OAJ ajaa peruskouluun vuosityöaikaa- opettajat eivät halua
Opettajien ammattijärjestö OAJ ajaa pontevasti peruskouluun opettajille vuosityöaikaa, jossa opettajan pitäisi itse raportoida työtuntejaan jne. Erikoista on se, että suuri osa opettajista vastustaa muutosta. OAJ on lisäämässä mm. opetusmäärää, jotta opettajille voidaan maksaa lisää palkkaa. Mikä muu liitto toimii Suomessa samoin? Työntekijän työmäärää lisätään, jotta voidaan maksaa enemmän palkkaa ja sitten kyseessä on palkankorotus. Tämä ei ole vitsi, vaan täyttä totta.
Hommaa hankaloittaa se, että opettajien piirissä on peruskoulussa paljon eri opetusvelvollisuutta noudattavia (19-24 opetustuntia viikossa). OAJ haluaa ajaa kaikkia yhteen opettajuuteen, kuten puheenjohtaja Olli Luukkainen on todennut.
Kommentit (343)
OAJ on täydellisen paska lafka. Jäsenmaksu kelpaa kyllä, ja juuri mitään etuja et sillä saa, jonkun homeisen huoneen jostain Ikaalisista...
Etujasi tai oikeuksiasi ei aja.
Mihinkään,, mitä julkaisevat, ei kannata suoraan uskoa, vaan tarkistaa, ja senkin jälken tarkistaa.
Mun mielestä opettajan työ kuulostaa rankalta etenkin palkkaan suhteutettuna. En oikein ymmärrä että miksi jatkatte tässä työssä. Koetteko ammatinvaihdon liian vaikeaksi? Miksi teette ylimääräistä työtä joka ei teille kuulu (esim siivoamiset jne)?
On kyllä sanottava myös se että opettajat, tajutkaahan jo että ei ainakaan yksityisellä sektorilla mitään kahvitaukoja pidetä. Ei ainakaan yhdessäkään työpaikassa missä minä olen ollut. Se kahvi haetaan koneelle ja jatketaan hommia, outoja katseita saisi jos ilmoittaisi nyt lähtevänsä viettämään lakisääteistä kahvitaukoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari sivua sitten joku kirjoitti, että opettajavanhempansa tekivät töitä usein klo 9-13 eli 20 h viikossa. Tämä on aika vääristellyn kuuloista, sillä itselläni alakoulun opena on pelkkiä opetustunteja jo 26. Ilman sen tarkempaa suunnitteluakaan valmisteluun kyllä kuluu aikaa. Puhumattakaan arvioinnista, wilmasta, virallisista papereista, riitojen selvittelystä, oppilaskuntatoiminnn ohjaamisesta, välituntivalvonnoista, yhteissuunnittelutunneista ja juoksevista asioista. Noiden ansiosta viikkotyöaika kasvaa aika paljon korkeammaksi kuin pelkkä opetustuntien määrä.
Avaa nyt vielä nuo juoksevat asiat. Emme me muuten ymmärrä opettajien hirveän rankkoja työviikkoja.
Esimerkkejä juoksevista asioista, joita olen viimeisen viikon aikana työpaikalla tehnyt: oppilaan puhelimen etsiminen, useamman oppilaan mustien toppahousujen etsiminen, saumurin korjaaminen, käsityötunnille tarvittavien välineiden haku ja osto (omalla rahalla) keskustan kangaskaupasta, laskutusohjelmaan kangasostojen kirjaaminen (kuittien skannaaminen), retkipäiväeväiden tilaaminen ruokatilausohjelmalla ja tilauksen läpimenon varmentaminen käymällä keittiössä henkilön kanssa keskustelu tilauksesta, luokan myyjäisten valmisteluun liittyvät asiat esim. karkkitilaukset, työnjako vanhemmille ja oppilaille, tapahtumatiedottaminen, arpajaisasiat. Tämän lisäksi olen ollut auttamassa työkaveria yhden opetusohjelman käyttöönotossa, huolehtinut että luokan piano on tullut viritettyä ja tilannut lähikirjastoon koko luokalle samanlaiset lastenromaanit.
-oppilas etsiköt puhelimensa itse jollei ole opetuskäytössä hukkunut, sama toppahousujen kanssa
-saumuri korjautetaan huoltoliikkeessä. Ei kuulu toimenkuvaasi.
-sano ettet osta omalla rahalla kankaita tms. tarvikkeita. Ne voi tilata netistä koululle.
-karkkitilaukset voi hoitaa vanhemmat
-nuo muut on ihan normaalia opetustyötä.
Ei opettaja itse päätä, mistä kankaat ostetaan. Työnantaja sen päättää, eli kunta. Kunta tekee sopimukset välittäjien kanssa. Kunta päättää, että kankaat ostetaan paikasta X, ruokatarvikkeet paikasta Y ja kirjat paikasta Z. Jos näistä ei ole saatavilla, voi anoa, josko toisesta paikasta saisi.
Käsityötarvikkeet on tarkoin määritelty. Tietty kerämäärä villalankaa, tietty senttimäärä kangasta per oppilas. Myös koneiden korjauksiin on osoitettu tietty summa. Jos se on käytetty, sitten kone jää käyttämättä, kunnes seuraava vuosi ja uusi raha on taas käytettävissä - ellei opettaja itse korjaa. Eikä aina tarvitse olla kyse korjaamisesta vaan ihan langanlaitosta. Minulla on kotona saumuri, ja kyllä saan näpertää tovin jos toisenkin sormet verillä, kun siihen lankoja laitan.
Meidän koulussamme esim. kotitalousopettajat hakevat itse kaupasta päivittäin useamman kassillisen ruokatarvikkeita. Olen kuullut, että joissain kouluissa ne kerätään maksusta etukäteen ja opettaja hakee valmiit kassilliset, ja jossain kuulemma ne jopa toimitetaan koululle asti. Ei meillä. Opettaja itse menee kauppaan, kerää kamaa pitkin poikin, maksaa, pakkaa, kuljettaa koululle ja laittaa kaappeihin seuraavaa päivää varten. Tämä on tehtävä (lähes) päivittäin.
13 riviä; käy kaupassa. On teillä pitkät selostukset tässä ketjussa.
Tässä on tyyppiesimerkki oppilaasta, joka tekee työstä raskaan. Selität ja selität ja annat käytännön esimerkkejä, mutta vastaan tulee vain vinkumista ja vit*uilua. Ja silti pitää aina uudelleen selittää, koska meillä on tietty vaatimus työn lopputuloksesta: oppilaan on opittava uusia asioita, osattava ne sekä tunnilla että kokeessa, ja todistusnumero on annettava näytön perusteella. Tilaisuuksia näyttöön on annettava mahdollisimman paljon ja monella tavalla. Kaikki vain eivät halua ottaa maksutonta opetusta vastaan. Semmoista se murrosikä on.
Mitä ihmettä, opetetaanko nykyään selittämään kaksi sanaa sadalla sanalla, vai mitä tarkoitat? En ymmärrä tuosta selityksestä yhtään mitään.
Miksi Tolkien kirjoitti 3 kirjaa aiheesta "Taru sormusten herrasta", kun olisi voinut tiivistää kaiken yhteen virkkeeseen: Jotkut lyhytkasvuiset hyypiöt lähtivät kuljettamaan taikasormusta tulivuoreen tuhottavaksi ja samaan aikaan toiset hyypiöt yrittivät estää heidän matkansa."
No nyt ymmärrän, opetetaan satukirjailijoiksi. Kiitos tiedosta.
Luepa tarkemmin lainaus, jonka voi mielestäsi tiivistää kahteen sanaan: "käy kaupassa". Ei todellakaan ole noin yksinkertaista. Mutta kuten aiemmin jo joku sanoi, niin olet aivan kuin murrosikäinen lapsi, joka saivartelee ja saivartelee, vaikka ei edes ymmärrä mistä saivartelee. Ja tämä on omiaan lisäämään työn kuormitusta. Opettajan kun on kuitenkin yritettävä saada lapsi oppimaan edes jotain, mutta saivartelevaa teiniä vähät kiinnostaa. Toki itse vastaan usein näille näsäviisaille teineille, että jos et ymmärtänyt, niin et tule koskaan ymmärtämäänkään. Sama juttu näyttää olevan sinunkin kanssasi.
Ohiksena näin sivusta huudellen: et tosiaankaan paranna keskusteluyhteyttä kenenkään kanssa vertaamalla keskustelukumppaniasi näsäviisaaseen teiniin.
Meitä on täällä kohteliaasti ja vähemmän kohteliaasti itseämme ilmaisevia keskustelijoita, ehkä joku pyrkii ärsyttämään tahallaankin. Mutta kaikki olemme aikuisia ihmisiä ja tiedämme, millaisia vaiheita kaupassakäyntiin sisältyy. Sinänsä minäkin ymmärrän, että kotitalousopettajan täytyy varmasti hankkia valtavat määrät tavaraa ja suunnitella ostokset todella tarkasti että kaikkea on riittävästi eikä mikään pilaannu. Mutta jos joku selittää tohkeissaan, miten ne pitää vielä laittaa kaappiinkin, niin tulee vähän sellainen tunne että daa!
No mutta DAA vain itsellesi. Jos luit uudelleen tuon lainauksen, niin ei todellakaan selitetty 13 riviä kaupassa käyntiä. Yli 9 riviä tuosta lainauksesta oli aivan muuta juttua. Ja DAA, joillekin vaikka vääntäisi siitä kuuluisasta rautalangasta asiat, niin he eivät siltikään ymmärrä asiaa.
Vastaat useammalle keskustelijalle. Oletko huomannut, että kyseessä ei ole yksi ja sama?
Ja noista riveistä sen verran, että riippuu ruudun leveydestä, kuinka monelle riville teksti jakautuu. Iso näyttö, vähän rivejä. Pieni näyttö (esim. puhelin), paljon rivejä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä opettajan työ kuulostaa rankalta etenkin palkkaan suhteutettuna. En oikein ymmärrä että miksi jatkatte tässä työssä. Koetteko ammatinvaihdon liian vaikeaksi? Miksi teette ylimääräistä työtä joka ei teille kuulu (esim siivoamiset jne)?
On kyllä sanottava myös se että opettajat, tajutkaahan jo että ei ainakaan yksityisellä sektorilla mitään kahvitaukoja pidetä. Ei ainakaan yhdessäkään työpaikassa missä minä olen ollut. Se kahvi haetaan koneelle ja jatketaan hommia, outoja katseita saisi jos ilmoittaisi nyt lähtevänsä viettämään lakisääteistä kahvitaukoa.
Luuletko, että opettaja hakee kahvin kesken oppitunnin ja menee juoman kanssa takaisin luokkaan jatkamaan työtään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että opettaja hakee kahvin kesken oppitunnin ja menee juoman kanssa takaisin luokkaan jatkamaan työtään?
Ehkä oppitunnin jälkeen ehtisi hakea?
Eri
Joo, ja muistankin opejeni tehneen näin. Siis tulivat välitunnin jälkeen tai tunnin alkaessa kahvimuki kädessään luokkaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin äsken opettajien vuosityöajasta. Eli nyt teette ilmaiseksi lisätyötä.
Kun käytössä on vuosityöaika, niin lisätyöt maksetaan.
Mikä mättää? Ilmaistyö loppuu.
Mukaan lasketaan myös esim. kotisohvalla lauantaina tehty työ.
Mikä asia huononee, osaako joku kertoa tyhmälle?Pelko on varmaan seuraavassa lainauksessa: "Etukäteen on tärkeää sopia työnantajan kanssa tehtävistä, jotka opettajan edellytetään tekevän ja määritellä aikamäärä, jonka sisällä tehtävät pyritään tekemään."
Tämä jättää liikaa työnantajan päätettäväksi, esim. työnantaja määrittää, että arviointikeskusteluihin ja niiden valmisteluun saa kulua tunnin per oppilas. Kopioit ensin arviointilomakkeet, mietit jokaiselle oppilaalle sopivan tekstin lomakkeelle, lähetät lomakkeet koteihin ja muistuttelet 5-6 kertaa joka toista oppilasta palauttamaan lomakkeet ennen arviointikeskustelua. Ennen yhdenkään keskustelun pitämistä aikaa onkin jo kulunut 20 tuntia ja oppilaita on 25. Ensimmäisessä keskustelussa on yksi luokan häirikköpojista, joka ei aluksi rauhoitu paikalleen ja keskusteluun kuluu lähes tunti. Toinen sovittu keskustelu peruuntuu, kun vanhempi soittaa 15 minuuttia myöhässä, ettei pääsekään. Kolmas keskustelu sujuisi muuten nopeasti, mutta ennenkuin keskustelu alkaa, inttää vanhempi 15 minuuttia, kuka on varastanut heidän lapsensa pipon (asia, jota oli käsitelty jo aiemmin useammassa keskustelussa ja käsittely siirtynyt poliisille). Seuraavat 4 keskustelua mennään suht rivakkaan tahtiin, mutta silti niissäkin menee puoli tuntia jokaisessa. Hups. 25 tuntia on käytetty, ja 18 keskustelua käymättä, mitäs nyt. Työnantajan mukaan keskusteluihin ei voi mennä yli 25 tuntia, ja jos menee, niin olen vain tehoton. Joka tapauksessa työvelvollisuuteni on hoitaa keskustelut rutisematta, virallisesti 40 tunnin rupeamaan meni 25 tuntia.
...virallisesti 40 tunnin rupeamaan meni 25 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
OAJ on täydellisen paska lafka. Jäsenmaksu kelpaa kyllä, ja juuri mitään etuja et sillä saa, jonkun homeisen huoneen jostain Ikaalisista...
Etujasi tai oikeuksiasi ei aja.
Mihinkään,, mitä julkaisevat, ei kannata suoraan uskoa, vaan tarkistaa, ja senkin jälken tarkistaa.
Jäsenmaksun maksaminen on täysin vapaaehtoista.
Hahhah. Tätä ketjua lukiessa olen aina vaan tyytyväisempi, että lähdin opettajan työstä ennen kuin se muuttuu vielä älyttömämmäksi. En aio ikinä palata. Varsinkaan jos tulee vuosityöaika.
T. Entinen yläkoulun kieltenopettaja
Lääkärikunnan sisäpiirin vitsi on, että "opettaja ei ole ammatti vaan diagnoosi". Tällä siis viitataan ainaiseen ruikutukseen.
Välitunnit alkavat olla harvinaista herkkua. Opetan yläkoulussa ja lukiossa. Tuntimme on rytmitetty peräkkäin, eikä lukion tuntien ja yläkoulun opetuksen välillä ole mitään taukoja. Näin saadaan päivään mahtumaan enemmän opetusta! Ruokatauko on yleensä yritetty järjestää johonkin väliin. Iltapäivällä on yksi 15 min välitunti, mutta siihen tulee 3 x viikossa pakollinen välituntivalvonta.
Koulu on muuttunut paljon teidän ajoistanne!
Suurimmalla osalla opettajista on kokemusta muustakin työstä ja siksi he pystyvät vertailemaan.
Humoristi 33 kirjoitti:
Lääkärikunnan sisäpiirin vitsi on, että "opettaja ei ole ammatti vaan diagnoosi". Tällä siis viitataan ainaiseen ruikutukseen.
Ollessani erkkaluokanopena väkivaltaisimmat erikoisimmat oppilaani olivat lääkäreiden lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja muistankin opejeni tehneen näin. Siis tulivat välitunnin jälkeen tai tunnin alkaessa kahvimuki kädessään luokkaan. :)
HAHAHHA!!! Nämä ovat parhaita: "Muistankin opejeni tehneen näin." Voihan helvata sentään! Koettakaa nyt käsittää, että ette ole nykykoulun asiantuntijoita oman, vuosia tai kymmeniä vuosia vanhan kokemuksenne perusteella! Koulu on muuttunut TODELLA paljon 5 vuodessa, 2 vuodessa vielä enemmän. Ja hullummaksi vain menee.
Vapaat välitunnit ovat nykyään harvinaista herkkua. Iltapäivällä huomaat, että olet onnistunut pidättämään kusihätää tuntitolkulla ja ettet saanutkaan tänään kahvia.
Eräs eläkkeellä oleva opettaja sanoi hyvin: Opetustyö on erittäin kuluttavaa! Se on minusta tämän työn ydin. Tämä on kuluttavaa. Neljä tuntia opetusta on köykäinen päivä, viisi on sopiva, kuudes alkaa mennä jo yli ja seitsemäs on itsemurhaa. Olen tehnyt niin monia töitä eläessäni, että voin sanoa, että yksi opetustunti vastaa keveysti kahta tai kolmea tuntia jotain muuta työtä. Yksikään tekemäni työ ei ole ollut näin rankkaa per tunti kuin opetustyö. Ne "muut työt" (=palverit, yhteydenpidot jne.) on verrattavissa vaikka asiantuntijatyöhön toimistossa. Semmoista työtä voisikin tehdä sen kahdeksan tuntia päivässä ja jaksaisi hyvin. Ongelma on siinä, että ensin puristat itsesi opetustyössä täysin tyhjäksi ja sen jälkeen vielä teet näitä "normaalin kuorman töitä".
Olen opettaja ja ollut monta vuotta vuosityöajassa. Omien kokemusteni pohjalta pidän vuosityöajan pahimpana riskinä työnantajan oikeutta määrätä yksipuolisesti kuhunkin työtehtävään käytettävissä olevan ajan.
Omassa oppilaitoksessani muutama vuosi sitten työnantaja pienensi opetukseen käytettävää tuntimäärää n 35%. Mentiin kohtuuttomuuden puolelle, sillä jo ennestään nuo tuntimäärät olivat pienet. Opetusryhmiä piti siis ottaa reilusti enemmän, jotta vuosityöaika saatiin täyteen.Mitään konkreettisia keinoja työstä suoriutumiseen pienemmällä työajalla ei esitetty, vaan tämä jätettiin opettajien murheeksi.
Opetuksen laatu on tietenkin kärsinyt, ja oppilaat luulevat että ope on laiska ja huono, kun tosiasiassa ope vain yrittää pysyä työantajan määräämissä työtunneissa (valitettavasti siinä kuitenkaan onnistumatta). Opettaja saa tästä kuraa niskaansa, työnantaja ei tietenkään.
Opetus on ihmistyötä, ja pidän tällaista työnantajan toimintaa vastuuttomana sekä opetushenkilöstön jaksamisen että oppilaiden oppimisen ja kohdatuksi tulemisen tarpeen kannalta.
Tuskin vta:n kokeilukouluissa työnantaja vielä näin toimii, mutta annas olla kunhan opet on saatu vuosityöaikaan pysyvästi, niin varmasti aletaan tätä korttia käyttää.
Meillä opetushenkilöstö on äärimmäisen uupunutta, moni on vaihtanut alaa tai harkitsee alan vaihtoa. Iäkkäämmät ovat jääneet varhaiseläkkeelle. Usein opettajat todellakin itkevät uupumustaan, kun jäävät kollegan kanssa hetkeksi kahdestaan juttelemaan - tämä siis meillä arkipäivää.
Toivon todella että peruskoulu säästyisi vta:lta. Pidän myös käsittämättömänä, että OAJ tällaista ajaa.
Vuosityöaika ja pihi reksi ovat vaarallinen yhdistelmä.
Menkää lakkoon. Niin tekevät muut duunarit. Syndikalismia kehiin!
Yksityistetään peruskoulu ja opettajat toiminimiksi... Amerikan meininki, free enterprise!
Vierailija kirjoitti:
Opetan kieliä yläkoulussa. Viime keväänä ysien monisivuinen enkun koe kirjoitelmineen, kaksi luokkaa, 50 oppilasta. Jos laskee vaikka 30 minuuttia per oppilas korjaukseen, aikaa kuluu 25 tuntia. Vaikea uskoa, että tuosta maksettaisiin.
Meneekö sulla oikeasti puoli tuntia tehokasta työaikaa kokeen korjaukseen? Joudutko sä itse tämän tästä googlaamaan miten joku sana tulisi kirjoittaa ja mihin tuo aika muka menee?
Kyllä näistä viesteistä turhautuminen puskee läpi. Opettaminen on asiantuntijatyötä ja siihen ei sovi pakkotahtisuus. On myös luovaa työtä ja luovuus kärsii liiasta kiireestä.
Jos vanhemmat haluavat iloisia, stressittömiä opettajia lapsilleen, myös he ymmärtävät tämän.
Wilma ja huonosti viestivät vanhemmat rasittavat ajallisesti ja henkisesti. Ottakaa yhteys vain isoissa asioissa, luottakaa opettajiin, että he tekevät parhaansa.
Rehtorit ja muut, lopettakaa kyttäys.
Opettajana teen ylikin turhan mieluusti, kun saan hengittää vapaasti. Ja teen siis edelleen näitä n. 50-60-tuntisia viikkoja. Yritän selvitä meditaatiolla, huumorilla, nuorten seurasta nauttimalla. Välitän ja haluan välittää. Siinä en ala laskemaan, että Tiina lohduttaessa meni välkkä. Se meni, mutta koen olevani avuksi. Näitä en välitä laskea, enkä halua. Niiden arvo on ihan muualla..
Arvostusta kuitenkin kaipaan. Harvassa työssä, olen tehnyt muutakin, tekee työtä persoonallaan näin vahvasti.
Show must go on, vaikka mitä surua olisi.