Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä joulussa tarkemmin ottaen maksaa?

Vierailija
20.10.2018 |

Ruuat perheelle tekee alle 30 eurolla itse tai ehkä 50 eurolla jos ostaa valmiina. Kuusi lähtee siinä alle 20 eurolla ja koristeet saa kympillä.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei maksa latiakaan. Tai siis latiakaan enempää, kuin mikään muukaan päivä. Ihan ilmaiseksihan ei elämästä selviä millään, mutta minun joulubudjettini kolmelta päivältä lienee karvan alle 5 euroa yhteensä, sisältäen kaiken muun paitsi sähkön ja lämmityksen.

Minne meinaat mennä lokkeilemaan?

En minnekään, ihan kotona vietän koko joulunajan. Normaali päiväbudjettini on 1-1,5 euroa sisältäen kaiken, minkä suustani sisään työnnän, eikä joulu tuota tuohon minkään sortin poikkeusta. 

Vierailija
42/60 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ruokiin mene enenpää rahaa, itse teen valmiista soseesta lanttu- ja porkkanalaatikot, maksalaatikon ja perunalaatikon teen myös itse. Kinkku on kilohinnaltaan halpaa ja sitä syödään jopa viikko. Laatikot on täyttäviä joten meidän perheessä ei syödä mitään salaatteja ja kalaruokia jouluna, ne laatikot ja kinkku on kuitenkin ne ruuat mistä kaikki tykkää, muut menisi lähinnä haaskille.

Joulukoristeita ei todellakaan tarvi, eikä voi ostaa joka vuosi, niitähän pitäisi sitten heittää myös roskiin joka vuosi tai niitä olisi kohta talo täynnä. Ja kaikki joulukoristeet joita haluaa ostaa, kannattaa ostaa vähän ennen joulua tai välipäivinä alennusmyynnistä, ei mene satasia rahaa.

Lahjoihin jouluna eniten menee rahaa, mutta niitäkään ei ole mikään pakko ostaa kuin korkeintaan omille lapsille, riippuen siitä saavatko muilta sukulaisilta lahjoja. Itse ostan lähinnä kummilapsille ja sisaruksen lapsille lahjat, aikuisille voin ostaa jotain pientä tai tehdä itse, miten nyt milloinkin. Kaikki aikuiset meidän suvussa sanoo että ei saa ostaa mitään, kaikilla on kämpät täynnä roinaa muutenkin ja saavat tarvitsemansa ostettua itsekin.

Mulla alkaa kummilapsista osa olla aikuisia joten en ole oikein heillekään enää ostanut kun en tiedä mitä edes haluavat ja toiveitakaan ei enää tule. Yksi kummilapsi on teini, hänelle ehkä vielä jotain keksin, ja yksi on parivuotias ja hänelle ostan jotain edullista, heidänkin taloudessaan tämä lapsi on neljäs lapsi, joten lelujakin on talo täynnä, tosin eri sukupuolta joten voin ostaa nyt jonkun sellaisen jutun jota todennäköisesti ei talossa niin paljon ole edellisten kolmen perintönä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruuat perheelle tekee alle 30 eurolla itse tai ehkä 50 eurolla jos ostaa valmiina. Kuusi lähtee siinä alle 20 eurolla ja koristeet saa kympillä.

en ole euroaikana koskaan saanut minkäänlaista kuusenkräkkyä alle kahdella kympillä. Ja olen asunut eri kaupungeissa. Kyllä se kunnollinen kuusi on yleensä 40-50€ mitä meille on ostettu, sellainen korkeintaan pari metriä korkea.

Vierailija
44/60 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en ole euroaikana koskaan saanut minkäänlaista kuusenkräkkyä alle kahdella kympillä. Ja olen asunut eri kaupungeissa. Kyllä se kunnollinen kuusi on yleensä 40-50€ mitä meille on ostettu, sellainen korkeintaan pari metriä korkea.

Kiinasta voi tilata muovikuusen paljon halvellalla.

Vierailija
45/60 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain 80-luvun lapsena 30 pakettia jouluisin. Se oli sellainen kulutusjuhlan älytön huipentuma. Eihän niitä osannut edes arvostaa, määrä korvasi laadun. Sittemmin omassa maailmankatsomuksessani materia ei ole tärkeää. Lapselleni ostan yhden lahjan, sen lisäksi hän saa muutaman paketin kummeilta ja isovanhemmilta. Itselleni toivon joululahjaksi mielenrauhaa.

Vierailija
46/60 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö joka vuosi ostaa uudet joulukoristeet? Miksi?

Koska viimevuotiset piti heittää roskiin homeasunnosta muuton yhteydessä, edellisvuotiset paloivat talon mukana, sitä edelliset kuspäinen exä vei mennessään jne. 

Montako kertaa elämässä käy näin? Minä olen kerran joutunut ostamaan kaikki koristeet kuuseen uudestaan kun muutossa jäi entiset täyden varaston perukoille mistä niitä ei saanut otettua. Nyt on varasto siivottu ja mulla on kaikki tuplana, pitää varmaan käydä läpi ja karsia, mutta varmaan niitä jääkin nyt niin että voi halutessaan vuorovuosina käyttää kuusessa eri väriteemoja.

Toivottavasti ei tuu tulipaloa että joutuisin kolmannen kerran ostamaan koristeet. Eikä noihin kahteen satsiinkaan ole kyllä satasia mennyt yhteensä 25 vuoden aikana.

Vierailija
47/60 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei maksa latiakaan. Tai siis latiakaan enempää, kuin mikään muukaan päivä. Ihan ilmaiseksihan ei elämästä selviä millään, mutta minun joulubudjettini kolmelta päivältä lienee karvan alle 5 euroa yhteensä, sisältäen kaiken muun paitsi sähkön ja lämmityksen.

En minnekään, ihan kotona vietän koko joulunajan. Normaali päiväbudjettini on 1-1,5 euroa sisältäen kaiken, minkä suustani sisään työnnän, eikä joulu tuota tuohon minkään sortin poikkeusta. 

No et sinä sitten paljoa suuhusi työnnä. Makaroonia, linssiä ja perunaa.

Vierailija
48/60 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvään ruokaan uppoaa rahaa. Kalat ja juustot ovat hintavia ja joka joulu otetaan joku erikoinen uutuus joulupöytään, vaihtelee siis joka joulu. Ruoka tulee kyllä kaikki syötyä, että en koe huonoa omatuntoa.

Lahjoihin menee myös, koska on mukava muistaa toisia edes kerran vuodessa, ei mitään älytöntä krääsävuorta, mutta ei ne teatteriliput ja kylpylälahjakortit ilmaisia ole.

Nämä meidän joulussa maksaa.

Pakollistahan tässä ei mikään ole ja jos haluaisin ankeilla jouluna niin halvaksi tulisi tietenkin.

Vierailija
49/60 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla maksaa junalippu. 

Vierailija
50/60 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinasta voi tilata muovikuusen paljon halvellalla.

En missään nimessä huolisi muovikuusta. Jos ei ole varaa oikeaan, olen ilman. Ei muovikuusessa ole mitään tunnelmaa, eikä oikein mitään mieltä muutenkaan, ihan sama kuin se että laittaa telkkarista näkymään takkatulen ja yrittää siinä lämmitellä.

Vierailija
51/60 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat joulukoristeet on meillä vuodesta toiseen. Jos kuusen valot hyydähtää, sitten ostetaan uudet. Matkustaa ei tartte, matkaa sukulaisiin on alle 20 km suuntaansa. Kinkku hommataan ja sitten kaikki perinteiset ruuat, ei maksa paljoa.

Lapsille lahjoja kohtuudella eikä kukaan saa lahjaksi iPhonea eikä Pleikkaa, ei edes halua. Lapsi saa uuden puhelimen tarvittaessa, ei siksi että on joulu ja silloin kuuluu törsätä.

Joulu on aina ihana, koska silloin saa syödä ja levätä. Ikinä ei oo ollu rahat loppu joulun takia.

Vierailija
52/60 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään linssejä en kyllä syö, mutta makaroonia ja perunaa kylläkin, siis eri ruokien kanssa. Joo lienee kaiketi jopa sinullekin selvää, ettei tuohon hintaan tietenkään mitään hanhenmaksaa syödä, mutta melko tavallista perusruokaa kuitenkin. Tällä viikolla olen syönyt mm kalakeittoa, kaalilaatikkoa, nakkikastiketta, makaroonilaatikkoa, hernekeittoa ja munakasta, sekä tietenkin leipää. Huomenna teen pellillisen pitsaa. 

Kuukausibudjettini on noin 40 euroa sisältäen ihan kaiken mitä suustani sisään työnnän mausteista lähtien ja olen vieläpä raavas mies, enkä mikään pulkannaru. En tosin ole ylipainoinenkaan vaan ihan normipainossa ollut koko ikäni.

Vierailija
53/60 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille voi kertoa miten asiat maailmassa ovat. Voi kysyä haluavatko jätesäkillisen muovikrääsää jouluna joka kiinnostaa max 2 päivää vai haluavatko tulevaisuuden. Mitenhän lie maapallon kestävyyden...

Vierailija
54/60 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan menee ehkä satanen. Lapsen lahjaan max 40 e. Kukkiin kymppi. Siinä se. Aikuiset ei tarvitse lahjoja. Miksi pitää haudata maailma roskaan? Ja me ollaan hyvätuloisia, ettei ole siitä kiinni.

Vierailija
55/60 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain 80-luvun lapsena 30 pakettia jouluisin. Se oli sellainen kulutusjuhlan älytön huipentuma. Eihän niitä osannut edes arvostaa, määrä korvasi laadun. Sittemmin omassa maailmankatsomuksessani materia ei ole tärkeää. Lapselleni ostan yhden lahjan, sen lisäksi hän saa muutaman paketin kummeilta ja isovanhemmilta. Itselleni toivon joululahjaksi mielenrauhaa.

Minun mieheni on köyhästä perheestä kotoisin. Hän sai lapsena vai yhden lahjan. Muutenkin lahjat olivat vähän sellaisia, että perheen isä antoi lahjaksi perheen äidille sahan, jota sitten itse käytti. Laittoipa vain pakettiin ja saajaksi vaimon, ettei tarvinnut puolisoon erikseen tuhlata. Lapset saivat jonkin yhteisen lelun.

Kun me menimme yhteen ja kerroin omista lapsuudenjouluistani, että me saimme kymmeniä lahjoja, hän ei uskonut, ennen kuin näytin valokuvia. Itse haluan mieluummin lahjoja, jotka ovat kivoja, kuin lahjoja, joita annetaan vain sen takia, että määrä olisi mahdollisimman suuri. Minulta vei vuosia suitsia äitini siihen, että minun lapselleni ei tuoda kahta jätesäkillistä (jäte)kamaa. Vain ja ainoastaan yhden lahjan saa antaa jouluksi ja toisen syntymäpäiväksi. Jos sapettaa, loput voi laittaa rahana lapsen tilille tulevaisuutta varten. Itse kyllä haluan ostaa lapselle useita lahjoja, kun tiedän, mitä hän haluaa ja mistä hän pitää ja mitä häneltä puuttuu.

En siis ole mennyt siihen toiseen ääripäähän, että vain yksi lahja. Ostan lahjoja perheenjäsenille 5-10 kullekin, mutta perheen ulkopuolisia en lahjo. No, kummilapselle annan ja siskonlapsille, mutta niiden hinta on muutamia euroa - siis jokin kirja tms. Aikuistuneille sukulaisille en anna kuin joulukortin.

Vierailija
56/60 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjat; niihin voi laittaa rahaa lähes loputtomiin, etenkin jos on lapsia.

Onko ne pakollisia?

Kyllä ne on

Vierailija
57/60 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuat= satasia.

Lahjat =satasia.

Koristeet= satasia.

Kyllä sitä rahaa menee.

Ei  joka vuosi  tarvitse ostaa uusia koristeita satasilla. Huonoa taloudenpitoa se. Joulu on lisäksi perinteisesti ollut aika kasvisvoittoinen juhla laatikoineen joten en käsitä miten ruokiinkin saa menemään satasia. Samaa ihmettelen lahjojen kohdalla - satasilla jotain krääsää jolla ei  tee enää mitään joulun jälkeen?

Kuka käskee ostamaan krääsää? Kyllä meilläkin menee satasia lasten lahjoihin (tänä vuonna noin 250e per muksu) mutta eivät lahjat ole mitään krääsää. Esimerkiksi esikoinen saa yli satasen edestä kalastustarvikkeita ja toisella satasella legopaketin.

Vierailija
58/60 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään linssejä en kyllä syö, mutta makaroonia ja perunaa kylläkin, siis eri ruokien kanssa. Joo lienee kaiketi jopa sinullekin selvää, ettei tuohon hintaan tietenkään mitään hanhenmaksaa syödä, mutta melko tavallista perusruokaa kuitenkin. Tällä viikolla olen syönyt mm kalakeittoa, kaalilaatikkoa, nakkikastiketta, makaroonilaatikkoa, hernekeittoa ja munakasta, sekä tietenkin leipää. Huomenna teen pellillisen pitsaa. 

Kuukausibudjettini on noin 40 euroa sisältäen ihan kaiken mitä suustani sisään työnnän mausteista lähtien ja olen vieläpä raavas mies, enkä mikään pulkannaru. En tosin ole ylipainoinenkaan vaan ihan normipainossa ollut koko ikäni.

En kyllä usko että kympillä viikon syöt tuollaisia ruokia, etkä koskaan osta mitään aamupalaa, iltapalaa tai välipalaa jne.

Vierailija
59/60 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sinun ole pakko viettää lainkaan joulua. Meille tulee koko suku ja se on just ihanaa. Hyviä muistoja on omasta lapsuudesta mummolassa serkkujen kanssa. Elämässä on hyvä olla juhlaa ja arkea sopivasti. Jollekin juuri se joulu voi olla vaikka viimeinen, sitähän me emme tiedä. Meillä ei jouluna säästetä , hyvät ruuat nam, hyvä tunnelma aah! Jännää myös valvoa pitkin yötä ja syödä kaikkea hyvää, kuunnella musiikkia. Taidan jo virittyä valmisteluihin.  Kai sitä rahansa voi laittaa turhempaankin laittaa.

Vierailija
60/60 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruuat= satasia.

Lahjat =satasia.

Koristeet= satasia.

Kyllä sitä rahaa menee.

Jouluruoat ovat edullisia koska suuret juurespussit ovat tarjouksessa joulun alla. Ohrasuurimot ja puuroriisi eivät maksa maltaita. Harva paistaa isoa kinkkua pienelle perheelle jouluksi koska edes kinkkukuutiot eivät säily rasvaisina kuin kolmLahjojen hankinnassa voi kuukautta pakastimessa. Pitää olla todellinen hernekeiton ja kinkkukiusauksen ystävä jos aikoo käyttää kuutiot loppuun.

Rosollia varten pitää ostaa kahden ja puolen euron hapankaalia. Rosollin kylkiäisenä syötävään punajuurikermavaahtoon menee max puoli purkkia vispikermaa, punajuuurista tehtyä pyreetä värjäämiseen ja pari lusikallista hapankurkkujen lientä.

Kaikki eivät edes välitä kalasta tai lipeäkalasta.

Lahjojen hankinnassa voi olla ekologinen ja jos aikuisille annetaan lahjoja niin ne voi ostaa kirpputorilta. Meillä toimitaan niin. Vanhuksille olen antanut piparkakkumausteella maustetun kuivakakun. Kakkuun ja pipareihin menee vehnäjauhoja, siirappia ja piparkakkumausteseosta sekä margariinia tai voita. Tähtitortut teen rahkavoitaikinasta.

Jälkiruokana syömme luumurahkaa ja sinne menevät tähtitortuista ylijääneet luumumarmeladit. Karkkeja voi tehdä itse vaikka lopusta siirapista, voista tai margariinista ja kermasta.

Meillä ovat kelvanneet aikoja sitten ostetut joulukoristeet ja lasten tekemät joulukoristeet.

Lapsetkin ovat sen ikäisiä, etteivät halua kymmentä rihkamapakettia vaan yhden toivomansa max sadan euron lahjan.

Muuten meillä ovat käytössä kauan sitten ostetut pöytäliinat, tabletit ja servetit.

Kesälomaan menee enemmän rahaa kuin jouluna koska matkustamme kotimaassa. Lasten lahjat on ostettu jo nyt tarjouksesta.