Pienyrittäjät haluavat oikeuden antaa käytöksen perusteella potkut!
Tässä taitaa olla kyse nyt oikeudesta pärstäkerroin-potkuihin!
Kommentit (133)
Mun yks sukulainen laittoi jäätelö kikkarin yhden kauppakeskuksen pihaan. Auki ark. 9-21 ja viikonloppusin 10-18, hän ei pystynyt 8 nuorella pyörittämään kioskia. Vuorossa oli aina yksi kerrallaan töissä. Oli festareita ei voi tulla töihin kun on liput, ei voi tulla kun pitää mennä kavereiden kanssa rannalle, ei huvita selkäkin vähän kipee. Sitten kun töihin tultiin niin poikaystävä tuli koko päiväksi mukaan nurkalle notkuun, puhelimella oltiin jopa silloin kun toisella kädellä pyöriteltiin palloja. Asiakkaista otettiin snappejä jos oli vaikka vähän oudommat vaatteet ja naurettiin yhdessä. Sitten kun asiasta sanottiin vedettiin herne nenään ja jopa nuorten äidit soitteli perään. Loppujen lopuksi työntekijöitä oli sen 4 kk aikana 12, sillä saatiin homma jotenkin pyörimään.
Käytöksen perusteella annettavat potkut ovat täysin veteen piirretty viiva. Riippuu ihan siitä, minkälainen pikkuhitler siellä pomona häärää, mikä ylittää hänen ärsytyskynnyksensä ja mikä ei. Pomo voi saada taaksensa pari hännystelijää valehtelemaan käytöksestä ja siinä ei ole duunarilla paljon mahdollisuuksia hakea oikeutta. Parempi pysyä vain pois näistä pienyrityksistä, jos laki menee läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pieni yritys johon tarvitsisin työvoimaa mutta en enää uskalla palkata. Olen ollut niin lähellä konkurssia huonon työntekijän takia etten enää uskalla. Minulla on käynyt huono tuuri työntekijöiden kanssa enkä sano että on aina tekijänkään vika. Yhdellä nuorella oli vaikeaa poikaystävän kanssa ja oli paljon poissa sen takia. Nykyään tuollainen on näköjään ihan tavallista. Toinen rikkoi vapaa-ajalla selkänsä ja oli puoli vuotta sairaslomalla ja sen jälkeen pystyi tekemään töitä ma ja ti, loput viikosta otti saikkua. Yhdellä oli niin vauhdikas elämä että joka päivälle oli sopinut menoa, hammaslääkärit ja kampaajat oli kesken työpäivän. Yksi oli todella tehoton, moni soppari oli menossa katolle kun ei saatu valmista. Muutamaa ei vain kiinnostanut työ ja lähtivät muualle tai kortistoon.
Tämä on työnantajan kannalta ihan hirveää. Haluaisin kyllä vakinaistaa sopivan työntekijän. Ei työnantajastakaan ole kiva tehdä määräaikaisia sopimuksia. Mutta pelko on kova että työntekijästä ei pääse eroon vaikka mitä tulisi eteen. Suomessa on pääsääntöisesti hyvä työmoraali mutta aika hyvä otanta on tässä 20 vuoden aikana tullut tästä toisestakin puolesta.
Että sinänsä on hyvä tämä muutos mutta ymmärrän kyllä toisenkin puolen, nyt on vielä epävarmempaa löytää pieneen yritykseen työvoimaa.
Neli-viisikymppisiä kannattaisi palkata.
Ja palkataankin. Minä olen tiimimme nuorin, 39 vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää sitten ihmetelkö miksei pienyrittäjät halua työllistää ketään kun riski että jää jumiin jonkun mätämunan kanssa joka pahimmillaan vie firman konkkaan on liian suuri.
Älkää sitten ihmetelkö, että kukaan oikeasti hyvä jolla on varaa valita ei valitse pienyritystä työpaikakseen. Kuka sitä ottaisi sen riskin että pikkufirman pomo onkin k*sipää narsisti (mikä on ilmeisesti erittäin todennäköistä huomioiden viimeaikaiset ulostulot) joka kyykyttää työntekijöitään ja jakelee potkuja pärstän perusteella jos voi valita sellaisen työpaikan missä irtisanomissuoja on olemassa. Joko tarjoatte tuntuvasti parempaa liksaa että riski on sen arvoinen tai hyväksytte että ette saa kuin jonkun onnettoman joka ei kenellekään muulle kelpaa.
Kyllä niitä hyviä työntekijöitä riittää, sinä sen sijaan et tulisi kyllä tuolla kielenkäytöllä ja argumentaatiolla ikinä meidän firmaan palkatuksi. Hyvää työntekijää kun kukaan ei halua irtisanoa ja toisaalta miksi ihmeessä kukaan haluaisi siinä k*sipää narsistin firmassa edes olla töissä? Irtisanominenhan olisi tuossa tilanteessa win-win kun ei tarvitse ottaa karenssia omasta irtisanoutumisesta.
Ai nytkö niitä riittää? Eikö hyvistä työntekijöistä ollutkaan huutava työvoimapula? Jatkossa parhaat tai edes hyvät eivät (pääsääntöisesti) hakeudu pikkufirmoihin, vaan turvallisemman työsuhteen tarjoaviin suurempiin yrityksiin.
Oletko sä vähän ykisnkertainen? Pienyrittäjät eivät kaikki ole samalla alalla, jos tänne joku on kirjoittanut että työntekijöistä on pula niin ei se koske 100% kaikkia yrittäjiä. Meidän allalla tekijöitä on kohtalaisen paljon, hyviäkin. Valinnanvaraa on, mutta ongelma on siinä että kuka vaan jaksaa esittää mitä vaan 6kk vaikka kuinka ihmiset olisivat sitä mieltä että koeajalla selviää onko ihminen hyvä työntekijä vai ei.
Kyllä ne parhaatkin hakeutuvat jatkossa pikkufirmoihin vaikka kuinka haluaisit maalata piruja seinille, parhailla on aina neuvotteluvaraa ja pienessä firmassa on paljon parempi jousto kuin isommissa. Älä sinä turhaan niiden parhaiden työntekijän päätöksistä huolta kanna.
Työskentelen tälläkin hetkellä niiden parhaiden työntekijöiden kanssa joille rekryäjät soittelevat viikottain ja houkuttelevat milloin minnekin töihin. Pääsääntöisesti eivät lähde pieniin firmoihin edes nyt, ja jatkossa tasan varmasti vieläkin vähemmän. Eipä nuo pikkufirmat nykysinkään pysty kilpailemaan palkoissa, työsuhde-eduissa, sijainnissa, eivätkä juuri missään muussakaan. Tehkää vaan niistä hikipajoista entistäkin epähoukuttelevampia, eipä tuo minua käytännössä liikuta kun oma työpanokseni tulee jatkossakin olemaan monikansallisissa suuryrityksissä.
Aijjaa, työskentelet siis kaikkien alojen parhaimpien työtnekijöiden kanssa, VAU! Missäs siis tarkalleen ottaen olet töissä kun pystyt sanomaan jokaisen alan parhaiden työntekijöiden asenteen pieniä firmoja kohtaan?
On tässä elämänkokemusta tullut oman alani ulkopuoleltakin. Tunnen paljon ihmisiä monilta aloilta, eikä lähes poikkeuksetta kukaan halua työkennellä muutaman henkilön pikkufirmoissa paitsi yrittäjät itse. Työntekijöistä vain ne, joilla ei käytännössä ole juurikaan vaihtoehtoja. Mutta kuten sanottu, heikentäkää minun puolestani vain pikkufirmojen vetovoimaa entisestään ihan niin paljon kuin haluatte, omaa kuoppaanne te siinä kaivatte.
Minä tunnen myös paljon ihmisiä ja yrittäjiä monilta aloilta, ja minun kokemukseni on aivan pänvastainen. Mites tämä nyt on mahdollista, vai olisiko kuitenkin niin, että et sinä enkä minä tunne ihan koko maailman ihmisiä sitten kuitenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa olikin jo joku luokitellut tapauksia minkä takia ei voi antaa potkuja. Kiva pitää töissä tuollaisia työntekijöitä, eikö?
Joka kuukausi he tuottavat tappiota ja työpaikan ilmapiiri on kireä.Minusta työnantaja saisi antaa tälläisille heti potkut perseelle, ja sitähän tässä haetaan. Tavallinen duunari ei tajua edes minkälaisista tapauksista on kysymys vaan itkee jotain pärstäkerroin sontaa.
Fakta on se että kun teet työsi ja et väärinkäytä asemaasi niin ei sinua pihalle potkita. Hyvää työntekijää ei ikinä potkita pihalle.
Olen nähnyt sivusta vaikka kuinka monen hyvän työntekijän saaneen potkut YT-neuvotteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Käytöksen perusteella annettavat potkut ovat täysin veteen piirretty viiva. Riippuu ihan siitä, minkälainen pikkuhitler siellä pomona häärää, mikä ylittää hänen ärsytyskynnyksensä ja mikä ei. Pomo voi saada taaksensa pari hännystelijää valehtelemaan käytöksestä ja siinä ei ole duunarilla paljon mahdollisuuksia hakea oikeutta. Parempi pysyä vain pois näistä pienyrityksistä, jos laki menee läpi.
No eikö se olisi lottovoitto päästä pois noin kusisesta firmasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää sitten ihmetelkö miksei pienyrittäjät halua työllistää ketään kun riski että jää jumiin jonkun mätämunan kanssa joka pahimmillaan vie firman konkkaan on liian suuri.
Älkää sitten ihmetelkö, että kukaan oikeasti hyvä jolla on varaa valita ei valitse pienyritystä työpaikakseen. Kuka sitä ottaisi sen riskin että pikkufirman pomo onkin k*sipää narsisti (mikä on ilmeisesti erittäin todennäköistä huomioiden viimeaikaiset ulostulot) joka kyykyttää työntekijöitään ja jakelee potkuja pärstän perusteella jos voi valita sellaisen työpaikan missä irtisanomissuoja on olemassa. Joko tarjoatte tuntuvasti parempaa liksaa että riski on sen arvoinen tai hyväksytte että ette saa kuin jonkun onnettoman joka ei kenellekään muulle kelpaa.
Kyllä niitä hyviä työntekijöitä riittää, sinä sen sijaan et tulisi kyllä tuolla kielenkäytöllä ja argumentaatiolla ikinä meidän firmaan palkatuksi. Hyvää työntekijää kun kukaan ei halua irtisanoa ja toisaalta miksi ihmeessä kukaan haluaisi siinä k*sipää narsistin firmassa edes olla töissä? Irtisanominenhan olisi tuossa tilanteessa win-win kun ei tarvitse ottaa karenssia omasta irtisanoutumisesta.
Ai nytkö niitä riittää? Eikö hyvistä työntekijöistä ollutkaan huutava työvoimapula? Jatkossa parhaat tai edes hyvät eivät (pääsääntöisesti) hakeudu pikkufirmoihin, vaan turvallisemman työsuhteen tarjoaviin suurempiin yrityksiin.
Oletko sä vähän ykisnkertainen? Pienyrittäjät eivät kaikki ole samalla alalla, jos tänne joku on kirjoittanut että työntekijöistä on pula niin ei se koske 100% kaikkia yrittäjiä. Meidän allalla tekijöitä on kohtalaisen paljon, hyviäkin. Valinnanvaraa on, mutta ongelma on siinä että kuka vaan jaksaa esittää mitä vaan 6kk vaikka kuinka ihmiset olisivat sitä mieltä että koeajalla selviää onko ihminen hyvä työntekijä vai ei.
Kyllä ne parhaatkin hakeutuvat jatkossa pikkufirmoihin vaikka kuinka haluaisit maalata piruja seinille, parhailla on aina neuvotteluvaraa ja pienessä firmassa on paljon parempi jousto kuin isommissa. Älä sinä turhaan niiden parhaiden työntekijän päätöksistä huolta kanna.
Työskentelen tälläkin hetkellä niiden parhaiden työntekijöiden kanssa joille rekryäjät soittelevat viikottain ja houkuttelevat milloin minnekin töihin. Pääsääntöisesti eivät lähde pieniin firmoihin edes nyt, ja jatkossa tasan varmasti vieläkin vähemmän. Eipä nuo pikkufirmat nykysinkään pysty kilpailemaan palkoissa, työsuhde-eduissa, sijainnissa, eivätkä juuri missään muussakaan. Tehkää vaan niistä hikipajoista entistäkin epähoukuttelevampia, eipä tuo minua käytännössä liikuta kun oma työpanokseni tulee jatkossakin olemaan monikansallisissa suuryrityksissä.
Aijjaa, työskentelet siis kaikkien alojen parhaimpien työtnekijöiden kanssa, VAU! Missäs siis tarkalleen ottaen olet töissä kun pystyt sanomaan jokaisen alan parhaiden työntekijöiden asenteen pieniä firmoja kohtaan?
On tässä elämänkokemusta tullut oman alani ulkopuoleltakin. Tunnen paljon ihmisiä monilta aloilta, eikä lähes poikkeuksetta kukaan halua työkennellä muutaman henkilön pikkufirmoissa paitsi yrittäjät itse. Työntekijöistä vain ne, joilla ei käytännössä ole juurikaan vaihtoehtoja. Mutta kuten sanottu, heikentäkää minun puolestani vain pikkufirmojen vetovoimaa entisestään ihan niin paljon kuin haluatte, omaa kuoppaanne te siinä kaivatte.
Minä tunnen myös paljon ihmisiä ja yrittäjiä monilta aloilta, ja minun kokemukseni on aivan pänvastainen. Mites tämä nyt on mahdollista, vai olisiko kuitenkin niin, että et sinä enkä minä tunne ihan koko maailman ihmisiä sitten kuitenkaan?
Erona tässä on se, että sinä valehtelet ja minä en... ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa olikin jo joku luokitellut tapauksia minkä takia ei voi antaa potkuja. Kiva pitää töissä tuollaisia työntekijöitä, eikö?
Joka kuukausi he tuottavat tappiota ja työpaikan ilmapiiri on kireä.Minusta työnantaja saisi antaa tälläisille heti potkut perseelle, ja sitähän tässä haetaan. Tavallinen duunari ei tajua edes minkälaisista tapauksista on kysymys vaan itkee jotain pärstäkerroin sontaa.
Fakta on se että kun teet työsi ja et väärinkäytä asemaasi niin ei sinua pihalle potkita. Hyvää työntekijää ei ikinä potkita pihalle.
Olen nähnyt sivusta vaikka kuinka monen hyvän työntekijän saaneen potkut YT-neuvotteluissa.
Monetko YT-neuvottelut olet nähnyt käytävän alle kymmenen hengen yrityksissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erona tässä on se, että sinä valehtelet ja minä en... ;D
Okei. Ja miten ajattelit todistaa väitteesi?
Vierailija kirjoitti:
Hyvyys on tulkitsijan käsitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi, mutta ei siitä hyvästä kuulu karenssia saada. Toisaalta, ei ne yllätyspotkut varmaan koskaan hauskoja ole, työpaikanvaihto on paljon mukavampi tehdä hallitummin ja edes jonkinlaisella ”suoja-ajalla” (=irtisanomisaika). Mutta joo, ei kenekään ainakaan kannata lakimuutoksen jälkeen muuttaa minnekään pikkufirma-työpaikan perässä, eikä muutenkaan niihin hakeutua jos vain vaihtoehtoja on.
Eiköhän asia kuitenkin ole niin että kukaan ei potki hyvää työntekijää pois. Joten kaikki te läskiperseet ja laiskimukset kerätkää ittenne. Ei tarvi täällä keskustelu palstoilla vinkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että vain suuremmat firmat voivat antaa lopputilin hyvälle työntekijälle, ja pikkufirmoissa moinen on täysin poissuljettua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi, mutta ei siitä hyvästä kuulu karenssia saada. Toisaalta, ei ne yllätyspotkut varmaan koskaan hauskoja ole, työpaikanvaihto on paljon mukavampi tehdä hallitummin ja edes jonkinlaisella ”suoja-ajalla” (=irtisanomisaika). Mutta joo, ei kenekään ainakaan kannata lakimuutoksen jälkeen muuttaa minnekään pikkufirma-työpaikan perässä, eikä muutenkaan niihin hakeutua jos vain vaihtoehtoja on.
Vaikea uskoa että siitä karenssia olisi tulossa, enkä usko että irtisanomisaikoihin on mitään muutoksia tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän asia kuitenkin ole niin että kukaan ei potki hyvää työntekijää pois. Joten kaikki te läskiperseet ja laiskimukset kerätkää ittenne. Ei tarvi täällä keskustelu palstoilla vinkua.
Ei, asia ei ole niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että vain suuremmat firmat voivat antaa lopputilin hyvälle työntekijälle, ja pikkufirmoissa moinen on täysin poissuljettua?
Luit ilmeisesti niin nopeasti että kysymykseni meni kokonaan ohi: Monetko YT-neuvottelut olet nähnyt käytävän alle kymmenen hengen yrityksissä?
Vierailija kirjoitti:
Pienyrittäjistä suurin osa ei halua, mutta Suomen yrittäjät ry haluaa. Tavoitteena on sama menettely myöhemmin kaiken kokoisissa yrityksissä. Tällöin potkuihin riittäisi mm. ikä ja kokeneet pihalle kun ovat kalliita, nuoria halpoja riistettäväksi. Työntekijän olisi käytännössä myös lain rikkomisern työajan ym. suhteen, kodka muuten olisi hankala työntekijä ja saisi potkut. Liittojen asema halutaan myös romuttaa, jolloin kukaan ei enää uskalla puuttua epäkohtiin potkujen pelossa. Henkilöstön edustaja olisi jatkossa työnantajan valitsema, eli pomon käskyläinen.
Kaverin mies on insinööritoimistossa töissä. Meni töihin inssinä. Ja myöhemmin nelikymppisenä luki DI:ksi. Siellä kokeneille ei anneta mielellään töitä, kun halvempia harjoittelijoita on saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, asia ei ole niin.
Kyllä, asia on juurikin niin. Ellei yrittäjän tavoitteena ole tietenkin ajaa firmansa mahdollisimman huonoon jamaan, mutta silloin lienee vain positiivinen asia että sieltä pääsee pois.
Olen työni puolesta ollut tekemisissä monen luottamusmiehen kanssa. Osa on ollut tosi hyviä ja oikein osaavasti ajaa työntekijöiden etua. Valitettavasti moni heistä on kuitenkin 'pomoa pahempi' peluri, jota kiinnostaa vain oma hyvä, eivätkä kyvyt tai halu riitä muiden edun ajamiseen. Olkaa tarkkana, kenetkä valitsette. Saunailtojen tarjoaja ja näennäinen äykkäröinti on vain poliittinen keino.
Jos irtisanomislaki toteutuu, niin vastaavasti pitäisi myös poistaa karenssi työntekijän irtisanoutuessa! Koska työpaikan vastaanottaminen on myös työntekijälle itselleen riski.