Synnytyksestä vuosi ja vieläkin oireilen henkisesti
Tuntuu että suhde lapseen kärsi jo alkumetreillä, kun vitutti vaan koko kärsimys niin paljon, että vauva ei kiinnostanut. Senkin jälkeen se tuntui pitkään velvollisuudelta joka vain piti hoitaa. En koskaan saanut kokea sitä ihanaa tunnetta kun pitkän uurastuksen jälkeen saa vauvan syliin. Ei vaan tuntunut miltään.
Nyt itse synnytys ei niin paljoa enää vaivaa, vaan tilalle on tullut suru siitä, että en varmaankaan ikinä saa kokea toisenlaista synnytystä, koska en usko että haluan toista lasta (ei synnytyksen takia, muuten vain ei ole voimavaroja kahteen). Olen käynyt psykologilla juttelemassa, mutta hän vain istuu hiljaa kun minä yritän puhua. Eli mitä hyötyä tuollaisesta itsekseen puhumisesta on? Ei mitään. Pitäisi varmaan mennä jollekin toiselle, mutta sitten taas nuo samat jutut pitäisi selostaa uudelleen. Ei jaksa!
Kommentit (24)
Mulla on ollut monenlaista ongelmaa ja kun yritin puhua psykiatrille synnytyksessä traumatisoitumisesta lapsuuden aiheuttamien ongelmien lisäksi, hän nauroi ääneen. Mua ei kuitenkaan naurattanut silloin aikanaan. Käynnistetty synnytys oli vaikea ja päätyi sektioon. Kalvojen puhkaiseminen aiheutti sellaisen kipushokin että filmi katkesi. Toinen filmin katkeaminen tuli sektion jälkeen. Kun lähdin sairaalasta, tunsin itseni marssilaiseksi vieraalla planeetalla. Katsoin arkisia askareitaan toimittava ihmisiä niin kuin he olisivat toista lajia johon en itse kuulu. Rupesin pelkäämään tosissani asteroidin iskeytymistä maahan ja supertulivuoren purkauksia. Tilanne helpottui kun keksin ruveta asettamaan aikarajoja turvassa olemiselle. Tyyliin melko todennäköisesti olen turvassa lapseni kanssa seuraavan tunnin. Siitä se piteni päiviksi ja viikoiksi pikku hiljaa. Myöhemmin luin sattumalta post-traumaattisesta stressireaktiosta ja ajattelin lukiessani että tuohan on juuri niin kuin minä synnytyksen jälkeen. Erityisesti kolahti ajatus tulevaisuuden lyhemisestä, joka mielestäni oli juuri tuota maailmanlopun pelkäämistä. Toista lasta ei tullut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut monenlaista ongelmaa ja kun yritin puhua psykiatrille synnytyksessä traumatisoitumisesta lapsuuden aiheuttamien ongelmien lisäksi, hän nauroi ääneen. Mua ei kuitenkaan naurattanut silloin aikanaan. Käynnistetty synnytys oli vaikea ja päätyi sektioon. Kalvojen puhkaiseminen aiheutti sellaisen kipushokin että filmi katkesi. Toinen filmin katkeaminen tuli sektion jälkeen. Kun lähdin sairaalasta, tunsin itseni marssilaiseksi vieraalla planeetalla. Katsoin arkisia askareitaan toimittava ihmisiä niin kuin he olisivat toista lajia johon en itse kuulu. Rupesin pelkäämään tosissani asteroidin iskeytymistä maahan ja supertulivuoren purkauksia. Tilanne helpottui kun keksin ruveta asettamaan aikarajoja turvassa olemiselle. Tyyliin melko todennäköisesti olen turvassa lapseni kanssa seuraavan tunnin. Siitä se piteni päiviksi ja viikoiksi pikku hiljaa. Myöhemmin luin sattumalta post-traumaattisesta stressireaktiosta ja ajattelin lukiessani että tuohan on juuri niin kuin minä synnytyksen jälkeen. Erityisesti kolahti ajatus tulevaisuuden lyhemisestä, joka mielestäni oli juuri tuota maailmanlopun pelkäämistä. Toista lasta ei tullut.
Minullakin on jonkinlainen pelko tulevaisuuden lyhenemisestä, mutta se ilmenee siten, että minulla on jotenkin kamalan kiire elää. Tuntuu, että tekisi mieli jättää mies ja lapsi, jotta ehtisin vielä kerran elää itseäni varten, koska minulla ei ole paljoa enää elämää jäljellä ennen kuin olen vanha. Olen siis 30. Ja kaikkia tuollaisia ihme juttuja ollut mielessä. Ja ihan kohta kuolen, ja elämä vaan valuu ennen sitä ohi täydessä sumussa. Ei mitään tuollaisia ajatuksia kuin sinulla, mutta häiritseviä. Vaikea selittää, mutta kuitenkin tuo tulevaisuuden lyheneminen kuulosti kuvaavalta.
Ap
Luin ketjua vain sieltä täältä. En usko, että välttämättä kärsit synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Ehkä synnytys ei vai mennyt niinkuin ajattelit, sitä tapahtuu paljon ja se on normaalia. Onhan äidiksi tuleminen yksi järisyttävimpiä kokemuksia. Ei kaikki tunne euforiaa synnytyksen jälkeen ja se on Ok ja normaalia. Vauva-aika on myös raskasta heräilyineen ja vaikuttaa jaksamiseen. Itselle kävi niin, että jouduin vuodelepoon viikolla 30, 4 vkoa. Kuuntelin sairaalassa vastasyntyneiden itkuja ja vain toivoin, että omani olisi myös terve. 4 viikkoa oli piiitkä aika miettiä, että synnytänkö terveen lapsen. Mietin monesti kuinka onnellinen äiti olisin, kun kaikki vihdoin olisi ohi ja asiat hyvin vauvan kanssa. Vauva syntyi sitten 4 vkon sairaalapätköttelyn päätteeksi keskosena, viikolla 34. Kaksi viikkoa kävin Keskosta hoitamassa tunnollisesti ja imettämässä. En tuntenut euforiaa. Pitkään tuntui, että voisin työntää vauvani takaisin sinne mistä tuli. Toisen lapsen synnyttyä tuntui välittömästi joululta. Olin niin sfääreissä monta kuukautta. Ja esikoista kohtaan rakkaus nousi pikku hiljaa, mutta se vei aikaa, vuosia. Jokainen synnytys on erilainen. Anna aikaa tunteillesi ja parhaasi mukaan pyri tukemaan suhdettasi vauvaan. Kyllä se sieltä tulee, välillä kestää vähän kauemmin.
Tiedän varmaan aika pitkälti, miltä sinusta tuntuu. Mulla jäi myös esikoisen synnytys monella tapaa kaihertamaan mieltä eikä siihen ollut saatavilla kauheasti apua. Poika on nyt 4-vuotias ja vasta nyt voin kirjoittaa tästä ilman, että itkettää ja ahdistaa. Omalta osaltani suurin apu traumaattisen synnytyksen käsittelyyn oli seuraavan lapsen synnytys, joka sujui ongelmitta. Pääsin kokemaan myös sen ilon tunteen synnytyksen jälkeen, pakokauhun sijaan.
Mutta. Kummallakaan kerralla en rakastunut ja kiintynyt vauvaan heti. Tähän varmasti vaikutti hormonit, mielialanvaihtelut ja kuten sinullakin, taipumus masennukseen. Sanoisin, että hyödyllisintä oli purkaa ajatuksia ihan oikeasti täällä vauvapalstalla :D Sain paljon vertaistukea - pystyisitkö sinäkin hakemaan sitä neuvolan kautta, jos löytyisi jokin ryhmä, jossa synnytyskokemuksista voisi keskustella?
Iso halaus sinulle, ap. Hienoa on, että pyrit käsittelemään ja työstämään ajatuksiasi, koska ainakin oman kokemukseni perusteella sanoisin, että mitä enemmän sitä synnytystä käy mielessään läpi, sitä paremmin siitä pääsee yli. Myös vanhempainvapaan loppuminen voi auttaa asiaan, kun elämään tulee niin paljon muuta sisältöä.