Hylätty sh harjoittelu
Olen harjoittelussa ja huomenna on viimeinen päivä. Ohjaaja sanoi että saan hylätyn ja minun täytyisi tehdä lisäviikko. Onko kenelläkään kokemusta mitä tällaisessa tilanteessa käy?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Syystä pelkäät. Opettaja varmasti lyö ensin karttakepillä sormille, jonka jälkeen sylkee sun naamalle, haukkuu sut käärmeeksi ja visvasyyläksi, vie pimeään kellariin ja syöttää tillilihaa.
(P.S. Mä kyllä tahtoisin, että mua hoitais sellaiset ihmiset, jotka eivät PELKÄÄ, MITÄ OPE SANOO... Eli aikuiset?)
Lapsellista, tietenkin on merkitystä mitä sanoo. Riippumatta millainen ope.
Miksi ei voida vastata asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Täh, pitäähän sun saada perusteet hylätystä suorituksesta. Etteivät nyt vaan tarvitse "sijaista" ensi viikolle...
ethä edes tiennyt oliko saanut perusteet. heitit vain hienon ajatuksen sairaasta mielestäsi, ja 50 muuta luuseria komppaa sinua. mutta täytyyhän siskoa tukea vaikka valehtelemalla.
En ole koskaan kuullut, että kukaan olisi saanut hylättyä. Todellakin tuossa taitaa nyt olla jotain taustalla, koska hylättyjä ei todellakaan helposti anneta.
- toinen sairaanhoitajaopiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ja väliarviointi oli nopea. Ohjaajat sanoo että en ole koko ajan ollut riittävän asiakaspalvelualtis.
ApSairaanhoitajan työ ei ole asiakaspalvelutyötä, se on hoitotyötä.
Kannattaisko sun hakea lääkäriltä unilääkkeet, jos et ole saanut nukuttua hyvin?
Itse opiskeluaikana ohjaajani olisivat halunneet hylätä kirurgian harjoitteluni, mutta siinä syynä oli kylläkin heidän oma negatiivinen asenne minua kohtaan, minä nimittäin tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa, ja jos joku ei tule mun kanssa toimeen niin sitten siinä toisessa on pakko olla jotain vikaa. Opettajani onneksi hyväksyi hakkasi.
Sama juttu päivystysharjoittelun kanssa, minulle sattui huono tässä ja sain aivan hullun ohjaajan, joka keksi päästään juttuja minusta joita sepitti opettajalle ja opettaja hylkäsi harjoittelun
Tämä on ikävä kyllä aivan yleistä. On ihmisiä, jotka mielellään puhuvat pahaa toisista ja jättävät onnistumiset täysin huomiotta.
Kaikkien opiskelijoiden tulisi aina ennen harjoittelua punnita, että onhan oma elämäntilanne varmasti sopiva harjoittelijaksolle. Jos ei ole, harjoittelun voi vielä perua.
Etkö siis ole punninnut elämäntilannettasi? Harjoittelun peruminen/siirtäminen olisi todennäköisesti ollut täysin ok. Ei kannata mennä tekemään harjoittelua vaikeassa elämäntilanteessa.
- se toinen sh opiskelija
No mikä se peruste oli? Aina täytyy olla todella hyvät perustelut, koulukin ne jo vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Lapsivuodeharjoittelu sh:lla? Ei vaikuta todelta. Toki lastensairaanhoidon harjoittelu voi olla, mutta uskoisin että nuo erikoisemmat menee kätilöopiskelijoille.
Kyllä sairaanhoitajalla voi olla kyseisessä paikassa harjoittelu ja moni meneekin lapsivuodeosastolla!
Älä sitä opettajaa pelkää. Minäkin sain kerran hylätyn. Vaikea elämäntilanne mullakin oli enkä ollut läsnä. Mutta kunnon perusteet pitää ohjaajallasi olla ja loppukädessä opettaja päättää. Itse tein sen lisäviikon.
Vaikuttaa siltä, että ap on ehkä hieman sekavassa tilassa sen vaikean elämäntilanteensa takia taikka muusta syystä. Tässäkin hokee vain, että pelottaa se ja pelottaa toi. Jos on ollut yhtä jumissa siellä harjoittelussa, niin ehkä ei ole kerta kaikkiaan onnistunut osoittamaan sellaista osaamista ja toimintakykyä, että voitaisiin hyvällä omallatunnolla päästää läpi.
Aatteleppa nyt op järjellä, et varmasti ole ainoa jonka harjoittelu on joskus hylätty. Kyllä koululla on siihen rutiinit. Onko sulla ollut lapsena ihan raivopäiset vanhemmat vai miksi tällainen kouluun liittyvä epäonnistuminen herättää tuollaisia pelkotiloja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä stressaa koulun suhtautumisella. Et ole ensimmäinen etkä viimeinen. Ja kyllä ne maksavat sen extraviikon mukisematta.
Ei niistä enää makseta
Amk-hoitajista maksetaan, lähäreistä ei.
Olen tehnyt osan harkoistani palkallisena. Kyllä se onnistuu hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin 👍
T: th-opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu etenkin loppupuolella. Moni korvaa jonkun harkan työllä ihan edes hakematta harkkapaikkaa ja viemällä vain sairaanhoitajan sijaisuuden työsopparin näytille. Tietysti näissä pitää sitten oman oppimisen kannalta miettiä, mikä on järkevää. Varsinkin loppupään harkat kun ovat myös ainutlaatuisia oppimiskokemuksia ja mahdollisuuksia saada jalkaa oven väliin haluamiinsa työpaikkoihin.
Itsekin tiedän yhden juuri valmistuneen sh:n, joka teki käytännössä kaikki harkkansa yhteen, perussairaanhoidon akuuttisairaalaan. Palkallisia varmasti yli puolet, mutta joku voisi kysyä, kuinka pätevä hoitaja hänestä tuli.
Tuli hyvääkin palautetta. Mutta ehdottivat lisäviikkoa että opin kaiken.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä stressaa koulun suhtautumisella. Et ole ensimmäinen etkä viimeinen. Ja kyllä ne maksavat sen extraviikon mukisematta.
Ei niistä enää makseta
Lähäreistä myös maksetaan, ainakin vielä 2014.
Elämäntilanteen takia on kuulemma hyvä olla vielä 1 viikko että opin varmasti kaiken.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niistä enää makseta
Lähäreistä myös maksetaan, ainakin vielä 2014.
Vuodesta 2014 on 4 vuotta, joten tietosi ovat auttamattomasti vanhentuneita. Lh-opiskelijoista, tai muistakaan ammattikouluopiskelijoista, ei ole maksettu koulutusreformin toteutumisen jälkeen eli viimeiseen reiluun vuoteen. Monet sairaalat päättivät, että eivät tämän vuoksi enää ota lähihoitajaopiskelijoita. Jotkut ottavat, jos opiskelija itse maksaa. Jotkut ottavat edelleen. Sairaalakohtaista, mutta valitettavasti lähihoitajaopiskelijoiden harjoittelupaikat sairaaloissa romahtivat tämän uudistuksen jälkeen. Toki siinä ei ehkä oikeasti ollut kyse rahasta, vaan sairaaloiden pitkäkestoisesta toiveesta vähentää opetuskuormaa ja hyvästä mahdollisuudesta tällä tekosyyllä se toteuttaa.
Sairaanhoitajia koulutetaan paljon ja varsinkin erikoissairaanhoidon opetusresurssit menevät aika pitkälle heihin, joten nyt oli helppo tehdä sellainen linjaveto, että lh-opiskelijoita ei enää oteta. Tosin vähänhän heitä oli monin paikoin ennenkin, täällä päin taisi päästä lähinnä suhteilla ennen tätä reformiakin.
En opettajaa pelkää. Lähinnä harmittaa että kerroin elämäntilantessta ohjaajille ja että mitä he nyt ajattelee.
Ap
Eikö harjoittelupaikoille makseta, kun he ottavat vastaan lähihoitajaopiskelijoita?