Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Suomessa on huutava työvoimapula". Kumma kun useimmiten työhakemuksia lähettäessäni saan vastauksen että "Meillä ei ole töitä tarjolla"

Vierailija
19.10.2018 |

Voisiko joku kertoa, että mitä se paljon puhuttu työvoimapula käytännössä tarkoittaa ja missä sitä on? Minä olen laittanut lukemattomiin yrityksiin avoimia hakemuksia. Olen saanut niihin hyvällä prosentilla vastauksia, mutta ylivoimaisesti yleisin vastaus on ollut: "Kiitos hakemuksestasi ja mielenkiinnostasi yritystämme kohtaan, mutta meillä ei ole töitä tarjolla".

Onko tämä "huutava työvoimapula" joku poliitikkojen luoma harhakäsite, jonka avulla voi yrittää tukea omaa agendaansa ja yrittää laittaa kaikki työttömät itse syypäiksi työttömyyteensä?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yrittäjänä en ole kyllä törmännyt mihinkään työntekijäpulaan. Päinvastoin. Meille tulee viikottain hakemuksia työhön, vaikka emme aktiivisesti edes hakisi sillä hetkellä työntekijöitä. Muutamalle aktiiviselle olemme voineetkin tarjota työtä sitten jälkeenpäin, heti kun sopiva tehtävä on vapautunut, tai tarvetta lisävoimalle on. Kyllä minä ainakin noteeraan sellaiset henkilöt, jotka ovat itse aktiivisia, ja osoittavat työhalunsa. Olemme siinä mielessä ehkä hieman harvinaisempi firma, että meille palkkauksessa tes- sopimus tarkoittaa todellakin vain sitä palkan alarajaa. 90% prosenttia kaikista työntekijöistä saa selvästi parempaa palkkaa. Meillä vaihtuvuus on aika pientä, ja sitä kautta maine alan piirissä on hyvä. Meille on halukkaita ja osaavia työntekijöitä tulossa enemmän kuin voimme palkata.

Ja yrittäjänä minua harmittaa ne firmat, jotka valittavat työntekijöiden pulasta, mutta samalla eivät ole valmiita maksamaan työntekijälle hänelle kuuluvaa palkkaa. Tälläiset pilaavat suotta myös muiden hyvässä maineessa olevien yritysten nimen. Helposti ajatellaan, että sillä ja sillä toimialalla kaikki "kusee linssiin". Vaikka näin ei todellakaan ole. 

Summa summarum: Jos yritys kohtelee työntekijöitä hyvin ja antaa halukkaille mahdollisuuden edetä urallaan, ei silloin ole työvoimapulaa.  Kyllä se sana kiirii nopeasti alalla kuin alalla. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. 

Vierailija
62/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa, että mitä se paljon puhuttu työvoimapula käytännössä tarkoittaa ja missä sitä on? Minä olen laittanut lukemattomiin yrityksiin avoimia hakemuksia. Olen saanut niihin hyvällä prosentilla vastauksia, mutta ylivoimaisesti yleisin vastaus on ollut: "Kiitos hakemuksestasi ja mielenkiinnostasi yritystämme kohtaan, mutta meillä ei ole töitä tarjolla".

Onko tämä "huutava työvoimapula" joku poliitikkojen luoma harhakäsite, jonka avulla voi yrittää tukea omaa agendaansa ja yrittää laittaa kaikki työttömät itse syypäiksi työttömyyteensä?

Sua on hemmoteltu, oot saanut vastauksia. Itse olen saanut syvää hiljaisuutta. Kekkosen aikaan oli tapana monistaa kiitos, mutta ei kiitos, kirjettä kaikille hakijoille. Nykyään, vaikka on e-mail, txt jne, ei jakseta edes vastata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse yrittäjänä en ole kyllä törmännyt mihinkään työntekijäpulaan. Päinvastoin. Meille tulee viikottain hakemuksia työhön, vaikka emme aktiivisesti edes hakisi sillä hetkellä työntekijöitä. Muutamalle aktiiviselle olemme voineetkin tarjota työtä sitten jälkeenpäin, heti kun sopiva tehtävä on vapautunut, tai tarvetta lisävoimalle on. Kyllä minä ainakin noteeraan sellaiset henkilöt, jotka ovat itse aktiivisia, ja osoittavat työhalunsa. Olemme siinä mielessä ehkä hieman harvinaisempi firma, että meille palkkauksessa tes- sopimus tarkoittaa todellakin vain sitä palkan alarajaa. 90% prosenttia kaikista työntekijöistä saa selvästi parempaa palkkaa. Meillä vaihtuvuus on aika pientä, ja sitä kautta maine alan piirissä on hyvä. Meille on halukkaita ja osaavia työntekijöitä tulossa enemmän kuin voimme palkata.

Ja yrittäjänä minua harmittaa ne firmat, jotka valittavat työntekijöiden pulasta, mutta samalla eivät ole valmiita maksamaan työntekijälle hänelle kuuluvaa palkkaa. Tälläiset pilaavat suotta myös muiden hyvässä maineessa olevien yritysten nimen. Helposti ajatellaan, että sillä ja sillä toimialalla kaikki "kusee linssiin". Vaikka näin ei todellakaan ole. 

Summa summarum: Jos yritys kohtelee työntekijöitä hyvin ja antaa halukkaille mahdollisuuden edetä urallaan, ei silloin ole työvoimapulaa.  Kyllä se sana kiirii nopeasti alalla kuin alalla. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. 

Niinpä. Jos työntekijät huomaavat, että heitä arvostetaan, haluaa sellaisessa paikassa pysyä työssä. Ja sitä omaa työpaikkaa myös kehuu vilpittömästi muille. Näin hyvän kierre on valmis, ja firma voi tulevaisuudessakin poimia hyviä työntekijöitä itselleen. Simple as that!

Vierailija
64/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta palkkaa voi maksaa vain työntekijän tuottavuuden mukaan. Jo kaksi äitiyslomalaista "syö" muiden työntekijöiden tulosta sen verran, että palkankorotuksiin ei ole varaa, koska yrityksen palkkapotti ei voi olla suurempi kuin mitä asiakkaat maksavat tuotteista/palveluista.

Vierailija
65/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta palkkaa voi maksaa vain työntekijän tuottavuuden mukaan. Jo kaksi äitiyslomalaista "syö" muiden työntekijöiden tulosta sen verran, että palkankorotuksiin ei ole varaa, koska yrityksen palkkapotti ei voi olla suurempi kuin mitä asiakkaat maksavat tuotteista/palveluista.

Yksityisellä puolella palkalla voi kilpailla työntekijöistä. Kunnallisella puolella tähän ei yleensä ole mahdollisuuksia. Vert. lastentarhanopettajien tai sosiaalityöntekijöiden huutava pula Helsingissä, mutta palkka ei nouse. 

Vierailija
66/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama mun miehen firmassa ongelmana. Ei saada työntekijöitä tai ne keksii heti ongelmaa, miksi tuilla on kivampaa. Työ olisi helppoa, aika fyysistä kyllä ja likaistakin, mutta toisaalta työssä on paljon odottelua ja palloilua ympäriinsä, ettei siellä kurassa tarvi koko aikaa raataa vaan kahdeksan tunnin päivästä on ehkä 3 tuntia sitä tiukkaa työtä ja loput ajasta ajellaan ympäriinsä ja suunnitellaan tekemisiä. Palkkakin kohdillaan. Vai kuinka paljon pitäisi maksaa tuommoisesta työstä, jossa pärjää kouluttamatonkin ihminen kahden tunnin perehdytyksellä osaavamman työparina? Me maksamme 13-14 Euroa lähtöpalkkana ilman kokemusta, vastuutakantavat tietysti saa enemmän. Vakkarit arvostaa sitä, että palkkaa saa välillä tyhjästäkin raskaiden työpäivien vastapainoksi.

Vierailija
67/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama mun miehen firmassa ongelmana. Ei saada työntekijöitä tai ne keksii heti ongelmaa, miksi tuilla on kivampaa. Työ olisi helppoa, aika fyysistä kyllä ja likaistakin, mutta toisaalta työssä on paljon odottelua ja palloilua ympäriinsä, ettei siellä kurassa tarvi koko aikaa raataa vaan kahdeksan tunnin päivästä on ehkä 3 tuntia sitä tiukkaa työtä ja loput ajasta ajellaan ympäriinsä ja suunnitellaan tekemisiä. Palkkakin kohdillaan. Vai kuinka paljon pitäisi maksaa tuommoisesta työstä, jossa pärjää kouluttamatonkin ihminen kahden tunnin perehdytyksellä osaavamman työparina? Me maksamme 13-14 Euroa lähtöpalkkana ilman kokemusta, vastuutakantavat tietysti saa enemmän. Vakkarit arvostaa sitä, että palkkaa saa välillä tyhjästäkin raskaiden työpäivien vastapainoksi.

Mikä firma? Millä paikkakunnalla? Minua ainakin kiinnostaisi.

Vierailija
68/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri valmistus kaupan alalta ja lähetellyt kymmeniä hakemuksia kaupan alalle, lähinnä kassoille. Minulle kävisi kaikki vuorot, kaikki päivät, myös osa-aikatyö. Aina saan vastauksen ”valitettavasti valinta ei osunut tällä kertaa...” haastatteluun asti en ole päässyt kertaakaan, joten tuskin se huonosta ulosannista tai ulkonäköseikoista johtuu. Kokemusta ei ole muuta kun työharjoittelua. Sain ihan hyvät arvostelutkin niistä, enkä ole tumpelo työntekijä. Niissä ei tarvittu työntekijöitä, joten töitä ei sitä kautta löytynyt sitäpaitsi tuolloin en kyllä ollut edes etsimässä töitä, opiskelu riitti. Tarvitsisin vaan sen ekan joka palkkaisi mut ja voisin näyttää olevani ihan hyvä työntekijä. ”Nuoret vaan mielummin ottaa ilmaista rahaa eikä halua tehdä töitä” No en ainakaan minä. Mä haluan töitä ja tienata enemmän kun työttömyyskorvauksen verran. Antakaa mulle töitä, aktiivimalli rankaisujen sijaan!

Vierailija
69/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yrityksenne ei kiinnosta esimerkiksi paikanvaihtajia? Pitäisi lähteä purkamaan ongelmaa tästä, eikä heti siitä, että työttömiä ei kiinnosta.

Vierailija
70/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäkin te, jotka ette saa työntekijöitä, voisitte pohtia, että miksi niitä on toisille taas tarjolla koko ajan, eikä tarvitse edes paikkaa avoimeksi laittaa? Meillekin saataisiin tekijä heti pelkistä avointen hakemusten lähettäjistä, jos tulisi tarve. Onhan siellä monenlaista viheltäjää seassa, mutta suurin osa asiallisia ja osa henkilönä jotai kautta muutenkin tiedossa.

Vierailija
71/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapula on kyllä todellinen, teknisellä alalla on tarvettta turhansille tekijöille. Etenkin naisia tarvitaan, koska näitä perusinsinööri mikkoja on kyllä, mutta heillä ei ole useimmiten mitään erityistä eikä omaa annettavaa. Silti heidätkin pitää palkata, että edes jotkut tekevät työt. Loput on pakko ulkoistaa. Meidänkin yrityksessämme on 400 paikkaa avoinna teknisellä puolella seuraavana 3 vuotena. Suurin kriisi on se, ettei vain ole ammattitaitoista porukkaa. Tästä tullaan vähintään puolet palkkaamaan ulkomailta. Itse olen palkkaavassa roolissa ja ihan kivien ja kantojen alta kaivan tekijät. Ikinä ei ole tarpeeksi, tällä hetkellä minulla on tiimissä 15 hengen aukko.

Vierailija
72/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ongelma koskekaan mitään duunarihommia. Tarvitaan ihmisiä, kenellä on oikeanlainen tekninen osaaminen. Onhelma koskee ainoastaan asiantuntijatason töitä, siellä se pula on. jotenkin huvittaa kun duunarit ihmettelevät silmät pyöreänä, että mikä ihmeen työvoimapula, ei voi pitää paikkansa. Tämä ei ole mikään vaikeasti ymmärrettävä ongelma kuitenkaan. Duunarihommat vähenevät, palkat tulevat huononemaan enkä missään nimessä perhettä perustaisi, ottaisi asuntolainoja ja suunnittelisi tulevaisuutta duunihommian varaan nykypäivänä. Työttömyys ja palkan leikkaus on 100% jossain vaiheessa. Todellakin olisin huolissani, jos tuo olisi tilanteeni.

Vierailija
73/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni firmassa on työvoimapula ja se pakottaa mieheni sekä minut tekemään pitkiä päiviä! Olemme tarjonneet harjoittelun kautta työpaikkaa ja kertoneet hyvästä mahdollisuudesta saada vakipaikka kun ensin osoittaa kykynsä! Ja kyllä sen suoran työpaikan saa, jos on tarpeeksi aloitteellinen reipas palveluhenkinen. Tuntipalkka on kohdillaan 12 euroa per tunti työajan ollessa 25 tuntia viikossa. No ei kelpaa nirsoille. Olemme grillikioski yrittäjiä ja odotamme työntekijöidemme olevan valmiina töihin ihan 8 tunnin varoitusajalla. Valitettavasti joskus joudumme soittamaan ja töihin on tultava heti!

Eli suomeksi sanottuna kukaan ei osoita kykyjään, vaan otetaan vaan uutta uuvattia 9€/päivä ilmaishommiin. Lupaillaan toki alussa hövelisti vakipaikkaa, että hyväuskoiset ja tunnolliset painaisivat täysillä.

Ja jos joku saisikin paikan niin maksaisiko sillä palkalla edes 500€/kk vuokraa?

Vierailija
74/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapula on kyllä todellinen, teknisellä alalla on tarvettta turhansille tekijöille. Etenkin naisia tarvitaan, koska näitä perusinsinööri mikkoja on kyllä, mutta heillä ei ole useimmiten mitään erityistä eikä omaa annettavaa. Silti heidätkin pitää palkata, että edes jotkut tekevät työt. Loput on pakko ulkoistaa. Meidänkin yrityksessämme on 400 paikkaa avoinna teknisellä puolella seuraavana 3 vuotena. Suurin kriisi on se, ettei vain ole ammattitaitoista porukkaa. Tästä tullaan vähintään puolet palkkaamaan ulkomailta. Itse olen palkkaavassa roolissa ja ihan kivien ja kantojen alta kaivan tekijät. Ikinä ei ole tarpeeksi, tällä hetkellä minulla on tiimissä 15 hengen aukko.

Mitäs jos mä sanoisin että kannattaisi ottaa uusia työntekijöitä oppiin jo ennen kuin vanhat osaajat lähtevät? Tuntuisko ihan mahdottomalta?

Itse olen alalla jonka valmiita osaajia ei tule mistään koulusta, vaan kaikki taidot menee "perimätietona". Täällä ymmärretään että menee sellainen vuoden verran kunnes henkilö alkaa olla itsenäinen ja tuottava tekijä.

Vierailija
75/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapulaa on ammattilaisille, ei näille ammattitaidottomille vihervasureille

Vierailija
76/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ongelma koskekaan mitään duunarihommia. Tarvitaan ihmisiä, kenellä on oikeanlainen tekninen osaaminen. Onhelma koskee ainoastaan asiantuntijatason töitä, siellä se pula on. jotenkin huvittaa kun duunarit ihmettelevät silmät pyöreänä, että mikä ihmeen työvoimapula, ei voi pitää paikkansa. Tämä ei ole mikään vaikeasti ymmärrettävä ongelma kuitenkaan. Duunarihommat vähenevät, palkat tulevat huononemaan enkä missään nimessä perhettä perustaisi, ottaisi asuntolainoja ja suunnittelisi tulevaisuutta duunihommian varaan nykypäivänä. Työttömyys ja palkan leikkaus on 100% jossain vaiheessa. Todellakin olisin huolissani, jos tuo olisi tilanteeni.

Juuri näin, sitten ne keuhkoo täällä salaliittoteorioitaan, lmao

Vierailija
77/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos mä sanoisin että kannattaisi ottaa uusia työntekijöitä oppiin jo ennen kuin vanhat osaajat lähtevät? Tuntuisko ihan mahdottomalta?

Itse olen alalla jonka valmiita osaajia ei tule mistään koulusta, vaan kaikki taidot menee "perimätietona". Täällä ymmärretään että menee sellainen vuoden verran kunnes henkilö alkaa olla itsenäinen ja tuottava tekijä.

Tämä on työvoimapulan perimmäinen syy. Halutaan valmista, mutta kokemus pitäisi saada yrityksessä nimeltä Joku Muu Yritys Oy. Ongelma vain on se, ettei sellaista ole, Vaan myös Joku Muu Yritys Oy haluaa osaajia, jotka ovat hankkineet taas kokemuksensa Yritys Joku Toinen Oy:ssä ja ketju vain jatkuu ja jatkuu.

Ongelma poistuisi, kun otettaisiin vastavalmistuneita työharjoitteluun ja oppiin, ennen kuin kaikki ovat jääneet eläkkeelle tai lähteneet pois. Samalla kun valitetaan työvoimapulaa, harjoittelupaikat on kiven alla, kuten myös ensimmäinen paikka. Mutta ei, kukaan ei halua sitä, joka etsii ensimmäistä paikkaa, vaan halutaan kokenut. Miten se on niin vaikea ymmärtää, että kokemusta ei saa, ellei joku palkkaa sitä kokematonta ensin, mutta kun kukaan muukaan ei halua palkata? Ne saavat tekijöitä, jotka näkevät potentiaalin vastavalmistuneissa ja saavat tekijät. Kun paikka on hyvä, miksi he sieltä lähtisivät pois, ellei tarjota jotain enemmän?

Vierailija
78/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitäkin te, jotka ette saa työntekijöitä, voisitte pohtia, että miksi niitä on toisille taas tarjolla koko ajan, eikä tarvitse edes paikkaa avoimeksi laittaa? Meillekin saataisiin tekijä heti pelkistä avointen hakemusten lähettäjistä, jos tulisi tarve. Onhan siellä monenlaista viheltäjää seassa, mutta suurin osa asiallisia ja osa henkilönä jotai kautta muutenkin tiedossa.

Lisään, että meillä on myös vaatimuksena teknisen alan koulutus. Ei ole ongelmia löytää tekijöitä. Mutta meille voidaan ottaa myös vastavalmistunut, minä kyllä osaan opettaa sillä tavalla, ettei omat työt lisäänny. Kas kun neuvoo heti kunnolla, niin kummasti se potentiaali löytyy saman tien. Enkä ole ylimielinen tai ole mustasukkainen töistäni, vaan neuvon kernaasti kaiken, mitä itsekin osaan.

Vierailija
79/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt se suomalaisen työelämän suuri, suuri ongelma.

Työnantaja kuvittelee saavansa nuoria ja nälkäisiä, valmiita ammattilaisia tekemään samoja hommia joita aikaisemmat työntekijät ovat tehneet 20 vuotta ja oppineet sen alan siinä työtä tehdessään.

Mun mies on 45-vuotias ja nyt osastonsa kolmanneksi nuorin tekijä. Tekniikan lisensiaatti koulutukseltaan. Vastaa isoista projekteista, puhutaan kymmenistä miljoonista. Oli vielä 40-vuotiaana nuorin. Silloin käytiin massiiviset YT-neuvottelut, joissa sai lähteä puolet porukasta, sieltä vanhemmasta päästä. Pari vuotta tästä herättiin housut kintuissa että härre guud, vienti vetää, mutta meillä ei ole osaajia.

Tästä(kin) syystä me olimme neljä vuotta komennuksella ulkomailla, koska tarvittiin osaaja. Palatessamme paikkaan otettiin se "nuori ja nälkäinen". Ensimmäinen poistui maasta 6 kk jälkeen, seuraava oli vuoden. Koko tämän ajan mieheni reissasi tuolla opettamassa, neuvomassa, auttamassa seuraajiaan - jo pelkästään kulttuurin pienet detaljit ja niiden ymmärtämättömyys saattavat hassata ison kaupan.

Mies on sanonut monta kertaa, että edes kolmen vuoden jälkeen et ole rautainen ammattilainen, joka ymmärtää kaikki asiat. Nyt 15 vuotta työtä firmassa tehtyään ja edettyään hänelle soitetaan pitkin maailmaa että osaatko ratkaista tämän pulman.

Onko tämä näiden nuorten syy? Ei ole. Heidät vaan pudotetaan syvään päähän räpiköimään ilman kunnollista koulutusta ja opastusta - "pärjäile". Vielä mieheni työuraa aloitellessaan oli tapana, että työ kouluttaa ja edetään porras kerrallaan. Työnantajalla oli tässä valtavan iso rooli. Nyt halutaan olla dynaamisisa ja palkataan "technical director, sales" suoraan korkeakoulusta ja kuvitellaan sen osaavan. Yli 50 v. ei halua kukaan, vaikka olisi työuraa takana 25 vuotta ja hyvä koulutus.

Otan tässä nyt mieheni esimerkiksi, koska lainaamassani tapauksessa on kyse ilmeisesti tekniikan alan asiantuntijatyöstä. Itse olen viestinnän alalla ja huomaan ihan saman ilmiön.

Vierailija
80/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt se suomalaisen työelämän suuri, suuri ongelma.

Työnantaja kuvittelee saavansa nuoria ja nälkäisiä, valmiita ammattilaisia tekemään samoja hommia joita aikaisemmat työntekijät ovat tehneet 20 vuotta ja oppineet sen alan siinä työtä tehdessään.

Mun mies on 45-vuotias ja nyt osastonsa kolmanneksi nuorin tekijä. Tekniikan lisensiaatti koulutukseltaan. Vastaa isoista projekteista, puhutaan kymmenistä miljoonista. Oli vielä 40-vuotiaana nuorin. Silloin käytiin massiiviset YT-neuvottelut, joissa sai lähteä puolet porukasta, sieltä vanhemmasta päästä. Pari vuotta tästä herättiin housut kintuissa että härre guud, vienti vetää, mutta meillä ei ole osaajia.

Tästä(kin) syystä me olimme neljä vuotta komennuksella ulkomailla, koska tarvittiin osaaja. Palatessamme paikkaan otettiin se "nuori ja nälkäinen". Ensimmäinen poistui maasta 6 kk jälkeen, seuraava oli vuoden. Koko tämän ajan mieheni reissasi tuolla opettamassa, neuvomassa, auttamassa seuraajiaan - jo pelkästään kulttuurin pienet detaljit ja niiden ymmärtämättömyys saattavat hassata ison kaupan.

Mies on sanonut monta kertaa, että edes kolmen vuoden jälkeen et ole rautainen ammattilainen, joka ymmärtää kaikki asiat. Nyt 15 vuotta työtä firmassa tehtyään ja edettyään hänelle soitetaan pitkin maailmaa että osaatko ratkaista tämän pulman.

Onko tämä näiden nuorten syy? Ei ole. Heidät vaan pudotetaan syvään päähän räpiköimään ilman kunnollista koulutusta ja opastusta - "pärjäile". Vielä mieheni työuraa aloitellessaan oli tapana, että työ kouluttaa ja edetään porras kerrallaan. Työnantajalla oli tässä valtavan iso rooli. Nyt halutaan olla dynaamisisa ja palkataan "technical director, sales" suoraan korkeakoulusta ja kuvitellaan sen osaavan. Yli 50 v. ei halua kukaan, vaikka olisi työuraa takana 25 vuotta ja hyvä koulutus.

Otan tässä nyt mieheni esimerkiksi, koska lainaamassani tapauksessa on kyse ilmeisesti tekniikan alan asiantuntijatyöstä. Itse olen viestinnän alalla ja huomaan ihan saman ilmiön.

Sekä minä että mieheni olemme tekniikan alan tekijöitä. Itse kävin amk:n aikuisena, valmistuin ja sain töitä. Alallani on nyt jonkinlainen ilmiö, että uudelleen kouluttautuneet "vanhat naiset" ovatkin hyviä tekijöitä. Ala on rakennusala. En ole ainoa työllistynyt, vaan myös kurssini toinen nainen samaa ikäluokkaa sai työpaikan ja muitakin tiedän.

Mieheni on it-alalla. Hänet palkattiin vähän aikaa sitten firmaan, missä suurin osa on nuorta väkeä. Haluttiin joku kokenut osaaja sinne joukkoon. Mieheni tehtävä on myös pitkälti opastaa koulusta suoraan tulevia päätehtävänsä ohella.