Olipa sitten kiva ilta ystäväpariskunnan kanssa
Nyt ärsyttää suorastaan koomisen paljon, joten puran tänne :D
Kaverini on löytänyt uuden miehen ja kutsuin heidät eilen meille syömään. Suunniteltiin iltaa kaverin kanssa puhelimessa ja hän kertoi, että he rakastavat italialaista ruokaa. No, minä rakastan kokata ja italialainen sopi minulle ja miehelleni paremmin kuin hyvin.
Alkuruoaksi tein antipastisalaattia (rucolaa, tomaattia, oliivia, säilöttyä artisokkaa ja mozzarella di bufalaa) sekä bruschettoja. Bruschettat kelpasivat, mutta salaattia lähinnä sörkittiin ees taas ja ihmeteltiin niitä artisokkia. Näyttivät kuulemma nilviäisiltä.
Primona oli sienirisotto ja sen kanssa kiva valkkari. Olin risotosta aika ylpeä, tein sen nimittäin itse keräämistäni herkkutateista, jotka säilöin ihan risottoruokia varten. Uusi mies ei tykännyt sienistä. Viini jäi lasiin. Ystäväni söi kyllä riisiä, mutta jätti isommat sienenpalat lautaselle. Viini kelpasi.
Pääruoaksi tein ensimmäistä kertaa elämässäni osso buccoa, mikä onnistui ihan hyvin. Sen kanssa joimme hyvää Cabarneta. Punaviiniä ei kuulemma juo kumpikaan. Ystäväni sai lisää valkkaria, miehelle löytyi jääkaapista oman ukkoni saunaolut. Molemmat maistelivat lihaa naama rutussa, mies ihmetteli ääneen potkassa olevaa luuta. Minulle ja miehelleni ruoka maistui, mielestäni maussa ei ollut mitään vikaa. Jälkkäriksi oli sitten perus kahvi ja tiramisu. Tiramisu kelpasi.
Muuten oli ihan ok ilta, mutta harmitti kaapia lautasilta bioon herkkutatteja ja kelvollista lihaa, varsinkin kun olivat väittäneet rakastavansa italialaista ruokaa. Tarkoittivat sitten varmaan ihan vaan spagettia ja pizzaa. Olin vielä etukäteen kysynyt onko ruokarajoitteita, ei kuulemma ollut.
Pliis, kertokaa omia "mokianne" vieraiden kiestityksessä, niin kestän tämän ärsytyksen! Olin odottanut iltaa ja suunnitellut huolella.
Kommentit (95)
Harmi että meni huti.
Tuntemattomien kanssa kannattaa tehdä aika varovasti tämmösiä jos ei yhtään tiedä tottumuksia ja mieltymyksiä..
Tooosi harva ihminen tykkää sienistä. Ei ehkä olis kannattanu laittaa niitä sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä hifistellä ja hienostella liikaa, jos ei varmuudella tiedä että vieraatkin ovat foodieita. Muuten käy näin.
Tietty vieraatkin ovat aika lapsellisia aikuisiksi ihmiseksi, jos eivät ole edes yrittäneet maistella. Tai sitten nää oli provovieraita.
Ohiksena tulin ihmettelemään, että mikä tuossa ruuassa oli hifistelyä? Suht edulliset raaka-aineet, itse kerättyjä sieniä jne.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, että sellainen ilta. Minullakin olisi jäänyt osa syömättä aivan varmasti, ehkä jopa kaikki, sillä olen hyvin tarkka hygieniasta ja hyvin usein muiden keittiöt ja kokit eivät vakuuta siisteydellään.
Sinä varmaan osaat sitten olla menemättä kenenkään luokse illalliselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä hifistellä ja hienostella liikaa, jos ei varmuudella tiedä että vieraatkin ovat foodieita. Muuten käy näin.
Tietty vieraatkin ovat aika lapsellisia aikuisiksi ihmiseksi, jos eivät ole edes yrittäneet maistella. Tai sitten nää oli provovieraita.
Ohiksena tulin ihmettelemään, että mikä tuossa ruuassa oli hifistelyä? Suht edulliset raaka-aineet, itse kerättyjä sieniä jne.
Jep, hyvältähän nuo kuulostivat, eikä tosiaan mitään kovin ”eksoottista” ollut mikään.
En syö sieniä, vaikka kullassa paistaisit ja timanteilla höystäisit. En syö kenenkään mieliksi mitään. Syön mistä tykkäät. En syö, mistä en tykkää. Ja vielä vähemmän istun pöydässä näykkimässä jotain matoista sienihässäkkää samalla kehuen ja teeskennellen mmmm hyvää makoisaa
Vierailija kirjoitti:
Tooosi harva ihminen tykkää sienistä. Ei ehkä olis kannattanu laittaa niitä sekaan.
Ai? Omasta tuttavapiiristäni ei tule mieleen ketään, joka jättäisi sienet lautaselle (vaikkei kenties sitä kaikista suurinta herkkua olisikaan). Itsekään en sienistä yleensä niin hirveästi välitä, mutta sienirisotto on kyllä todella herkkua.
Vierailija kirjoitti:
En syö sieniä, vaikka kullassa paistaisit ja timanteilla höystäisit. En syö kenenkään mieliksi mitään. Syön mistä tykkäät. En syö, mistä en tykkää. Ja vielä vähemmän istun pöydässä näykkimässä jotain matoista sienihässäkkää samalla kehuen ja teeskennellen mmmm hyvää makoisaa
Kuulostat todella miellyttävältä illallisseuralta.
Pitikö ruveta hienostelemaan. Olisit tehnyt pasta bolognesea, niin kaikki olisivat olleet tyytyväisiä. Etkö todellakaan tunne ystävääsi tuon paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Mitä höpäjät? Yhden ihmisen tiedän, joka ei pidä sienistä. Jos toooosi harva tykkää, miksi sitten esimerkiksi ravintoloiden menuissa on paljon sieniruokia? Ja joka kaupassa myydään sieniä? Ja niitä ostetaan erittäin kovaan kilohintaan? Ja syksyllä media on täynnä onnea isosta sadosta tai harmitusta pienestä?
Pikkulapsen ”yäk en syö”-asteelle jääneiden aikuisten ei tietenkään pitäisi koskaan mennä kenekään luokse syömään. Ei voi paljon epäkohteliaampaa olla, kun arvostella naama norsun v***la toisen vaivalla valmistamaa ruokaa.
Tein ystäville ja yhdelle heidän ystävistään sanoisinko hienon illallisen.
Noh, istuttiin pöytään ja tämä kaverin kaveri sanoi: "Ai niin mulla on muuten sitten pähkinäallergia. Onko tässä jotain sellasta missä on pähkinää?"
Olin tehnyt satay-kanaa.
Et sitten etukäteen voinut ilmoittaa kun tiesit että meillä on aasialaista ruokaa tulossa illalliseksi?
Ikävää. Itse en varmaan myöskään oisi kyennyt syömään sienirisottoa, koska en voi sietää sieniä missään muodossa, mutta osso bucco on kuitenkin aika "perusruokaa" (en siis tarkoita että on tylsä arkiruoka, vaan että on perinteinen pataruoka, ei mitään erikoisia makuja, joita tottumaton voisi vieroksua).
Muuten ehkä sanoisin, että yritit vähän liikaa. Meillä on sellaisia ystäväpariskuntia, joille on kiva kokata ja niitä, joille tulee ostettua kaupasta karkkia ja sipsiä. Nämä vieraat oli ehkä enemmän jälkimmäistä kategoriaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kysynyt että käykö tuollainen ruoka? Italialainen keittiö kun on laaja. Ainoat mitkä tunnistin oli sienirisotto ja tiramisu, muita olisin maistanut ja voinut sisimmässäni todeta että pahaa.
Ei pidä sanoa pitävänsä italialaisesta ruoasta, jos ei edes tiedä mitä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein priimot ja antipastot!!! ja vielä oikein punaviinii. UUH
Kunnon hienostelua.
Italilaiset nimet italiaiselle ruualle, onpa kauheeta hienostelua. Ja punaviini on täysin normaali ruokajuoma.
Meillä on ainakin italialaisessa menussa AINA antipasto, primo, secondo, contorni ja dolce! Hieno ateria päätetään vielä kupilla espressoa ja lasillisella grappaa tai limoncelloa. Käykö kateeksi?
ihanaa, että halusit viihdyttää heitä hyvällä ruualla. Uskon, että olet hyvä provo tai kokki tai molempia. Sitten se mutta; ehkä ei ekalle tapaamiselle tarvitse ihan noin hurjaa settiä laittaa. Joku perushyvä ruoka, olkoon sitten pasta tai pizza, yksinkertainen jälkkäri ja reilusti hyviä juomia niin johan siinä sitten tutustuu.
Teit mielestäni erittäin hyvät ruoat. Harmi, etteivät vieraat pitäneet niistä.
Hassu aloitus :D eihän sitä tietty kaikkea nirsoutta voi etukäteen osata kysyä. Toinen vihaa oliiveja, toinen juustoja, kolmas sipulia... lihapullaspagettia vaan ;D
Suurinosa ihmisistä on tuommoisia. Sanotaan näin 32 vuoden kokemuksella. Kotona vieraille tai töissä asiakkaille.
Ihmiset rakastavat voimakkaita makuja ja kun mausteita käytät, eivät voi syödä, kun on niin kamalasti mausteita.
Toiset tykkää tulisesta ruuasta, mutta jos sitten laitat chiliä yhtään ruokaan, niin ei voi syödä, kun on tulista.
Sitten on nämä tulisen rakastajat, joille se tulisen ruuan syönti on miehuuskoe. Ruuassa ei saisi mitään muita makuja olla kuin se tulisuus. Parit habanerot per annos ja ääntä kohti, kyllä on herkkua.
Juurikin tuo, että italialainen ruoka on sitten pitsaa ja lasagnea, jenkkiruokaa rakasti yksi ylikaiken, kun tarkoitti vaan hampurilaisia. Tein kiitospäivän ateriaa mukaillen ruuan, ei maistunut, kun ei ollut oikeaa lihaa pöydässä... niin se kalkkunakin on lihaa.
Olen oppinut, että japanilainen ruoka tarkoittaa sushia, kiinalainen nuudelia hapanimeläkastikkeessa, intialainen kanacurrya jne.
Ei vaan ole enää hirveesti motivaatioita kokkailla aina noita samoja sapuskoita, tahdon haasteita. Joten lähinnä kokkailen anopille ja miehelleen, kun ovat aidosti kiinnostuneita muistakin ruuista kuin makaronilaatikosta. ;)