Mielestäsi hienoin suomalainen kappale?
Mikä on mielestäsi hienoin suomalainen biisi?
Kyselen, koska tekee mieli kuunnella HYVÄÄ musiikkia, en jaksa näitä tämän päivän sanniellinooraeveliinavillegallecheek-tusinarenkutuksia.
Oma ikisuosikkini on Zen Cafen Piha ilman sadettajaa. Niin mahdottoman kaunis ja surullinen kappale, en kyllästy siihen vaikka kuinka kuuntelen.
Toinen suosikkini on Myrskyluodon Maija, tästä kuuntelen enimmäkseen pianoversiota ilman laulua.
Mitkä ovat teidän suosikkejanne? :)
Kommentit (765)
Hienoja:
Heikki Silvennoinen – So Hard To Leave, So Hard To Stay
PMMP - Joutsenet
Tapani Kansa - Tässä ja nyt (sovitus on vähän kökkö)
Eppu Normaali Kaikki häipyy, on vain nyt
Viktor Klimenko Aurinko laskee länteen
Popeda - Punaista ja Makeaa
Kollaa kestää - Jäähyväiset aseille
Pave Maijanen - Yhtenä Yönä
Salmela Komitea : Mustat saappaat valtaa maan
Pyhimyksen Jättiläinen. Todella upea ja lyriikoiltaan taitava kappale.
Jean Sibelius: Finlandia
On suuri sun rantas autius
Nocturne
Pave Maijanen: Ikävä
Eppu Normaali: Joka päivä ja joka ikinen yö
Juice Leskinen: Yölento / Pyhä toimitus
Saara Aallon Euroviisuehdokas "no fear".
Vierailija kirjoitti:
Seija Simolan Kun aika on
Käänösiskelmä
Happoradio: Puhu äänellä jonka kuulen
Hector: Lumi teki enkelin eteiseen
Jonna Tervomaa: Rakkauden haudalla (alkuperäinen versio juicen)
Egotrippi: Matkustaja
Pave Maijanen: Ikävä
Samuli Putro: Olit puolisoni silloin, olet puolisoni nyt.😍 (En tiedä biisin oikeaa nimeä)
Nämä on aina niin henkilökohtaisia juttuja tietysti, mutta itselleni ainakin seuraavat:
Samuli Putro - Älkää unohtako toisianne
Apulanta - Valot pimeyksien reunoilla
Olavi Uusivirta - Niin kuin eilenkin
En muista nimeä, mutta yksi hienoimmista lauluista on Carolan ja se alkaa "Ei välit pöytien...". Myös Lapin kesä Loirin tai Robinin esittämänä oon upea..
Monta hyvää on jo lueteltu. Lisäksi mieleeni tulee Johanna Kurkelan Sun särkyä anna mä en ja PMMP:n Lautturi, joka saa vieläkin ihon kananlihalle.
Rexi - Puhtaat purjeet
Kuuntelin mm. tuota biisiä tänään siivotessani ja nyt vasta iski tajuntaan se, miten hieno ko. kappale on, vaikka olen siitä tykännytkin 12-vuotiaasta asti, kun sen Syksyn Sävelessä v. 1977 ekan kerran kuulin. Vaikka se kertoo kuolemasta, se on merkillisen "uplifting"; ennen kuolemaa on paljon elämää ja se pitää elää hyvin ja kaiken siitä irti ottaen. Hieno biisi, kerta kaikkiaan.
Ääni Somerjoen Paratiisille täältä myös.
Karman Hyvää huomenta Suomi on hieno, vaikka onkin coverin coverin coveri...
Monet muut esitykset aiheesta pilaa joku kitaristin junanpilliä imitoiva moukaisu,
Junnu Vainio kun sanoitti alunperin junamatkasta kertovan biisin rekka-aiheiseksi.
Juicella on monta helmeä, Musta aurinko nousee, Syksyn sävel, Myrkytyksen oireet, Minea...
Vierailija kirjoitti:
Rehupiikles minen tykkää maksaloorasta
Aah, Rehupiikles, olin jo unohtanut koko pänrin. Taitaa kaikki biisit olla covereita kuitenkin. Mieleen jäänyt mm. Soon mun veli (joka lähti Huksvaarnahan, äänisahatehtahan porukkahan).
Yö - Mitäs jos mä rakastan sua