Työttömien matkustelu, onko oikein?
Miehen ystävä kävi kylässä ja kehuskeli, että ovat vaimonsa kanssa lähdössä viettämään uutta vuotta kahdeksi viikoksi Teneriffalle.
Miettikää: Olen tuntenut nuo ihmiset ehkä viiden vuoden ajan. Vähän alle nelikymppisiä. Mies ollut koko tuon ajan työtön, vaimo tehnyt jonkun pienen ajan jotakin. Terveitä, ei mitään juoppoja, ei vain ilmeisesti ole työhaluja. Asuvat löysinä vuokralla, ei lapsia, ei autoa, eivät ilmeisesti kykene sitoutumaan velvotteisiin.
Hieman katkeraksi vetää omassa talossa asuvana lapsiperheen äitinä. Vaikka ollaan keskituloisia, ei meillä ole juuri vara matkustaa. Talo ja autot tuovat aina yllätyksiä. Ja koululaisten lomien aikana matkat ovat kalliita.
Mitä olette muut mieltä? Onko tilanne teistä ok ja onko tuo luvallista? Tekisi melkein mieli käräyttää pari johonkin.
Kommentit (182)
Jos ei ole lapsia, taloa ja autoa niin jää sitä rahaakin matkusteluun. Ja työttömänä aikaa. Valintoja.
Kokoomustrollin päivän työ tehtynä.
On laillista ja elämä on valintoja täynnä, niin makaa kuin petaa. Parempi olla työtön ja onnellinen kuin onneton ahdistavassa työssä nälkäpalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä käräyttäisit heidät?
No olen olettanut, että työttömän tehtävä on hakea töitä. Ilmeisesti sitten kaikista on kuitenkin ok, että jotkut vain oleskelevat, elävät miten sattuu ja me muut tehdään niska limassa töitä, ilman että koskaan helpottaisi.
Aika yllättävää, että minä olen nyt se, joka täällä tuomitaan. Olenko tosiaan ainoa, jonka mielestä tuo ei ole ihan oikeudenmukaista?
Te toimistoöle voi soittaa ja kysyä lomailusta. Niin tuttuni teki.
Sieltä annettiin lupa kunhan on tavoitettavissa arkipäivisin 8-16. Tuttu jopa haki 10 työpaikkaan lomansa aikana.
Siis pariskunta ei hae töitä koska on lähdössä uudenvuoden aikaan pariksi viikoksi etelään?
Muuten hakisi mutta koska matka niin lopettavat työnhaun vallan.
Just joo.
Vierailija kirjoitti:
Te toimistoöle voi soittaa ja kysyä lomailusta. Niin tuttuni teki.
Sieltä annettiin lupa kunhan on tavoitettavissa arkipäivisin 8-16. Tuttu jopa haki 10 työpaikkaan lomansa aikana.
Mikä toimistoöle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olen olettanut, että työttömän tehtävä on hakea töitä. Ilmeisesti sitten kaikista on kuitenkin ok, että jotkut vain oleskelevat, elävät miten sattuu ja me muut tehdään niska limassa töitä, ilman että koskaan helpottaisi.
Aika yllättävää, että minä olen nyt se, joka täällä tuomitaan. Olenko tosiaan ainoa, jonka mielestä tuo ei ole ihan oikeudenmukaista?
Oikeastiko teet niska limassa töitä eikä koskaan helpota?
Täysin laillista on matkustaa työttömänä.
Et ole ainoa. Suomessa on paljon kateellisia. Kadehditaan jopa sairaita ja työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Teneriffalta käsin ei voisi hakea töitä?
Mikä sua tässä nyt rassaa? Olet itse tehnyt valintoja ja maksat niistä. Heillä ei ole sinun kulukuviotasi. Ehkä ovat koko vuoden säästäneet tuohon. Matkoja saa kuitenkin aika halvalla, sun auton kuukausierällä.
"Matkustaminen ulkomaille työttömyyden aikana
Työttömän työnhakijan ulkomaanmatka ei ole este saada työttömyysetuutta. Työnhakija vastaa kuitenkin aina siitä, että hän on TE-toimiston tavoitettavissa, osallistuu sovitusti palveluihin ja kykenee ottamaan vastaan tarjottua työtä viivytyksettä."
Kyllä työttömätkin saavat matkustaa. Eikä niitä työpaikkoja aina ole joka päivälle haettavissa vaikka pysyttelisi kotona.
Tiedoksi vain, että nykyään työkkäristä ei tarvitse mitään lupaa hakea, kunhan on te-toimiston käytettävissä. Tähän riittää ihan nettiyhteys, josta mol.fi näkee omilta sivuilta, jos sinne jotain tulee.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olette muut mieltä? Onko tilanne teistä ok ja onko tuo luvallista? Tekisi melkein mieli käräyttää pari johonkin.
Elämä on valintoja. Rupea sinäkin työttömäksi, luovu kotteroistasi, myy talo ja muuta vuokralle, jos noin ottaa koville! Lapsia tietenkään et voi enää peruuttaa. Olisit ajatellut aikanasi.
Miksi työtön ei saisi matkustaa siinä kuin muutkin? Ainoa vaatimus on, että jos satutaan tarjoamaan työtä niin pitää olla valmis ottamaan se vastaan.
Et voi käräyttää mihinkään, kun se on ihan laillista.
Vierailija kirjoitti:
Siis pariskunta ei hae töitä koska on lähdössä uudenvuoden aikaan pariksi viikoksi etelään?
Muuten hakisi mutta koska matka niin lopettavat työnhaun vallan.
Just joo.
No eivät varmaan hae juuri muutenkaan. Ei täällä päin kauheasti työpaikkoja ole tarjollakaan. Mutta eikö olisi viisaampaa pohtia vaikka muuttoa kuin lomamatkoja.
Eikö muita työssä käyviä suututa tuollainen? Vai oletteko kaikki täällä työttömiä?
Vierailija kirjoitti:
Miehen ystävä kävi kylässä ja kehuskeli, että ovat vaimonsa kanssa lähdössä viettämään uutta vuotta kahdeksi viikoksi Teneriffalle.
Miettikää: Olen tuntenut nuo ihmiset ehkä viiden vuoden ajan. Vähän alle nelikymppisiä. Mies ollut koko tuon ajan työtön, vaimo tehnyt jonkun pienen ajan jotakin. Terveitä, ei mitään juoppoja, ei vain ilmeisesti ole työhaluja. Asuvat löysinä vuokralla, ei lapsia, ei autoa, eivät ilmeisesti kykene sitoutumaan velvotteisiin.
Hieman katkeraksi vetää omassa talossa asuvana lapsiperheen äitinä. Vaikka ollaan keskituloisia, ei meillä ole juuri vara matkustaa. Talo ja autot tuovat aina yllätyksiä. Ja koululaisten lomien aikana matkat ovat kalliita.
Aika tyhmä saa olla, jos ei osaa etukäteen varautua lasten loma-aikoihin ja varata matkoja halvalla, hyvissä ajoin.
Ja ei, et voi käräyttää heitä mistään, koska matkustaminen työttömänä on sallittua.
Vaikutat mukavalta ihmiseltä.
Toivottavasti onnesi jatkuu, rahaa virtaa ovista ja ikkunoista, et koskaan sairastu ja menetä kotiasi.