Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsisti vanhempana. Miten te narsistien lapset pärjäätte?

Vierailija
19.10.2018 |

Oma vanhempani oli luultavasti narsisti. En mä voi ketään diagnosoida, mutta todennäköisesti hän oli narsisti. Mua hoitaneet psykologit ja psykiatrit on välillä sanoneet, että se on erittäin todennäköistä. Tämä ihminen ei ole enää elämässäni ja mulle hän on yhtä kuin kuollut.

Mulla on edelleen aikuisena ongelmia sen kanssa, etten osaa pitää puoliani, enkä oikein tiedä, miltä tuntuu itse haluta jotain tai pitää jostain. En oikein tiedä, mikä tuntuu hyvältä ja mikä pahalta. En tiedä, mitä haluan, mutta olen edelleen jatkuvasti ahdistunut ja saan paniikkikohtauksia. En osaa olla ihmisten kanssa tasapuolisissa suhteissa, enkä luota kehenkään. Uskon, että kaikki pohjimmiltaan tavoittelevat vain omaa etuaan mun kustannuksellani. Tämä vanhempi opetti mulle näin. Vain hän oli kuulemma mun puolellani, vaikka hänkin esim. piti yllä tiukkaa hierarkiaa meidän sisarusten kesken. Mä olin toisiksi alimpana. Alimpana ollut asui meidän toisen vanhemman luona, eikä siis onneksi altistunut tälle kuviolle niin paljon.

Tämä vanhempi puhui musta jatkuvasti näille "korkeammalla" oleville ja käytti mua huonona esimerkkinä. Samoin hän puhui mulle tästä "mustimmasta lampaasta". Elämä oli todella arvaamatonta ja jokainen päivä oli todella raskas kunnes mut "pahuuteni" vuoksi heitettiin pois kotoa. Se oli onnenpotku. Olin 16-vuotias. Olin halunnut lähteä jo aikaisemmin, mutta mun ei annettu, koska mun toinen vanhempani ei osaisi "käsitellä" mua. Mun muut vanhempani on aina sanoneet, että mä olin todella kiltti ja rauhallinen lapsi.

Mä yritin vain olla näkymätön ja tehdä sen, mitä multa vaadittiin. Usein otin tämän hierarkiassa alempana olevan sisaruksen tekoja omalle kontolleni, koska häntä pelotti niin paljon ja halusin suojella häntä. Ne jutut ei edes olleet kovin suuria. Hän oli oikeasti myös ihan normaali kiltti lapsi.

Olen alkoholisti nykyisin ja mulla on diagnosoitu dissosiaatiohäiriö. Epäilen myös PTSD:tä, koska mulle tapahtui muutakin karseaa lapsena. Näen yhä painajaisia ja mulla oli vuosia kuuloharhoja. Tuon vanhemman ääni kritisoi mua jatkuvasti vuosien ajan, vaikka me ei edes oltu missään tekemisissä.

Jos sulla on samoja kokemuksia, niin miten olet kasvanut omaksi itseksesi? Miten olet löytänyt oman tahtosi?

Tämä perheen mustin lammas ja mun sisarukseni on nykyään mun hyvä ystäväni. Hän on erittäin vahva ihminen ja voi hyvin. Mä olen ihan raunioina.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös narsistin lapsi. Minun piti jo pikkutenavana hoitaa äitiäni. Rullata hänen hiuksensa ja tehdä kampauksia kun hän lähti juhlimaan. Joskus hän sitten moitti, että nyt ei tullut yhtään hieno kampaus. Lisäksi minun piti leikata hänen varpaankyntensä ja hoitaa hänen jalkasientä alle kymmenvuotiaana. Ihan kuin hän itse ei olisi sitä pystynyt tekemään. Äidin hyvinvointi tuntui olevan kaikkein tärkeintä. Minusta viis. Olin oman onneni nojassa. Muistan kun joskus yritin murkkuiässä hänelle jotakin huoliani kertoa, niin hän vain nauroi minulle. Meidät lapset hän jakoi kahteen kastiin. Oli huippuyksilöitä, erityisesti vanhin veljeni. Ja minusta äiti halusi tehdä pellen, jolle muu perhe voi nauraa. Äiti pisti myös joskus itse tekemiään virheitä minun syyksi. Minä olin jo lapsena masentunut, ja masennus paheni kun tulin murrosikään. Olen aina ollut näkymätön ja vaatimaton. En viitsinyt yliopistoonkaan pyrkiä, kun ajattelin, että ei minusta kuitenkaan mitään tulisi. Vaikka minulla oli yo-todistuksessa laudatur yleisarvosanana. En ole ikinä myöskään kehdannut pyytää mitään, koska olen ajatellut, että en ansaitse mitään. Välttelen myös riitoja. Annan helposti periksi, ja joskus ihmiset kävelevät ylitseni. Nyt olen sitten jo viisikymppinen "luuseri". Teen simppeliä työtä, josta en nyt kauheasti pidä. Äitini kanssa minulla ei ole mitään puhuttavaa. Hän mielellään edelleen puhuu itsestään ja tekemisistään. Minulta hän ei ikinä kysy edes, että mitä minulle kuuluu. Mutta en enää siitä välitä. Ilmeisesti sitä aikuisena on jo tottunut tilanteeseensa. Vaikka toisaalta sitä aina joskus ajattelee, että elämä olisi varmaan muodostunut vähän toisenlaiseksi, jos äiti olisi ollut sellainen kuin normaali äiti on.

Vierailija
2/3 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tätä, huomen tota noin...

Kohtuullisen kivasti.

🐽🐽🎖🌬🌝🤪😱💖🐴🐴🐴

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

How narcissists are made

11:30, purskahdin nauruun... vaikka lapsen kannalta esimerkki on kamala.