saunaolut. Molemmat maistelivat lihaa naama rutussa, mies ihmetteli ääneen potkassa olevaa luuta. Minulle ja miehelleni ruoka maistui, mielestäni maussa ei ollut mitään vikaa. Jälkkäriksi oli sitten perus kahvi ja tiramisu. Tiramisu kelpasi.
Muuten oli ihan ok ilta, mutta harmitti kaapia lautasilta bioon herkkutatteja ja kelvollista lihaa, varsinkin kun olivat väittäneet rakastavansa italialaista ruokaa. Tarkoittivat sitten varmaan ihan vaan spagettia ja pizzaa. Olin vielä etukäteen kysynyt onko ruokarajoitteita, ei kuulemma ollut.
Pliis, kertokaa omia "mokianne" vieraiden kiestityksessä, niin kestän tämän ärsytyksen! Olin odottanut iltaa ja suunnitellut huolella.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai italialainen tarkoittaa pizzaa, pastaa ja lasagnea! Ootko vähän tynnyrissä kasvanut? Osso buco oli 70-luvun juttuja. Artisokat on limaisia purkista ongittuina.
Missä sinua on pidetty kaikki nämä vuodet? Oikeasti ihmiset myös täällä tietävät, että Italiassa syödään muutakin kuin pizzaa, pastaa ja lasagnea.
Olen usein syönyt italialaisen perheen luona ja he eivät ole koskaan tarjonneet lasagnea. Pastaakin vain hieman alkuruokana.
Muuten on ollut paljon kasviksia, kalaa tai jotain kania ja melkein raakaa grillilihaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen,että mitähän suomalaista ruokaa italialaiset kokkaisivat?
Rasvattomassa maidossa keitettyä lenkkimakkaraa ja perunoita.
Harrastavatko ihmiset yleisestikin tällaisia kokkausiltoja? Mulla ei ole kavereita, niin kuulostaa tosi oudolle koko konsepti. Olisi aika kiusallista syödä toisten kotona ja jäädä hirveään kiitollisuudenvelkaan tuollaisesta vaivannäöstä.
Siis jos jokin saa pinnan kireelle niin nirsot aikuiset. Nenän nyrpistely ja ”maistoin joskus 8-vuotiaana sieniä enkä tykännyt” tyyliset kommentit saa mut kiehumaan. Kuuluu mun mielestä ihan perus käytöstapoihin sekä yleissivistykseen, että kaikkea voi edes maistaa. Jos ei tykkää, niin sitten voi vaan todeta, että ei ehkä ole ihan mun juttuni.
Makuaisti kehittyy kokeilemalla ja maistamalla , mutta sitähän te urpot ette tajua.
En vaan tajua tuollaisia vieraita, en mitenkään. Mä voisin tulla myös tonkimaan ap sun biojätteet ihan mielelläni :)
Tuli mieleen yksi kerta kun pysähdyttiin reissulla jossain pikkukaupungissa. Lähimetsät oli täynnä hyviä ruokasieniä herkkutateista alkaen. Kukaan ei kerännyt niitä, mutta paikalliset jonottivat torin snagarilta jotain nakkisämpylöitä ja lihiksiä. Tasan ei käy nallekarkit tässäkään kohtaa.
t. kaupunkilainen
Vierailija kirjoitti:
Harrastavatko ihmiset yleisestikin tällaisia kokkausiltoja? Mulla ei ole kavereita, niin kuulostaa tosi oudolle koko konsepti. Olisi aika kiusallista syödä toisten kotona ja jäädä hirveään kiitollisuudenvelkaan tuollaisesta vaivannäöstä.
Kyllä meillä ainakin harrastetaan. Joskus kokataan yhdessä 7 ruokalajia.
En voi uskoa joidenkin ihmisten kommentteja?
Kokkailen sienirisottoa jos en viikottain niin ainakin kerran kuukaudessa. Ihan vain itselleni ja miehelleni ARKIruuaksi, ja joidenkin mielesta risotto on hienosteluruokaa?
Ovatko ihmiset tosiaan jamahtaneet tasolle, jossa HK:n Sininen lenkki ja makaronilaatikko ovat ne tosinaisten ja -miesten ruuat ja kaikki muu turhaa hienostelua?
Jos ihmiset viitsisivat maistella uusia ruokia, niin edessa voisi olla montakin valaistumisen hetkea. Olisipa minullakin tuttavissa tai kavereissa pariskunta, joille voisi kokkailla kunnon Fine diningia viinin kera. :)
Rakastan sveitsilaista perua olevaa lihafondueta. Eli pata laitetaan poytaan ja liha kokataan itse tikun varressa samalla kun seurustellaan. Yksi tuttavistani arvosti kallista Stokkan sisafiletta niinkin paljon, etta kavi hakemassa keittiosta valkoista leipaa, turautti bbq-kastikkeet valiin ja lihat siihen paalle. Lihafonduessa on ideana, etta se syodaan nautiskellen ja "hitaasti", eli tikun varteen vain yksi pala lihaa. Kaveri laittoi omaansa ainakin 5... :D Ei helmia sioille.
Ymmärrän harmisi, ap. Mä pyysin kerran vielä naimisissa ollessani appivanhemmat meille grillaamaan. Olin marinoinut itse lohta, rib-eyea ja spare ribsejä, tehnyt (myös itse marinoituja) katkarapu- ja kasvisvartaita, salaatiksi kreikkalainen salaatti ja couscous-salaatti. Voit siis kuvitella, että noissakin oli aika homma kun kaikille eri marinadit, plus että lihat eivät olleet ihan sieltä halvemmasta päästä - puhumattakaan että kävin ihan kauppahallista kaikki erikseen hakemassa, että on varmasti tuoretta ja hyvälaatuista sen sijaan, että olisin vaan käynyt tyyliin Prismassa.
Appiukko katsoi lihoja ja kysyi: "missä grillimakkarat", anoppi ilmoitti että inhoaa kaikkia mereneläviä eikä tykkää "raa'asta pihvistä" (oli siis ihan mediumiksi kyllä grillattu). Salaatitkin oli vaikeita kun anoppi "vihaa oliiveja" ja appiukko taas kaipasi perunasalaattia "ulkomaalaissalaattien" sijaan.
Seuraavalla grillauskerralla oli sitten kaupasta ostettua perunasalaattia ja kabanosseja ja hyvä kun eivät nuolleet lautasiaan ruokailun päätteeksi.
AP, näit ison vaivan. Et voi mitään sille että ystäväpariskunta on juntteja.
En todellakaan ole mikään kokki-ihminen, joten en missään nimessä halua arvostella ap.n upeaa ruokalistaa.
Mutta itse olisin tehnyt jotain toisin.
Eli salaatti. Rohkeaa tehdä rucolasta, joka on aika väkevä salaatti. Lisäksi artisokat purkista ovat limaisia ja niljakkaita.
Sienirisotto on myös aika rohkea valinta. Olen harvoin saanut syödä todella hyvää sienirisottoa. En itsekkään osaa hyvää tehdä. Pari kertaa olen syönyt todella herkullista. Herkästi kokemattomalla kokilla sienet jäävät siihen limaisiksi klönteiksi.
Myös itse ihmettelin, että ap ei tunne ystävänsä viinimakua. Ei varmaan kovin läheinen, kun nyt vasta ilmeni, ettei juo punaviiniä. En minäkään, mutta sen ystäväni tietävät.
Ketjun tarkoitus toki oli haukkua ystävää ja sen miestä. Kun nämä ei kelvannut, niin tietenkin toinen vaihtoehto on vain pizza ja spaghetti. Italialainen ruoka on konstailematonta ja hyvää ja ehkä itse olisin valinnut neutraalimmat vaihtoehdot, joita kyllä löytyy todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
En syö sieniä, vaikka kullassa paistaisit ja timanteilla höystäisit. En syö kenenkään mieliksi mitään. Syön mistä tykkäät. En syö, mistä en tykkää. Ja vielä vähemmän istun pöydässä näykkimässä jotain matoista sienihässäkkää samalla kehuen ja teeskennellen mmmm hyvää makoisaa
Sinulla on paha asennevamma. Onneksi et ole ystäväni.
age is just a number kirjoitti:
Ymmärrän harmisi, ap. Mä pyysin kerran vielä naimisissa ollessani appivanhemmat meille grillaamaan. Olin marinoinut itse lohta, rib-eyea ja spare ribsejä, tehnyt (myös itse marinoituja) katkarapu- ja kasvisvartaita, salaatiksi kreikkalainen salaatti ja couscous-salaatti. Voit siis kuvitella, että noissakin oli aika homma kun kaikille eri marinadit, plus että lihat eivät olleet ihan sieltä halvemmasta päästä - puhumattakaan että kävin ihan kauppahallista kaikki erikseen hakemassa, että on varmasti tuoretta ja hyvälaatuista sen sijaan, että olisin vaan käynyt tyyliin Prismassa.
Appiukko katsoi lihoja ja kysyi: "missä grillimakkarat", anoppi ilmoitti että inhoaa kaikkia mereneläviä eikä tykkää "raa'asta pihvistä" (oli siis ihan mediumiksi kyllä grillattu). Salaatitkin oli vaikeita kun anoppi "vihaa oliiveja" ja appiukko taas kaipasi perunasalaattia "ulkomaalaissalaattien" sijaan.
Seuraavalla grillauskerralla oli sitten kaupasta ostettua perunasalaattia ja kabanosseja ja hyvä kun eivät nuolleet lautasiaan ruokailun päätteeksi.
Minusta on junttia tahallaan tarjota sellaista ruokaa, mistä tietää, ettei vieraat tykkää. Ihmisillä on eri makuja ja jos kabanossit on jonkun herkkua, niin sitten on. Ihmeellistä vallankäyttöä appivanhempia kohtaan tarjota sellaista, mistä he eivät pidä ja sitten ilkkua asiaa.
Kannattaa valikoida vieraansa paremmin eikä tarjota kutsunkaan arvoisille vieraille liian hienoa. On meilläkin pakastin täynnä poronlihaa, mutta en sitä ikinä vieraille tarjoaisi.
Vierailija kirjoitti:
age is just a number kirjoitti:
Minusta on junttia tahallaan tarjota sellaista ruokaa, mistä tietää, ettei vieraat tykkää. Ihmisillä on eri makuja ja jos kabanossit on jonkun herkkua, niin sitten on. Ihmeellistä vallankäyttöä appivanhempia kohtaan tarjota sellaista, mistä he eivät pidä ja sitten ilkkua asiaa.
Tässä oli taustalla sama kuin AP:n tapauksessa, eli kysyin "ruokarajoitteita", johon appivanhemmat sanoivat että sellaisia ei ole. Mistä hemmetistä mun olisi pitänyt tietää, että tarjolle täytyy laittaa kaupan valmista perunasalaattia ja jauhomakkaroita, semminkin kun appivanhemmat tiesivät että tuommoisia eineksiä ei meillä yleensä ole.
Pakko kommentoida tuohon "hienosteluun", että itse olen sellaisista taustoista, että kaikki kaupan valmiskarjalanpaistia parempi ON hienoa! Ja siksi olisinkin ollut onnesta soikeana jos olisin päässyt AP:n pöydän ääreen!
Siis useampia ruokalajeja, KOTONA? Ja ihan RISOTTOA, eikö sellainen ole ihan ravintolaruokaa? Kunnon lihasta puhumattakaan!
Tosin noh, viini ei olisi kyllä kelvannut minullekaan (en käytä juurikaan alkoholia, ja viini on mielestäni vieläpä sitä kaikkein pahinta :D).
Itsehän en osaa laittaa edes sitä makaronilaatikkoa – minun kokkaukseni rajoittuu siihen, mitä voi pannulla tai kattilassa (tai mikrossa...) lämmittää.
Hienoperseilyä?
Taidat olla niitä juntteja, jotka vielä kolme-nelikymppisinäkin vietät kavereiden kanssa illanistujaisia joissa on tarjolla sipsejä ja halvinta keppanaa?
Ihmisten ruokailukulttuuri on kyllä joskus ihan uskomatonta. Kaikki muu paitsi joku mättöpas•• jää syömättä. Makuaistit ja mieltymykset ovat jääneet jonnekin päiväkoti-ikäisten tasolle, jossa kalapuikot ja kananuggetit ovat herkkuruokia.