Mikä joulussa tarkemmin ottaen maksaa?
Ruuat perheelle tekee alle 30 eurolla itse tai ehkä 50 eurolla jos ostaa valmiina. Kuusi lähtee siinä alle 20 eurolla ja koristeet saa kympillä.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Pieni porkkalaatikko maksaa noin kaksi ja puoli euroa.
Tee se itse niin saat halvemmalla.
Lahjat; niihin voi laittaa rahaa lähes loputtomiin, etenkin jos on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Lahjat; niihin voi laittaa rahaa lähes loputtomiin, etenkin jos on lapsia.
Onko ne pakollisia?
Ruuat= satasia.
Lahjat =satasia.
Koristeet= satasia.
Kyllä sitä rahaa menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee se itse niin saat halvemmalla.
En varmasti tee, koska pidän Saarioisten porkkanalaatikosta.
Vierailija kirjoitti:
Ruuat= satasia.
Lahjat =satasia.
Koristeet= satasia.
Kyllä sitä rahaa menee.
Sulla on nolla liikaa noissa luvuissa.
Joulu on niin harvinainen - se siinä maksaa!
Vierailija kirjoitti:
Porkat itsessään sitten jo hieman kalliimpia, varsinkin hiilikuituiset.
Itselläni ei maksa latiakaan. Tai siis latiakaan enempää, kuin mikään muukaan päivä. Ihan ilmaiseksihan ei elämästä selviä millään, mutta minun joulubudjettini kolmelta päivältä lienee karvan alle 5 euroa yhteensä, sisältäen kaiken muun paitsi sähkön ja lämmityksen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä joulussa tarkemmin ottaen maksaa?
Krääsä, jota pitää niille pennuille raahata selkä vääränä, vaikka maailma hukkuu jo pskaan.
Pitääkö joka vuosi ostaa uudet joulukoristeet? Miksi?
Illuusio. Ihmiset lukevat blogeja/lehtiä, joissa on kuvia unelmien jouluista ihanine sisustuksineen, notkuvine joulupöytineen, hienoine juhlavaatteineen, isovanhempineen ja serkkuineen sekä lahjaröykkiöineen.
No riippuu tietty ton ruoan osalta täysin siitä mitä jouluna on tapana syödä. Kyllä meillä menee 5 hengen jouluruokiin varmaan ainakin 150 €, pöydässä keskeisessä roolissa on kalat, mäti, rapusalaatti, kylmäsavuporo. Kinkun lisäksi on aina karjalanpaistikin.
Laatikot on pienessä roolissa ja ne onkin päydän halvimmat artikkelit. Perunalaatikkoa ja lanttulaatikkoa menee valmisruokana arvioituna 2 x sellainen valmisloota (400 g) molempia. Teen siis itse mutta määrää arvioin.
Isoin kustannus on nuo kylmät ruoat ja ne on kaikille mieleisimmät.
Toki näitä syödään sitten monta päivää.
Vierailija kirjoitti:
Koska muuten Kela laskee ne menoiksi kun tekee tt-hakemuksen.
No eikä lasketa. En minä tiedä miksi koristeet on uusittava joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Koska viimevuotiset piti heittää roskiin homeasunnosta muuton yhteydessä, edellisvuotiset paloivat talon mukana, sitä edelliset kuspäinen exä vei mennessään jne.
En mä ainakaan saa viisihenkiset perheen safkoja (kolmeksi päiväksi) viidelläkympillä.
Joka vuosi menee noin parisataa euroa (sis. kinkun).
Noh, ruoka on silti se asia, josta ei tingitä.
Lahjoihin (kolme lasta plus siskonpoika) menee noin 440e tänä vuonna.
Koristeita ei tänä vuonna tartte ostaa, jos siis kaikki valot yms. toimivat vielä.
Vierailija kirjoitti:
Ruuat= satasia.
Lahjat =satasia.
Koristeet= satasia.
Kyllä sitä rahaa menee.
Ostaako tyypit siis joka vuosi uudet joulukoristeet? Noh, saa siinä sitten inistä rahanmenoa. (Kukaanhan ei pakota toimimaan niinku bloggarit, ym. sisustuslehdet mainostaa, eli että joka joulu pitää olla eri väriteema ja sen mukaiset koristeet. Sehän on hullun hommaa!)
Vai niin. Silloin kun minä olin pieni, niin käytimme samoja joulukoristeita vuodesta toiseen eikä uutta ostettu kovin helpolla.
Asiasta ei jäänyt traumoja, vaan terveen kriittinen asenne jatkuvaa ostelua kohtaan. Toki, jos edellisvuosien koristeet paloivat, homehtuivat tai eksä vei ne, niin kai se on sitten ostettava uudet joka vuosi.