Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaapa kuinka paljon saatte lastenhoitoapua

Vierailija
21.10.2018 |

Osa ystävistäni saa isovanhemmilta lastenhoitoapua joka viikko, jotta vanhemmat saavat treffailla ja harrastaa. Sitten taas osa ystävistäni ja minä emme saa apua keneltäkään. Kyse ei ole siis siitä että lapset olisivat huonokäytöksisiä, olisimme itse sellaisia tai välit olisivat huonot isovanhempiin tai muihin ihmisiin. Minun vanhemmat eivät ole meidän kahta lasta katsoneet kuin kolme kertaa seitsemän vuoden aikana. Nuina kertoina pesimme ikkunat, kävimme kaupassa ja viimeisellä kerralla kuopus syntyi. Mieheni vanhemmat eivät periaatesyistä hoida kenenkään lapsiensa lapsia. Emme ole halunneet palkata vieraita hoitajia ja ystävillekkin on tuntunut hassulta ajatukselta viedä lapset hoitoon. Siispä olemme päättäneet hoitaa lapsemme ihan itse (niinkuin toki kaikkien kuuluukin). Ehkä kymmenen vuoden päästä voimme taas tehdä mieheni kanssa yhdessä kahdestaan jotain.

Miten te muut, kuinka paljon saatte noin suunnilleen apua lastenhoitoon? Koitteko että saatte vähän, riittävästi tai liiaksikkin apua?

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummit vahtii välillä, mutta siis ei edes kerran kuussa. Meitä ei sinänsä haittaa lastenvahdin palkkaaminen, mutta nyt lapsi on meistä vielä liian pieni vieraalle hoitajalle (alle 1-vuotias).

Vierailija
82/93 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran vuodessa palkkaamme mll-lastenhoitajan. Lapset jo 6 ja 8 vuotiaat, joten hyvin pärjäävät hoitajan kanssa. Olisihan se mukavaa useamminkin, mutta taloudellinen tilanne ei anna myöten. Säälittää vähän ne heittopussilapset, joita tuupataan joka viikonloppu jonnekin hoitoon, että isä ja äiti pääsee rilluteleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan lapsenlapsiani kerran viikossa. Ehkä 2-3x vuodessa yön yli hoidossa

Vierailija
84/93 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme ole halunneet palkata vieraita hoitajia ja ystävillekkin on tuntunut hassulta ajatukselta viedä lapset hoitoon. Siispä olemme päättäneet hoitaa lapsemme ihan itse (niinkuin toki kaikkien kuuluukin). Ehkä kymmenen vuoden päästä voimme taas tehdä mieheni kanssa yhdessä kahdestaan jotain.

Hämmästyttävän moni ei halua MAKSAA lastenhoitoavusta, joten kannattaa sitten tosiaan odotella sinne kymmenen vuoden päähän..

Hämmästyttävän moni myös pitää itsestäänselvyytenä, että ilmaisen lastenhoidon/kyyditsemisten ym:n lisäksi ilmainen "hoitaja" kustantaa myös ruokailut, viihdykkeet ym. kulut ihan vaan, koska sattuu olemaan paikalla : DD..

Et yhtään ymmärrä. Mulla olis hyvätuloisena vara maksaa vaikka 200e tunti lastenhoidosta. Mutta kun pieniä lapsia ei voi jättää random retun hoitoon. Mieti nyt itse, jos sulla ei olis mummoja, veisitkö levollisin mielin ventovieraalle pienet lapset?

En yhtään luota palkattuihin hoitajiin, kolme kertaa kokeiltu ja joka kokemus huono. Yksi teki oharit, yksi oli piittaamaton ja tapahtui tapaturma, kolmas ilkeä lapsille. Ei kiitos enää.

Hoidan siis itse nyt ja aina. Ja niitä vittupäisiä kusipääisovanhempia en auta vaikka mikähätä olis - niin nekin kieltäyty auttamasta pahassa hädässä.

Vierailija
85/93 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme ole halunneet palkata vieraita hoitajia ja ystävillekkin on tuntunut hassulta ajatukselta viedä lapset hoitoon. Siispä olemme päättäneet hoitaa lapsemme ihan itse (niinkuin toki kaikkien kuuluukin). Ehkä kymmenen vuoden päästä voimme taas tehdä mieheni kanssa yhdessä kahdestaan jotain.

Hämmästyttävän moni ei halua MAKSAA lastenhoitoavusta, joten kannattaa sitten tosiaan odotella sinne kymmenen vuoden päähän..

Hämmästyttävän moni myös pitää itsestäänselvyytenä, että ilmaisen lastenhoidon/kyyditsemisten ym:n lisäksi ilmainen "hoitaja" kustantaa myös ruokailut, viihdykkeet ym. kulut ihan vaan, koska sattuu olemaan paikalla : DD..

Todellakin oon ruokkinut meillä hoidossa olevat lapset. Eri asia sitten, jos ollut joku kallis meno, mutta oon kyllä vienyt kaverien lapsia esim. eläintarhaan ja elokuviin.

Vierailija
86/93 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et yhtään ymmärrä. Mulla olis hyvätuloisena vara maksaa vaikka 200e tunti lastenhoidosta. Mutta kun pieniä lapsia ei voi jättää random retun hoitoon. Mieti nyt itse, jos sulla ei olis mummoja, veisitkö levollisin mielin ventovieraalle pienet lapset?

En yhtään luota palkattuihin hoitajiin, kolme kertaa kokeiltu ja joka kokemus huono. Yksi teki oharit, yksi oli piittaamaton ja tapahtui tapaturma, kolmas ilkeä lapsille. Ei kiitos enää.

Hoidan siis itse nyt ja aina. Ja niitä vittupäisiä kusipääisovanhempia en auta vaikka mikähätä olis - niin nekin kieltäyty auttamasta pahassa hädässä.

Lisäys: olen siis myös isovanhemmille tarjonnut tuota 200e tunti hoitoavusta. Kunpikaan ei auttanut. Oli periaate että yhtään ei hoideta, vaikka mikä olis, kun pian joutuu sitten toistekin.

Kertoo ihmisestä kaiken jos oman lapsen auttaminen on vastenmielistä. Ja ei, ei ole ollut riitoja, ei huonoa kohtelua, ei ilkeilyä... ne on AINA olleet tuollaisia.

Vierailija
87/93 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan isovanhemmista iso osa on törkeän itsekkäitä hedonisteja. Ei heitä tietenkään voi kieltääkään, mutta ei piittaamattomia ja laiminlyöviä vanhuksia kannata kunnioittaakaan. Omia vanhempiani halveksun, osin myös säälin. Typerykset.

Vierailija
88/93 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan muu ole vihainen näille piittaamattomille isovanhemmille? Minä ainakin kiehun raivosta sisäisesti.

Se on niin vaikeaa kun ei saisi liikaakaan välittää. Juuri sata sivua möykätään kun munno kehtaa sanoa lapselle että rakastaa. Tai kehtaa pyytää hoitoon

No onko tuo nyt niin vaikeaa:

-Ilmoitat lapsiperheelle, että jos tuntuu siltä niin hoitoapua saa pyytää sinulta

-Jos pyytävät apua, niin autat oman halusi ja jaksamisesi mukaan

-Jos eivät pyydä apua, niin et jää jankkaamaan asiasta, vaan tapaatte sitten aina porukalla

Mitä siihen ketjuun tulee, niin eiköhän riitä, että osaat antaa vauvan takaisin äidilleen kun hän sitä pyytää, etkä tahallisesti estä vauvaa katsomasta äitiinsä. Etkä ylipäätään esitä asioita niin kuin lapsi olisi sinulle tärkeämpi (tai sinä hänelle) kuin vanhemmillensa. Ei normaalien ihmisten täydy pelätä, että rakastavat "liikaa".

Minä itse hoidan lapsenlapsiani n. kerran kuussa, tosin tyttäreni lapsia en ole vielä hoitanut kertaakaan. Ei heillä ole tarvetta kun lapsen kummi asuu melkein naapurissa, mutta toki ovat mummolaan aina tervetulleita - vanhempien kanssa tai ilman.

Tuntuu että tämä lastenhoitoaihe on vähän sellainen, että minun sukupolveni tekee siitä turhan ison numeron, puoleen ja toiseen. Koittakaa tukiverkottomat löytää toisenne ja auttaa toisianne. Kuten joku sanoikin, ennen vietiin naapuriin!

Vierailija
89/93 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olette lastenne kanssa? Viikot töissä ja viikonloput "nollaamassa"?

Vierailija
90/93 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hoitaa isovanhemmat enemmän kuin uskottiin raskausaikana toteutuvaksi. Minun vanhempani aikataulutetuissa pakollisissa menoissa, esim. mulla työmatka, iltakokous jne. ja miehellä iltatöitä. Silloin isovanhemmat hakevat hoidosta, ovat lapsen kanssa kotona ja laittavat nukkumaan. Mutta eivät jaksa hoitaa lasta koko päivää ja se on ihan ok. Hoitavat noin yhden illan kuukaudessa.Toiset isovanhemmat taas ovat yllättäneet positiivisesti ja silloin tällöin (pari kertaa vuodessa) lomallaan pyytävät lasta yöksi tai pariksi mummolaan tai mökille. Yleensä pyyntö tulee max. viikkoa ennen kyläreissua isovanhempien suunnittelemattomasta elämäntyylistä johtuen, mutta se ei haittaa. Otamme ilolla vastaan nämä yllätysparisuhdeajat. Molemmat isovanhemmat hoitavat hyvin lasta ja lapsi on heille selvästi tärkeä. Me myös autamme isovanhempia tietotekniikan kanssa, pankkiasioissa, syksyisin usein haravoimme pihan jne. ja kyläilemme säännöllisesti.

Lisäksi meillä on kaksi palkattua lapsenvahtia. Toinen käy yhtenä iltana viikossa vahtimassa lasta kun olemme miehen kanssa harrastuksissa ja epäsäännöllisemmin kun on pakollisia menoja. Maksetaan 9 e/tunti verokortilla ja toinen lapsenvahti viedään kotiin tarvittaessa.

Vierailija
91/93 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä hoitaa isovanhemmat enemmän kuin uskottiin raskausaikana toteutuvaksi. Minun vanhempani aikataulutetuissa pakollisissa menoissa, esim. mulla työmatka, iltakokous jne. ja miehellä iltatöitä. Silloin isovanhemmat hakevat hoidosta, ovat lapsen kanssa kotona ja laittavat nukkumaan. Mutta eivät jaksa hoitaa lasta koko päivää ja se on ihan ok. Hoitavat noin yhden illan kuukaudessa.Toiset isovanhemmat taas ovat yllättäneet positiivisesti ja silloin tällöin (pari kertaa vuodessa) lomallaan pyytävät lasta yöksi tai pariksi mummolaan tai mökille. Yleensä pyyntö tulee max. viikkoa ennen kyläreissua isovanhempien suunnittelemattomasta elämäntyylistä johtuen, mutta se ei haittaa. Otamme ilolla vastaan nämä yllätysparisuhdeajat. Molemmat isovanhemmat hoitavat hyvin lasta ja lapsi on heille selvästi tärkeä. Me myös autamme isovanhempia tietotekniikan kanssa, pankkiasioissa, syksyisin usein haravoimme pihan jne. ja kyläilemme säännöllisesti.

Lisäksi meillä on kaksi palkattua lapsenvahtia. Toinen käy yhtenä iltana viikossa vahtimassa lasta kun olemme miehen kanssa harrastuksissa ja epäsäännöllisemmin kun on pakollisia menoja. Maksetaan 9 e/tunti verokortilla ja toinen lapsenvahti viedään kotiin tarvittaessa.

Mistä löysit luotettavat lapsenvahdit? Itse en ole tuossa onnistunut.

Vierailija
92/93 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en aikoinaan saanut apua, mutta nou hätä lapsenlapsia katon miten työt antaa myötä ja joo vien matkoille nyt kun on isompia.....rakkauspakkaukset.....niitä aina naurattaa kun niitä kutsun noin ja vanhempiaan siis lapsiani rakkauden hedelmiksi

Vierailija
93/93 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan muu ole vihainen näille piittaamattomille isovanhemmille? Minä ainakin kiehun raivosta sisäisesti.

Mä kuulun siihen sukupolveen, jossa vanhemmat lähtivät maalta kaupunkeihin ja isovanhemmat jäivät satojen kilometrien päähän maalle. Ei ollut tapana, että mummut olisivat lähteneet junalla kaupunkiin, kun tytär tai poika halusi pestä ikkunat tai mennä hammaslääkäriin. Jos tarvittiin lapsenvahtia, sellaista kysyttiin naapurilta, jolla myös oli lapsia. Vastaavasti hoidettiin naapurin lapsia, kun heidän vanhempansa tarvitsivat lapsenvahtia. En siis ole koskaan oppinut, että juuri isovanhempien pitäisi juosta apuun. 

Hmmm... Oisko tässä se, että silloin naiset oli kotona eikä töissä? Ihan eri tilanne ja maailma