OAJ ajaa peruskouluun vuosityöaikaa- opettajat eivät halua
Opettajien ammattijärjestö OAJ ajaa pontevasti peruskouluun opettajille vuosityöaikaa, jossa opettajan pitäisi itse raportoida työtuntejaan jne. Erikoista on se, että suuri osa opettajista vastustaa muutosta. OAJ on lisäämässä mm. opetusmäärää, jotta opettajille voidaan maksaa lisää palkkaa. Mikä muu liitto toimii Suomessa samoin? Työntekijän työmäärää lisätään, jotta voidaan maksaa enemmän palkkaa ja sitten kyseessä on palkankorotus. Tämä ei ole vitsi, vaan täyttä totta.
Hommaa hankaloittaa se, että opettajien piirissä on peruskoulussa paljon eri opetusvelvollisuutta noudattavia (19-24 opetustuntia viikossa). OAJ haluaa ajaa kaikkia yhteen opettajuuteen, kuten puheenjohtaja Olli Luukkainen on todennut.
Kommentit (343)
Opettajat tekevät kyllä tosi vähän töitä, ainakin alakoulussa. Molemmat vanhempani ovat opettajia olleet ja ainakaan viimeiseen 25 vuoteen ennen eläkettä ei tarvinnut mitenkään valmistella tunteja, joskus tosin kokeita korjasivat kotona illalla harvakseltaan vähän aikaa. Usein menivät klo 9 töihin ja usein kotona 13:05 kun työmatka plkupyörällä 800 metriä oli. Tosin palkkakin oli sitten mitä oli. Loppuaikoina tosin isä rehtorina teki vähän enemmän töitä ehkä 28 tuntia viikossa ja loppuaikoina palkka oli silti jotan 4.000€/kk. Sehän vastaa normaalityöajalla (40h/vko) tuntipalkan mukaan laskettuna kuukausipalkaltaan kuitenkin 5.700€ palkkaa eli lähes kunnallisen aloittelevan lääkärin palkkaa. Ja koulutus luokanopettajaksi yliopistossa kesti 3v. eikä tutkinto ollut edes kandidaatti. Lääkärillä aina ollut 6v. ja lisensiaatin tutkinto ainakin 1800-luvulta saakka.
No, ammatinvalintakysymyksiähön nämä ovat ja aloittelevan opettajan palkka oli sill9n kun olin lapsi surkea suorastaan, hävisi kylän paperimiehille, jotka tosin vuorotyötä tekivät ilman 3kk kesälomia. Kesälomahan lyheni syysloman ym. myötä sitten 2,5 kuukauteen isällä ja äisilläkin.
Mutta tosi vähän opettajat töitä tekevät.
Itse teen nykyisin n. 35 tuntia viikossa töitä yksityisenä erikoistuvana työterveyslääkärinä ammatinharjoittajana. Onhan tuo palkka opettajaan nähden melkein kolminkertainen ja se maksetaan sen suuruisena 2 kertaa kuuaudessa 😉 eli n. 14.000€/kk, mutta lomat palkattomia tietysti näin yrittäjästatuksella ja itse huolehdittava eläkemaksunsa jne. Taisivat isä ja äiti isän saamasta perinnöstäänkin huolimatta olla velattomia vasta eläkkeen alkaessa. Itse ostin kalliimman omakotitalon kuin heillä on ensiasunnokseni ja olin velaton jo 33-vuotiaana melkein uudesta omakotitalosta huolimatta, tosin säästänyt ensin työsuhdeasunnossa asuessa n. 3 vuotta työsuhdeasunnossa kerrostalokolmiossa asuessa ja sitten velkaa maksoin n. 3,5 vuotta mutta monet kaverit ihmetelleet että miten talolaina maksetaan 3,5 vuodessa. Kesälomaa itse en pidä kuin 5 viikkoa nykyisin, siihen joululoma ja hiihtoloma päälle viikon molemmat. Yhtenä kesänä pidin kuten opettaja 2,5kk lomaa, mutta se alkoi tuntua vähän rahapussissa kun palkkaa ei tullut 2,5 kuukaudelta. Täytyy ammatinharjoittajayrittäjänä jakaa tuo 14.000€/kk tasaisesti sitten vuodelle että säästöjäkin on aina ollut että voi lomailla palkatta.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat tekevät kyllä tosi vähän töitä, ainakin alakoulussa. Molemmat vanhempani ovat opettajia olleet ja ainakaan viimeiseen 25 vuoteen ennen eläkettä ei tarvinnut mitenkään valmistella tunteja, joskus tosin kokeita korjasivat kotona illalla harvakseltaan vähän aikaa. Usein menivät klo 9 töihin ja usein kotona 13:05 kun työmatka plkupyörällä 800 metriä oli. Tosin palkkakin oli sitten mitä oli. Loppuaikoina tosin isä rehtorina teki vähän enemmän töitä ehkä 28 tuntia viikossa ja loppuaikoina palkka oli silti jotan 4.000€/kk. Sehän vastaa normaalityöajalla (40h/vko) tuntipalkan mukaan laskettuna kuukausipalkaltaan kuitenkin 5.700€ palkkaa eli lähes kunnallisen aloittelevan lääkärin palkkaa. Ja koulutus luokanopettajaksi yliopistossa kesti 3v. eikä tutkinto ollut edes kandidaatti. Lääkärillä aina ollut 6v. ja lisensiaatin tutkinto ainakin 1800-luvulta saakka.
No, ammatinvalintakysymyksiähön nämä ovat ja aloittelevan opettajan palkka oli sill9n kun olin lapsi surkea suorastaan, hävisi kylän paperimiehille, jotka tosin vuorotyötä tekivät ilman 3kk kesälomia. Kesälomahan lyheni syysloman ym. myötä sitten 2,5 kuukauteen isällä ja äisilläkin.
Itse teen nykyisin n. 35 tuntia viikossa töitä yksityisenä erikoistuvana työterveyslääkärinä ammatinharjoittajana. Onhan tuo palkka opettajaan nähden melkein kolminkertainen ja se maksetaan sen suuruisena 2 kertaa kuuaudessa 😉 eli n. 14.000€/kk, mutta lomat palkattomia tietysti näin yrittäjästatuksella ja itse huolehdittava eläkemaksunsa jne. Taisivat isä ja äiti isän saamasta perinnöstäänkin huolimatta olla velattomia vasta eläkkeen alkaessa. Itse ostin kalliimman omakotitalon kuin heillä on ensiasunnokseni ja olin velaton jo 33-vuotiaana melkein uudesta omakotitalosta huolimatta, tosin säästänyt ensin työsuhdeasunnossa asuessa n. 3 vuotta työsuhdeasunnossa kerrostalokolmiossa asuessa ja sitten velkaa maksoin n. 3,5 vuotta mutta monet kaverit ihmetelleet että miten talolaina maksetaan 3,5 vuodessa. Kesälomaa itse en pidä kuin 5 viikkoa nykyisin, siihen joululoma ja hiihtoloma päälle viikon molemmat. Yhtenä kesänä pidin kuten opettaja 2,5kk lomaa, mutta se alkoi tuntua vähän rahapussissa kun palkkaa ei tullut 2,5 kuukaudelta. Täytyy ammatinharjoittajayrittäjänä jakaa tuo 14.000€/kk tasaisesti sitten vuodelle että säästöjäkin on aina ollut että voi lomailla palkatta.[/
MaFK opettajalla on viran saadakseen nykyisillä vaatimuksilla helpoisti enemmän opintopisteitä kuin laillistetulla lääkärillä, mikä sinällään on kiva, koska jonkun teillekin on se kemia ja fysiikka opetettava.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen nykyisin n. 35 tuntia viikossa töitä yksityisenä erikoistuvana työterveyslääkärinä ammatinharjoittajana. Onhan tuo palkka opettajaan nähden melkein kolminkertainen ja se maksetaan sen suuruisena 2 kertaa kuuaudessa 😉 eli n. 14.000€/kk, mutta lomat palkattomia tietysti näin yrittäjästatuksella ja itse huolehdittava eläkemaksunsa jne. Taisivat isä ja äiti isän saamasta perinnöstäänkin huolimatta olla velattomia vasta eläkkeen alkaessa. Itse ostin kalliimman omakotitalon kuin heillä on ensiasunnokseni ja olin velaton jo 33-vuotiaana melkein uudesta omakotitalosta huolimatta, tosin säästänyt ensin työsuhdeasunnossa asuessa n. 3 vuotta työsuhdeasunnossa kerrostalokolmiossa asuessa ja sitten velkaa maksoin n. 3,5 vuotta mutta monet kaverit ihmetelleet että miten talolaina maksetaan 3,5 vuodessa. Kesälomaa itse en pidä kuin 5 viikkoa nykyisin, siihen joululoma ja hiihtoloma päälle viikon molemmat. Yhtenä kesänä pidin kuten opettaja 2,5kk lomaa, mutta se alkoi tuntua vähän rahapussissa kun palkkaa ei tullut 2,5 kuukaudelta. Täytyy ammatinharjoittajayrittäjänä jakaa tuo 14.000€/kk tasaisesti sitten vuodelle että säästöjäkin on aina ollut että voi lomailla palkatta.
Sun tekstiä on tosi vaikea lukea. Liian pitkiä virkkeitä ja kömpelöitä lauserakenteita. Onko sun epikriisitkin tällaisia?
Siis jos opettajalla on 20 opetustuntia viikossa vaikka äidinkielessä tai kielissä, ei se suinkaan ole nyt hänen koko työmääränsä. Tuossa ei ole kokeiden/aineiden korjaus eikä suunnittelu, arviointi mukana ollenkaan. Samoin luokanvalvojan homma.
Vuosityöajan sidottua työaikaa ei saisi käyttää tuntien ja kurssien suunnitteluun, kopioimiseen, kokeiden korjaamiseen, wilma-viestintään, vanhempien tapaamiseen... Sitomaton työaika, n. 2h päivässä, sisältäisi jatkossa kaiken tämän, ja noin kuusi tuntia tehtäisiin sidottua muuta työtä. Tämä tarkoittaa toteutuessaan, että koululla vaikka siivotaan liikuntavarastoa ja sijaistetaan kollegaa, vaikka koepinot odottaa. Kuuden tunnin sidotun jälkeen alkaa sitten sitomaton työ. Jatkossa kynäni todellakin putoaa saman tien, kun tuo sitomaton 2h on käytetty. Ylppäreiden aikana en suunnittele tuntejani tai vastaa wilma-viesteihin, kun luen vain kokeita 2h päivässä, eli koko sitomattoman työajan. Saikut tulevat lisääntymään jos opet joutuvat oleskelemaan homekouluissa pidempiä aikoja päivittäin.
Joku kirjoitteli älyttömyyksiä, että opet haluaa palkkaa hesarin lukemisesta. Pötyä. Näistä sen sijaan toivoisin itse palkkaa:
-kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinta ja niihin liittyvät palaverit moniammatillisesti. Yhden asiakirjan kirjoittaminen ja palaverit minimissään tunteja per oppilas. Tuen tarpeessa olevia oppilaita on nykyisessä luokassani esim. viisi. Seurantapalaverit vielä vuoden lopussa. Pakollinen.
-arviointikeskustelut, 23 oppilasta, 1 oppilas puoli tuntia, tulkin kanssa 1h. Luokanohjaaja hoitaa, pakollinen kerran vuodessa.
-iltatyöt: vanhempainillat (pakollisia), iltatapahtumien valvonnat (ei pakko, mutta painostus nuoria opettajia kohtaan on kova)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pitäiskö ne kokeiden korjaukset, valmistelut ja muut ns. lisätyöt tehdä koululla ja seurata työajanseurannalla, niin kuin muillakin työtätekevillä? Tulisi reilu lopputulos. Ahkerat saisi lisää liksaa, laiskoilta vähennettäisiin.
Kouluilla ei pääsääntöisesti ole tiloja tällaiseen työskentelyyn. Harvalla koululla on työhuoneet tai edes työpöydät opettajille.
Jokaikisessä alakoulussa jossa olen istunut ensin lapsena ja sitten kolmen lapsen vanhempana opettajalla on ollut luokassaan paitsi pöytä, myös tietokone.
Joissain luokissa on iltakäyttöä. esim. soitto-opetusta, mutta ei yhdessäkään alkaen klo 14 jolloin alakoululaisten osalta suurimmalla osalla opetus päättyy.
Opettajat on täysin normaalista työelämästä vieraantunut porukka ja kokevat siksi työnsä äärimmäisen rankaksi.
No mä oon tehnyt ennen open hommia ihan perus duunarityötä. Kyllä mä pidän tätä nykyistä open hommaani paljon rankempana, vaikka tykkäänkin työstäni tosi paljon.
Voi näitä "asiantuntijoita", jotka kokevat saavuttaneensa suorastaan korkeakoulututkinnon, kun ovat seuranneet jotakin ammatinharjoittajaa sivusta lapsena ja nuorena. Kyllä teillä on hyvä itsetunto, siitä voitte olla onnellisia. Tuossa muutaman viestin takaisessa kirjoituksessa vanhemmat ovat "ammattikasvattaneet" lapselleen hyvän itsetunnon, mutta hiukan on kuitenkin pieleen mennyt, koska valehtelu on eri asia kuin totuus.
On aivan eri asia, 100 prosenttisesti eri, esim. valmistella, tehdä ja ottaa vastuu työtehtävästä tai elää jotakin elämänvaihetta kuin seurata tilannetta sivusta. Tämä elämäntotuus kannattaisi viimeistään painaa nyt mieleensä ennenkuin huutelee "totuuksia" asiasta, josta todellista tietoa ei oman kokemuksen kautta kuitenkaan ole.
Jokainen keskittyköön hoitamaan esim. oman ammattinsa hyvin. Siinä mielestäni riittäisi jokaiselle tarpeeksi töitä. Elämässä kun se toisen tontti näyttää kateellisten ihmisten silmin aina vihreämmältä, vaikka jokaisessa asiassa on positiivisten puolien lisäksi myös negatiivisia vivahteita. Sitäpaitsi Suomessahan on kaikilla erittäin hyvät mahdollisuudet opiskella ammattiin kuin ammattiin, joten jos kateus oikein kalvaa, ei muuta kuin kirjat esille ja hakemus vetämään!
Lastentarhanopettajilla on nykyään myös ksikki työ tehty näkyväksi, kun kotona tehtävä suunnitteluaika saatettiin työpäivän pituuteen, työpaikalla tehtäväksi. Palkkaa ei tosin tullut lisää.
Jos olisin opettaja, tekisin sitten vain sen verran työtä mistä maksetaan palkkaa. Jos wilmasta sun muusta ei makseta, en käyttäisi sitä. Muuten työnantaja antaa koko ajan lisää hommia eikä maksa niistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin opettaja, tekisin sitten vain sen verran työtä mistä maksetaan palkkaa. Jos wilmasta sun muusta ei makseta, en käyttäisi sitä. Muuten työnantaja antaa koko ajan lisää hommia eikä maksa niistä.
Wilma kuuluu työtehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pitäiskö ne kokeiden korjaukset, valmistelut ja muut ns. lisätyöt tehdä koululla ja seurata työajanseurannalla, niin kuin muillakin työtätekevillä? Tulisi reilu lopputulos. Ahkerat saisi lisää liksaa, laiskoilta vähennettäisiin.
Kouluilla ei pääsääntöisesti ole tiloja tällaiseen työskentelyyn. Harvalla koululla on työhuoneet tai edes työpöydät opettajille.
Jokaikisessä alakoulussa jossa olen istunut ensin lapsena ja sitten kolmen lapsen vanhempana opettajalla on ollut luokassaan paitsi pöytä, myös tietokone.
Joissain luokissa on iltakäyttöä. esim. soitto-opetusta, mutta ei yhdessäkään alkaen klo 14 jolloin alakoululaisten osalta suurimmalla osalla opetus päättyy.
Opettajat on täysin normaalista työelämästä vieraantunut porukka ja kokevat siksi työnsä äärimmäisen rankaksi.
Ennen opettajakoulutukseen hakemista työskentelin 4 vuotta teollisuudessa kolmivuorotyössä, 3 vuotta toimistoapulaisena ja vuoden verran siivoojana (kyllä luitte oikein, työsopimuksessani luki siivooja). Jos näitä kolmea ja opettajan työtä vertaan työn kuormittavuuden osalta, niin toimistossa pääsi kaikkein helpoimmalla ja toiseksi helpointa oli tehdastyössä. Siivoojan työssä rasitti eniten jatkuva huono palaute, kun mitoituksen olivat aivan päin hel*ettiä. Henkisesti on opettajan työ ollut kuormittavinta ja ainoa työ, joka tulee myös öisin uniin. Itse olen opettanut 0-3 -luokkalaisia ja tässä ikäluokassa työpäivän aikana ei taukoa pidetä. Yleensä, jos oppilaat tulevat klo 8.00 kouluun, niin ensimmäinen hetki tuon jälkeen, kun pääsee hengähtämään on usein iltapäivällä kahden jälkeen. Toki voisin sanoa 7 vuotiaalle Sannille, että kuule ope on nyt tauolla, eikä auta avaamaan kenkiesi umpisolmua. Menehän nyt Sanni vaan välitunnille sukkasilteen. Tai Veetille, että ope ei nyt tauoltaan ehdi tulemaan paikkaamaan polveasi, jonka loukkasit kaatuessasi pihalla. Odota 20 minuuttia. Toivottavasti tällaisia opettajia ei ole paljon Suomessa.
Ihme ruikutusta opettajilta. Kokonaistyöaika paljastaisi vain sen, kuinka laiskoja opettajat oikeasti ovat. Pitäisi laittaa kova ukaasi, eli joko otatte vastaan kokonaistyöajan tai palkasta leikattaisiin puolet pois. Siinähän sitten työskentelisivät 2000 euron kuukausipalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen opettajakoulutukseen hakemista työskentelin 4 vuotta teollisuudessa kolmivuorotyössä, 3 vuotta toimistoapulaisena ja vuoden verran siivoojana (kyllä luitte oikein, työsopimuksessani luki siivooja). Jos näitä kolmea ja opettajan työtä vertaan työn kuormittavuuden osalta, niin toimistossa pääsi kaikkein helpoimmalla ja toiseksi helpointa oli tehdastyössä. Siivoojan työssä rasitti eniten jatkuva huono palaute, kun mitoituksen olivat aivan päin hel*ettiä. Henkisesti on opettajan työ ollut kuormittavinta ja ainoa työ, joka tulee myös öisin uniin. Itse olen opettanut 0-3 -luokkalaisia ja tässä ikäluokassa työpäivän aikana ei taukoa pidetä. Yleensä, jos oppilaat tulevat klo 8.00 kouluun, niin ensimmäinen hetki tuon jälkeen, kun pääsee hengähtämään on usein iltapäivällä kahden jälkeen. Toki voisin sanoa 7 vuotiaalle Sannille, että kuule ope on nyt tauolla, eikä auta avaamaan kenkiesi umpisolmua. Menehän nyt Sanni vaan välitunnille sukkasilteen. Tai Veetille, että ope ei nyt tauoltaan ehdi tulemaan paikkaamaan polveasi, jonka loukkasit kaatuessasi pihalla. Odota 20 minuuttia. Toivottavasti tällaisia opettajia ei ole paljon Suomessa.
Joo, näin koko Suomi toimii. Kirurgit lähtevät kesken leikkauksen omille teilleen, juristilla loppuu lakituvassa lause kesken, kun hän päättää pitää taukoa, päivähoidossa lapset ulkoilevat sukkasillaan, ensiavussa ei paikata loukkaantunutta ihmistä. Opettajat ovat ainoat, jotka tekevät hommat loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, näin koko Suomi toimii. Kirurgit lähtevät kesken leikkauksen omille teilleen, juristilla loppuu lakituvassa lause kesken, kun hän päättää pitää taukoa, päivähoidossa lapset ulkoilevat sukkasillaan, ensiavussa ei paikata loukkaantunutta ihmistä. Opettajat ovat ainoat, jotka tekevät hommat loppuun.
EIköhän kirjoittaja tarkoittanut, että tehdastyössä hänellä oli selvät tauot, jolloin sai vaikka mennä nukkumaan. Myös toimistolla ja siivoustyössä oli varmasti selvät kahvitauot ja ruokatauko, jolloin ei tarvinnut hoitaa työtehtäviä. Työt eivät varmasti seuranneet myös kotiin. Itse olen työssä sairaalassa ja työhöni kuuluu paljon myös työehtosopimusasioita. Meillä lääkäreillä on määritelty oikeus pitää ruokatauko ja kahvitauot ja jos muut työtehtävät estävät näiden pitämisen, niin he saavat siitä aina kertakorvauksen, jonka summa taitaa olla tehdastyöläisen puolen päivän palkka. Tuttuni toimii käräjäoikeuden tuomarina ja jos hänellä venähtää työpäivä, niin jokaisesta minuutista juoksee ylityökorvaukset. Opettajat ja lastentarhanopettajat taitavat olla harvoja (lue: on varmasti siis muitakin) ammatteja, joissa ei tunneta termiä ylityökorvaus.
Vierailija kirjoitti:
Ihme ruikutusta opettajilta. Kokonaistyöaika paljastaisi vain sen, kuinka laiskoja opettajat oikeasti ovat. Pitäisi laittaa kova ukaasi, eli joko otatte vastaan kokonaistyöajan tai palkasta leikattaisiin puolet pois. Siinähän sitten työskentelisivät 2000 euron kuukausipalkalla.
Meillä on ollut hyvä systeemi. Mikä siinä on mennyt vikaan, että opettajat ovat kuormittuneet ahdistukseen asti? Mikään ei tunnu riittävän työnantajalle (vaikka erilaista sälähimphampputyötä on lisätty korvauksetta jo vuosia) eikä näköjään muillekaan.
Ettekö te hyvät ihmiset tajua, että opettajat eivät enää jaksa. Ja kun nykyinen opettajakunta romahtaa, samalla romahtaa koko meidän koulusysteemimme. Seuraukset tulevat olemaan katastrofaaliset. Tätäkö te todella haluatte?
2000 euron kuukausipalkalla ja 50h viikkotyöajalla kuka tulee enää opettamaan?
Olen yläkoulun ope ja ihan omasta mielenkiinnosta kirjannut viime lukuvuodesta lähtien kaiken työaikani ylös (en ole eritellyt tehtävittäin, koska siihen menisi liikaa aikaa). Olen laskenut itselleni laskennallisen viikkotyöajan, joka tietysti perustuu opetusvelvollisuuteen, ylitunteihin, ys-aikaan ja lv-hommiin. Viime lukuvuonna tein 116 h enemmän töitä, kuin mitä laskutapani mukaan olisi pitänyt tehdä. Tänä vuonna aloin heti syksystä lähtien kiinniittä enemmän huomioita tuntimääriin, ja jätin hyvällä omallatunnolla osan hommista "ajanpuutteen" takia tekemättä. Aika usein se on ollut tuntien suunnittelu ja kehittäminen, mistä karsin, vaikka kummassakin opettamassani aineessa onkin nyt kasiluokkalaisilla ekaa kertaa uusi ops käytössä. Hyvin on selvitty ja saamani palaute työstäni esimiehiltä, vanhemmilta ja oppilailta on ollut hyvää.
Nyt lukuvuodesta on reilu 3/5 takana, ja laskuri vain 18 h plussalla. Olen erittäin tyytyväinen suoritukseeni! :) Tällä hiihtolomaviikolla tuo "ylityö"tuntilukema tulee kasvamaan, koska mulla on työviikkojen aikaisen väsymyksen takia vielä kaikki kolmosjakson arvosanat antamatta ja osa arvioitavista töistä tarkastamatta. Mutta arvioinnin valmistuttua pystyn taas ottamaan iisimmin ja tekemään lyhyempiä päiviä ja viikkoja, ja tavoitteena on saada laskurini mahdollisimman lähelle nollaa vielä loppukevään aikana. Sen verran arvostan itseäni, että en ala ilmaisiksi tai naurettavan pieneksi muuttuvalla tuntipalkalla töitä tekemään, kun kerran pystyn siihen vielä toistaiseksi itse vaikuttamaan. Hullu paljon töitä tekee jne.
Ps. En ole mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ kun työ on rankkaa ja (liian) kuormittavaa, jos joutuun intensiivisesti tekemään 6 tuntia putkeen ilman taukoja. Usein nämä, jotka valittavat opettajan työn helppoudesta, ovat juuri tehdastyöläisiä, joilla 8 tunnin työvuorossa "tehokasta" työaikaa, eli työaikaa, josta on tauot vähennetty, on korkeintaan 5 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Jos luokanopettajan palkka puolitettaisiin, niin summa olisi noin 1300 euroa, ei suinkaan 2000.
Mä en ymmärrä miksi tämä keskustelu on näin negatiivista ja miksi opettajia haukutaan.
Opettajana pelkään että vuosityöajassa ei mitoiteta tarpeeksi aikaa suunnittelulle ja arvioinnille. Minulla ei ole oppikirjoja ja teen
tuntimateriaalit itse, testaan vapaa-ajalla erilaisia sovelluksia ja vertailen mitkä toimivat parhaiten, ja teen niistä ohjeita. Vertaan tuntien sisältöjä opsiin, ja rakennan asteittain vaikeutuvia isoja oppimiskokonaisuuksia. Kehitän työtäni koko ajan. Kolmiportaiseen tukeen ym menee paljon aikaa, ja oppilaita on paljon, ja jokaisesta pitää antaa jatkuvaa palautetta joka on perusteltavissa oltavaa ja reilua. Lisäksi kodin ja koulun välinen viestintä.
Oppilaat saattavat olla tosi hankalia ja hälyisiä, osa kierii tunnilla lattioilla ja kerään heitä takaisin paikoilleen, osa puhuu omiaan ohjeiden päälle eikä kuuntele, kun laitat käytävään rauhoittumaan niin teini karkaa sieltä tms. Tunnin lankojen pito on intensiivistä. Huumorintajua ja lehmän hermot on oltava. Oppilaille on oltava reilu, ja rakennettava hyvää ihmissuhdetta heihin. Joskus olen tunnin jälkeen tosi väsynyt, sellanen aivojen kohina vaan.
Välitunnit menevät valvonnoissa, luokan uudelleen organisoinnissa seuraavalle tunnille, wilmamerkinnät jäävät usein päivän loppuun (jolloin kaikkea ei harmillisesti enää muista). Homma on urakkatyötä. Kouluavustajat näkevät vain murto-osan työstä. Ostan myös välillä itse kaupasta tavaraa omalla rahalla tunneille, ja kunta maksaa sen sitten takaisin. Muuten ok,mutta jos oppilaita on vaikka 80 luokka-asteella, niin summa kipuaa nopeasti. Onneksi näitä ei ole usein.
Mieheni on tehdastyössä, hänellä on lyhyemmät työpäivät ja parempi palkka. Käytännössä tässä hommassa tehdään se kadehdittu kesäloma sisään vuoden aikana, urakkana. 9kkpalkka on jaettu 12. Nykyinen systeemi on ihan ok. Miksei vuosityöaikakin, jos suunnittelu ja arviointiaika on riittäväksi mitoitettu. Teen mieluummin suunnittelua kotona, jossa on hiljaista. Opehuoneessa on kaksi konetta. Luokka ei välttämättä ole oma, eli tunnin jälkeen sinne ei edes voi aina jäädä.
Tässä ex-AMK-ope: älkää vain menkö tuohon lankaan tuosta "vuosityöajasta".
Meille se jo ajettiin/pakotettiin.
Tulos: jo muutenkin kuormittavan ja rankan työn päälle ladottiin loputtomia "uudistuksia", kuten joku "tiimiopettajuus"-hölmöily, kaikenlaisia uusia sovelluksia, kun on niin modernia, talon sisäisesti niin paljon uusia pakollisia ohjelmia, alkaen matkalaskuista, että siinä jo normaalikin ihminen meni jo sekaisin.
Tuoss
Kaikkein tärkeintä oli saada poliittisesti valitut täysin tarpeettomat ihmiset pysyviin virkoihinsa, virassa olevat ihmiset kiusatuksi tarpeettomilla ohjelmasovelluksilla, ja mikä tärkeintä: pätevät osaajat savustettua ulos.
Tuossa mallissa poliittisesti valitun suosikki saa vaikka kuinka paljon tunteja johonkin hölynpölysuunnitteluun, kun taas ei-suosittu joutuu vetämään pelkkää luokkaopetusta...
Sama teillä edessä...