Amiksen opet kertovat Lähihoitajakoulutukseen tuupataan ihmisiä, joita ei uskalla lähettää työharjoitteluun. Vartijoiksi opiskelee kuumakalleja, jotka eivät sovi alalle. Hoitotyön opettaja sanoo: ”Meille voi kävellä sisään kuka tahansa.”
Joo. Haluan puhua.”
”Mielellään.”
”Ehdottomasti.”
”Tästä minulla onkin paljon sanottavaa.”
Vietin päiviä soitellen ammattioppilaitosten opettajille. Kysyin, haluaisivatko he kertoa, millaista on ammattikoulujen arkipäivä ja mitkä asiat heitä huolettavat.
Koulutusta on uudistettu vuoden alussa, ja tuntimäärien vähentäminen on ollut ahkerasti uutisissa. Siksi kiinnostaa, mitä opettajat ajattelevat.
Kahta lukuun ottamatta kaikki halusivat puhua aiheesta. Opettajat avautuvat mielellään, kunhan ensin sovitaan yhdestä asiasta.
”Eihän minua varmasti tunnista jutusta? Eikä kouluakaan? Meillä on johto vähän sellaista, että jos koulusta sanoo poikkipuolisen sanan, se voi olla irtisanomisperuste.”
Tätä juttua varten on haastateltu kahtatoista opettajaa. He saavat poikkeuksellisesti puhua nimettöminä, sillä tarkoitus ei ole leimata kouluja tai opiskelijoita eikä aiheuttaa hankaluuksia opettajille.
Opettajilla on aika paljon poikkipuolista sanottavaa.
Eniten huolissaan tuntuvat olevan hoitotyön opettajat, siis tulevia lähihoitajia kouluttavat. Heidän pitäisi vastata siitä, että lasten, vanhusten ja vammaisten hoitajat päiväkodeissa, hoivakodeissa, kotihoidossa ja vuodeosastoilla osaavat vaihtaa vaipat, pestä, opastaa ja antaa oikean määrän oikeaa lääkettä.
”Kyllähän se vaippojen vaihto varmaan onnistuu, mutta noista muista asioista en ole kaikkien kohdalla ollenkaan varma”, sanoo yksi opettajista.
Syitä on monia, mutta useimmiten on kyse siitä, että opiskelija ei ole oppinut perusasioita, jotka olisi hallittava ennen työpaikalle lähtemistä. Vuodeosastolla tai vanhusten kotihoidossa ei oikein voi toimia, ellei osaa laskea oikein lääkkeiden annostelua.
”En voi lähettää työpaikalle ihmistä, joka ei ymmärrä, miksi ja missä tilanteissa insuliinia annetaan, vaikka sitä on koulussa sata kertaa jankattu.”
Opettajien mukaan lähihoitajakoulutuksessa on yhä enemmän opiskelijoita, joilla on isojakin oppimisvaikeuksia ja heikot pohjatiedot peruskoulusta. Jos kertotaulussa on vaikeuksia, jää helposti jumiin lääkelaskuissa.
Kommentit (321)
Sitten haukuttiin rasistisin ilmauksin. Täällä on ihan turvallista/olet saanut paremman kasvatuksen.
Ja ilmaukset oli vastuullisten aikuisten opettajien ja ohjaajien tahoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lähihoitajan koulutukseen on niin helppo hakea? :(
Tai siis päästä tarkoitin.
Sama
Ei sinne ole helppo päästä. Paikkoja on vain pienelle osalle pyrkijöistä. Se on sitten eri asia, millä perusteella nykyisin oppilaat valitaan, kun ei ole sovelluskoetta.
Eikö se mene niin, että töihin on vaikea päästä juurikin siksi, koska niin moni on käynyt lähihoitajakoulutuksen? Kyllä kai nyt kouluttautumaan pääsee kuka tahansa milloin vaan. Eikä tuo ole hyvä juttu tietenkään.
Sama
Luuletko tosiaan, että koulutuksia alkaa joka päivä ja sinne vaan mennään? Miten luulet asian järjestyvän tuossa kuvitelmassa, jossa opiskelupaikkoja lisätään sitä mukaa kun opiskelijoita vaan kävelee sisään. Miten eri aikoihin aloittavien koulutukset järjestetään? Silloin kun itse hain muutama vuosi sitten opiskelemaan, aloitukset olivat kaksi kertaa vuodessa. Paikkoja oli tietty määrä ja hakijoita monta kertaa enemmän. Vain pieni osa hakijoista pääsi sisään.
Nykyäänhän ammattikouluun on jatkuva haku. Tai siis, peruskoulusta tai lukiosta perustutkintokoulutukseen haetaan pääsiassa yhteishaun kautta. Muutoin haetaan aina jatkuvan haun kautta.
Ja siis joka päivä alkaa koulutuksia? Silloinhan jokaisen täytyy opiskella yksityisoppilaana. Mistä kaikille riittää opettajia? Kylläpä on kummalliseksi mennyt homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama
Ei sinne ole helppo päästä. Paikkoja on vain pienelle osalle pyrkijöistä. Se on sitten eri asia, millä perusteella nykyisin oppilaat valitaan, kun ei ole sovelluskoetta.
Eikö se mene niin, että töihin on vaikea päästä juurikin siksi, koska niin moni on käynyt lähihoitajakoulutuksen? Kyllä kai nyt kouluttautumaan pääsee kuka tahansa milloin vaan. Eikä tuo ole hyvä juttu tietenkään.
Sama
Luuletko tosiaan, että koulutuksia alkaa joka päivä ja sinne vaan mennään? Miten luulet asian järjestyvän tuossa kuvitelmassa, jossa opiskelupaikkoja lisätään sitä mukaa kun opiskelijoita vaan kävelee sisään. Miten eri aikoihin aloittavien koulutukset järjestetään? Silloin kun itse hain muutama vuosi sitten opiskelemaan, aloitukset olivat kaksi kertaa vuodessa. Paikkoja oli tietty määrä ja hakijoita monta kertaa enemmän. Vain pieni osa hakijoista pääsi sisään.
Nyt taisit ottaa kommenttini vähän liian kirjaimellisesti.
Vierailija kirjoitti:
En ole kertaakaan tarvinnut lääkelaskuja lähihoitajan työssä. Lääkkeet tulee pusseissa ja sh hoitaa pistämiset yms.
Tehtävät riippuvat niin paikasta, missä työskentelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama
Sama
Nykyäänhän ammattikouluun on jatkuva haku. Tai siis, peruskoulusta tai lukiosta perustutkintokoulutukseen haetaan pääsiassa yhteishaun kautta. Muutoin haetaan aina jatkuvan haun kautta.
Jatkuva haku ei tarkoita sitä, että voisi milloin vaan marssia opiskelemaan. Edelleen on tietyt ajat, milloin mikäkin koulutus alkaa. Riippuu oppilaitoksesta ja linjasta. Oppilaitos päättää myös millä perusteella opiskelijat valitaan. Eli ei todellakaan voi milloin vaan mennä opiskelemaan eikä edelleenkään pääse kuin osa hakijoista linjalle.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeiden jako sairaanhoitajien tai muiden korkeakoulutettujen hommaksi.
Olisi mahdotonta toteuttaa. Eikä siihen ole mitään syytäkään, koska lähihoitajan ammattiin kuulu lääkehoito.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen hallitus on vetänyt ammattiopetuksen vessanpöntöstä alas. Muistakaa vaaleissa.
Vessan vedon aloitti jo sixpak- hallitus, leikkaamalla 260 miljoonaa, Sipilä jatkoi leikkaamalla 190 miljoonaa. Mutta vasemmistolainen väkivalta on niiin paljon parempaa väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen hallitus on vetänyt ammattiopetuksen vessanpöntöstä alas. Muistakaa vaaleissa.
Vessan vedon aloitti jo sixpak- hallitus, leikkaamalla 260 miljoonaa, Sipilä jatkoi leikkaamalla 190 miljoonaa. Mutta vasemmistolainen väkivalta on niiin paljon parempaa väkivaltaa.
En kyllä tajua miten tämä aivan toimivan ammattikoulujärjestelmän alasajo palvelee ketään, mutta ilmeisesti on sitten sinulle mieleen. Sitä en tiedä myöskään, miten vasemmiston väkivalta liittyy mihinkään.
Järkyttävää. Millainen vanhuus meitä suomalaisia odottaakaan epäpätevien hoitajien armoilla. Hyvä jos on varallisuutta ostaa hyvää hoitoa tulevaisuudessa.
Toivon kuolevani ennen kuin joku ammattitaidoton koskee minuun.
Järkyttävää luettavaa.
Suvaitsevaisuuden nimissä ei heikointa ainesta saa hylätä, vaikkei oaisi laskea kolmeen.
Onnea mummeleille ja vammaisille hoitolaitoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää. Millainen vanhuus meitä suomalaisia odottaakaan epäpätevien hoitajien armoilla. Hyvä jos on varallisuutta ostaa hyvää hoitoa tulevaisuudessa.
Arveletko, että et ennen vanhuutta ole tekemisissä lähihoitajien kanssa?
Miksi lähihoitajille annetaan vastuita joita evät osaa. Lääkelaskut tehkööt ne varmasti osaava. Jakaa osaa varmaan jokainen.
En yhtään ihmettele. Ihmisiä yritetään tuupata vastoin heidän omaakin tahtoaan koulutuksiin ja ilmaistöihin mihin heillä ei ole valmiuksia/haluja. Muuten se on karenssi ja työssäoloehto. Työkkäri esim. velvoittaa hakemaan tietyn ikäisiä ihmisiä koulutuksiin ja mikään syy ei ole riittävä jättää hakematta. Sitten ajatellaan, että siivoojaksi ja lähihoitajaksi sopivat ihan kaikki. Etenkin jälkimmäisen kohdalla pidän hälyttävänä, jos ihminen jolla ei ole mitään halua, paloa tai valmiuksia toimia alalla pakotetaan sinne. Jos laiminlyö töitään, se tuottaa välitöntä vaaraa ihmishengille.
Itselläkin kävi aika kyseenalainen juttu, kolmivuotisen opiskelun valmistumisen jälkeen. Pääsin määräaikaisiin kesätöihin heti valmistumisen jälkeen siivoushommiin, joka on siis täysin eri ala kuin ala jolta valmistuin. Oli ihan pelkkä kesätyö, että saan rahaa, mitään muuta motiivia minulla siihen ei ollut. Parin kuukauden töiden jälkeen tietysti ilmoittauduin työttömäksi heti ja parin viikon päästä siitä minun postiluukustani kolahtaa lappunen, jossa työkkäri kehottaa minua hakemaan kurssille, joka pätevöittää laitossiivoojaksi. Mitään keskustelua työkkärin virkailijan kanssa asiasta ei missään vaiheessa ollut. Ei tosiaan ollut millään tasolla mikään unelmaduunini. Olin vain ilmoittanut koulutukseni josta olin JUURI valmistunut ja tietysti siinä vaiheessa vielä oman alan työni olisivat ensisijaisesti, joihin minulla lain mukaankin oli oikeus.
Jätin sitten hakematta siihen koulutukseen. Tiesin kyllä, että pahimmassa tapauksessa rapsahtaa karenssi, mutta päätin että sittenpä tulee. Suomessa ihmisellä pitäisi vielä olla perustuslaillinenkin oikeus päättää millä työllä elättää itsensä. Onneksi työkkärin virkailija oli sitten ymmärtäväinen, kun puhuimme tästä eikä antanut sanktioita. Pahemminkin olisi voinut käydä. Hän nyt vain oli itsekseen ajatellut, että tuonnehan minä voisin mennä, kun oli papereistani nähnyt, tetä olin ollut kyseisissä töissä kesätöissä. Ei sitten käynyt mielessä keskustella minun kanssani asiasta...
En minä nyt huvikseni kolmea vuotta opiskele, että pääsen heti sen jälkeen kurssittamaan itseni huonopalkkaiseksi siivoojaksi.
Assburger kirjoitti:
80-luvulla amiksesta ei päässyt läpi, jos ei osannut vaadittuja asioita.
Vaikeammille aloille oli sisäänpääsyyn korkeat ka-rajat.
Nyt pitää jokaiselle puupäälle saada ammattitutkintopaperit taskuun.
Tuo on oikeasti ihan totta. Enää ei haluta jättää ihmisiä luokalle vaan runnotaan kaikki väkisillä läpi. Koulutuksen taso on mennyt kyllä alas päin. Minusta lähituntien karsiminen on iso VIRHE. Ei missään nimsessä sitä mallia, että työpaikalla opiskellaan suunnilleen kaikki. Lopputulos nimittäin on se, että mitään ei opita kunnolla, vaikka kuinka väitetään että töissä se käytäntö opitaan. Ongelma kun tahtoo olla se ettei opiskelijoiden malteta antaa tehdä niitä opiskeltavia töitä, vaan käytetään heitä ilmaisen työn juhtina helppoihin töihin. Enkä tästä voi pelkästään työpaikkoja syyttää, koska opiskelijat heitetään sinne töihin suunnilleen ummikkoina. Eihän sellaisille uskallakaan antaa vastuuta.
Itse suoritin näyttötutkinnolla yhden ammatin ja se on varma, että semmoiseen en enää lähde. Lähiopetusta koulussa oli muutama hassu viikko ja yhteensä kuukausien rupeama ilmaistyöntekijänä eri yrityksissä. Kyllä muuten itseäkin ahdisti, kun heitettiin sinne töihin lähes mitään osaamattomana. Yritin aina valita työpaikkani sen mukaan mitä itse halusin tosissaan oppia. No arvatkaa sainko oikeastaan ollenkaan tehdä niitä asioita mitä eniten halusin oppia? No enpä oikeastaan ollenkaan. Nyt sitten pitäisi niistäkin asioista olla ammattitutkinto siltä pohjalta mitä harjotteluissa sain tehdä. Paljonpa naurattaa, kun ammattilaisena koen, että tarvitsisin ja haluaisin ehdottomasti lisäkoulutusta tietyistä asioista.
Koulussa tykkäsin olla ja opin asioita hyvin. Olisikin siellä koulussa vaan saanut olla! Harjoittelija on muutenkin ihan eri asemassa, kuin oikea työntekijä. Dynamiikka ja kaikki on ihan erilaista. Itseä on aina ahdistanut suunnattomasti nuo harjoittelut. Siinä on niin kovasti toisten käskytyksen ja jopa mielivallan alla. Työntekijänä taas olen tässäkin ammatissa pärjännyt hyvin.
Tässä on tulos, kun väkipakolla tungetaan kaikki lähihoitajaopintoihin, välittämättä tippaakaan henkilön soveltuvuudesta alalle/taustoista. Tästä voimme kiittää nykyistä hallitustamme. Lähihoitajina voi toimia minkälaisia psykopaatteja ja juoppoja/narkkareita tahansa. Kuten toimiikin. Pääasia, että Sipilän työllisyystilastot kaunistuvat. Viis muusta.
On myös tabu, että alalle korkeampiinkin asemiin hakeutuu ihmisiä, jotka tekevät tahallaan rikoksia silloin kun kukaan ei huomaa... kaikki tulisi tilastoida. Mutta leväperäisyys on edelleen tämänkin alan vitsaus.
Aloitin lh-opinnot syksyllä 2015, silloin oli soveltuvuuskokeet, nykytilaa en tiedä.
Keväällä 2016 opetustunteja oli vähennetty edellisvuodesta, mutta opiskeltavat asiat olivat yhtä laajoja. Opettaja ihmetteli kun 1. vuoden syksyllä luokkamme oli ollut iloinen jne ja seuraavana keväänä niin kiukkuinen ja stressaantunut. Syyhän oli keväällä lisääntyneet ryhmätyöt ja itsenäiset opiskelupäivät lähiopetuksen vähetessä. Voin kuvitella nuorison opiskelumotivaatiota ja -tuloksia, jos jo meillä aikuisilla näkyi negatiivisesti lähiopetuksen väheneminen.
En ole kertaakaan tarvinnut lääkelaskuja lähihoitajan työssä. Lääkkeet tulee pusseissa ja sh hoitaa pistämiset yms.