Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienyrittäjät haluavat oikeuden antaa käytöksen perusteella potkut!

Vierailija
21.10.2018 |

Tässä taitaa olla kyse nyt oikeudesta pärstäkerroin-potkuihin!

Kommentit (133)

Vierailija
121/133 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienyrittäjistä suurin osa ei halua, mutta Suomen yrittäjät ry haluaa. Tavoitteena on sama menettely myöhemmin kaiken kokoisissa yrityksissä. Tällöin potkuihin riittäisi mm. ikä ja kokeneet pihalle kun ovat kalliita, nuoria halpoja riistettäväksi. Työntekijän olisi käytännössä myös lain rikkomisern työajan ym. suhteen, kodka muuten olisi hankala työntekijä ja saisi potkut. Liittojen asema halutaan myös romuttaa, jolloin kukaan ei enää uskalla puuttua epäkohtiin potkujen pelossa. Henkilöstön edustaja olisi jatkossa työnantajan valitsema, eli pomon käskyläinen.

Kaverin mies on insinööritoimistossa töissä. Meni töihin inssinä. Ja myöhemmin nelikymppisenä luki DI:ksi. Siellä kokeneille ei anneta mielellään töitä, kun halvempia harjoittelijoita on saatavilla.

Mikäs siinä, jos haluaa kilpailla hinnalla eikä laadulla. Laadutonta insinöörityötä saa tosin Aasiasta ~20 €/h hintaan, joten siinä kilpailee itsensä kyllä aika äkkiä konkurssiin.

Vierailija
122/133 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän asia kuitenkin ole niin että kukaan ei potki hyvää työntekijää pois. Joten kaikki te läskiperseet ja laiskimukset kerätkää ittenne. Ei tarvi täällä keskustelu palstoilla vinkua. 

Usko pois, ei ole mitään universaalia käsitystä hyvästä työntekijästä. Esim minä olen jollekin unelma; ahkera ja tunnollinen. Mutta kaikki pomot eivät ole pitäneet minusta. Voin vain spekuloida, miksi. Faktaa on, että joillekin pomoille painaa enempi asiaosaaminen, jollekin joku muu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/133 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työni puolesta ollut tekemisissä monen luottamusmiehen kanssa. Osa on ollut tosi hyviä ja oikein osaavasti ajaa työntekijöiden etua. Valitettavasti moni heistä on kuitenkin 'pomoa pahempi' peluri, jota kiinnostaa vain oma hyvä, eivätkä kyvyt tai halu riitä muiden edun ajamiseen. Olkaa tarkkana, kenetkä valitsette. Saunailtojen tarjoaja ja näennäinen äykkäröinti on vain poliittinen keino.

Oman kokemukseni pohjalta perinteisillä duunarialoilla (metalli, rakennus...) pääluottamusmiehet ovat 100% kokovartalokyrpiä, kun taas naisvaltaisemmilla ja asiantuntijahommissa homma on päinvastoin.

Vierailija
124/133 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa olikin jo joku luokitellut tapauksia minkä takia ei voi antaa potkuja. Kiva pitää töissä tuollaisia työntekijöitä, eikö?

Joka kuukausi he tuottavat tappiota ja työpaikan ilmapiiri on kireä.

Minusta työnantaja saisi antaa tälläisille heti potkut perseelle, ja sitähän tässä haetaan. Tavallinen duunari ei tajua edes minkälaisista tapauksista on kysymys vaan itkee jotain pärstäkerroin sontaa.

Fakta on se että kun teet työsi ja et väärinkäytä asemaasi niin ei sinua pihalle potkita. Hyvää työntekijää ei ikinä potkita pihalle.

Olen nähnyt sivusta vaikka kuinka monen hyvän työntekijän saaneen potkut YT-neuvotteluissa.

Monetko YT-neuvottelut olet nähnyt käytävän alle kymmenen hengen yrityksissä?

Meinaat, että vain suuremmat firmat voivat antaa lopputilin hyvälle työntekijälle, ja pikkufirmoissa moinen on täysin poissuljettua?

Luit ilmeisesti niin nopeasti että kysymykseni meni kokonaan ohi: Monetko YT-neuvottelut olet nähnyt käytävän alle kymmenen hengen yrityksissä?

En yksiäkään. Väitteesi kuului ”Hyvää työntekijää ei ikinä potkita pihalle”, joka on tietysti paskapuhetta. Sinullakin taisi mennä esittämäni kysymys kokonaan ohi?

Vierailija
125/133 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän asia kuitenkin ole niin että kukaan ei potki hyvää työntekijää pois. Joten kaikki te läskiperseet ja laiskimukset kerätkää ittenne. Ei tarvi täällä keskustelu palstoilla vinkua. 

Usko pois, ei ole mitään universaalia käsitystä hyvästä työntekijästä. Esim minä olen jollekin unelma; ahkera ja tunnollinen. Mutta kaikki pomot eivät ole pitäneet minusta. Voin vain spekuloida, miksi. Faktaa on, että joillekin pomoille painaa enempi asiaosaaminen, jollekin joku muu.

Tuolla ei ole juurikaan väliä, jos et mitään työilmapiiriä myrkytä tms. Sillä millä on väliä on se, mitä viivan alle jää. Jos tulosta tulee ja asiakkaat/työkaverit kehuu niin vain täysi idıootti päästäisi tuollaisen käsistään.

Vierailija
126/133 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ei tiennyt, niin: aina kun työsuhde päättyy irtisanoutumiseen, saa karenssin (pois lukien äärimmäisen vakavat syyt tai painavat käytännön syyt). Kun henkilö saa potkut, työvoimatoimisto vaatii selvityksen tapahtuneesta. Työvoumavirkailijat päättivät, ovatko potkut johtuneet työntekijästä vai eivät. Jos työntekijä on itse aiheuttanut potkut, seuraa 90 päivän karenssi.

En tiedä, missä menee raja tahallisuudessa ja tahattomuudessa.

Ps. Selvityspyynnön käsittelyyn menee kuukausi, toivottavasti säästit lopputilistäsi. Tukea et saa ennen päätöstä.

Vierailija
127/133 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, asia ei ole niin.

Kyllä, asia on juurikin niin. Ellei yrittäjän tavoitteena ole tietenkin ajaa firmansa mahdollisimman huonoon jamaan, mutta silloin lienee vain positiivinen asia että sieltä pääsee pois.

Yksi hyvä keino ajaa yritya huonoon jamaan, on heikentää sen houkuttelevuutta potentiaalisten työnhakijoiden keskuudessa tarjoamalla esimerkiksi selvästi heikompaa työsuhdeturvaa kuin kilpailevissa yrityksissä.

Vierailija
128/133 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa olikin jo joku luokitellut tapauksia minkä takia ei voi antaa potkuja. Kiva pitää töissä tuollaisia työntekijöitä, eikö?

Joka kuukausi he tuottavat tappiota ja työpaikan ilmapiiri on kireä.

Minusta työnantaja saisi antaa tälläisille heti potkut perseelle, ja sitähän tässä haetaan. Tavallinen duunari ei tajua edes minkälaisista tapauksista on kysymys vaan itkee jotain pärstäkerroin sontaa.

Fakta on se että kun teet työsi ja et väärinkäytä asemaasi niin ei sinua pihalle potkita. Hyvää työntekijää ei ikinä potkita pihalle.

Olen nähnyt sivusta vaikka kuinka monen hyvän työntekijän saaneen potkut YT-neuvotteluissa.

Monetko YT-neuvottelut olet nähnyt käytävän alle kymmenen hengen yrityksissä?

Meinaat, että vain suuremmat firmat voivat antaa lopputilin hyvälle työntekijälle, ja pikkufirmoissa moinen on täysin poissuljettua?

Luit ilmeisesti niin nopeasti että kysymykseni meni kokonaan ohi: Monetko YT-neuvottelut olet nähnyt käytävän alle kymmenen hengen yrityksissä?

En yksiäkään. Väitteesi kuului ”Hyvää työntekijää ei ikinä potkita pihalle”, joka on tietysti paskapuhetta. Sinullakin taisi mennä esittämäni kysymys kokonaan ohi?

Ei kuulunut. En ole esittänyt ainuttakaan väittämää tässä keskustelussa.

YT-menettelyihin on ihan turhaa vedota tässä keskustelussa, koska on täysin eri asia kun konserninjohdosta ilmoitetaan että "ensi vuoden budjetissa on nuppiluku 120 sijaan 95, toimikaa!" kuin että muutaman hengen firmaa pyörittävä yrittäjä laittaisi hyvän ja tuottavan työntekijän pihalle ihan vaan koska nyt tuntuu siltä. En minä sitä, varmasti pienyrittäjissäkin on täysiä imbesillejä jotka eivät ymmärrä ampuvansa itseään jalkaan edes siinä kohtaa kun varpaat pyörii pisin lattiaa, mutta tuollaisessa tapauksessa lienee lähinnä "win-win" tilanne kyseessä.

Vierailija
129/133 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, asia ei ole niin.

Kyllä, asia on juurikin niin. Ellei yrittäjän tavoitteena ole tietenkin ajaa firmansa mahdollisimman huonoon jamaan, mutta silloin lienee vain positiivinen asia että sieltä pääsee pois.

Yksi hyvä keino ajaa yritya huonoon jamaan, on heikentää sen houkuttelevuutta potentiaalisten työnhakijoiden keskuudessa tarjoamalla esimerkiksi selvästi heikompaa työsuhdeturvaa kuin kilpailevissa yrityksissä.

Jolloin taas käänteisesti helppo tapa pienyrittäjälle erottua edukseen on tarjota parempaa työsuhdeturvaa kuin kilpailijansa.

Vierailija
130/133 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla ei ole juurikaan väliä, jos et mitään työilmapiiriä myrkytä tms. Sillä millä on väliä on se, mitä viivan alle jää. Jos tulosta tulee ja asiakkaat/työkaverit kehuu niin vain täysi idıootti päästäisi tuollaisen käsistään.

Työelämä onkin niin reilua, ja työtoverit vallan kehuvat toisiaan... Kukaan ei pelaa mitään pelejä ja ahkera saa palkkansa. Kaikki ovat avoimia ja hyviä ihmistuntijoita, jotka avosylin tutustuvat ihmisiin eri ikä- ja harrastustaustoista. Kukaan ei ole niin juntti, että kokisi erilaisuuden uhaksi ja itkisi esimiehelle heikentynyttä kahvipöytäilmapiiriä, kun bemarikerhoon tulikin joku ladamies.

Vierailija
131/133 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työelämä onkin niin reilua, ja työtoverit vallan kehuvat toisiaan... Kukaan ei pelaa mitään pelejä ja ahkera saa palkkansa. Kaikki ovat avoimia ja hyviä ihmistuntijoita, jotka avosylin tutustuvat ihmisiin eri ikä- ja harrastustaustoista. Kukaan ei ole niin juntti, että kokisi erilaisuuden uhaksi ja itkisi esimiehelle heikentynyttä kahvipöytäilmapiiriä, kun bemarikerhoon tulikin joku ladamies.

Ja joku haluaisi olla tuollaisessa paikassa töissä, koska...?

Vierailija
132/133 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on hallitus onnistunut tavoitteessaan lietsomaan vihaa pienyrityksiä vastaan. Tämä hallitushan on suuryrittäjien ja osakkeenomistajien asialla ja pienet halutaan pois kilpailemasta. Yrittäjät itse eivät laista pidä, mutta silti täällä kirjoitellaan, kuinka yrittäjät tätä haluavat. Olen varma, että kokoomuksen omat kirjoittelijat ovat tätä vihaa lietsomassa.

Väite, ettei kukaan haluaisi työskennellä pienyrityksissä on outo, sillä satojatuhansia näissä kuitenkin työskentelee ja pitkäaikaisia työntekijöitä on paljon. Ites olen suunnittelutoimistossa, missä yrityksistä suurin osa on pieniä. Etuja ei meillä juurikaan ole, mutta mitä sitten? Niiden arvo on kuitenkin lopulta aika vähäinen. Minä saan käyttää ylityöntunteja vaikka siihen, että käyn kampaajalla kesken päivän. Yrityksistä yli 90 % on alle 10 hengen yrityksiä, perustuu Suomen Yrittäjien ilmoitukseen vuodelta 2016.

Harjoittelijoita ei meillä voida ottaa tekemään perustehtävää. Pienessä yrityksessä ei ole etenemismahdollisuuksia, mutta minulla on lisääntynyt sekä työn vaativuus että palkka samassa suhteessa siitä kun aloitin. Meillä on niin monipuoliset tehtävät, ettei muutaman kuukauden välein voi ottaa uutta, sillä ei kellään ole aikaa opettaa koko ajan uusia.

Oma esimieheni ei pidä irtisanomislakia hyvänä, vaan hän on sitä mieltä kuten joku täälläkin oli, että tällä pohjustetaan vain isompaa helpompaa irtisanomista, tekemällä pienyrittäjistä syypää.

Suurin osa teistä ei tajua, että hallitus on eri asia kuin pienyrittäjät itse. Mitä työtä noin vähällä ajattelukyvyn määrällä voi tehdä? Minä en ole yrittäjä, vaan työntekijä. Jos perustan yrityksen, en palkkaa ketään.

Vierailija
133/133 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

134 pyytää anteeksi sekavaa kirjoitusta. Olen siis teknistä koulutusta vaativalla alalla, jolla pienet yritykset työllistävät suhteellisesti paljon enemmän kuin suuret.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä