Sinä joka et sairasta juuri koskaan
Eli sinä sairastat vuodessa korkeintaan pari pikku flunssaa, joista toivut nopeasti. Kertoisitko hieman elintavoistasi ja mitä vitamiineja syöt?
Ihmettelen miksi aika monet ovat noin kerran kuussa kipeitä. Ja miksi toiset pysyvät terveinä vaikka mitkä taudit jylläisi. Minä itse syön melko terveellisesti, toki myös herkuttelen säännöllisesti. Urheilen, en tupakoi ja olen vitamiinien suurkuluttaja. Syön päivittäin mm.100µ d-vitamiinia, sinkkiä ja magnesiumia.
Onko muita, jotka säilyvät terveinä tällaisilla elintavoilla?
Kommentit (139)
Karppaan elikkä syön vain hyvin vähän hiilihydraatteja, ja nekin pääasiassa kasviksista ja vähäisestä määrästä maitotuotteita. En syö siis perunaa, riisiä, makaronia, viljoja, sokeria.
Lisänä syön silloin tällöin d-vitamiinia.
En edes muista milloin olen edes flunssassa ollut. En ainakaan vuoteen.
Mulla on ehkä kerran vuoteen pieni flunssa (yleensä keväisin).
tässä vinkki:
pesen käsiä hyvin huolellisesti, aina kun mahdollista. 15 sekuntia riittää.
en koske julkisilla paikoilla mihinkään muuta kuin pakosta.
muut asiat sivuseikkoja jos ihminen on perusterve.
Olen 105kg nainen, en juuri liiku, syön vähän niin ja näin, eli en aina niin terveellisesti. Otan aamulla d-vitamiinin, mutta muita vitamiineja ei ole. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa. En tupakoi, enkä juo alkoholia. En ole mitenkään ylihygieeninen, toki siis pesen käsiä ja näin, mutta mitään pakkomiellettä mm. siisteydestä ei ole.
Korkeintaan kerran vuodessa (yleensä alkuvuodesta, jos siis silloinkaan) sirastan viikon kestävän flunssan. Vatsatauti oli viimeksi n. 7 vuotta sitten.
Käsienpesu ja meillä on eläimiä. Ei ole liian ylihygieenista.
Juu, käsiä minäkin pesen. Ruokavalio mulla on normaalia sekaruokaa.
Lisää kokemuksia?
Ap
kannattaa muistaa että toiset on päivittäin tiloissa joissa altistuu pöpöille ja toiset ei.
jos olet kaupan kassa niin ohitsesi menee satoja sairaita päivässä.
jos olet kotona kotiäitinä niin tilanne on ihan eri.
Ruokailutottumukseni on kaikkea muuta kuin terveelliset, alkoa kuluu ja poltan myös tupakkaa. En tosiaan itsekään käsitä, miksi olen näin terve. Nyt kun kirjoitin tämän niin pitää vielä toivoa, että pysyisin edelleen terveenä.
N60
ketju on ihan turha.
käsienpesu ja hygienia..
ja sitten kattoo että altistuu pöpöille vähän.
muut ihan paskapuheita joistain d vitamiineista ja kasviksista.
itse syön lihapiirakoita kaiket päivät ja ei ole flunssaa ku pesen käsiä ja en heilu tuolla tautisten joukossa.
Ap työskentelee tiloissa joissa paljon ihmisiä ja eritteitä :)
Vältän liikaa hygieniaa enkä syö vitamiineja. Kuumetta oli viimeksi vuonna 1991.
Mulla on lääkityksen vuoksi matala puolustuskyky mutta flunssia ja mahatauteja en sairasta juuri koskaan. Käsienpesu tärkein. Meillä on myös lemmikkejä joten koti ei ole 100% steriili vaikka muuten siisti onkin. Hissien nappien painaminen kyynärpäällä, ovien avaaminen hihalla/hanskat kädessä.
Käsienpesu. Vältän koskettamasta hissin nappuloita, kahvoja yms ja sen jälkeen likaisilla käsillä kasvojani. Pesen aina kädet, kun tulen kotiin. Syön räkääni, mutta vain puhtailla käsillä. Pesen kädet ennen ja jälkeen rään syönnin. Tutkitusti räkään pyshtyneiden viruusten ja bakteerien syöminen lisää vastustuskykyä, kun altistuminen taudinaiheuttajille tapahtuu vatsalaukun vatsahappojen suojaaman reitin kautta! En sairasta flunssia tai muita tartuntatauteja juuri koskaan!
Ryyppään liikaa, poltan jonkin verran tupakkaa, en syö kovin terveellisesti. Liikuntaa harrastan jonkin verran. D-vitamiinia menee talvisin. Pesen kädet aina kun tulen kotiin ja muutenkin.
8 eli N60 itsekin mietin, että nyt varmaan iskee joku tauti, kun tällaisia kirjoitan 😉
Ap
Mä olen sottapytty!
En pese käsiäni vähän väliä, en käy päivittäin suihkussa, saunassa käyn kaksi kertaa kk.
Flunssa oli joskus 90-luvulla, mahatautia en edes muista.
Enkä käytä mitään lisäravinteita...mä vaan elän täyttä elämää.
Ei mulle tule niitä flunssiakaan. Oisko kolme-neljä vuotta sitten ollut flunssa viimeeksi.
Kaikki sairastelu loppui, kun lopetin röökaamisen ja alkoholinkäytön. Näytän myös nuoremmalta, kuin ennen, mikä kuulostaa hassulta, mut on totta.
En kyllä syö erityisen terveellisesti. Tykkään pitsasta, karkeista jne. En juuri syö hedelmiä. Salaattikin maistuu vaan jos hukutettu salaatinkastikkeeseen. Inhoan urheilua.
Otan monivitamiinin joka päivä. Oisko se syynä siihen, etten sairastele ja iho rypytön...
Mielenkiintoinen avaus.
Ikää minulla on reilut 40 vuotta. Kolmesta ensimmäisestä elinvuodestani olin jatkuvasti kipeänä. Esimerkiksi angiinoita oli toistakymmentä ja nielurisat leikattiin. Lastentauteja oli enemmän kuin kohtuullisen verran ja olin kipeänä ainakin kaksi vuotta mainitusta kolmesta. Tämän myötä olen aina ajatellut, että immuniteettini on kehittynyt niin vahvaksi, etten sairastu juuri mistään.
Oli sitten flunssa tai kurkkukipu, niin eivät viivy minussa päivääkään ja harvemmin niitä edes tulee. Maitoa olen juonut 4-vuotiaasta asti ja juon edelleen. Liikunnallinen olin noin kolmekymppiseksi asti, sittemmin se on jäänyt. Ikinä en ole edes maistanut tupakkaa ja alkoholia käytän äärimmäisen harvoin, jos ollenkaan. Poikkeuksena ikävuodet 18-25, jolloin saatoin käydä pyöreästi noin 5-10 kertaa vuodessa esim. baarissa kavereiden kanssa.
Vitamiineja syön joskus (ehkä n. 30 päivänä vuodessa), mutta lähinnä sen takia, että porevitamiinit maistuvat hyviltä ja pienenä olin aivan hulluna Sana-Sol -valmisteeseen. Ainoa paheeni on roskaruoka ja se näkyy painossa. Iän myötä se on aiheuttanut erään tulehduksen viidesti, mutta pääsin sen toistuvuudesta eroon alkamalla taas liikkua, kuitenkin vain kävelyä. Se oli tervetullutta vaihtelua istumisen/makoilun sijaan.
Karkkeja ostan harvoin, mutta sitäkin enemmän esim. juotavia jugurtteja, kuten Actimelia. Maitohappobakteeritablettien syöminen olisi halvempaa, mutta Actimelit ovat parhaita. Ja nimenomaan niitä sokeroituja Actimel-jugurtteja, sillä ne 30% vähemmän sokeria ovat kamalia.
Ja kaipa se pääkoppakin vaikuttaa, sillä en ikinä stressaa mistään. Suhtaudun elämääni hieman liiankin huolettomasti, mutta olen kuitenkin vastuuntuntoinen tärkeimpien asioiden suhteen.
Rauhallisen ulkokuoren alla piilee kuitenkin melkoinen kuumakalle, mutta harva tietää sen. Esim. työhön liittyvät asiat nollaan aina erään harrastuksen avulla ja yöunien jälkeen on taas kiva herätä aamulla yhtä rentona kuin yleensäkin.
Käsienpesu nestesaippualla kolme min. Kotiin tullessa, ennen ruoanvalmistusta ja syömistä, seksin jälkeen. Käsidesi ennen ruokailua ravintolassa ja muulloinkin tarvittaessa.
Käsipyyhkeiden ja kylpypyyhkeiden pesu riittävän usein 60 C.
Eläimet ei lisää infektioita jos et nuole niiden peräpäätä tai suutele niiden kanssa- käsihygienia muutoinkin!
Älä aivastele kämmeniin. Kauhulla katson ihmisiä jotka parsii kämmeniinsä eikä nenäliinaan tai vaikka olkavarret hihaan. Älä kaiva sieraimia, omia tai muiden. Älä suutele jokaista tapaamassa ihmistä.
Ei ylimääräisiä vitamiineja jos syöt monipuolisesti ja saat esim. Sinkkiä riittävästi ravinnosta. Metsämustikat, ja marjat ylipäätään päivittäin syötynä saattaa lisätä vastustuskykyä.
En sairasta kausiflunssia enkä muitakaan vatsainfektioita
Mä en vältä mitään ja hygieniakin on niin ja näin. Olen koulussa töissä ja varmaan sitä vastustuskykyä on kertynyt vuosien varrella. En ole edes vuosittain flunssassa, enkä esim ikinä ole ollut viikkoa pois sairauden takia.
Käsienpesu