Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa työssä käyvä, jota muiden työttömyys ei häiritse?

Vierailija
18.10.2018 |

En oikein edes ymmärrä, mistä se tuohtumus työttömiä kohtaan nousee. Vaikka en edes tee mitään unelmatyötä isolla palkalla, pidän elämästäni, enkä usko, että minun elämäni siitä paranee tai huononee, vaikka joku olisi vapaaehtoisestikin työtön.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ansiosidonnaisella ja vieläpä hyvällä sellaisella

, kunnes saan ens vuonna 50% eläkettä vielä siihen päälle.

Ja kun tässä putkessa olen, niin nää kivat päivät eivät lopu koskaan

Jos tämä jotakin työssäkävijää vituttaa, niin sehän on minusta vaan kivaa 

Sinä olet poikkeus. Ansiosidonnaisella oleva on korvauksensa ansainnut, mutta eivät ne jotka eivät ole ikinä käyneet töissä.

Vierailija
22/40 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei minua kyllä häiritse, tosin itselläkin on ajoittain jaksoja, ettei minua tarvita töissä, joskus taas on kiireempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työttömänä mutta silti jotkut asiat häiritsevät.

Kelan raha on pieni. Miksi ei liitytä liittoon? Ansiopäiväraha on yleensä isompi kuin Kelan.

Kelan korvaus on pieni ja sillä pitää tulla toimeen. Miksi työssä olessa ei kertynyt säästöjä?

Jos vaikka pyykinpesukone hajoaa niin 200€ säästöllä säästyy osamaksun koroilta ja kuluilta. Eli minua ärsyttää kyvyttömyys suunnitella raha-asioita. Tämä pätee myös työssäkävijöihin.

Vierailija
24/40 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo avoimien työpaikkojen ja työttömien määrää, niin selvää on ettei töitä riitä kaikille eivätkä kaikki loput oikein voi ryhtyä yrittäjiksikään. Parempi kaikille jos töihin hakevat ne jotka sinne oikeasti haluavat, eivätkä työhaluttomat sotke kuvioita aiheuttamalla muille lisää töitä turhilla hakemuksilla tai pahimmassa tapauksessa lusmuilemalla töissä (=muille turhia hommia).

Vierailija
25/40 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse tippaakaan. Voisinhan irtisanoutua, jos haluaisin. Mutta haluan käydä työssä ja saada palkkaa.

Vierailija
26/40 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sosiaaliturva lopetettaisiin yhteiskunnassa olisi nopeasti toisenlaiset pahat ongelmat kuin tyhjästä maksaminen.Jotkut vaan eivät näe omaa napaa pitemmälle.

Vierailija
27/40 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse. Olen itsekin ollut työttömänä ja tiedän että ei se "elämäntapatyöttömyys" ole niin helppoa. Koko ajan saa olla peloissaan siitä, katkeaako tuki, jos saatkin vaikka veronpalautusta tai et saa tietoa siitä, että joku lappu pitää täyttää ja toimittaa Kelaan ja työkkäriin. Mutta nämä elämäntapatyöttömät ovat oikeasti murto-osa työttömistä ja heilläkin on usein mielenterveys- ja päihdeongelmia, vaikka eivät sitä myönnäkään.

Vierailija
28/40 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä? Eihän minuakaan häiritse työssäkäyvät.

Vierailija
29/40 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pitkään työtön. Nykyään vakkariduuni matalasti palkatussa työssä, mutta olen tyytyväinen.

Ei häiritse työttömät tai vapaahtoisesti työttömät. Nykyajan työelämä voi olla raadollistakin niin ymmärrän hyvin, jos joku ei siellä pärjää tai halua olla.

Vierailija
30/40 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua vatuttaa ja häiritsee. Ei ole oikein että minun pitää raataa pitkää päivää töissä vielä ikämiehenäkin ja toiset viettävät yhteiskunnan rahoilla laatuaikaa kantakuppilassa sekä kotisohvalla.

Tuskin on varaa juopotella baarissa jos vaikka Helsingin vuokralla asuu työttömänä.

Vierailija
31/40 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska työpaikkoja ei kuitenkaan riitä kaikille, vapaaehtoisesti työttömänä olevat helpottavat sellaisten ihmisten työllistymistä, jotka haluavat tehdä töitä.

Vierailija
32/40 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut vuosikausia työttömän puolisoni kanssa, joten näkökulmaa on tullut.

Vierestä näkee sen työttömän murheet ja masentuneisuuden ja näköalattomuuden. Työ ei kasva puusa, niinkuin ei rahakaan.

Kun tilanne on jatkunut vuosia, tottakai se välillä ottaa päähän, että olen ainoa joka huushollissa on se työssäkäyvä ja naisvaltaisella alalla jossa palkat eivät päätä huimaa. Olen usein kokenut että minua siinä rankaistaan, jos työtöntä rankaistaan. Jos oma palkka kuluu kaikkeen pakolliseen, niin onhan se kiva että työttömyysturvan verran voi kuluttaa miten haluaa. Siitä summasta on säästetty ja ostettu sitä ylimääräistä hyvää. Karenssit osuivat sydämeeni. Minua kiusattiin, kun käyn työssä ja palkka menee vain #"&% pakolliseen. Mutta olen kestänyt ja olen tuohon työttömään puolisooni sitoutunut. Yhtä hyvin minä voisin olla siinä tilanteessa.

Totesin yhdessä vaiheessa että omat veroni olivat suurinpiirtein sen verran, mitä puolisoni sai tukea, joten ei ollut ulkopuolisilta työssäkäyviltä pois tuo työttömyysetuus. Minä sen maksoin. Nyt puolisoni on yrittäjä ja homma pyörähti käyntiin ihan mukavasti.

Vierailija
33/40 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muakaan ne työttömät häiritse, mutta tämä systeemi missä kotona makaamalla saa saman elintason kuin raskaissa paskahommissa häiritsee. Koko systeemihän pyörii tällä hetkellä ihan "hyvä ihminen" - ohjelmoinnin ja häpeän varassa. Heti kun ihmiset tajuvat, että työttömyys ei ole häpeä, niin suurin osa lopettaa kaikki paskahommat ja alkaa suosiolla valtion elätiksi tämän hetkisten pioneerien kanssa. 

Kerropa mitä ovat ne raskaat paskahommat joissa saa 518€/kk käteen?

Vierailija
34/40 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muakaan ne työttömät häiritse, mutta tämä systeemi missä kotona makaamalla saa saman elintason kuin raskaissa paskahommissa häiritsee. Koko systeemihän pyörii tällä hetkellä ihan "hyvä ihminen" - ohjelmoinnin ja häpeän varassa. Heti kun ihmiset tajuvat, että työttömyys ei ole häpeä, niin suurin osa lopettaa kaikki paskahommat ja alkaa suosiolla valtion elätiksi tämän hetkisten pioneerien kanssa. 

Niin mikä siinä sitten niin kyrsii, ala itsekin työttömäksi jos on niin yhtä juhlaa ja kotona makaamista äläkä kateellisena märehdi? Ja mikäli kaikki alkaisivat työttömäksi, sehän olisi vain pahastujaduunareille plussaa koska sitten olisi pakko tehdä viimeistään systeemille jotain, koska sitä ei pystytä ylläpitämään muuten.

Oletko kuullut sellaisesta kuin moraali ja etiikka? Onhan se ihan helvetin väärin niitä ahkeria työmuurahaisia kohtaan. Se siinä kyrsii. 

Eiköhän ole niin päin että on ihan helvetin väärin ettei jokaiselle ole töitä tarjolla. Olisit tyytyväinen että saat tehdä töitä ja kartuttaa eläkettäsi.

Vierailija
35/40 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska työpaikkoja ei kuitenkaan riitä kaikille, vapaaehtoisesti työttömänä olevat helpottavat sellaisten ihmisten työllistymistä, jotka haluavat tehdä töitä.

Ei kukaan halua käydä töissä, mutta suuren osan moraali ei kestä sohvalla makaamista toisten rahoilla.

Vierailija
36/40 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan halua käydä töissä, mutta suuren osan moraali ei kestä sohvalla makaamista toisten rahoilla.

Mitä! Pääministerimme juuri puheessaan sanoi, että työ on lähes ainoa normaali olemisen muoto ihmiselle! Kaikkihan töihin haluavat!

Vierailija
37/40 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ni muuten ei häiritse, muuta kun tilinauhaa katsoessa, 54% palkasta menee loisten elatukseen. Olisi mukava saada vaivalla tienaamat, yli 50-tuntista työviikkoa tehneenä, palkkarahat ITSELLE vähän suuremmalti. Oikeesti tuntuu ryöstöltä että reilusti yli puolet viedään ja en ole edes vielä hyvätuloinen.

Toko raha menee muuhunkin, infraan, tukiin ja terveydenhuoltoon, muttaveroprosentti olisi satavarmasti pienempi jos 300 000 elättiä tienaisi elantonsa ihan itse.

Vierailija
38/40 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei häiritse. Olen itse ollut mt-syistä välillä kuntoutettavana ja haluan että muillekin on tarjolla yhteiskunta joka pitää huolen jäsenistään. Tiedän myös että vaikka pitkäaikaistyöttömällä olisi minkälaiset suuret puheet tahansa siitä että kuinka työttömyys on hauskaa ja auvoisaa, on se totuus yleensä kuitenkin se että niillä puheilla peitetään omaa altavastaista asemaa yhteiskunnan elätettävänä.

Nyt olen asiantuntijatehtävissä ja suuri osa palkasta menee veroihin, mutta tiedostan että itse minä niistä veroista eniten hyödyn: joko suoraan (terveydenhuolto, koulutus, infrastruktuuri) tai epäsuoraan (rauhallinen yhteiskunta jossa työttömät eivät täysin syrjäydy ja käänny rikolliselle tielle)

Vierailija
39/40 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minuakaan häiritse. Jos joskus meinaa häiritä, niin mietin mahdollisuuttani ostaa kaupasta laadukkaat talvikengät silloin kun niitä tarvitsen, itseni sushibuffettiin jos kokkailu ei joku lauantai maitakaan, osakesalkkuani, ihanaa työyhteisöä, josta olen saanut ehkä elämänmittaisia ihmissuhteita. Mietin niitä onnistumisen elämyksiä, joita haastava työni minulle tuottaa ja sitä, ettei minun tarvitse ikinä mennä risteilyalukselle päästäkseni ulkomaille. 

Työtön ei ole sama kuin köyhä. Olen työtön mutta hyvin on varaa kaikkeen mainitsemaasi. Työyhteisö pois lukien, koska olen nuori enkä ole paljon töissä ehtinyt olla.

Myös isäni on työtön, mutta on tehnyt pitkän työuran johtohommissa ja rahaa on varmaan kuin roskaa.

Vierailija
40/40 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ilo lukea näitä empaattisia kommentteja. Yhteisön näkökulma työttömyyten kun vaikuttaa työttömän mahdollisuuksiin saada töitä. Kun vasten tahtoaan työttömän työnhakijan ei tarvitse hävetä tai pelätä mitä muut ajattelevat, niin motivaatio ja itsetunto työnhakuun kasvaa. Lisäksi heille, jotka ovat työttömiä syrjäytymisen vuoksi muiden tuki auttaa kuntoutumaan ja siten myöhemmin työllistymään.

T: aktiivinen ja toiveikas työtön työnhakija