Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Suomessa on huutava työvoimapula". Kumma kun useimmiten työhakemuksia lähettäessäni saan vastauksen että "Meillä ei ole töitä tarjolla"

Vierailija
19.10.2018 |

Voisiko joku kertoa, että mitä se paljon puhuttu työvoimapula käytännössä tarkoittaa ja missä sitä on? Minä olen laittanut lukemattomiin yrityksiin avoimia hakemuksia. Olen saanut niihin hyvällä prosentilla vastauksia, mutta ylivoimaisesti yleisin vastaus on ollut: "Kiitos hakemuksestasi ja mielenkiinnostasi yritystämme kohtaan, mutta meillä ei ole töitä tarjolla".

Onko tämä "huutava työvoimapula" joku poliitikkojen luoma harhakäsite, jonka avulla voi yrittää tukea omaa agendaansa ja yrittää laittaa kaikki työttömät itse syypäiksi työttömyyteensä?

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni firmassa on työvoimapula ja se pakottaa mieheni sekä minut tekemään pitkiä päiviä! Olemme tarjonneet harjoittelun kautta työpaikkaa ja kertoneet hyvästä mahdollisuudesta saada vakipaikka kun ensin osoittaa kykynsä! Ja kyllä sen suoran työpaikan saa, jos on tarpeeksi aloitteellinen reipas palveluhenkinen. Tuntipalkka on kohdillaan 12 euroa per tunti työajan ollessa 25 tuntia viikossa. No ei kelpaa nirsoille. Olemme grillikioski yrittäjiä ja odotamme työntekijöidemme olevan valmiina töihin ihan 8 tunnin varoitusajalla. Valitettavasti joskus joudumme soittamaan ja töihin on tultava heti!

Paljonko maksetaan varallaolosta? Jos ei mitään, niin onpa yllätys että töihintulijat on vähissä.

Vierailija
22/87 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vaikka mennä mol.fi niin näet missä se pula on. Sieltä saa samalla hyvää vinkkiä minne hakemus kannataa lähettää eikä vaan heitellä minne sattuu.

Kyllä. Sieltä se totuus paljastuu.

Haetaan:

1. kaikenlaisia myyjiä, paitsi kaupan kassoja. Myy kattoremontteja, ilmastointihuoltoja, hälytysjärjestelmiä, kaakelien saumauksia, keittiökaapistoja, ulkomaalausta, jne. jne. jne. omakotitaloihin ovelta ovelle. Saat palkkaa jos saat varsinaisille myyjille käyntejä.

2. kaikenlaisia myyjiä puhelimitse tapahtuvaan myyntiin: vitamiinit, sukat, alushousut, lehdet, sähkösopimukset, vakuutukset jne, jne. jne. Saat palkkaa jos saat kauppaa

3. Ylilääkärit, terveyskeskuslääkärit, hammaslääkärit, lastentarhanopettajat, puheterapeutit, erilaiset IT-alan ammattilaiset, sosiaalityöntekijät, opettajat (aina tietyin väliajoin alkukesällä) jne. - ammatit joihin ei ole asiaa ilman alan koulutusta ja joilla on oikeasti huutava pula koulutetusta työvoimasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni firmassa on työvoimapula ja se pakottaa mieheni sekä minut tekemään pitkiä päiviä! Olemme tarjonneet harjoittelun kautta työpaikkaa ja kertoneet hyvästä mahdollisuudesta saada vakipaikka kun ensin osoittaa kykynsä! Ja kyllä sen suoran työpaikan saa, jos on tarpeeksi aloitteellinen reipas palveluhenkinen. Tuntipalkka on kohdillaan 12 euroa per tunti työajan ollessa 25 tuntia viikossa. No ei kelpaa nirsoille. Olemme grillikioski yrittäjiä ja odotamme työntekijöidemme olevan valmiina töihin ihan 8 tunnin varoitusajalla. Valitettavasti joskus joudumme soittamaan ja töihin on tultava heti!

Eli tarjoatte töitä milloin sattuu, välttämättä joka kuu ette yhtään tuntia?

? Teemme listat 25 viikko tuntia ja joskus joudumme kutsumaan työntekijän nopeasti paikalle. Tietenkin jos ei ole kokemusta ja aloitekyky alhainen ei saa heti kaikkea vaan pitää olla skarppina tulemaan töihin puhelimen soidessa. Nuorella olisi hyvä olla hieman nöyryyttä selkärangassa sekä kiitollisuutta kun saa mahdollisuuden tehdä töitä!

Eli teette todella surkeat ennakoinut, ja sälytätte vastuun tuosta työntekijöille?

Noin surkeilla ehdoilla en kannustaisi omaa lasta teille töihin. Itsekin aloitin työelämän kaupan kassana, normaaleilla tunneilla ja niin, että työaika oli selkeä.

Vierailija
24/87 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo töitä ei ole muka tarjolla, mutta voin lyödä vetoa että niissä työpaikoissa nykyiset työntekijät ovat hukkumassa työmäärään. Ja jos paikkoja on auki, vaatimuslista voi näyttää tältä: https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/9736319?searchPhrase=responsibilities…

Ei helkkari tää on ehkä utopistisin työpaikkailmoitus aikoihin, olin tukehtua nauruun :D Oon itse aikanaan hakenut samaan firmaan orjaharjoittelijaksi ja he vaativat 5-10 vuoden työkokemusta koodauksesta, mieluinen lisä olisi ollut myös projektijohtamisen ja markkinoinnin työkokemus. Ilmaiselta opiskelijaorjalta! 

Vierailija
25/87 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orjaa haette.

Miksi muka normaalin työsuhteen koeajan puitteissa ei  voi osoittaa kykyjään? Kyllä palkka kummasti lisää motivaatiota tehdä työnsä hyvin kuin epämääräiset lupaukset (valheet) jostain joskus tulevaisuudessa palkkaamisesta.

Vierailija
26/87 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

? Teemme listat 25 viikko tuntia ja joskus joudumme kutsumaan työntekijän nopeasti paikalle. Tietenkin jos ei ole kokemusta ja aloitekyky alhainen ei saa heti kaikkea vaan pitää olla skarppina tulemaan töihin puhelimen soidessa. Nuorella olisi hyvä olla hieman nöyryyttä selkärangassa sekä kiitollisuutta kun saa mahdollisuuden tehdä töitä!

Tämä paljastikin koko grillitarinan olevan työttömien kadehtijan tekemä provo.

Vierailija
27/87 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otatteko töihin esim. 17-vuotiaan?

Moni 17-vuotias olisi valmis harjoittelemaan skarppina palkallisessa työssä.

Mutta en usko että otatte alle 18-vuotiaita. Joilla sitten on tarjontaa jo paljon paremmilla ehdoilla ihan McDonaldsissa jne.

Vierailija
28/87 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää työ lienee aikalailla yöpainotteista? Sulkee pois kaikki yksinhuoltajat.

Jos on oltava hälytysvalmiudessa lähtemään heti, sekin hankaloittaa.

Uskoisin tuon työn olevan myös sellaista, että sopii tietynlaiselle ekstrovertille tyypille (en tiedä, ei ole kokemusta). Minun olisi hyvin vaikea ajatella itseäni aamukolmen grillijonoon laittamaan lihapiirakkaa ja sietämään läppää "jos otan munalla niin maksaako jotain?"

Mä uskon oikeasti teillä olevan työvoimapulan vaikka puitteet olisivat kunnossa. Olen itse töissä, mutta työttömänä vaikea ajatella että pystyisin tekemään tuota työtä.

Aika erikoista nuoren plikan olevan yksinhuoltaja? Nuoret tytöt myyvät parhaiten makkaraperunoita aamuyöstä ravintolan edessä. Ja kyllä pitää olla huumoria olla kohtelias palvella asiakasta.

"Nuoret tytöt myyvät parhaiten makkaraperunoita aamuyöstä ravintolan edessä."

Tuossa työssä on valitettavasti myös melkoisen korkea ryöstön uhriksi joutumisen riski. Joten kaikkien tuollaisen työn työnantajien ja yhteiskunnan tasoltakin tulisi ihan oikeasti alkaa panostamaan työntekijöiden turvallisuuteenkin jos haluaa, että työntekijöitä löytyisi enemmän.

Vierailija
29/87 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin menisin mielelläni töihin mutta en kelpaa avoimiin paikkoihin. Ei Suomessa ole töitä kun joillekin lähihoitajille ja nollasopimuksella tekeville opiskelijoille.

Vois jopa olla riskin väärtti palkata, mut tuskin ennen kuin irtisanominen helpottuu.

Itse en ottaisi nykylain vallitessa riskiä, joten teen itse enemmän, vaikka välillä vähän piiputankin.

Vierailija
30/87 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa, että mitä se paljon puhuttu työvoimapula käytännössä tarkoittaa ja missä sitä on? Minä olen laittanut lukemattomiin yrityksiin avoimia hakemuksia. Olen saanut niihin hyvällä prosentilla vastauksia, mutta ylivoimaisesti yleisin vastaus on ollut: "Kiitos hakemuksestasi ja mielenkiinnostasi yritystämme kohtaan, mutta meillä ei ole töitä tarjolla".

Onko tämä "huutava työvoimapula" joku poliitikkojen luoma harhakäsite, jonka avulla voi yrittää tukea omaa agendaansa ja yrittää laittaa kaikki työttömät itse syypäiksi työttömyyteensä?

Rekrytoin meidän firmaan, ja pakko sanoa, että jos saan tehtävään 50 hakemusta, on niistä haastattelukelpoisia vain 5-7 ja näistä kelvollisia työhön 0-1. Siellä haastattelussa ihmiset osoittautuvat ihan älyvapaiksi. Puolet hölöttää ilman suunvuoron antamista, mainostavat vahvuuksinaan asioita joista on pelkkää haittaa, tai sitten viimeistään palkattuamme henkilön, alkaa hän tuhota työyhteisöä ja puuhata moraalittomia juttuja työtehtävissään. Suurin osa on ihan hirveitä touhottajia, jotka säheltävät "tehokkaina"' Helmet on harvinaisia. Eli ne perusfiksut, sosiaalisesti taitavat, rauhalliset ja ajattelevat tyypit.

Vierailija
31/87 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Suomea AP asuu? Muistaakseni minulle on monesti kerrottu työkkärissä, että se oikea työvoimapula on noilla harvakseen asutuilla alueilla missä on pieniä kyliä ja kaupunkeja. Kaikki muuttaa sieltä "paremman elämän perässä" suurempiin kaupunkeihin, joten siellä niitä töitä olis mistä he ovat lähteneet. Mutta siellä sitten taas on yleensä oma auto pakollinen, mikä rajoittaa monesti esim. nuorten työntekoa, kun ei ole varaa omistaa autoa.

Vierailija
32/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on täysin totta että puhelinmyyjistä on huutava pula.

Sitä että miksi näin on, voi jokainen miettiä.

Vierailija
33/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pula on koulutetuista, erikoisosaamista ja pitkän työkokemuksen omaavista nuorista osaajista. Mutta tietty se on työttömän syy, ettei ole 25-vuotias, jolla on kymmenen vuoden kokemus ja koulutusta jokaiselle alalle, millä milloinkin pulaa ilmenee.

Sitten tuo, että pitäisi tulla töihin heti. Poika jäi "työttömäksi", lainausmerkit siksi, että on kyllä virallisesti opiskelija, alihankintasopimuksen irtisanomisen vuoksi. Hän ei voi opiskelijana tulla töihin lyhyellä varoitusajalla, koska opinnot menevät kuitenkin edelle. Samoin ihmisillä on muutakin elämää, en minä viitsisi olla kotona odottamassa, tuleeko töihin kutsu, vaan olisin auttelemassa sukulaisia toisella puolella Suomea tai vapaaehtoistöissä, joita teen jos ei ole muuta (salaa). Parin päivän varoitusajalla voisin mennä. Nyt en tosin ole työtön, joten ei ole itselleni ajankohtaista tällä hetkellä.

Vierailija
34/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa ole työvoimapulaa. Lääkärit tekee niin vähän töitä ja kovalla palkalla, siksi niitä niin tarvitaan paljon. Siis ottakaa terveet elintavat käyttöön, älkääkä menkö joka aivastuksesta lääkäriin. Tarvittaisiin sitten lääkäreitä vähemmän. Koteihin saisi tulla hoiva- ja siivousrobotit, ei hoitsujakaan sitten niin tarvittaisi kotioloissa.

Vierailija
35/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekrytoin meidän firmaan, ja pakko sanoa, että jos saan tehtävään 50 hakemusta, on niistä haastattelukelpoisia vain 5-7 ja näistä kelvollisia työhön 0-1. Siellä haastattelussa ihmiset osoittautuvat ihan älyvapaiksi. Puolet hölöttää ilman suunvuoron antamista, mainostavat vahvuuksinaan asioita joista on pelkkää haittaa, tai sitten viimeistään palkattuamme henkilön, alkaa hän tuhota työyhteisöä ja puuhata moraalittomia juttuja työtehtävissään. Suurin osa on ihan hirveitä touhottajia, jotka säheltävät "tehokkaina"' Helmet on harvinaisia. Eli ne perusfiksut, sosiaalisesti taitavat, rauhalliset ja ajattelevat tyypit.

Teillä kuulostaa olevan rekryprosessi pielessä, jos oikeasti noin on käynyt useammin kuin kerran. Ammattifirmojen käyttäminen tuohon ei välttämättä ole halpaa mutta luulisi johtotason huomaavan ongeman ja vaihtavan tuossa kohtaa sen rekryn tekijän.

Vierailija
36/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä kuulostaa olevan rekryprosessi pielessä, jos oikeasti noin on käynyt useammin kuin kerran. Ammattifirmojen käyttäminen tuohon ei välttämättä ole halpaa mutta luulisi johtotason huomaavan ongeman ja vaihtavan tuossa kohtaa sen rekryn tekijän.

Firmassa on joku perustavanlaatuinen ongelma, jos sinne ei kunnon tyypit halua. Kuulostaa paikalta, jonka normaalit järkevät ihmiset kiertävät kaukaa. Ainahan sitä löytyy tekijä, vaikkei työttömiä olisi yhtä ainutta, jos paikka on kunnollinen. Jos tekijöitä haetaan vain työttömistä, se jo yksinään kertoo aika paljon yrityksestä...eikä se ole hyvää. Tekeytyvät "halutaan tarjota työttömille mahdollisuus". Ja kakkelinmarjat, vaan halutaan palkkatukea.

Vierailija
37/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huutava työvoimapula on paikoissa, joihin kukaan ei halua töihin syystä, että on esimerkiksi nollatuntisopimus tai muuten työtunteja vain satunnaisesti ja epäsäännöllisesti, provisiopalkka tai surkea palkka muuten vaan, tai työnantaja huonossa maineessa milloin mistäkin syystä, esim. paskasta kohtelusta tai suoranaisesta huijauksesta.

Työvoimapulaa ei sen sijaan ole juuri koskaan paikoissa, joissa saa palkkaa, jolla tulee toimeen, sekä asiallista kohtelua.

Vierailija
38/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kumma kun useimmiten työhakemuksia lähettäessäni saan vastauksen että "Meillä ei ole töitä tarjolla"...""

Miten ne työnantajat hakemusta lähettäessä osaavat sen kertoa? Ovat kyllä aika meedioita kun osaavat antaa vastauksen ennen kuin koko hakemus on perillä

Vierailija
39/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen koulutettu ihminen, jolla on hyvä CV huomaa kyllä työtä hakiessaan, että puheet työvoimapulasta eivät ole totta.

Sopii kokeilla.

Vierailija
40/87 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokopäivätyötä ei juuri ole, osa-aikaista 10-20 h per viikko joo