Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olipa sitten kiva ilta ystäväpariskunnan kanssa

Vierailija
21.10.2018 |

Nyt ärsyttää suorastaan koomisen paljon, joten puran tänne :D

Kaverini on löytänyt uuden miehen ja kutsuin heidät eilen meille syömään. Suunniteltiin iltaa kaverin kanssa puhelimessa ja hän kertoi, että he rakastavat italialaista ruokaa. No, minä rakastan kokata ja italialainen sopi minulle ja miehelleni paremmin kuin hyvin.

Alkuruoaksi tein antipastisalaattia (rucolaa, tomaattia, oliivia, säilöttyä artisokkaa ja mozzarella di bufalaa) sekä bruschettoja. Bruschettat kelpasivat, mutta salaattia lähinnä sörkittiin ees taas ja ihmeteltiin niitä artisokkia. Näyttivät kuulemma nilviäisiltä.

Primona oli sienirisotto ja sen kanssa kiva valkkari. Olin risotosta aika ylpeä, tein sen nimittäin itse keräämistäni herkkutateista, jotka säilöin ihan risottoruokia varten. Uusi mies ei tykännyt sienistä. Viini jäi lasiin. Ystäväni söi kyllä riisiä, mutta jätti isommat sienenpalat lautaselle. Viini kelpasi.

Pääruoaksi tein ensimmäistä kertaa elämässäni osso buccoa, mikä onnistui ihan hyvin. Sen kanssa joimme hyvää Cabarneta. Punaviiniä ei kuulemma juo kumpikaan. Ystäväni sai lisää valkkaria, miehelle löytyi jääkaapista oman ukkoni saunaolut. Molemmat maistelivat lihaa naama rutussa, mies ihmetteli ääneen potkassa olevaa luuta. Minulle ja miehelleni ruoka maistui, mielestäni maussa ei ollut mitään vikaa. Jälkkäriksi oli sitten perus kahvi ja tiramisu. Tiramisu kelpasi.

Muuten oli ihan ok ilta, mutta harmitti kaapia lautasilta bioon herkkutatteja ja kelvollista lihaa, varsinkin kun olivat väittäneet rakastavansa italialaista ruokaa. Tarkoittivat sitten varmaan ihan vaan spagettia ja pizzaa. Olin vielä etukäteen kysynyt onko ruokarajoitteita, ei kuulemma ollut.

Pliis, kertokaa omia "mokianne" vieraiden kiestityksessä, niin kestän tämän ärsytyksen! Olin odottanut iltaa ja suunnitellut huolella.

Kommentit (95)

61/95 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla pitkäaikainen ystävä, jos hänen osaltaan meni tarjottavat noin pahasti pieleen. Sienet varsinkin ovat sellaisia, että jakaa herkästi mielipiteet. Luulisi että edes tuon asian tietää ystävästään.

Olisi jäänyt itseltänikin syömättä niin sienirisotto kuin osso buco. Italiassa on paljon herkullisia ruokia mutta myös niitä ei niin maistuvia. Esim. Rooman tai Lazion sisäelinruuat eivät houkuttele mutta Emilia-Romagnan, Ligurian ja Calabrian tyypilliset ruuat ovat herkullisia.

Vierailija
62/95 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun kaverille risotto =  jauheliha + riisi sekaisin.

Kyllähän näitä riittää jotka tykkää kiinalaisesta ruuasta, siis siitä mitä lähikuppilan keittiö tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vaan luulet osaavasi laittaa ruokaa.

Jos teidän alapeukuttajien ukot teikäläisten sapuskoita kehuu niin ei merkkaa mitään. Pillua saadakseen kehuvat vaikka koiranpaskasta tehtyjä lihapullia.

Vierailija
64/95 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Ei taida olla pitkäaikainen ystävä, jos hänen osaltaan meni tarjottavat noin pahasti pieleen. Sienet varsinkin ovat sellaisia, että jakaa herkästi mielipiteet. Luulisi että edes tuon asian tietää ystävästään.

Olisi jäänyt itseltänikin syömättä niin sienirisotto kuin osso buco. Italiassa on paljon herkullisia ruokia mutta myös niitä ei niin maistuvia. Esim. Rooman tai Lazion sisäelinruuat eivät houkuttele mutta Emilia-Romagnan, Ligurian ja Calabrian tyypilliset ruuat ovat herkullisia.

En minä ainakaan tunne jokaisen kaverini ruokamieltymyksiä kovinkaan tarkasti. Tiedän kyllä ketkä on kasvissyöjiä tai vegaaneja, mutta en todellakaan tiedä kuka tykkää sienistä tai vaikkapa vuohenjuustosta. Jos taas pidetään kavereiden kanssa iltamia missä syödään niin yleensä jokainen ilmoittaa omatoimisesti jos ei jotain syö. Itse en syönyt ensimmäiseen 20 vuoteen sieniä missään muodossa ja muistin sen kyllä kavereille ilmoittaa jos joku teki ruokaa. Tämä ap:n kaverihan ei ilmoittanut mitään etukäteisinfoa.

Vierailija
65/95 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän oloinen ruokalista . Olit nähnyt vaivaa ja vieraat olivat vaan moukkia.

Vierailija
66/95 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulis mun luo toista kertaa syömään.

Meille tuli yks kaukana asuva pari.

Oli herkkuateria valmiina.

Närppivät välinpitämättömästi.

Oli kuulemma kiire seuraavaan kyläpaikkaan.

Seuraavan kerran tarjosin tonkkamehua ja halvinta jädeä.

Vierailija
67/95 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan syö emännän itse pomimia valkoisia sieniä. Eräs tuttu sieniasiantuntija heräsi tajuttomuudesta Tampereen sair. teholla, ihmeellä selvisi siitä ateriasta hengissä.. En syö myöskään taviksilla mitään kypsentämätöntä, siis jos ei hyge-passia. Olen nähnyt kuinka salaattia tehtiin kotona tiskialtaassa, yök. se kokki oli kotoisin banaanivaltiosta. Isossa joukossa ei huomaa jos vain yksi ei syö.  Ehkä sinä vain yritit liikaa, kun olivat melko vieraita. Minäkään en juo punviiniä. On aika järkyttävää että aina pakotetaan

Vierailija
68/95 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ihmetytti minuakin kun et tiennyt, että ystäväsi ei juo punaviiniä?

Minä kyllä aina etukäteen kysyn kumpaa vieraat haluavat juoda. Vaikka olisi silti molempia pöydässä, niin varmistan kuitenkin.

Muutenkin varaan myös olutta, eli valkkaria, punkkua, olutta ja kivennäisvettä. Likööriä ja konjakkia kahvin kanssa.

Jos siis kutsun nimenomaan syömään.

Sienet ovat aina kyllä hiukan riski, etkö tiennyt, että ystäväsi ei tykkää sienistäkäån? Uuden miehen kohdalla olisi voinut myös etukäteen sienikannan tarkistaa. Artisokista en sano mitään kun en ole koskaan syönyt niitä. Olisin minäkin voinut karsastaa niitä, jos kovin erikoisia ovat.

Vierailija
69/95 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä hifistellä ja hienostella liikaa, jos ei varmuudella tiedä että vieraatkin ovat foodieita. Muuten käy näin.

Tietty vieraatkin ovat aika lapsellisia aikuisiksi ihmiseksi, jos eivät ole edes yrittäneet maistella. Tai sitten nää oli provovieraita.

Noi on kyllä ihan perus italialaista ruokaa eikä mitään hifistelyä. Tuon verran täytyy jokaisen tietää!

Meillä tehdään usein samantyylisiä ruokia (bruchettaa ja lisukkeita pitää olla aina) ja jopa 2v lapsenlapsi vetää niitä kaksin käsin. Tosin hänelle pitää olla myös oliiveja ja voimakkaita juustoja tarjolla:)

Vierailija
70/95 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä hifistellä ja hienostella liikaa, jos ei varmuudella tiedä että vieraatkin ovat foodieita. Muuten käy näin.

Tietty vieraatkin ovat aika lapsellisia aikuisiksi ihmiseksi, jos eivät ole edes yrittäneet maistella. Tai sitten nää oli provovieraita.

Noi on kyllä ihan perus italialaista ruokaa eikä mitään hifistelyä. Tuon verran täytyy jokaisen tietää!

Meillä tehdään usein samantyylisiä ruokia (bruchettaa ja lisukkeita pitää olla aina) ja jopa 2v lapsenlapsi vetää niitä kaksin käsin. Tosin hänelle pitää olla myös oliiveja ja voimakkaita juustoja tarjolla:)

Piti laittaa että tuo 2v syö kaikkia noita ruokia kaksin käsin, ei vain bruschettaa

Vierailija
71/95 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fine diningia tuo ruoka ei ole nähnytkään. Mutta oikein hyvän kuuloinen menu, eikä todellakaan mikään liian hienosteleva.

Te jotka ette syö muiden sieniruokia niin tatin erottaa tyhmempikin ihminen ja myrkyllisiä tatteja ei ole.

Vierailija
72/95 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä melkoista WT-sakkia palsta täynnä jos itsepoimitut sienet, risotto ja viini on jotain aatelisten ruokaa. Suu vaahdossa paasataan että tommosta porvarillista moskaa en syö vaan mielummin heitettäisiin roskiin. Naapuriketjussa sit itketään maailmanloppua kun lapsille ei kahteen päivään tuoda koulussa ruokaa nenän eteen (jonka he myös yleensä heittävät roskiin...)

Vierailija
73/95 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kovin läheinen ystävä kyseessä, jollei tunne sen vertaa, että tietäisi, kannattaako kokata neljän ruokalajin illallinen vai ihan vaan pyöräyttää pellillinen pitsaa. Tässä tapauksessa jälkimmäinen olisi ollut se oikea vaihtoehto. Viineistä olen sitä mieltä, että ensinnäkin on ihmisiä, jotka eivät juo ollenkaan alkoholia ja toiseksi kaikki eivät pidä sen enempää puna- kuin valkoviinistäkään, eli pöydässä pitäisi olla tarjolla myös alkoholiton vaihtoehto. Ja aina kysytään ennen kuin kaadetaan! Vikaa oli siis aloittajassa itsessäänkin, vaikka lapsellista käytöstä kyllä vieraiden puolelta myös. Jollei pidä jostain, sen voi sanoa kohteliaasti ja jättää ruokalajin välistä kokonaan, eikä ruveta sorkkimaan ja nyrpistelemään. "Anteeksi, mutta en pidä sienistä/artisokasta/etanoista, odotan seuraavaa ruokalajia." Käsittämätöntä, ettei aikuisilla ihmisillä ole tapoja, eikä edes kykyä kommunikoida!

Vierailija
74/95 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tuollasta hienoperseilyä jaksaa

Vierailija
75/95 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ruoka, olisin itse saattanut tehdä ihan samanlaista. Onneksi omassa ystäväpiirissä arvostetaan hyvää ruokaa.

Vierailija
76/95 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihanaa, että halusit viihdyttää heitä hyvällä ruualla. Uskon, että olet hyvä provo tai kokki tai molempia. Sitten se mutta; ehkä ei ekalle tapaamiselle tarvitse ihan noin hurjaa settiä laittaa. Joku perushyvä ruoka, olkoon sitten pasta tai pizza, yksinkertainen jälkkäri ja reilusti hyviä juomia niin johan siinä sitten tutustuu.

En kehtaisi laittaa arkiruokaa vieraille.

Vierailija
77/95 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee olo että olet kutsunut kylään täysin tuntemattomia ihmisiä? Kyllä mä ainakin ystävistäni tiedän että kenelle uppoo fine dining ja kenen kanssa tilataan pitsat.

Samaa mietin. Ap on halunnut kuitenkin päteä ystävänsä miehen edessä, leikkiä oikein kunnon emäntää ja kokkia saadakseen itsensä näyttämään ystäväänsä paremmalta ihmiseltä. Nyt hänellä on sitten miehensä ja varmaan muidenkin kanssa mukava naureskella ystävän ja tämän miehen junttiudelle.

Oikeasti hyvä emäntä tajuaa kysyä pari tarkentavaa kysymystä. Sen kun ap olisi tehnyt, niin illasta olisi voinut tulla todella mukava ja konstailemattoman rento. Nyt illasta jäi pas-kan maku suuhun kaikille.

Onpa helvetin outo ajatusmaalima sulla.  Se ei ole pätemistä ja leikkimistä, jos haluaa tarjota vieraille hyvän aterian. Se on sitä, että ON hvyä emäntä.

Vierailija
78/95 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein priimot ja antipastot!!! ja vielä oikein punaviinii. UUH

Kunnon hienostelua. 

Tätä länkytystä en ymmärrä. Se on heti hienostelua, jos joku tarjoaa jotain muuta kuin mikrossa lämmitettyä lenkkimakkaraa ja maitoa.

Vierailija
79/95 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai italialainen tarkoittaa pizzaa, pastaa ja lasagnea! Ootko vähän tynnyrissä kasvanut? Osso buco oli 70-luvun juttuja. Artisokat on limaisia purkista ongittuina.

Missä sinua on pidetty kaikki nämä vuodet? Oikeasti ihmiset myös täällä tietävät, että Italiassa syödään muutakin kuin pizzaa, pastaa ja lasagnea.

Vierailija
80/95 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä muuta syytä keksi kun että luulet osaavasi kokkaa :D