Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Amiksen opet kertovat Lähihoitajakoulutukseen tuupataan ihmisiä, joita ei uskalla lähettää työharjoitteluun. Vartijoiksi opiskelee kuumakalleja, jotka eivät sovi alalle. Hoitotyön opettaja sanoo: ”Meille voi kävellä sisään kuka tahansa.”

Vierailija
21.10.2018 |

Joo. Haluan puhua.”

”Mielellään.”

”Ehdottomasti.”

”Tästä minulla onkin paljon sanottavaa.”

Vietin päiviä soitellen ammattioppilaitosten opettajille. Kysyin, ha­luaisivatko he kertoa, millaista on ammattikoulujen arkipäivä ja mitkä asiat heitä huolettavat.

Koulutusta on uudistettu vuoden alussa, ja tuntimäärien vähentäminen on ollut ahkerasti uutisissa. Siksi kiinnostaa, mitä opettajat ajattelevat.

Kahta lukuun ottamatta kaikki halusivat puhua aiheesta. Opettajat avautuvat mielellään, kunhan ensin sovitaan yhdestä asiasta.

”Eihän minua varmasti tunnista jutusta? Eikä kouluakaan? Meillä on johto vähän sellaista, että jos koulusta sanoo poikkipuolisen sanan, se voi olla irtisanomisperuste.”

Tätä juttua varten on haastateltu kahtatoista opettajaa. He saavat poikkeuksellisesti puhua nimettöminä, sillä tarkoitus ei ole leimata kouluja tai opiskelijoita eikä aiheuttaa hankaluuksia opettajille.

Opettajilla on aika paljon poikkipuolista sanottavaa.

Eniten huolissaan tuntuvat olevan hoitotyön opettajat, siis tulevia lähihoitajia kouluttavat. Heidän pitäisi vastata siitä, että lasten, vanhusten ja vammaisten hoitajat päivä­kodeissa, hoivakodeissa, kotihoidossa ja vuodeosastoilla osaavat vaihtaa vaipat, pestä, opastaa ja antaa oikean määrän oikeaa­ lääkettä.

”Kyllähän se vaippojen vaihto varmaan onnistuu, mutta noista muista asioista en ole kaikkien kohdalla ollenkaan varma”, sanoo yksi opettajista.
Syitä on monia, mutta useimmiten on kyse siitä, että opiskelija ei ole oppinut perusasioita, jotka olisi hallittava ennen työpaikalle lähtemistä. Vuodeosastolla tai vanhusten kotihoidossa ei oikein voi toimia, ellei osaa laskea oikein lääkkeiden annostelua.

”En voi lähettää työpaikalle ihmistä, joka ei ymmärrä, miksi ja missä tilanteissa insuliinia annetaan, vaikka sitä on koulussa sata kertaa jankattu.”

Opettajien mukaan lähihoitajakoulutuksessa on yhä enemmän opiskelijoita, joilla on isojakin oppimisvaikeuksia ja heikot pohjatiedot peruskoulusta. Jos kertotaulussa on vaikeuksia, jää helposti jumiin lääkelaskuissa.

Kommentit (321)

Vierailija
181/321 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut Hesarini tänään (mutta, suokaa anteeksi, en ap-kirjoitusta lukuun ottamatta mitään muuta) ja miettinyt, mitä ystäväni tytär on kertonut.

Hän aloitti tänä syksynä innoissaan sairaanhoitajaopinnot 24-vuotiaana, koska ensimmäinen ammattinsa ei ollutkaan se, mitä oli kuvitellut, vaikka hyvää elämänkokemusta se toi.

.....

Siellä nykyisessä oppilaitoksessa on melkoinen "sekametelisoppa" hänen kurssillaan: kolmisenkymmentä eri ikäistä opiskelijaa, joista kolmasosa on joko mt- ja/tai alkoholiongelmaisia.

Mm. ryhmätöiden teko tai pakollisten opintopiirien yhdessä sovittu kokoontuminen on ollut heti ensimmäisinä kuukausina ihan mahdottomuus, koska ryhmästä/opintopiiristä uupuu aina 1-3 ihmistä.

.....

En tiedä yksityiskohdista enempää, mutta jo tuo edellinen lauseeni kertonee aika paljon.

Älä valehtele. Sairaanhoitajakoulutukseen ei todellakaan pääse kuka tahansa. Ei sinne kympin keskiarvoa vaadita, mutta rima on paljon korkeammalla kuin annat ymmärtää.

No, sitten nämä valitut opiskelijat ovat kyenneet valehtelemaan hienosti valitsijoilleen.

Ei sinne kympin keskiarvoa vaadita, mutta ainakaan tiettyyn kouluun ei ole soveltuvuuskoetta.

Kyllä sairaanhoitajaksi on ilmeisesti korkeammat vaatimukset kuin lähihoitajakouluun. Ei pidä luottaa sokeasti kuulopuheisiin. Se, ettei ryhmätöitä pääse tekemään tiettynä aikana, voi liittyä esim työntekoon opintojen ohella.

Vierailija
182/321 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kerrankin tehokasta toimintaa, opetusministeri lupaa palauttaa soveltuvuustestit tietyille aloille jo tämän hallituskauden aikana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/321 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin kaksi vuotta sitten teholla ja opiskelijan annettiin asentaa ja poistaa kusiletku. ei muistanut tyhjentää letkun pään palloa ja jostain kumman syystä sain virtsatulehduksen siirryttyäni kirurgiselle osastolle.

Vierailija
184/321 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen hallitus on vetänyt ammattiopetuksen vessanpöntöstä alas. Muistakaa vaaleissa.

Vierailija
185/321 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei arvosteta kokemusta ja ikääntyneiden tietotaitoa. Rekryissäkään. Ja heidät alitetaan vaan aktiivimallin kurimukseen tyyliinnkaikille on paikkoja. Mikä hirveä tarve nykyhallituksella, kiitos ministerinPihvin ja savusauna Piken kuningasideat kyykyttää ikäänttneitä, jotka eivät ikänsä tai terveytensä vuoksi enää ole kuranttia, mutta rangaistuskäppyrät heiluu heille heistä riippumattomista syistä! Ei ihme, että kansan syvät rivit ovat vihaisia! Oma lukunsa on pikkutyttö sanni kuusi laasonen, joka papattaa lukuja nappisilmillään kuin hypnoosissa. Maassa on huono henki osaamattoman hallitusväen vuoksi, joka osaa vain käskyttää ja sanella! Ja nöyryyttää aikuisia ihmisiä! Siniset päätyy unholaan, thnk goodness. Koska alkaa pyöröovet muihinnpuolueisiin..

Vierailija
186/321 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut Hesarini tänään (mutta, suokaa anteeksi, en ap-kirjoitusta lukuun ottamatta mitään muuta) ja miettinyt, mitä ystäväni tytär on kertonut.

Hän aloitti tänä syksynä innoissaan sairaanhoitajaopinnot 24-vuotiaana, koska ensimmäinen ammattinsa ei ollutkaan se, mitä oli kuvitellut, vaikka hyvää elämänkokemusta se toi.

.....

Siellä nykyisessä oppilaitoksessa on melkoinen "sekametelisoppa" hänen kurssillaan: kolmisenkymmentä eri ikäistä opiskelijaa, joista kolmasosa on joko mt- ja/tai alkoholiongelmaisia.

Mm. ryhmätöiden teko tai pakollisten opintopiirien yhdessä sovittu kokoontuminen on ollut heti ensimmäisinä kuukausina ihan mahdottomuus, koska ryhmästä/opintopiiristä uupuu aina 1-3 ihmistä.

.....

En tiedä yksityiskohdista enempää, mutta jo tuo edellinen lauseeni kertonee aika paljon.

Älä valehtele. Sairaanhoitajakoulutukseen ei todellakaan pääse kuka tahansa. Ei sinne kympin keskiarvoa vaadita, mutta rima on paljon korkeammalla kuin annat ymmärtää.

No, sitten nämä valitut opiskelijat ovat kyenneet valehtelemaan hienosti valitsijoilleen.

Ei sinne kympin keskiarvoa vaadita, mutta ainakaan tiettyyn kouluun ei ole soveltuvuuskoetta.

Leikitään sitten vielä hetki, että puhut totta ja niin puhuu myös tyttäresi. Mistä se "tietää", että kolmanneksella opiskelijoista on mielenterveys- tai alkoholiongelmia? Nehän aloitti vasta syksyllä opiskelut, joten onko diagnoosit tatuoitu niiden otsaan vai onko psykiatristen diagnoosien kertominen luokkakavereille kenties pakollinen osa opintoja?

Kyse ei ole minun tyttärestäni, vaan hyvä ystäväni tyttärestä, kummityttärestäni.

Hän on kyennyt arvioimaan asian, koska niin moni kurssikaveri on avautunut hänelle, empaattiselle, älykkäälle, todella alalle sopivalle ihmiselle.

Ihan sama kuinka paljon tästä kirjoittamastani rutistaan tai todenmukaisuutta epäillään; minua pelottaa tietää, mitä huuhaita lähi- ja sairaanhoitajiksi "valmistuu".

Olen itse 5-kymppinen, äitini kohta 73.

Hyvässä kunnossa, mutta tulevaisuus saattaa olla toinen, jos emme saappaat jalassa poistu ammattitaidottomia kiusaamasta!

Vierailija
187/321 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa kerrankin tehokasta toimintaa, opetusministeri lupaa palauttaa soveltuvuustestit tietyille aloille jo tämän hallituskauden aikana. 

Hallitushan on tehokkaasta toiminnasta tuttu. Harmi vain, että näillä " yhtäkkisillä tehokkailla toimilla" ei aina ole ollut niin positiivista seurausta.  Muutama vuosi sitten  keksittiin, että nuorison syrjäytymisen ehkäisyyn ratkaisu on taata kaikille opiskelupaikka peruskoulun jälkeen. Nyt sitten ihmetellään, kun lähihoitajakoulut ovat täynnä epämotivoituneita alalle soveltumattomia nuoria. Mitäköhän seuraavaksi keksitään.  Ehkä seuraavaksi keksitään, että sähköalan ihmisistä on pulaa, joten kaikki "ylimääräiset hakijat" tungetaan sinne. 

Vierailija
188/321 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä ketjuissa häiritsee se, että oletetaan lähihoitajien työskentelevän vain vanhuspuolella. Lähihoitajillehan on paljon suuntautumisvaihtoehtoja ja mahdollisia työpaikkoja.

Vierailija
189/321 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.....

.....

Leikitään sitten vielä hetki, että puhut totta ja niin puhuu myös tyttäresi. Mistä se "tietää", että kolmanneksella opiskelijoista on mielenterveys- tai alkoholiongelmia? Nehän aloitti vasta syksyllä opiskelut, joten onko diagnoosit tatuoitu niiden otsaan vai onko psykiatristen diagnoosien kertominen luokkakavereille kenties pakollinen osa opintoja?

Kyse ei ole minun tyttärestäni, vaan hyvä ystäväni tyttärestä, kummityttärestäni.

Hän on kyennyt arvioimaan asian, koska niin moni kurssikaveri on avautunut hänelle, empaattiselle, älykkäälle, todella alalle sopivalle ihmiselle.

Ihan sama kuinka paljon tästä kirjoittamastani rutistaan tai todenmukaisuutta epäillään; minua pelottaa tietää, mitä huuhaita lähi- ja sairaanhoitajiksi "valmistuu".

Hyvässä kunnossa, mutta tulevaisuus saattaa olla toinen, jos emme saappaat jalassa poistu ammattitaidottomia kiusaamasta!

Ei ystäväsi tytär välttämättä ole niin alalle soveltuva. Hoitoalalla joutuu olla tekemisissä monenlaisten ihmisten kanssa, myös erilaisista taustoista tulevien. Tämä saattaa olla raskasta.

Sosionomikoulutuksessa on kyllä käsittääkseni paljon ongelmallisista perheistä tulevia, kun ovat tottuneet olemaan se, joka katsoo perään.

Vierailija
190/321 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on taantunut. Oikeasti katsokaa millasta porukkaa tuolla hiihtää aivot ihan narikassa.

Aikaisemmin oli yksinkertaisimmalle porukalle ojankaivuun ja teollisuuden pakkausliukuhihnan kaltaista työtä, jossa ei aivoja suuremmin tarvittu. Nykyään kaikki tuollainen on koneellistettu. Työllisyyspolitiikan nimissä kaikki täytyy pistää johonkin koulutukseen, ja juuri lähihoitajakoulutukseen on dumpattu paljon ihan toivottomia tapauksia.

Vierailija
191/321 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on taantunut. Oikeasti katsokaa millasta porukkaa tuolla hiihtää aivot ihan narikassa.

Aikaisemmin oli yksinkertaisimmalle porukalle ojankaivuun ja teollisuuden pakkausliukuhihnan kaltaista työtä, jossa ei aivoja suuremmin tarvittu. Nykyään kaikki tuollainen on koneellistettu. Työllisyyspolitiikan nimissä kaikki täytyy pistää johonkin koulutukseen, ja juuri lähihoitajakoulutukseen on dumpattu paljon ihan toivottomia tapauksia.

Tässä on totuus.

Vierailija
192/321 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tuli selväksi, niin tähän ketjuun kirjoittaneista todella harva sopii lähihoitajaksi tai sairaanhoitajaksi tai ylipäätään mihinkään palveluammattiin. Kirjoituksista tunkee läpi minä-minä-asenne, kaikki muut on väärässä, minä oikeassa, kaiken yleistäminen, stereotyyppinen ajattelumalli, ihmisten tyypittäminen ahtaisiin malleihin, vanhakantaisten hierarkioiden ja mitä ilmeisimmin luokkayhteiskunnan ihannoiminen. Onneksi sieltä sote-alaltakin sentään löytyy vielä joitakin, jotka osaavat katsoa laajemmin asioita, auttavat ja tukevat omalla ystävällisellä asenteellaan työpaikoilla opiskelijoita ja vastavalmistuneita eteenpäin eivätkä ole aina arvostelemassa ja lisäämässä negatiivisuuden ilmapiiriä toisin kuin tällä palstalla monet tietoisesti tekevät.

Vierailija
193/321 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös lääkkeiden annostelu ja jakaminen kuulu sairaanhoitajan tehtäviin? Missä hoitopaikoissa lähihoitajat annostelevat lääkkeitä?

Lääkehoito on oleellinen osa lähihoitajan työtä monessa paikassa.

Sitten taas esim. päiväkodissa lääkehoitoa on hyvin vähän, joinain vuosina ei lainkaan. Välillä tulee mietittyä, että onko lähihoitajan tutkinto oikea lastenhoitajalle, jonka ei tarvitse työssään osata esim. pistää tai jakaa lääkkeitä, tai hoitaa vuodepotilaita? Näihin kuitenkin käytetään koulutuksessa aikaa, mutta sitten oleelliset taidot, kuten sensitiivisyys tai asiakkaiden kohtaaminen ja kuuntelu, loistavat poissaolollaan. Moni lähäri tuntuu hakeutuvan päiväkotiin töihin päivätyön perässä, vaikka itse lasten kanssa työskentely ei tunnu kiinnostavan. Pienryhmätyöskentely, jossa aikuiset jakautuvat eri tiloihin toimimaan lapsiryhmän kanssa, on osalle suorastaan kauhistus, kun pitääkin olla lasten kanssa, eikä voi viettää päiväänsä rupatellen työkavereiden kanssa.

Vierailija
194/321 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.....

.....

Eli parikymppinen tyttö aloittaa opinnot AMK:ssa 30 muun eri ikäluokkia edustavan ihmisen kanssa ja hupsheijakkaa, parissa kuukaudessa 10 niistä avautuu tälle tytölle mielenterveys- ja alkoholiongelmistaan... Kyllä nyt on taas uskottavuus huipussa.

Vierailija
195/321 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös lääkkeiden annostelu ja jakaminen kuulu sairaanhoitajan tehtäviin? Missä hoitopaikoissa lähihoitajat annostelevat lääkkeitä?

Lääkehoito on oleellinen osa lähihoitajan työtä monessa paikassa.

Sitten taas esim. päiväkodissa lääkehoitoa on hyvin vähän, joinain vuosina ei lainkaan. Välillä tulee mietittyä, että onko lähihoitajan tutkinto oikea lastenhoitajalle, jonka ei tarvitse työssään osata esim. pistää tai jakaa lääkkeitä, tai hoitaa vuodepotilaita? Näihin kuitenkin käytetään koulutuksessa aikaa, mutta sitten oleelliset taidot, kuten sensitiivisyys tai asiakkaiden kohtaaminen ja kuuntelu, loistavat poissaolollaan. Moni lähäri tuntuu hakeutuvan päiväkotiin töihin päivätyön perässä, vaikka itse lasten kanssa työskentely ei tunnu kiinnostavan. Pienryhmätyöskentely, jossa aikuiset jakautuvat eri tiloihin toimimaan lapsiryhmän kanssa, on osalle suorastaan kauhistus, kun pitääkin olla lasten kanssa, eikä voi viettää päiväänsä rupatellen työkavereiden kanssa.

Kyllä minun opiskeluaikanani sensitiivisyys ja asiakkaiden kuuntelu olivat koko ajan esillä. Etiikalla oli iso osa opiskelussa. Suuntautumisvuoden aikana sitten perehdytään erityisesti siihen omaan alaan. Lähihoitajan päiväkodissa toteuttaa hoidollisen puolen. Myös mahdolliset pistämiset ja pitkäaikaissairaiden hoidon.

Vierailija
196/321 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lähihoitajan koulutukseen on niin helppo hakea? :(

Vierailija
197/321 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai siis päästä tarkoitin.

Sama

Vierailija
198/321 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on totuus.

Kyllä.

Sanomalehti Kalevan yleisönosastolla oli hyvä kirjoitus aiheesta vastikään.

Mekaanisessa puunjalostusteollisuudessa esimiestehtävissä ja erityisammattikoulussa opettajana työskennellyt avautui aiheesta.

Automaatio on vienyt kymmeniä työpaikkoja, johon kelpasi heikompitasoinenkin kaveri, hommat hoitaa yksi terävämpi ammattikoulun käynyt tai heikompi AMK-heppu.

Ammattikouluissa yritetään kouluttaa aivan toivotonta sakkia, jotka eivät opi.

Vierailija
199/321 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai siis päästä tarkoitin.

Sama

Ei sinne ole helppo päästä. Paikkoja on vain pienelle osalle pyrkijöistä. Se on sitten eri asia, millä perusteella nykyisin oppilaat valitaan, kun ei ole sovelluskoetta.

Vierailija
200/321 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.....

.....

Olen kolmannen vuoden sh-opiskelija ja koulu, jossa olen, on yksi halutuimmista. Silti opiskelijoiden joukossa on monen sorttista tapausta. Jotkut hoitavat koulunkäynnin ja mm. ryhmätyöt todella vasemmalla kädellä. Tiimityöskentelytaidot ovat usein hakusessa ja meno joskus kuin yläasteella. Ilkeitä juoruakkoja riittää, ja he tulevat varmasti viemään samaa huonoa henkeä myös työyhteisöihin, kunhan valmistuvat.

Toki suurin osa opiskelijoista on oikeasti motivoituneita ja hoitavat hommansa asiallisesti. Silti ihmetyttää, mistä noita 15-vuotiaan teinikoviksen lailla käyttäytyviä aikuisia oikein tulee sh-koulutukseen.