Olipa sitten kiva ilta ystäväpariskunnan kanssa
Nyt ärsyttää suorastaan koomisen paljon, joten puran tänne :D
Kaverini on löytänyt uuden miehen ja kutsuin heidät eilen meille syömään. Suunniteltiin iltaa kaverin kanssa puhelimessa ja hän kertoi, että he rakastavat italialaista ruokaa. No, minä rakastan kokata ja italialainen sopi minulle ja miehelleni paremmin kuin hyvin.
Alkuruoaksi tein antipastisalaattia (rucolaa, tomaattia, oliivia, säilöttyä artisokkaa ja mozzarella di bufalaa) sekä bruschettoja. Bruschettat kelpasivat, mutta salaattia lähinnä sörkittiin ees taas ja ihmeteltiin niitä artisokkia. Näyttivät kuulemma nilviäisiltä.
Primona oli sienirisotto ja sen kanssa kiva valkkari. Olin risotosta aika ylpeä, tein sen nimittäin itse keräämistäni herkkutateista, jotka säilöin ihan risottoruokia varten. Uusi mies ei tykännyt sienistä. Viini jäi lasiin. Ystäväni söi kyllä riisiä, mutta jätti isommat sienenpalat lautaselle. Viini kelpasi.
Pääruoaksi tein ensimmäistä kertaa elämässäni osso buccoa, mikä onnistui ihan hyvin. Sen kanssa joimme hyvää Cabarneta. Punaviiniä ei kuulemma juo kumpikaan. Ystäväni sai lisää valkkaria, miehelle löytyi jääkaapista oman ukkoni saunaolut. Molemmat maistelivat lihaa naama rutussa, mies ihmetteli ääneen potkassa olevaa luuta. Minulle ja miehelleni ruoka maistui, mielestäni maussa ei ollut mitään vikaa. Jälkkäriksi oli sitten perus kahvi ja tiramisu. Tiramisu kelpasi.
Muuten oli ihan ok ilta, mutta harmitti kaapia lautasilta bioon herkkutatteja ja kelvollista lihaa, varsinkin kun olivat väittäneet rakastavansa italialaista ruokaa. Tarkoittivat sitten varmaan ihan vaan spagettia ja pizzaa. Olin vielä etukäteen kysynyt onko ruokarajoitteita, ei kuulemma ollut.
Pliis, kertokaa omia "mokianne" vieraiden kiestityksessä, niin kestän tämän ärsytyksen! Olin odottanut iltaa ja suunnitellut huolella.
Kommentit (95)
Eli onko nirso, jos ei kaikki maailman ruokalajit maistu? Kyllä taitaa av-mammatki yökkiä joissain maissa, kun lattiatasolle istuu nauttimaan vieraanvaraisuudesta.
Onneksi tiedän, mistä Ystäväni pitävät. Kovin vieraita tuttuja en kutsuisi syömään.
Mun mieheni on absolutisti, joka ei siedä sieniä. Noita muita ruokia hän olisi kuitenkin syönyt. Niin se on, että kaikki ei pidä kaikesta, eikä siitä kannata provosoitua. Toki aikuinen osaa myös jättää syömättä tyylikkäästi, eikä rääpiä ja irvistellä annokselle.
Tulee olo että olet kutsunut kylään täysin tuntemattomia ihmisiä? Kyllä mä ainakin ystävistäni tiedän että kenelle uppoo fine dining ja kenen kanssa tilataan pitsat.
Ah, juuri lopeteltiin ihana illallinen: alkuun vuohenmaitojuustosalaatti, pääruoaksi herkullista mustatorvisienirisottoa kaikkien taiteen sääntöjen mukaan tehtynä ja samaisella vuohenmaitojuustolla ja erilaisilla yrteillä täytettyjä lihakääryleitä. Juomana raikas vesi ja Baron de Ley Reserva Riojaa. Jälkiruoaksi espressot. Olisi varmasti kelvannut meidän ystäville, mutta nyt söimme kahden.
Sieniä ei pidä tarjota kellekkään ennen kun tiedät että tykkää sienistä sillä moni ei tykkää.
Siinä sun virhe nyt ainakin.
Itse sienestään ja tiedän ettei moni sienistä tykkää.
Italialaiset rakastaa herkkutatteja mutta en tiedä missä muodossa niitä syövät.
Uskon että he tarkoittivat pizzaa ja pastaa.
Musta noi sun ruuat ei ole sellaiset että ne kaikille maistuu.
Mä tykkään sienistä, mutta en söis kenen tahansa keräämiä.
Ystävällesi ja miehelleen italialainen taisi merkitä perus Dolmio jauhelihakastiketta pastan kera. Älä tee liian hienoa ruokaa ihmisille, jotka eivät ole kulinaristeja. Ensi kerralla tilaatte vaan pitsat.
Vierailija kirjoitti:
Tulee olo että olet kutsunut kylään täysin tuntemattomia ihmisiä? Kyllä mä ainakin ystävistäni tiedän että kenelle uppoo fine dining ja kenen kanssa tilataan pitsat.
Samaa mietin. Ap on halunnut kuitenkin päteä ystävänsä miehen edessä, leikkiä oikein kunnon emäntää ja kokkia saadakseen itsensä näyttämään ystäväänsä paremmalta ihmiseltä. Nyt hänellä on sitten miehensä ja varmaan muidenkin kanssa mukava naureskella ystävän ja tämän miehen junttiudelle.
Oikeasti hyvä emäntä tajuaa kysyä pari tarkentavaa kysymystä. Sen kun ap olisi tehnyt, niin illasta olisi voinut tulla todella mukava ja konstailemattoman rento. Nyt illasta jäi pas-kan maku suuhun kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tooosi harva ihminen tykkää sienistä. Ei ehkä olis kannattanu laittaa niitä sekaan.
Mitä höpäjät? Yhden ihmisen tiedän, joka ei pidä sienistä. Jos toooosi harva tykkää, miksi sitten esimerkiksi ravintoloiden menuissa on paljon sieniruokia? Ja joka kaupassa myydään sieniä? Ja niitä ostetaan erittäin kovaan kilohintaan? Ja syksyllä media on täynnä onnea isosta sadosta tai harmitusta pienestä?
Olet väärässä, moni ei tykkää. Meitä on niin paljon että kyllä sienille ostajia löytyy.
Itse sienestään ja tunnen ja tiedän paljon ihmisiä jotka ei sienistä tykkää.
Monet ei edes kerää sieniä vaikka niihin törmäisivät kun nyt ei vaan maistu.
Sienistä ei ole ylitarjontaa sillä kuiva kesä vielä esti hyvää sienisatoa. Sienet riittää niille jotka niistä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tooosi harva ihminen tykkää sienistä. Ei ehkä olis kannattanu laittaa niitä sekaan.
Mitä höpäjät? Yhden ihmisen tiedän, joka ei pidä sienistä. Jos toooosi harva tykkää, miksi sitten esimerkiksi ravintoloiden menuissa on paljon sieniruokia? Ja joka kaupassa myydään sieniä? Ja niitä ostetaan erittäin kovaan kilohintaan? Ja syksyllä media on täynnä onnea isosta sadosta tai harmitusta pienestä?
Mä tiedän lukuisia jotka ei sienistä tykkää.
T.Sienestäjä
Vierailija kirjoitti:
Oikein priimot ja antipastot!!! ja vielä oikein punaviinii. UUH
Kunnon hienostelua.
Kyllä saa jo olla aikamoinen WT, jos tuo jo menee hienostelun puolelle!
Vierailija kirjoitti:
ihanaa, että halusit viihdyttää heitä hyvällä ruualla. Uskon, että olet hyvä provo tai kokki tai molempia. Sitten se mutta; ehkä ei ekalle tapaamiselle tarvitse ihan noin hurjaa settiä laittaa. Joku perushyvä ruoka, olkoon sitten pasta tai pizza, yksinkertainen jälkkäri ja reilusti hyviä juomia niin johan siinä sitten tutustuu.
Mitä hurjaa tuossa mielestäsi on? Perus-salaatti alkuun, vastaava löytynee minkä tahansa työmaaruokalan lounaslinjastoltakin. Risotto ei nyt pitäisi vuonna 2018 olla mitenkään erikoista kenellekään, toki jos ei joku sieniä syö niin sitten ei syö. Osso bucco ei karjalanpaistia kummoisempaa ole sekään.
Ihan perus ns. arkiruokaa kaikki, mielestäni tuossa ei ole mitään mitä tavallinen aikuinen ei söisi ihan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.Sienestäjä
Tiedän useamman sienestäjänkin ketkä eivät voi sietää sieniä lautasellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Ap on halunnut kuitenkin päteä ystävänsä miehen edessä, leikkiä oikein kunnon emäntää ja kokkia saadakseen itsensä näyttämään ystäväänsä paremmalta ihmiseltä. Nyt hänellä on sitten miehensä ja varmaan muidenkin kanssa mukava naureskella ystävän ja tämän miehen junttiudelle.
Oikeasti hyvä emäntä tajuaa kysyä pari tarkentavaa kysymystä. Sen kun ap olisi tehnyt, niin illasta olisi voinut tulla todella mukava ja konstailemattoman rento. Nyt illasta jäi pas-kan maku suuhun kaikille.
Millainen ihminen pitää olla, jos tuosta tulee mieleen fine dining? Tai hieno illallinen? Kyseessä on kuitenkin aivan perusperusruokia, esimerkiksi Ossi bucco on oikein perinteinen "rahvaan" ruoka. Yhtään omituista tai erilaista makua ei myöskään näissä ruuissa ole.
Kyllä jos tuo ilta tuntuu fine diningilta niin olisi syytä katsoa peiliin. Ei voi aina syödä makaronilaatikkoa. Normaali ihminen sitäpaitsi syö ja maistaa, vaikka ei mitään muuta kuin suomalaista laatikkoa tai perunaa syökään.
Mielestäni Ap valitsi hyvin perusruuat, ei mitään hienoa. Todella omituista ja kyllä myös extra junttia tuo vieraidesi käytös.
Itse teen tavis ruokaa mutta maistuvaa ja kaikki menee murua myöten.
Ei mene siis tasan nallekarkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.SienestäjäTiedän useamman sienestäjänkin ketkä eivät voi sietää sieniä lautasellaan.
Varmaan jos myyntiin vievät mutta minä kerään itselleni sen mitä löydän.
Kuivatan ja suolaan.
Satun nyt tietämään ettei sienet kaikille maistu.
Itse teen salaatin niin että saa kerätä lautaselta mitä tykkää.
Ei tule joukkoon sattumaa mikä ei maistu.
Moni kovin ilahtunut kun saa valita.
Tuli mieleen,että mitähän suomalaista ruokaa italialaiset kokkaisivat?