Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joku kirjoittaa etämummoudesta Hesarissa

Vierailija
21.10.2018 |

Lukijan mielipide. Voisiko joku kopsata kirjoituksen tänne?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin tästä jankutetaan? En käsitä, miksi useimmat vanhemmat, jotka muutenkin ovat kyvykkäitä vanhemmiksi eivät osaisi ajatella lapsensa parasta aivan itse. Monissa perheissä pidetään salassa hirveitä asioita väkivallasta, hyväksikäytöstä ja laiminlyönneistä, joten se ulkopuolisen silmiin viaton ja hyvä mummo tai vaari voi olla todellisuudessa aivan muuta vanhempien tiedon perusteella.

Vierailija
22/73 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. Kyllä uskon, että jos vanhemmat kieltävät isovanhempia tapaamasta lapsia, on niissä isovanhemmissa jotain vikaa. Suurin osa vanhemmista sitä tuskin veemäisyyttään tekee.

Minun lasteni isovanhemmat (lasten isän vanhemmat) asuvat kolmen kilometrin päässä meistä, ovat hyväkuntoisia eläkeläisiä. Heillä ei mitään muuta olisi kuin aikaa viettää aikaa lastemme kanssa, viedä retkille, kesällä järvelle uimaan, mökille jne jne, mutta mitään oma-aloitteisuutta ei ole. Lapset pitää aina kiikuttaa heille heidän nokkansa eteen näytille kuin jotkin näyttelyeläimet.

Heillä ei ole mitään velvollisuutta viettää aikaa lasteni kanssa, mutta ei myöskään oikeutta siihen. Jos eivät itse halua lasteni kanssa aikaa viettää, luoda muistoja ja läheistä suhdetta heihin, niin silloin ei kyllä tavata ollenkaan. Puoli vuotta sitten päätin, että nähdä saa kun itse tekevät aloitteen. Mutta me ei enää lapsia raahata heille. Eipä ole heistä mitään kuulunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat suhteeni lapsiin ja lastenlapsiini ovat toimivat ja näemme usein, sillä asumme samalla paikkakunnalla. Olen usein lapsenvahtina ja apuna.

Tämä isovanhemmuus on usein otsikoissa ja miettisin myös seuraavaa asiaa. Lapsiarki on usein kiireistä, töiden, päivähoidon, koulun ja harrastusten ja uusperheiden kanssa. Näin isovanhempana usein mietin, milloin lasten perheitä voi häiritä esim soitolla, kun heillä kiire pakkaa päälle jatkuvaan.

Isovanhempi ei mahdollisesti halua olla häiriöksi ja odottaakin siltä nuorelta sukupolvelta yhteydenottoa. Olen jutellutkin ko asiasta tuttava-mummujen kanssa ja monella on sama arkuus, milloin sitä oikein voi soitella? Usein tuntuu olo kuin puhelinmyyjällä, että aina soitat väärään aikaan.

Mitä pitempään yhteydenottamattomuus jatkuu, voi olla korkeampi kynnys soitella. Entäs, jos vain soittaisit tänään sille äidille tai isälle ( niille isovanhemmille), että mitä kuuluu ja mikä on vointi? Olisiko mahdoton liike?

Vierailija
24/73 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei apua mikä mielipidekirjoitus, voiko tuollaista kirjoittava olla ihan kunnossa? Isovanhempien paikka lapsensa perheessä pitäisi taata lailla ja lasten ja perheen yksityisasioita pitäisi kertoa isovanhemmille, siis eihän toi voi olla tosissaan?

Onneksi kirjoittaja ei ole mikään vaikuttaja, muuten olisi vielä järkyttävämpi lukea tuollaista moskaa.

Vierailija
25/73 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat suhteeni lapsiin ja lastenlapsiini ovat toimivat ja näemme usein, sillä asumme samalla paikkakunnalla. Olen usein lapsenvahtina ja apuna.

Tämä isovanhemmuus on usein otsikoissa ja miettisin myös seuraavaa asiaa. Lapsiarki on usein kiireistä, töiden, päivähoidon, koulun ja harrastusten ja uusperheiden kanssa. Näin isovanhempana usein mietin, milloin lasten perheitä voi häiritä esim soitolla, kun heillä kiire pakkaa päälle jatkuvaan.

Isovanhempi ei mahdollisesti halua olla häiriöksi ja odottaakin siltä nuorelta sukupolvelta yhteydenottoa. Olen jutellutkin ko asiasta tuttava-mummujen kanssa ja monella on sama arkuus, milloin sitä oikein voi soitella? Usein tuntuu olo kuin puhelinmyyjällä, että aina soitat väärään aikaan.

Mitä pitempään yhteydenottamattomuus jatkuu, voi olla korkeampi kynnys soitella. Entäs, jos vain soittaisit tänään sille äidille tai isälle ( niille isovanhemmille), että mitä kuuluu ja mikä on vointi? Olisiko mahdoton liike?

Itse olen sanonut useinkin lasten isovanhemmille, että lasten kanssa saa viettää aikaa muulloinkin, kuin niin, että me tullaan käymään. Että soitelkaa vaan rohkeasti ja kyselkää joutaako lapset paikkaan x jos sellaista suunnittelette. Lapsetkin tykkäisi. Että meillä ei ainakaan voi olla kyse siitä, etteivätkö tietäisi, kehtaako "häiritä".

T. Tuo jonka piti raahata lapsia näytille mummolaan.

Vierailija
26/73 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh, eihän edes lasten vanhemmilla ole oikeutta tavata lapsiaan vaan kyse on lapsen oikeudesta tavata vanhempiaan. Kirjoittaja haluaisi suuremmat oikeudet isovanhemmille kuin mitä lapsen vanhemmilla on.

Mitkäköhän velvollisuudet isovanhemmille tulisi tapaamisoikeuden myötä? Elatusvelvollisuus? Hoitovelvollisuus?

Olisikohan matkustusvelvollisuus perheellä vai isovanhemmilla?

Aika haipakkaa olisi kun jokaisen isovanhemman luona pitäisi lasten käydä näytillä.

Vai voisiko isovanhemmat vain muuttaa lastensa perheeseen kun "paikka perheyhteisössä" pitäisi taata lailla, ja kuka päättäisi silloin missä asutaan.

Vierailija
27/73 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei apua mikä mielipidekirjoitus, voiko tuollaista kirjoittava olla ihan kunnossa? Isovanhempien paikka lapsensa perheessä pitäisi taata lailla ja lasten ja perheen yksityisasioita pitäisi kertoa isovanhemmille, siis eihän toi voi olla tosissaan?

Onneksi kirjoittaja ei ole mikään vaikuttaja, muuten olisi vielä järkyttävämpi lukea tuollaista moskaa.

Se mikä tässä on järkyttävää on se, että ne vaikuttajathan lukee tuota Hesaria kuin raamattua.

Vierailija
28/73 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mikä tässä on järkyttävää on se, että ne vaikuttajathan lukee tuota Hesaria kuin raamattua.

Niin, mutta tuskin ne sentään yhden mielipidekirjoituksen takia alkavat muuttamaan jo vahvistamistavaille valmista lakia.

Siinä laissahan halutaan lapselle tapaamisoikeus läheiseen ihmiseen, joka on huoltajankaltaisessa suhteessa lapseen, eli tapaamisoikeus koskisi käytännössä niitä jotka ovat asuneet lapsen kanssa samassa taloudessa.

Vierailija
29/73 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustakaa laajennetun perheen whatsappiryhmä ja käyttäkää sitä. Silloin voi heittää kyssäreitä ja muut vastaa kun ehtii. 

Jos whatsappia ei opi käyttämään, ei todennäköisesti ole muutenkaan siinä kunnossa, että voisi aktiivisesti lastenlasten kanssa olla.

Vierailija
30/73 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkin tästä jankutetaan? En käsitä, miksi useimmat vanhemmat, jotka muutenkin ovat kyvykkäitä vanhemmiksi eivät osaisi ajatella lapsensa parasta aivan itse. Monissa perheissä pidetään salassa hirveitä asioita väkivallasta, hyväksikäytöstä ja laiminlyönneistä, joten se ulkopuolisen silmiin viaton ja hyvä mummo tai vaari voi olla todellisuudessa aivan muuta vanhempien tiedon perusteella.

Sanos muuta. Oman lapseni toinen isoisä on pe-do-fii-li joka käytti omaa lasta hyväkseen. Ei ole perheemme elämässä mukana, mutta voin kuvitella että jos tällanen laki olisi, saattaisi vaatia lakisääteistä tapaamisoikeuttaan.

Tällainen isoisä sitten olisi lapsilleni ”luomassa turvallisuutta” niinkuin isovanhempien liitto ilmaisi asian. Eikö ne saa-tanan urpot tajua että osa isovanhemmista on pe-do-fii-le, nark-keja, luonnehäiriöisiä, alkkiksia, väkivaltarikollisia. Nää sit ”luo turvaa” lapselle??,

Vierailija
31/73 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo. Kyllä uskon, että jos vanhemmat kieltävät isovanhempia tapaamasta lapsia, on niissä isovanhemmissa jotain vikaa. Suurin osa vanhemmista sitä tuskin veemäisyyttään tekee.

Minun lasteni isovanhemmat (lasten isän vanhemmat) asuvat kolmen kilometrin päässä meistä, ovat hyväkuntoisia eläkeläisiä. Heillä ei mitään muuta olisi kuin aikaa viettää aikaa lastemme kanssa, viedä retkille, kesällä järvelle uimaan, mökille jne jne, mutta mitään oma-aloitteisuutta ei ole. Lapset pitää aina kiikuttaa heille heidän nokkansa eteen näytille kuin jotkin näyttelyeläimet.

Heillä ei ole mitään velvollisuutta viettää aikaa lasteni kanssa, mutta ei myöskään oikeutta siihen. Jos eivät itse halua lasteni kanssa aikaa viettää, luoda muistoja ja läheistä suhdetta heihin, niin silloin ei kyllä tavata ollenkaan. Puoli vuotta sitten päätin, että nähdä saa kun itse tekevät aloitteen. Mutta me ei enää lapsia raahata heille. Eipä ole heistä mitään kuulunut.

Aivan sama kuvio täällä, monta vuotta yritin luoda suhdetta yksin. 2 v sitten päätin että nyt riittää, nyt on heidän vuoro tehdä yhteydenotto. No 2v mennyt jo ja tässä välissä syntynyt lapsi joka on 11 kk nyt. Eivät ole kertaakaan ottaneet yhteyttä ja eivät ole kertaakaan nähneet kohta vuoden ikäistä lastenlasta. Ei katsos kiinnosta. Asia tuli kyllä selväksi heidän puoleltaan. En anna ikinä anteeksi.

Vierailija
32/73 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka mummu olenkin, niin toivon totisesti ettei moinen laki tule ikinä voimaan. Nyt jo tuntuu olevan paljon sekopää mummoja, jotka yrittää vaikuttaa liikaakin lastenlastensa elämään.

Vierailija
33/73 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhempien liittoon kuuluu pahimmat narsistit ja sosiopaatit tai rajattomat marttyyri-ulisijat...

Vierailija
34/73 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo tarkoittaa, että laki velvoittaa vanhemmat jakamaan perheen tiedot isovanhemmille?

Siis päivää.

Vierailija
35/73 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi soitella?

En itse soittele kenellekään. Tekstarit, whatsap, some ja meilit.

Eikö teillä ole luonnostaan mitään rytmiä, jolla näette? Joulu, pääsiäinen, lastesi synttärit & nimpparit, lastenlastesi synttärit& nimpparit, lapsesi ja miniäsi/vävysi hääpäivä jolloin voisit tarjoutua hoitamaan?

t. mummo, 58 vee

Vierailija
36/73 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tutkimus taannoin kertoi että 4/5 isovanhemmasta on hyvissä väleissä lastensa perheisiin. Mutta se 1/5 isovsnhemmista on välit poikki. Eli 20% isovanhemmista. Iso luku! Omat vanhemmat kuuluvat tähän yhteen viidesosaan, väkivaltaisia luonnevikaisia, en voisi antaa hetkeksikään lapsia niille.

Eli lakiehdotus vissiin unohti että 20% isovanhemmista on vaarallisia ja haitallisia lapsille? Silti kaikille se lakioikeus tavata? Ei hyvää päivää taas.

Vierailija
37/73 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisivat samantien siihen vaatimuksen että isovanhemmat lastenlastensa laillisiksi huoltajiksi ja oikea äiti joka on lapsen synnyttänyt voidaan laittaa johonkin tehtaaseen tekemään töitä 24/7. Näin oma äitini ainakin haluaisi eikä kykene oikein ymmärtämään että lapsi ei ole hänen vaan käyttäytyy kuin hänellä olisi nyt vain yksi lapsi lisää ja auttamattomasti jyrää ylitseni ja ellen tottele muuttuu passiivis-aggressiiviseksi ja alkaa piikitellä ja ilkeillä ihan kaikesta.

Todella hyväksi lapselle tuollainen ihminen?

Vierailija
38/73 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kopsaaminen on laitonta. Käy kirjastossa lukemassa se lehti.

Vierailija
39/73 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kopsaaminen on laitonta. Käy kirjastossa lukemassa se lehti.

Se teksti on jo ketjussa. Hölmö.

Vierailija
40/73 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhempien liittoon kuuluu pahimmat narsistit ja sosiopaatit tai rajattomat marttyyri-ulisijat...

Se on myöhästä ulista jos on itse pilannut välinsä lastensa perheisiin. Hommatkoon kissan, mitä paapoa mielin määrin. Lapset ei ole mitään heittopusseja tai mummojen viihdyttäjiä. T: Mummu